» ارتودنسی » سن مناسب ارتودنسی چه زمانی است؟
سن مناسب برای انجام ارتودنسی
ارتودنسی - دندانپزشکی - مقالات

سن مناسب ارتودنسی چه زمانی است؟

دی 3, 1402 200170

پیش تر درباره ارتودنسی و دلایل نیاز به رفع ناهنجاری های دندانی و ناهنجاری های فکی با ارتودنسی صحبت کردیم. حال سوال اصلی این است که سن مناسب برای ارتودنسی چه زمانی است؟ پاسخ به این سوال بسیار مهم است چرا که درمان به هنگام سبب می شود:

۱٫ دوره درمان پیچیدگی کمتری داشته باشد

۲٫ سریع تر به نتیجه مطلوب برسید

۳٫ در هزنیه ها (نسبت به زمانی که دیرتر اقدام شود) صرفه جویی شود

سن مناسب ارتودنسی که اغلب متخصصان دندانپزشکی اعلام می کنند، هنگام افتادن دندان های شیری و بعد از درآمدن دندان های دائمی است. این سن معمولا حدود ۱۲ تا ۱۳ سالگی است. با ما همراه باشید تا موضوع سن مناسب ارتودنسی را دقیق تر بررسی کنیم.


ارتودنسی دندان

هرگونه انحراف دندان ها از موقعیت طبیعی شان سبب می شود که دندان ها از ردیف اصلی خود خارج شده و باعث بروز مشکلاتی  (مثلا در جویدن غذا) شوند. در حدی که مراجعه به متخصص ارتودنسی و حل این مشکل ضروری است.
معمولا ارتودنسی در سنین کم برای رفع اختلالات فکی انجام می شود و در سنین بالاتر به منظور مرتب کردن دندان ها می باشد.با کمک متخصص ارتودنسی برای کودکان (با توجه به اینکه در سن شد هستند)، هدایت رشدی فک ها انجام می شود و با روش های نوین در جراحی دندان ها برای افراد بالغ، ردیف کردن دندان ها ممکن می شود. ردیف بودن دندان ها روی ظاهر فرد تأثیر زیادی دارند. علاوه بر زیبایی، دندان های ردیف باعث می شوند که غذا بهتر جویده شده و هنگام صحبت کردن یا تعامل با دیگران فرد دچار استرس نباشد و در نهایت باعث اعتماد به نفس شخص می شود.

ارتودنسی دندان

سن مناسب ارتودنسی چه موقع است؟

سن مناسب ارتودنسی از آن لحاظ اهمیت دارد که امکانات لازم جهت درمان را مشخص می کند. به طور کلی برای اینکه ارتودنسی راحت تر و بهتر انجام شود، باید هنگامی که استخوان های صورت در حال رشد هستند این عمل را انجام داد. در این هنگام، ارتودنسی در زمان کوتاه تری به نتیجه مطلوب منتهی خواهد شد. بدیهی است که ارتونسی در سنینی که رشد استخوان های فک متوقف شده است (در بزرگسالان)، به مراتب به انرژی و زمان بیشتری نیازمند است.

بخوانید  6 راهکار اساسی برای رفع زردی دندان ها در سال1402

آیا درمان ارتودنسی فقط در زمان رشد انجام می شود؟

در پاسخ باید گفت که برای ارتودنسی هیچ وقت دیر نخواهد بود و تا هر زمان که در دهان، دندان باشد می توان برای ارتودنسی اقدام کرد. اما بهتر است اولین معاینه ارتودنسی قبل از سن هفت سالگی انجام شود. معاینه دقیق توسط متخصص ارتودنسی باعث می شود، زمان درمان به خوبی تعیین گردد. مسلما معاینه ای که زود هنگام و با توجه به سن مناسب ارتودنسی باشد تمامی مشکلات مربوط به دندان را مشخص می کند و شرایط درمان را فراهم می کند.

سن مناسب ارتودنسی در افراد مختلف

اولین دندان آسیاب بزرگ هر فردی در سن هفت سالگی رشد می کند، این دندان نقش مهمی در جویدن غذا و ثابت نگه داشتن الگوی جفت شدن دندان ها خواهد داشت. پس سن مناسب ارتودنسی، سن هفت سالگی بوده که به متخصص ارتودنسی کمک می کند ارزیابی بهتری روی روابط دندان ها و فکین داشته باشد. البته لازم به ذکر است که سن مناسب ارتودنسی در دخترها و پسرها با هم فرق دارد. برای دخترها بهترین زمان، سن هشت سالگی بوده و برای پسرها در سن نه سالگی است. این نکته را هم در نظر داشته باشید که با توجه به نوع ناهنجاری مربوط به دهان و دندان می توان درمان ارتودنسی را زودتر از این سنین نیز شروع کرد.

سن مناسب ارتودنسی در افراد مختلف

چرا باید در سن مناسب ارتودنسی اقدام به درمان کنیم؟

با توجه به مشکلات مربوط به فک و دندان اگر این درمان را در سنین کمتر آغاز شود، متخصص ارتودنسی قادر خواهد بود به کمک دستگاه های ارتودنسی این مشکلات را درمان کند، هنگامی که درمان در زمان مناسب خود انجام نشود و به سن های بالاتر موکول شود امکان دارد که دیگر ارتودنسی درمان کننده مشکلات مربوط به فک نباشد و بعضا بیمار به جراحی فک هم نیاز پیدا کند.

بخوانید  معرفی انواع روش های ارتودنسی در کرج با دکتر سهرابی

سن مناسب ارتودنسی دندان برای مراجعه به متخصص

سن مناسب برای انجام ارتودنسی

سن مناسب ارتودنسی برای اشخاصی که می خواهند بدانند مشکل فکی ندارند و فقط مشکلشان مربوط به مرتب شدن دندان ها است می تواند هر زمانی باشد. (البته شرط این درمان آن است که بیمار مشکلات مربوط به لثه نداشته باشد.)
مشکلات فکی بیمار اگر قبل از رسیدن به سن بلوغ ارزیابی شوند، با کمک ارتودنسی به خوبی رفع خواهند شد. در سال های پیش ارتودنسی را بیشتر روی کودکان و نوجوانان انجام می دادند، اما از آن جایی که مشکلات مربوط به دندان ها ممکن است در هر سنی پیش بیاید (چون دندان ها در هر سنی میتوانند حرکت کنند و باعث ایجاد نامرتبی دندانی شوند)، امروزه ارتودنسی برا افراد بالغ هم انجام می شود.
|مقاله مرتبط : نامرتبی دندان ها

البته لازم است بدانید اگر در سن مناسب ارتودنسی جهت درمان اقدام نشود، درمان دندان ها در سن بالاتر ممکن است با محدودیت هایی روبرو باشد که خب جای نگرانی نیست و با کمک متخصص ارتودنسی درمان می شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×