» سلامت و پزشکی » آموزش تصویری خواندن تاریخ انقضاء روی قرص ها و سایر داروها
آموزش تصویری خواندن تاریخ انقضاء روی قرص ها و سایر داروها
سلامت و پزشکی

آموزش تصویری خواندن تاریخ انقضاء روی قرص ها و سایر داروها

بهمن 13, 1402 344354

آنچه در این مطلب میخوانید

تاریخ انقضا روی قرص ،ضمانت سلامت مصرف کننده! اگر نسبت به تاریخ انقضا روی قرص بی تفاوت باشیم ، چه میشود؟!درج تاریخ تولید و انقضا به طور دقیق روی بسته بندی انواع دارو اعم از شربت ،قرص و پماد،نشان از اهمیت آن دارد. پیش از مصرف هر دارویی باید نسبت به اعتبار تاریخ مصرف آن اطمینان حاصل نمود.

ورقه تمام قرص ها حاوی تاریخ انقضا است. تاریخ انقضا روی قرص به طور معمول روی قسمت پایینی ورقه آلومینیومی درج میشود. تاریخ انقضا داروهای دیگر روی بدنه و درب آنها درج میشود. خواندن تاریخ انقضا فرآیندی آسان است که با تسلط بر تاریخ میلادی ،تسهیل میگردد.

بخوانید  علت و دلایل بزرگ شدن پروستات در جوانی چیست ؟

عوارض مصرف دارو تاریخ گذشته ،به نوع دارو بستگی دارد. اولین عارضه مصرف داروی تاریخ مصرف گذشته،عدم درمان بیماری است. برخی از اقلام دارویی همچون شربت ها و پمادها، بعد از باز شدن درب اثر دارویی آنها مدت معینی دارد.

تاریخ انقضای قرص

درج تاریخ انقضا روی قرص ها ،شربت ها و پمادها به منظور تعیین محدوده زمانی تاثیر دارو صورت میگیرد. تاریخ انقضای قرص ها اغلب ۲ الی ۴ سال پس از تولید آنها است. البته مهلت مصرف این داروها به مواد تشکیل دهنده آنها بستگی دارد. از این رو مصرف هر یک از آنها منوط به اطلاع از تاریخ انقضا است.

تاریخ انقضا قرص به طور معمول روی کارتن بسته بندی و همچنین روی ورقه آلومینیومی آن درج میشود‌. تاریخ مصرف اغلب قرص ها به صورت میلادی محاسبه میشود. این امر در قرص های تولید داخل نیز صادق است.

جهت مشاهده تاریخ انقضا قرص ها باید به قسمت برجسته پایین ورقه آنها توجه نمود. تاریخ انقضا میلادی قرص به صورت برجسته روی آن درج شده است. تاریخ انقضا اگر ۵ رقمی باشد، نشان دهنده روز، ماه و سال است. در حالی که اگر ۴ رقمی باشد نشان دهنده ماه و سال است.

مخفف تاریخ تولید و انقضا ،لازمه خواندن تاریخ انقضا روی قرص

مخفف تاریخ تولید و انقضا ،لازمه خواندن تاریخ انقضا روی قرص

خواندن تاریخ انقضا روی قرص ها نیازمند اطلاع از مخفف تاریخ تولید و انقضا روی بسته بندی داروها است. تاریخ تولید و انقضا روی داروها به دلیل کمبود جا و تسهیل در نوشتن، معمولا به اختصار بیان می شوند.

تاریخ تولید و انقضا به انگلیسی مخفف از لغات تولید و انقضا وام می‌گیرد. تاریخ انقضا روی قرص در لاتین با EXP نشان داده میشود که مخفف Drug Expiration Dates است‌. اولین قسمت مورد توجه افراد هنگام بررسی تاریخ تولید و انقضا این عبارت است. برخی داروها نیز حاوی زمان تولید نیز می باشند. کلمه MFD که مخفف Manufactured است، به معنی تاریخ تولید می باشد.

علاوه بر مخفف تاریخ تولید و انقضا،مخفف ماه های میلادی نیز روی برخی داروها چاپ میشود. آگاهی به مخفف ماه های میلادی در خواندن تاریخ انقضا روی قرص ها موثر است. مخفف ماه های میلادی با سه حرف نشان داده می شود.

بخوانید  مهم ترین تاثیر نگهداری گیاهان برای سلامت ما چیست ؟

تاریخ انقضا دارو به انگلیسی

خواندن تاریخ انقضا روی قرص و سایر اقلام دارویی به انگلیسی، نیازی به سواد آنچنانی و تسلط به زبان ندارد. برای خواندن تاریخ انقضا داروها ابتدا به شناخت تاریخ تولید و انقضا به انگلیسی مخفف، نیاز است. تسلط به ماه های میلادی و تبدیل تاریخ میلادی به شمسی نیز در تشخیص تاریخ انقضا امری حائز اهمیت است.

برای خواندن تاریخ انقضا روی قرص و سایر داروها باید ابتدا محل چاپ تاریخ را یافت. سپس با خواندن عدد مقابل عبارت EXP، از تاریخ انقضا میلادی مطلع شد. اعداد لاتین درج شده در جلوی تاریخ انقضا نشان دهنده مهلت اعتبار مصرف دارد هستند.

به طور معمول دو یا چهار رقم اول تاریخ انقضا از راست، نشان دهنده سال انقضا است. سپس نوبت به ماه می رسد. در برخی از داروها روز انقضا هم درج شده است. اعداد تاریخ تولید نیز به کمک اس لاش یا نقطه بدین صورت از یکدیگر جدا شده اند.

ترتیب ماه های میلادی و تبدیل تاریخ انقضا روی قرص به تاریخ شمسی

ترتیب ماه های میلادی و تبدیل تاریخ انقضا روی قرص به تاریخ شمسی

اطلاع از ماه های میلادی در خواندن تاریخ انقضا روی قرص امری بسیار شایان توجه است. تبدیل ماه های میلادی به ماه های شمسی نیز برای اطلاع از تاریخ انقضا دقیق الزامی است. ماه های میلادی همچون ماه های تقویم شمسی ۱۲ ماه هستند که از ماه ژانویه شروع می‌شوند.

ترتیب ماه های میلادی و نام اختصاری آنها به ترتیب ذیل است.

۱٫ ژانویه_Jan

۲٫ فوریه_Feb

۳٫مارس_Mar

۴٫آوریل_Apr

۵٫می_May

۶٫ژوئن_Jun

۷٫جولای_Jul

۸٫اگوست_Aug

۹٫سپتامبر_Sep

۱۰٫اکتبر_Oct

۱۱٫نوامبر_Nov

۱۲٫دسامبر_Des

شروع اولین ماه سال میلادی که ماه ژانویه است، مصادف با یازده دی ماه است. بنابراین به راحتی می توان فهمید شروع هر ماه میلادی از تاریخ ۱۰ یا ۱۱ ماه های شمسی است. برای خواندن تاریخ انقضا روی قرص، تطبیق عدد ماه روی قرص با عدد ماه میلادی کافی است.

بخوانید  خرید تشک ارزان و تهدید جدی سلامت پوست و مو به نقل از تشک آنلاین

تاریخ انقضا روی قرص، نشان دهنده تاریخ مصرف قرص

تاریخ انقضا روی قرص، نشان دهنده تاریخ مصرف قرص

تاریخ انقضا روی قرص ها از قرصی به قرص دیگر متفاوت است. اما به طور کلی تاریخ انقضا اکثر قرص ها ۲ الی ۵ سال است. درج تاریخ انقضا روی تک تک ورقه قرص ها از بروز خطا و اشتباه پیشگیری می‌کند. همانگونه که آشکار است بهترین تاریخ برای مصرف قرص و سایر داروها، مابین تاریخ تولید و انقضا است.

شیوه خواندن تاریخ انقضا روی قرص و همه اقلام دارویی

به منظور خواندن تاریخ انقضا روی قرص و سایز داروها، باید ابتدا عبارت EPX را یافت. سپس تاریخ مدرج در جلوی عبارت مذکور را به دقت مشاهده نمود. تاریخ میلادی حاوی سال، ماه و گاها روز انقضا می باشد. به طور مثال ۱۰/۰۲/۲۰۲۲ به این معنی است که این دارو تا دهم ماه دوم یعنی فوریه سال ۲۰۲۲ قابل استفاده است.

در صورتی که عدد درج شده روی دارو بجای هشت رقم، چهار رقمی باشد، دو عدد اول از سمت راست، سال و دو عدد دوم ماه را نشان می‌دهند. به طور مثال ۰۲۲۲ یا ۰۲/۲۲ به این معنی است که داروی مدنظر تا پایان ماه دوم سال ۲۰۲۲ قابل استفاده است. بنابراین هنگامی که تاریخ انقضا دارو حاوی اعداد کمتری باشد، از درج تاریخ روز خودداری شده است.

نحوه خواندن تاریخ انقضا قرص ایرانی

تاریخ انقضا روی قرص و اغلب داروهای تولید ایران، به صورت شمسی درج شده است. تاریخ انقضای شمسی داروها معمولا با اعداد لاتین و گاهی با اعداد فارسی نوشته می‌شود. خواندن تاریخ انقضا شمسی نیازی به تطبیق ماه و اطلاع از سال میلادی ندارد. بلکه به راحتی با اطلاع از تاریخ روزانه میسر می‌گردد.

در داروهای ایرانی به طور معمول تاریخ انقضا را درج می‌کنند. در برخی داروها نیز تاریخ انقضا را نسبت به تاریخ تولید مشخص می‌کنند. به طور مثال تاریخ انقضا را سه سال پس از تاریخ تولید بیان می‌کنند. تاریخ انقضا روی قرص های ایرانی نیز همچون داروهای خارجی به صورت میلادی درج می شود.

بخوانید  بهترین راهکارها برای تقویت سیستم ایمنی بدن/ برای تقویت سیستم ایمنی چه بخوریم؟

برای خواندن تاریخ انقضا روی قرص های ایرانی، باید به پایین ورقه های آلومینیومی قرص توجه نمود. به طور معمول دو رقم اول از دست راست نشان دهنده سال و دو رقم دوم، نشان دهنده ماه هستند. برجستگی تاریخ برخی قرص ها روبه جلو و برخی روبه پشت است. اما آنچه که اهمیت دارد، درج حتمی تاریخ روی ورقه های قرص است.

تاریخ انقضا روی قرص ها و شربت ها، تفاوت تاریخ انقضا داروهای جامد و مایع!!

تاریخ انقضا روی قرص، پماد ها و داروهای مایع با یکدیگر متفاوت است. قرص ها و داروهای جامد به دلیل فرمولاسیون خشک به طور معمول دیرتر از سایر داروها فاسد می‌شوند. در حالیکه تاریخ انقضا داروهای مایع و سپس پمادها کمتر از همه اقلام دارویی است.

علت تفاوت تاریخ انقضا روی قرص و داروهای مایع، ساختار شیمیایی دارو است. داروهای مایع و نیمه جامد به طور معمول محیط مناسب تری برای رشد میکروب‌ها هستند. از این رو با این ذهنیت نسبت به تاریخ انقضای داروهای مایع بیش از داروهای جامد توجه می‌شود.

تاریخ انقضا اغلب داروهای مایع ۶ ماه الی ۳۶ ماه یعنی ۳ سال است. استفاده از این داروهای پس از تاریخ انقضا همچون سایر داروها، امری کاملا اشتباه است. بنابراین پس از اتمام دارو باید آن را دور انداخت.

شباهت تاریخ انقضا آمپول ها با تاریخ انقضای روی قرص

شباهت تاریخ انقضا قرص و آمپول ها، در نحوه خواندن تاریخ خلاصه می‌شود. و گرنه تاریخ انقضا آمپول ها به طور معمول کوتاه تر از تاریخ انقضا قرص ها است. تاریخ تولید و انقضا آمپول ها به طور معمول روی برچسب اطراف آنها درج شده است.

تاریخ انقضا برخی آمپول ها به صورت برجسته روی شیشه آنها حک شده است. پیش از مصرف هر نوع آمپولی، باید ابتدا از اعتبار مصرف آن اطمینان حاصل نمود. بدین منظور ابتدا تاریخ انقضا را یافته و سپس تطبیق تاریخ میلادی به شمسی صورت می‌گیرد.

بخوانید  خدمات پزشک خانگی

تاریخ انقضا آمپول نوروبیون

تاریخ انقضا آمپول نوروبیون

آیا خواندن تاریخ انقضا آمپول نوروبیون مانند تاریخ انقضا روی قرص است؟ آمپول نوروبیون به عنوان مکملی کاربردی در تامین ویتامین های گروه B مورد نیاز بدن، مورد استفاده گسترده قرار می‌گیرد. بهترین زمان مصرف این آمپول پیش از اتمام تاریخ انقضا آن است.

تاریخ انقضا آمپول نوروبیون همچون تاریخ انقضا روی قرص با اعداد لاتین به صورت میلادی نوشته می‌شود. اغلب آمپول ها حاوی تاریخ انقضا می باشند. برخی از آنها نیز حاوی تاریخ تولید یا به اختصار FEB هستند.

در آمپول های که حاوی تاریخ تولید هستند، پس از مشاهده تاریخ تولید، باید به دنبال سال مصرف دارو گشت. آمپول های نوروبیون معمولا ۲ سال تاریخ انقضا دارند. به منظور پیشگیری از بروز هرگونه عارضه، پیش از مصرف آمپول نسبت به مشاهده تاریخ آن اقدام شود.

تاریخ انقضای شیاف استامینوفن مانند تاریخ انقضا روی قرص های دیگر است؟

تاریخ انقضا شیاف استامینوفن در دوز های ۱۲۵ و ۳۲۵ به طور معمول کمتر از تاریخ انقضا روی قرص های دیگر است. تاریخ انقضا شیاف استامینوفن به طور معمول ۲ سال است. تاریخ مصرف این دارو روی کارتن بسته بندی آنها به صورت میلادی درج شده است.

برخی از شرکت های تولید کننده نیز به منظور تشخیص بهتر تاریخ، روی پوشش اصلی شیاف تاریخ را درج نموده اند. خواندن تاریخ انقضا شیاف های استامینوفن تفاوتی با تاریخ سایر داروها ندارد. مصرف شیاف تاریخ مصرف گذشته تاثیری در کاهش درد و بهبود وضعیت فرد ندارد.

تاریخ انقضای شیاف دیکلوفناک

تاریخ انقضای قرص شیاف دیکلوفناک همچون تاریخ انقضا روی قرص ها، روی بسته بندی اصلی آنها درج شده است. شیاف های مذکور به منظور کاهش درد و التهاب مفصلی استفاده می‌شوند. اگر تاریخ مصرف این دارو به اتمام رسیده باشد، مصرف آن امری بیهوده و چه بسا مضر است.

پیش از مصرف شیاف دیکلوفناک حتما نسبت به مشاهده تاریخ تولید و انقضا آن توجه شود. در صورت در دسترس نبودن کارتن بسته بندی شیاف، نباید آن را بیش از دو سال استفاده نمود. تاریخ مصرف شیاف ها به طور معمول ۲ سال است.

بخوانید  اپل واچ برای چه سنی مناسب است ؟

تاریخ مصرف شربت باز شده استامینوفن کودکان کمتر از تاریخ انقضا روی قرص ها

تاریخ انقضا شربت های باز شده، با تاریخ انقضای مندرج روی بسته بندی آنها فرق می‌کند. تاریخ انقضا روی قرص ها تا زمان اتمام قرص ها تغییری نمی‌کند. اما تاریخ انقضا شربت استامینوفن باز شده کمتر از شش ماه است. یعنی شربت استامینوفن باز شده باید پس از سپری شدن شش ماه، غیرقابل استفاده است.

تاریخ انقضا روی قرص ها اغلب ۲ الی ۵ سال است که این امر درمورد تاریخ انقضای شربت استامینوفن صدق می‌کند. تاریخ انقضا شربت استامینوفن روی برچسب آن درج می‌شود. هنگام باز کردن درب شربت باید نسبت به تاریخ انقضای آن توجه نمود.

در صورتیکه تاریخ انقضای شربت فرا نرسیده باشد، می توان آن را برای دفعات بعدی در یخچال نگهداری نمود. برخی شرکت های تولید کننده استامینوفن کودکان، تاریخ مصرف شربت باز شده را روی آن درج می‌کنند.

تاریخ مصرف شربت باز شده زینک پلاس

تاریخ انقضا شربت زینک پلاس تا زمانی صحت دارد که درب شربت باز نشده باشد. قرص های ورقه ای تا اتمام تاریخ انقضا روی قرص قابل استفاده هستند. اما شربت زینک پلاس به دلیل ترکیبات مایع و حساس، پس از باز شدن درب ماندگاری چندانی ندارد.

تاریخ انقضا شربت زینک پلاس باز شده علیرغم تاریخ انقضا روی قرص، نهایتا تا سه ماه طول می‌کشد. شربت مذکور به طور معمول دارای ۲ الی ۳ سال تاریخ انقضا میباشد. اما این امر تا زمانی پابرجا است که درب شربت باز نشده باشد. مصرف شربت تاریخ مصرف گذشته، عواقب خطرناکی برای کودکان به همراه دارد.

تاریخ انقضا شربت های مختلف پس از باز شدن غیر قابل مقایسه با تاریخ انقضا روی قرص

تاریخ مصرف شربت ها پیش و پس از باز شدن متفاوت است. تاریخ انقضا روی قرص ها و شربت ها با یکدیگر قابل مقایسه نیست. به طور مثال نمی توان تاریخ انقضا قرص استامینوفن و شربت استامینوفن را با یکدیگر مقایسه نمود. دلیل این امر تفاوت در ماهیت مواد تشکیل دهنده این دارو ها است. تاریخ انقضا برخی شربت های پرمصرف پس از باز شدن درب، به شرح ذیل است.

بخوانید  قرص کلاژن بهتر است یا پودر کلاژن؟

تاریخ مصرف شربت باز شده زادیتن

نگهداری شربت زادیتن علیرغم قرص زادیتن، دارای محدودیت هایی است. تاریخ انقضای شربت زادیتن، معمولا ۳ سال است. اما این تاریخ انقضا به محض باز شدن درب شربت به زیر ۶ ماه کاهش می یابد. این شربت ضد آلرژی پس از باز شدن درب، نهایتا سه الی شش ماه قابل استفاده است.

تاریخ مصرف شربت باز شده مترونیدازول

تاریخ انقضا روی قرص مترونیدازول با شربت آن تقریبا یکی است. اما تفاوت ماندگاری تاریخ انقضا این دو در زمان باز شدن درب شربت است. مدت زمان نگهداری شربت باز شده پس از ۱۴ روز به پایان میرسد. این سوسپانسیون پس از ۱۴ روز نگهداری در یخچال، خواص ویژه خود را از دست می‌دهد.

تاریخ انقضای شربت سیتریزین بعد از باز شدن

تاریخ مصرف شربت سیتریزین همچون سایر داروهای ضد حساسیت بیش از ۲ سال است. اما این تاریخ پس از باز شدن درب شربت، به کمتر از ۳ ماه کاهش می یابد. بهترین زمان مصرف شربت بازده سیتریزین سه ماه آتی است. طبق نظر برخی کارشناسان می توان تا ۶ ماه هم این دارو را مصرف نمود. اما بهترین تایم مصرف آن، پیش از سه ماه است.

تاریخ انقضا آمپول های پرمصرف، از دگزامتازون تا ویتامین ها

تاریخ انقضا روی قرص ها و آمپول ها عمدتا مشابه یکدیگر است. توجه به تاریخ انقضا آمپول ها به دلیل تزریق آنها به رگ و عضله از اهمیت بالایی برخوردار است. اغلب آمپول ها بیش از دو سال تاریخ انقضا دارند و قابل مصرف هستند. تاریخ انقضا برخی از آمپول های پرمصرف به شرح ذیل است.

تاریخ انقضای آمپول ب کمپلکس

تاریخ انقضای آمپول ب کمپلکس با تاریخ انقضای قرص آن تقریبا یکی است. تاریخ انقضا این آمپول ها معمولا روی برچسب یا به صورت برجسته روی بدنه آنها درج شده است. پیش از تزریق آمپول ب کمپلکس در جهت رفع کمبود ویتامین، حتما به تاریخ EXP یا FDE توجه شود.

بخوانید  برای درمان فوری آفتاب سوختگی صورت چی خوبه؟

تاریخ انقضای آمپول ویتامین D3

تزریق آمپول ویتامین D3 قطعا تاثیر گذاری بیشتری نسبت به مصرف قرص های آن دارد. تاریخ انقضا روی قرص ویتامین D و آمپول ویتامین d3 معمولا مشابه است. نکته حائز اهمیت در هنگام تزریق این آمپول توجه به تاریخ تولید یا انقضای آن است.

مقایسه تاریخ انقضا آمپول دگزامتازون

تاریخ انقضا مصرف آمپول دگزامتازون بیش از ۷۰۰ روز، یعنی دو سال است. تاریخ انقضا آمپول این دارو کوتاه‌تر از تاریخ انقضا قطره آن است. علت این امر میزان مقاومت ماده شیمیایی تشکیل دهنده آن است.

تاریخ انقضای آمپول کتورولاک

تاریخ انقضا روی قرص های ضد آلرژی معمولا بیش از تاریخ انقضا آمپول های ضد آلرژی است. آمپول کتورولاک حاوی تاریخ انقضا یا تولید روی بدنه خویش است. درج تاریخ انقضا از مصرف دارو پس از گذر تاریخ آن پیشگیری می‌کند.

تاریخ انقضای آمپول بتامتازون

تاریخ انقضای بتامتازون روی بسته بندی و حتی بدنه شیشه ای آمپول درج شده است. علت این امر پیشگیری از تزریق آمپول تاریخ مصرف گذشته است. به طور معمول تاریخ انقضای روی قرص های ضد التهاب بیشتر از آمپول آن است.

تفاوت تاریخ انقضا روی قرص ها، شربت ها و آمپول ها

تاریخ انقضا روی قرص ها، شربت ها، آمپول ها، داروهای ترکیبی و داروهای گیاهی با یکدیگر متفاوت است. شربت ها و قطره ها به دلیل ساختار منحصر بفرد و استفاده از مواد شیمیایی مایع، بیشتر در معرض فساد هستند. تاریخ انقضای قرص های جویدنی و زیر زبانی نیز کمتر از قرص های کاملا جامد است.

تاریخ انقضا روی قرص های کپسولی مانند آموکسی سیلین، نوافن، داکسی سایکلین و… بیش از سایر قرص ها است. تاریخ مصرف قرص های موجود در قوطی ها نیز با سایر قرص ها متفاوت است. این قرص ها به دلیل بسته بندی منحصر بفرد، پس از ۳ الی ۶ ماه غیر قابل استفاده می‌شوند.

بخوانید  قرص رهاکین برای چه بیماری است و برای چی خوبه ؟ نکات ضروری مصرف

مهلت استفاده از این قرص ها پس از باز شدن درب قوطی، روی بسته بندی آنها درج شده است. شربت ها و سوسپانسیون های کودکان و بزرگسالان نیز به محض باز شدن در معرض آلودگی قرار می‌گیرند. در حالی که قرص های بسته بندی شده در ورقه های آلومینیومی نسبت به هر ماده دارویی، ماندگاری بیشتری دارند.

تاریخ انقضا کرم ها و پمادها

آیا تاریخ انقضا روی قرص ها بیشتر از تاریخ انقضا پمادها است؟ نحوه درج تاریخ انقضا پماد ها و کرم ها تفاوت فاحشی با سایر دارو ها دارد. تاریخ انقضا و مصرف اغلب کرم ها به جای تاریخ میلادی، در قالب یک شکل نشان داده می‌شود.

تاریخ انقضا کرم ها معمولا به صورت یک عدد در کنار حرف انگلیسی M در درون شکل یک قوطی کرم درج می‌شود. حرف M نماد Month به معنی ماه است. عدد مدرج در کنار این حرف نشان دهنده مهلت استفاده از محصول پس از باز شدن درب آن است.

مهلت استفاده از کرم ها و پماد ها به طور معمول، ۶،۱۲،۱۸،۳ و ۲۴ ماه است. اغلب کرم ها و پمادها دارای تاریخ انقضای بیش از ۳ سال هستند. اما تاریخ مصرف آنها به محض باز شدن درب، به عدد کنار M کاهش می یابد. علت این امر فرمولاسیون حساس دارو است.

برخی از پمادهای مخصوص استعمال چشم و گوش دارای تاریخ مصرف کوتاه تری هستند. تاریخ انقضا این محصولات اغلب ۱ الی ۳ ماه است. بنابراین استفاده از آنها پس از مدت معین، بسیار خطرآفرین است.

تاریخ انقضا کرم ها و پماد مانند تاریخ انقضا روی قرص ها درج می‌شود؟!

محل درج تاریخ انقضا پمادها و کرم ها علیرغم تاریخ انقضا روی قرص ها، در قسمت انتهایی آنها درج می‌شود. انتهای جلد پماد و کرم ها محل مناسبی برای درج تاریخ انقضا به صورت برجسته است. تاریخ مصرف اغلب پماد ها و کرم ها نیز روی بسته بندی آنها موجود است.

بخوانید  باد فتق چیست؟ آیا فتق خطرناک است ؟

نکته حائز اهمیت در مورد این داروها، توجه به تاریخ باز کردن درب آنها است. در واقع محاسبه مهلت باز بودن درب آنها نیز بسیار مهم است. این نکته در مورد داروهای مورد استفاده در منافذی چون گوش، چشم و بینی اهمیت بیشتری دارد.

مقایسه تاریخ انقضا روی قرص ها و قطره ها

تاریخ انقضا قرص ها معمولا مشابه تاریخ انقضا قطره ها است. قطره ها به طور معمول به منظور درمان بیماری های چشم و گوش مورد استفاده قرار می‌گیرند. تاریخ مصرف قطره ها نیز همچون سایر داروهای مایع پس از باز شدن درب، کاهش می یابد.

مهلت استفاده از قطره های استریل چشمی پس از باز شدن پلمپ آنها نهایتا تا یک ماه ادامه دارد. مهلت استفاده از سایر قطره ها نیز اینچنین است. تاریخ انقضای تمامی قطره های چشم، گوش و بینی روی قوطی پلاستیکی و همچنین کارتن آنها درج می‌شود. تاریخ مصرف این داروها معمولا پیش از باز شدن معمولا ۲ الی ۵ سال است.

تاریخ انقضا داروهای ترکیبی و گیاهی کمتر از تاریخ انقضا روی قرص ها

تاریخ انقضا روی قرص ها با تاریخ انقضا داروهای گیاهی و ترکیبی قابل مقایسه نیست. داروهای ترکیبی، محصولات خاصی هستند که مطابق نیاز بیمار به صورت دستی ساخته می‌شوند. این فرآورده ها توسط پزشک در داروخانه و با استفاده از داروهای مختلف ساخته می‌شوند.

تاریخ انقضا داروهای مورد استفاده در داروهای ترکیبی، مهلت استفاده از این محصولات را کاهش می‌دهد. در واقع مهلت مصرف داروهای ترکیبی و مخصوص کمتر از ۶ ماه است. تاریخ انقضا اغلب این داروها ۲۵% تاریخ انقضا مواد تشکیل دهنده آن ها است.

تاریخ انقضا داروهای گیاهی علیرغم تاریخ انقضا روی قرص ها به دلیل عمده استفاده از مواد نگهدارنده بسیار پایین است. داروهای گیاهی کارخانه ای نسبت به دارو های گیاهی سنتی تاریخ مصرف بیشتری دارند. بهترین کار پس از تهیه داروهای گیاهی و ترکیبی، استفاده از آنها است.

همچنین بخوانید : لیست قیمت کولر گازی سامسونگ

عوارض استفاده از دارو بدون توجه به تاریخ انقضا روی قرص

عوارض مصرف داروها های فاقد تاریخ مصرف بدون توجه به تاریخ انقضا روی قرص، در دو دسته قرار می‌گیرند. برخی از داروها پس از اتمام تاریخ مصرف، اثر دارویی خود را از دست می‌دهند. مصرف این داروها عملا برای بدن هیچ نفع یا ضرری ندارد. اما قطعا ورود مواد شیمیایی به بدن مضرات پنهانی در پی دارد. برخی از داروها پس از اتمام تاریخ مصرف، به مواد سمی بدل می‌شوند. در واقع مواد تشکیل دهنده این داروها تغییر فرمول داده و بر ارگان های بدن تاثیر منفی می‌گذارند. قرص های آنتی بیوتیک از آن دسته داروهای تاریخ مصرف گذشته خطرناک برای سلامت بدن محسوب می‌شوند.

اصول نگهداری دارو، لازم و ضروری

نگهداری صحیح انواع دارو مطابق با دستورالعمل مدرج بر روی بسته بندی و بروشور همراه با دارو در حفظ کیفیت دارو موثر است. به طوری که نگهداری نامناسب دارو سبب منقضی شدن آن پیش از فرارسیدن زمان انقضا می گردد.

نگهداری انواع قرص ها، آمپول ها و قطره ها در یخچال یا دمای زیر ۲۵ درجه از خراب شدن آنها پیشگیری می‌کند. کرم ها و پمادها نیز باید در جای نسبتا خنک نگهداری شوند.

تاریخ انقضا روی قرص، شربت و سایر اقلام دارویی در روند درمان و سلامت انسان نقش بسزایی دارد. از این رو توجه ویژه به تاریخ مصرف داروها هنگام خریداری و مصرف از نکات غیر قابل چشم پوشی است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

تعداد دیدگاهها: 4

  1. آواتار اسدی
    اسدی

    نمیدونم چرا تاریخ برخی داروها خیلی نا مفهوم هست و داروخانه ها اقدام به فروش میکنند
    تو هیچ سایتی هم مفهومش رو نفهمیدم
    یعنی چی
    E 01.23 -199029
    یا
    ۲۰۲۳/۱۰ ۰۰۰۰۳ ?

    • آواتار واحد نویسندگی دندان لند
      واحد نویسندگی دندان لند

      با توجه به تاریخ‌هایی که ارائه دادید، نمی‌توانیم تشخیص دهیم که به چه دارویی مرتبط است. فرمت “E 01.23 -199029” که ارائه دادید، به نظر نمی‌رسد یک فرمت استاندارد برای تاریخ انقضای دارو باشد.

      معمولاً تاریخ انقضای دارو به صورت استاندارد و یکپارچه درج می‌شود، مانند “ماه/سال” یا “روز/ماه/سال”. در صورت اطلاعات بیشتر در مورد دارو مورد نظر دارید، بهتر است با داروسازی مربوطه تماس بگیرید و از آنها جزئیات دقیق تاریخ انقضای دارو را دریافت کنید.

  2. آواتار کوروش
    کوروش

    exp تاریخ تولید است یا انقضا

    • آواتار واحد نویسندگی دندان لند
      واحد نویسندگی دندان لند

      “exp” مخفف کلمه‌ی expiration می‌باشد که به معنی انقضا می‌باشد. در بسیاری از موارد، این عبارت به معنی تاریخ انقضای یک چیز استفاده می‌شود. به عنوان مثال، در کارت‌های اعتباری و برخی از مدارک رسمی، تاریخ “exp” به عنوان تاریخ انقضای آنها نشان داده می‌شود. بنابراین، می‌توان گفت که “exp” به معنی تاریخ انقضا است، نه تاریخ تولید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×