» ناهنجاری های دندان » نامرتبی دندان ها
نامرتبی دندان ها
ناهنجاری های دندان

نامرتبی دندان ها

آذر 23, 1402 200180

نامرتبی دندان ها

از عوامل تاثیر گذار بر ظاهر هر فردی دندان های آن شخص است. مرتب بودن و ردیف بودن دندان ها دغدغه خیلی از افراد جامعه است. یکی از ناهنجاری های دندان نامرتبی دندان ها است. در مواردی مشاهده می کنیم که دندان ها نامرتب هستند و فرد از ناهنجاری شلوغی دندان ها رنج می برد. روی هم قرار گرفتن دندان ها، ردیف نبودن دندان های جانبی، بدجفتی درجه ۲ از جمله عواملی است که به نامرتبی دندان ها معروف شده اند. در این مقاله قصد داریم این ناهنجاری را بررسی کنیم و راه های درمان آن را معرفی کنیم با ما همراه باشید.


علت به وجود آمدن نامرتبی دندانی چیست؟

شایع ترین علت به وجود آمدن شلوغی و بی نظمی های موجود در دندان، عدم تطابق سایز فک با سایز دندان می باشد. که بیشتر این اختلال ارثی است. گاهی ممکن است نوزاد بزرگ بودن دندان را از مادر و کوچکی فک را از پدر و یا برعکس به ارث ببرد، درنتیجه فک به علت کوچک بودن فضای کافی برای رشد دندان های بزرگ نخواد داشت.

بخوانید  دندان نهفته

پروسه رشد و افتادن دندان های شیری از یک روند روتینی پیروی می کند. در صورتیکه این روند یعنی افتادن دندان های شیری زودتر اتفاق بیافتد، باعث می شود تا فضای خالی بوجود آمده حفظ نشود و دندان های شیری به این فضاهای خالی سوق داده شوند. در نتیجه در هنگام رشد دندان های بزرگ دائمی با مشکل روبرو می شوند و دندان ناچار به تغییر موضع است.

مشکلات نامرتبی دندان ها چیست؟

• ناخوشایند بودن ظاهر فرد: زمانی که دندان ها روی هم قرار داشته باشند یا نامرتب باشند به هنگام لبخند زدن ظاهری خوشایند نمایان نمی شود و اعتماد به نفس فرد را می کاهد.
• پوسیدگی دندان ها: به دلیل تجمع خرده های مواد غذایی لای دندان ها سبب می شود تا بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت نشود. در این وضعیت دسترسی کامل به همه دندان ها به هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ندارید. در نتیجه پلاک ها و باکتری های بیشتری لای دندان تجمع می کنند که سبب بروز جرم در دندان شده.
• بیماری لثه: با رعایت نکردن بهداشت دهان سبب می شود تا فرد به بیماری های لثه دچار شود. از جمله این بیماری ها خونریزی و التهاب لثه است و برای بیمار دردآور است.
• ایجاد اختلال در صحبت کردن

بخوانید  مراحل سیم کشی دندان چیست؟

درمان نامرتبی دندان ها چیست؟

برای اصلاح نامرتبی و شلوغی دندان ها بهترین راه ارتودنسی است. با توجه به میزان شدت ناهنجاری بیمار از ارتودنسی مناسب آن استفاده می کنند که در مواردی لازم است یک یا چند دندان برای درمان کشیده شود. در برخی از موارد که شدت ناهنجاری خفیف است درمان توسط الاینر صورت می گیرد.
علاوه بر ارتودنسی از روش های درمانی دیگر نیز استفاده می کنند که با عنوان اصلاح نامرتبی دندان بدون ارتودنسی شناخته می شوند:

تراش مختصر لبه دندان ها (Cosmetic Contouring )

اگر نامرتبی دندان ها بسیار ناچیز باشد و همنیطور مینای دندان ضخامت کافی را داشته باشد، می توان باتراشیدن لبه دندان ها (البته تراش خیلی  جزئی) وضعیت قرار گرفتن آن ها را اصلاح کرد. در رابطه با اصلاح نامرتب بودن دندان کودکان از این روش استفاده نمی شود که دلیل آن بزرگ بودن و حساسیت عصب دندان است.

استفاده از باندینگ و کامپوزیت ها (Bonding/Composites )

در این روش از ترمیم های کامپوزیت همراه با تراش لبه های دندان به طور همزمان استفاده می شود. در روش اصلاح نامرتبی دندان با کامپوزیت، درمان کم هزینه تر و سریع تر از ارتودنسی به نتیجه می رسد. البته ناگفته نماند که در موارد بسیار خفیف این روش جواب می دهد.

بخوانید  آیا دندان‌های کج را می‌شود کامپوزیت کرد؟

لامینیت کردن (Laminating or Facing )

مانند روش باندینگ اگر نا مرتبی خفیف باشد می توان از این روش استفاده کرد. در این روش ابتدا باید کمی از قسمت بیرون لبه دندان تراش داده شود و بعد از قالب گیری و آماده سازی در لابراتور، بر روی دندان می چسبد. لامینت ها ساخته شده از مواد سرامیکی نیمه شفاف بسیار نازک هستند، که دارای ظرافت بالا و ظاهری طبیعی هستند.

روکش کردن (Capping )

اگر نامرتبی دندان ها شدید باشد و بیمار تمایلی برای ارتودنسی نداشته باشد می توان از این روش برای اصلاح نامرتبی دندان ها کمک گرفت.
در این روش پزشک یک صمغ رنگ ‌شده‌ی مرکب سازگار با بافت‌های دهانی را مستقیما روی دندان ‌می‌ گذارد. مواد مرکب به شکل و فرم مناسب طراحی شده‌، سپس با یک نور خاص به روی دندان روکش می‌ شوند. برای اینکار به هیچگونه آمادگی قبلی نیاز نیست و در جلسه اول هم می توان این کار را انجام داد.

طول درمان نامرتبی دندان

اگر نامرتبی و شلوغی دندان های شما همراه با مشکل فک باشد مسلما طول درمان زیادی را باید سپری کنید اما در موارد خفیف تر طول درمان کاهش پیدا می کند. نکته مهم و قابل توجه این است که هر کدام از روش های درمانی برای اصلاح ناهنجاری دندانی طول درمان متفاوتی دارند. که بیشترین طول درمان آن ها مربوط به ارتودنسی با ۲۴ ماه طول درمان است.

بخوانید  دیپ بایت

هزینه درمان نامرتبی دندان چقدر است؟

برای برطرف کردن ناهنجاری دندانی تنها کشیدن دندان ها راه چاره نیست. روش های مختلفی برای اصلاح نامرتبی دندان وجود دارد. هر یک از روش های مختلف درمان هزینه های متفاوتی را هم در بر دارد. باتوجه به نوع درمانی که بیمار انجام داده است و تعداد جلسات مراجعه به پزشک هزینه های متفاوتی وجود دارد. اما ارتودنسی از گران ترین راهکار های درمانی است که برای اصلاح نامرتبی دندان وجود دارد.

|مقالت مرتبط : ناهنجاری های دندانی

برای آن که بهترین نوع درمانی را انتخاب کنید باید به کلینیک دندانپزکشی مراجعه کنید و بعد از معاینات اولیه بسته به میزان شدت ناهنجاری به شما بهترین راه درمانی را پیشنهاد می دهد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

  • ×