» دندانپزشکی » علائم دندان در آوردن نوزاد
علایم دندان در آوردن نوزاد
دندانپزشکی - مقالات

علائم دندان در آوردن نوزاد

دی 12, 1402 220176

کودکان بخشی زیبا از زندگی والدین هستند که در مراحل اولیه رشد به دلیل آسیب‌پذیر بودن شاید برخی از پدر و مادرها را نگران کنند. در آوردن دندان‌های اولیه یا همان دندان‌های شیری یکی از مراحل رشد در کودکان است که همواره با نشانه‌هایی همراه بوده است که موجب نگرانی پدر و مادر می‌شود. به عنوان مثال بالا رفتن دمای بدن یا گریه‌های مداوم از این نشانه‌ها هستند. اما داشتن آگاهی به علایم دندان در آوردن نوزاد به شما این کمک را می‌کند تا در صورت بروز بتوانید خونسردی خود را حفظ کنید و کودک خود را آرام کنید. در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید تا با نشانه‌های در آمدن دندان در نوزادان آشنا شویم.

در آوردن نوزاد از چه زمانی شروع می‌شود

در آوردن دندان‌های شیری در نوزادان زمان مشخصی ندارد و معمولا به الگوی خانوادگی بستگی دارد. با این حال به طور کلی والدین باید در بازه چهار تا هفت ماهگی کودک منتظر نشانه‌های در آمدن دندان باشند. درآوردن دندان برای کودکان امری طاقت فرسا و دردآور است به همین دلیل باید در این دوره به خوبی از کودک خود مراقبت کنید. دندان‌های شیری برای رشد کردن باید لثه نوزاد شما را بشکافند که این روند سبب می‌شود تا در لثه خود احساس خارش یا سوزش کنند.

بخوانید  چسب دندان مصنوعی را از کجا تهیه کنیم؟

همانطور که گفته شد شروع رشد دندان‌های شیری در کودکان از سه ماهگی شروع می‌شود، اما در برخی از موارد نیز دیده شده است که رشد دندان‌های اولیه کودکان تا ۱۴ ماهگی نیز طول کشیده است. جالب است بدانید که در برخی از موارد بسیار نادر، کودکان به همراه دندان‌های شیری خود به دنیا می‌آیند. در بخش‌های بعدی به معرفی نشانه‌های درآمدن دندان پرداخته‌ایم.

علایم در آوردن دندان نوزاد چیست؟

علایم دندان در آوردن نوزاد معمولا از پنج روز پیش از درآمدن دندان‌های شیری شروع می‌شود. البته با توجه به شرایط لثه و دندان کودک خود، این زمان ممکن است بیشتر یا کم‌تر شود. در مواردی که زمان در آوردن دندان‌ها بیشتر می‌شود می‌توانید از داروهای موضعی با توجه به تشخیص متخصص، درد کودک خود را آرام کنید. علایمی که معمولا در نوزادان به هنگام درآمدن دندان دیده می‌شود، به شرح زیر هستند.

تمایل زیاد کودک برای گاز گرفتن

یکی از رایج‌ترین علایمی که نشان‌ دهنده در آمدن دندان‌های شیری کودک شما هستند، افزایش تمایل کودکان به گاز گرفتن وسایلی مانند اسباب بازی یا حتی دست اعضای خانواده است. این کار سبب می‌شود تا نوزاد شما درد کم‌تری هنگام درآمدن دندان خود حس کند یا حتی خارش ناشی از آن را به طور موقت از بین ببرد. به همین دلیل است که کودکان با گاز گرفتن وسایلی مانند دندانی، دیگر گریه نمی‌کنند.

بخوانید  دارک آفیس مدرس رسمی آموزش آنریل انجین در ایران

تمایل زیاد کودک برای مکیدن

درست مانند گاز گرفتن، مکیدن یکی دیگر از عواملی است که در کودکان سبب می‌شود درد ناشی از در آمدن دندان آرام شود. با وارد کردن فشار به لثه‌ها درد ناشی از درآمدن دندان‌های شیری به صورت موقت آرام می‌شود که همین مسئله به کودکان حس آرامش می‌دهد.

اولین دندان کودک

کودک شما اشتهای کمی خواهد داشت

یکی دیگر از رایج‌ترین نشانه‌های در آمدن دندان های شیری کودکان، این است که کودک شما در طول این زمان اشتهای کم‌تری خواهد داشت. نوزادان معمولا به دلیل دردی که از در آمدن دندان‌های شیری خود تحمل می‌کنند، علاقه‌ای به خوردن و آشامیدن نشان نمی‌دهند.

ترشح بزاغ در دهان کودک افزایش پیدا می‌کند

در دورانی که دندان‌های شیری کودک شما در می‌آیند، ترشح بزاغ در دهان ایشان افزایش پیدا می‌کند. به همراه افزایش بزاغ در دهان کودکان شما ممکن است با موارد دیگری نظیر آبریزش بینی نیز روبرو شوید. این علایم به دلیل خارش لثه‌های در نوزادان ایجاد می‌شوند.

پوست کودک ملتهب می‌شود

از دلایل دیگری که جزو علایم دندان در آوردن نوزاد است، ملتهب شدن پوست کودکان است. التهاب پوستی به دلیل زیاد شدن بیش از حد بزاغ دهان ایجاد می‌شود که معمولا به علایم دیگری نظیر خارش و حساسیت پوستی همراه است.

بخوانید  پلاک دندان چیست و چه عوارضی دارد؟

برای این که بتوانید از بروز این نشانه در کودک خود جلوگیری کنید، باید حواس خود را به کودک زیاد کنید تا بتوانید به هنگام بیرون آمدن بزاغ دهان سریعا آن را پاک کنید. در این صورت پوست صورت فرزند شما دچار التهاب نمی‌شود. البته توجه کنید که پاک کردن بزاغ دهن بر روی صورت کودکان باید به صورت نرم و با لطافت صورت گیرد تا باعث سوزش صورت فرزندان شما نشود.

لثه‌های نوزاد متورم می‌شوند

از دیگری علایمی که باعث می‌شود تا کودک شما به هنگام در آمدن دندان‌های شیری خود دچار درد و احساس خارش شود، تورم لثه‌ها است. این نشانه به دلیل در آمدن دندان برای دفعه اول در لثه کودک ایجاد می‌شود. از علایم این نشانه می‌توان به قرمز شدن و درد لثه‌ها اشاره کرد. والیدن معمولا در این شرایط به یک پزشک متخصص مراجعه می‌کنند تا با تجویز دارو درد دندان‌های کودک خود را کم کنند.

انجام دادن اقداماتی نظیر کشیدن گوش‌ها

یکی از علایمی که می‌توانید در رفتار نوزاد خود هنگام درآوردن دندان مشاهده کنید، انجام دادن برخی از اقدامات نظیر کشیدن گوش‌ها یا دست زدن زیاد به چونه و دهان است. این نشانه به دلیل زیاد بودن درد درآمدن دندان در کودک ایجاد می‌شود، که در این موارد سعی دارند تا این درد را کاهش دهند.

بخوانید  چه زمانی بعد از کشیدن دندان میتوان سیگار کشید ؟

کودکان هنگام درآمدن دندان‌های خود دچار کم‌ خوابی می‌شوند

یکی دیگر از نشانه‌هایی که در دسته علایم دندان در آوردن نوزاد به شمار می‌رود، کم خوابی کودکان است. احساس درد و خارش زیاد در لثه‌ها سبب می‌شود تا نوزادان نتوانند خواب راحتی را تجربه کنند. به همین دلیل شاید در طول شبانه روز چندین مرتبه بیداری می‌شوند و شروع به گریه کردن کنند.

کودک در دوران در آمدن دندان‌های شیری بد اخلاق می‌شود

در صورتی که پس از ماه سوم، کودک شما بد اخلاق شد و نسبت به قبل بیشتر حساس شد، ممکن است یکی از علایم دندان در آوردن نوزاد باشد. در این مدت برای این که بتوانید کودک خود را آرام کنید، سعی کنید با ایشان بازی کنید یا با در آغوش گرفتن نوزاد درد ایشان را تسکین دهید.

کودکان معمولا در دوران در آمدن دندان‌های شیری دچار تب می‌شوند

یکی از رایج‌ترین علایمی که کودکان هنگام درآوردن دندان با آن مواجه می‌شوند، بالا رفتن دمای بدن یا همان تب است. این تب که به عنوان تب ناشی از در آوردن دندان در میان والدین شناخته می‌شود، به طور کلی موقت و گذرا است. اما در صورتی که متوجه بالا رفتن دمای بدن کودک خود در مدت طولانی شدید یا دمای بدن ایشان نزدیک به ۳۸ درجه شد، حتما به یک متخصص رجوع کنید.

بخوانید  "نکات مهم برای نگهداری اصولی دندان کودکان نمیدانستید!

آیا با گذشت زمان معمول باید نگران درنیامدن دندان نوزاد خود باشم؟

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، دندان‌های شیری نوزادان در زمان مشخصی رشد نمی‌کنند. این زمان ممکن است برای هر کودکی متفاوت باشد. حتی با وجود این که در آمدن دندان‌های شیری کودک شما تا ۱۴ ماهگی نیز رخ نداد، نباید نگران باشید؛ البته برای این که به طور کلی نگرانی خود را بر طرف کنید می‌توانید از ماه هشتم به بعد به یک متخصص مراجعه کنید.

رشد نکردن دندان‌های اولیه کودک و در نیامدن آن‌ها در صورتی که تمامی موارد مانند رشد مو و استخوان در کودک روند طبیعی دارد، نگران کننده نیست. اما در صورتی که تا ۱۸ ماهگی کودک دندان‌های اولیه کودک در نیامدن باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

چه علایمی برای در آوردن دندان نمی‌ باشند

چه علایمی برای در آوردن دندان نمی‌باشند؟

در صورتی که در فرزند شما در بازه سه تا ۱۲ ماهگی دچار برخی از نشانه‌ها مانند اسهال یا تب شد که بیشتر از ۲۴ ساعت طول کشیدند، نباید این علایم را جزو علایم در آمدن دندان حساب کنید. با وجود این که بسیاری از والدینی که تجربه بزرگ کردن بچه را دارند، این علایم را به در آوردن دندان نوزادان ربط دهند. اما هیچ دلیل علمی این علایم را جزو علایم درد اولین دندان کودک اثبات نکرده است. به طور کلی علایم گفته شده ممکن است نشانه بیماری‌های دیگری نیز باشند.

بخوانید  ویژگی های بالن تبلیغاتی باید به چه نکاتی توجه کنیم!

ترتیب بیرون آمدن دندان‌های شیری چگونه است؟

ترتیب در آمدن دندان‌های کودکان معمولا یک شکل است. اولین دندان کودک دندان جلویی است که در بازه زمانی ۶ تا ۱۲ ماه رشد می‌کند. دندان‌های جلویی کناری معمولا در دسته بعدی قرار دارند که در بازه زمانی ۹ تا ۱۶ ماه در می‌آیند. در ادامه این بخش با زمان رشد دیگر دندان‌های کودک آشنا می‌شوید:

  • زمان در آمدن دندان‌های نیش که جزو دندان‌های بعدی هستند که تا ۲۳ ماهگی است.
  • زمان در آمدن اولین دندان آسیاب کودک به نام مولر اول در ۱۳ تا ۱۹ ماهگی است.
  • زمان در آمدن دومین دندان آسیاب در ۲۲ تا ۲۴ ماهگی است.

علایم دندان در آوردن نوزاد خود را بشناسید

معمولا نوزادها در مراحل اولیه رشد خود مانند در آمدن اولین دندان کودک با درد و نشانه‌هایی روبرو می‌شوند که به والدین خود اطلاع دهند. در آمدن دندان شیری در کودک در زمان ۳ تا ۱۲ ماهگی رخ می‌دهد. در این بازه زمانی، کودک شما ممکن است با علایمی مانند تب یا بد اخلاقی و بد خوابی مواجه شود. کودکان در این مدت نیاز به مراقبت بیشتری دارند تا درد کم‌تری را در زمان در آوردن دندان خود حس کنند. توجه داشته باشید که اگر علایم گفته شده بیش از ۲۴ ساعت طول کشید یا شدت زیادی داشت به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

بخوانید  ارتودنسی نامرئی چیست؟

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

  • ×