» دندانپزشکی » علت و راه های رفع و درمان بوی بد دهان
علت و راه های رفع و درمان بوی بد دهان
دندانپزشکی - سلامت دهان - مقالات

علت و راه های رفع و درمان بوی بد دهان

دی 13, 1402 210212

بوی بد دهان یکی از مشکلات اساسی است که افراد زیادی را درگیر خود می کند. این مشکل می تواند آسیب های زیادی را متوجه فرد و اطرافیانش کند. دلیل ایجاد این مسئله نیز بسیار متنوع است و به دلایل مختلفی بروز می کند. برای اینکه بوی بد دهان رفع شود در ابتدا باید دلیل اصلی آن را تشخیص داد. بعد از تشخیص عامل می توان با درمان،‌ بوی بد دهان را از بین برد. برای اینکه بهتر با این مسئله و راهکارهای درمان آن آشنا شوید، ادامه این مقاله را دنبال کنید.

علل اصلی ایجاد بوی بدن دهان چیست؟

بوی بدن دهان می تواند شخص را منزوی و گوشه گیر کند و حتی اعتماد به نفس او را از بین ببرد. با این حال پیدا کردن دلیل مهم ترین بخش کار است. برای اینکه بهتر علل را متوجه شویم بخشی آن ها را ذکر خواهیم کرد.

مسواک زدن نادرست

همانطور که می دانید هر انسانی باید بعد از غذا دندان های خود را مسواک بزند. در واقع رعایت بهداشت دندان ها با کمک مسواک صورت می پذیرد. مسواک زدن هم اصول معینی دارد و باید تمامی سطوح دندان ها به خوبی تمیز و پاکیزه شوند. اگر شما به یک بخش از دندان ها مسواک نزنید،‌ به مرور زمان عوامل آلوده کننده در آن تجمع پیدا می کنند. همین امر کم کم باعث ایجاد بوی بد در دهان می شود که اثرات منفی زیادی بر فرد و اطرافیان او خواهد داشت.

بخوانید  علت بوی بد دهان چیست و راه های از بین بردن آن کدام است؟

پوسیدگی دندان ها

در صورتی که به خوبی از دندان های خود مراقبت نکنید احتمالی پوسیدگی آن ها بسیار زیاد خواهد شد. اگر یک یا چند دندان شما خراب شوند،‌ محیط برای رشد باکتری ها فراهم می شود و درنتیجه باعث ایجاد بوی بد خواهد شد. بهترین راه در این مورد پیشگیری است یعنی نباید اجازه پوسیده شدن به دندان ها بدهید. حال اگر این مشکل را دارید باید با روش های ترمیمی دندان های خود را به حالت اولیه خود برگردانید.

همچنین بخوانید: آبسه یا عفونت دندان و درمان آن 

خوردن سیر و پیاز

بعضی از مواد غذایی به صورت ذاتی دارای بوی بدی هستند که خوردن آن ها این بو را ایجاد خواهد کرد. سیر و پیاز از این دسته از محصولات هستند که می تواند بوی بدی ایجاد کند. برای از بین بردن بو می توانید آن ها را سرخ کنید. بعد از خوردن سیر و پیاز مسواک زدن هم می تواند کمک زیادی به از بین رفتن بو بکند.

مصرف سیگار و مواد مخدر

سیگار کشیدن مضرات بسیار زیادی دارد که یکی از آن ها ایجاد بوی بد دهان است. این مورد بسیاری از اطرافیان فرد سیگاری را آزار می دهد و از این موضوع شکایت دارند. در واقع مصرف دخانیات باعث خرابی دندان ها نیز می شود که همین امر هم بوی بد دهان را بیشتر می کند. اکثر کسانی که سیگار یا مواد مخدر مصرف می کنند پس از مدتی دچار زردی دندان ها می شوند. در نهایت اگر برای ترک و درمان خود اقدامی نکنند بخش زیادی از دندان ها از بین می روند و مشکلاتی مانند بوی بد دهان گریبانگیر آنان خواهد شد.

بخوانید  تست های آزمایشگاهی مورد نیاز برای جراحی زیبایی دندان

علل اصلی ایجاد بوی بدن دهان چیست؟

بیماری رفلاکس معده

رفلاکس معده یکی از دلایل اصلی ایجاد بوی بد دهان است. در این بیماری محتویات معده دوباره به مری برمی گردند که همین امر سبب ایجاد بوی بد دهان خواهد شد. البته رفلاکس معده مشکلات گوارشی فراوانی به دنبال دارد که بوی بد دهان فقط یک نمونه از آن ها محسوب می شود. چنانچه این بیماری درمان شود بخش عمده ای از مشکلات ناشی از بوی بد دهان رفع خواهد شد.

عفونت ریوی و سینوزیت

وجود عفونت در سیستم تنفسی و فضای دهان و دندان می تواند یک عامل مهم برای ایجاد بوی بد دهان باشد. کسانی که درگیر عفونت ریوی هستند با این مسئله دست و پنجه نرم می کنند. به صورت کلی مواد عفونی بوی بسیار بد و زننده ای دارند که شخص و اطرافیان او را آزار خواهد داد. بیماری سینوزیت نیز می تواند بوی بد دهان را تشدید کند که در این موارد چاره ای جز درمان بیماری زمینه ای نیست.

مصرف داروهای خاص

مصرف بعضی از داروها نیز می تواند بوی بد دهان را تشدید نماید. بسیاری از داروهای ضد حساسیت این خاصیت را دارند و منجر به بوی بد دهان می شوند. همچنین داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای نیز باعث بوی بد دهان می شوند که باید برای آن نیز فکری اساسی کرد. برای اینکه بوی بد ناشی از این داروها کمتر شود حتما با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

بخوانید  کانال دندان چیست؟

برای بوی بد دهان چه کنیم؟

حال که با دلایل مختلف بوی بد دهان آشنا شدید،‌ باید به سراغ روش های درمان بوی بد دهان برویم. تمامی کسانی که این مشکل را دارند سعی می کنند با روش های مختلف درمان را انجام دهند. حال بهترین روش های درمان را بیان خواهیم کرد.

رعایت بهداشت فردی

تقریبا بالای نود درصد از کسانی که مشکل بوی بد دهان دارند به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت زیادی نمی دهند. بعضی از آن ها از مسواک استفاده نمی کنند و یا اینکه بسیار کم این کار را انجام می دهند. در واقع رفتارهای روزانه این افراد باعث ایجاد بوی بد دهان شده است. در این شرایط بهترین راهکار تغییر شیوه زندگی و جدی گرفتن موارد بهداشتی می باشد. در صورتی که مسواک و خلال دندان به صورت مرتب استفاده شود چنین مشکلاتی کمتر پیش خواهد آمد.

همچنین بخوانید: انتخاب دهانشویه مناسب

خوردن سیب تازه

یکی از راه های از بین بردن بوی بد، خوردن سیب تازه می باشد. مواد موجود در سیب بسیار معطر هستند و می توانند بوی دهان فرد را تغییر دهند. این مورد به خصوص برای کسانی که پیاز یا سیر مصرف کرده اند توصیه می شود. البته ناگفته نماند که این راه به صورت موقت می تواند مسئله را حل نماید و در صورت وجود بیماری باید آن را رفع کنید.

بخوانید  بلیچینگ دندان چیست ؟ و چقدر دوام دارد

مصرف آدامس

جویدن آدامس یک راه اثبات شده و فراگیر برای از بین بردن بوی بد دهان می باشد. در داخل آدامس ترکیباتی وجود دارد که بوی خوبی به دهان می دهد و آن را جایگزین سایر بوهای بد خواهد کرد. هر زمان که احساس بوی بد کردید می توانید از این ترفند سریع نهایت استفاده ممکن را ببرید.

 

برای بوی بد دهان چه کنیم؟

خوردن چای سبز

چای سبز فواید زیادی برای بدن انسان دارد و به عنوان یک دمنوش معروف استفاده می شود. خوشبختانه نوشیدن چای سبز تاثیر فوق العاده ای نیز بر روی بوی بد دهان دارد. در صورتی که این مسئله شما را رنج می دهد حتما روی گزینه ای به نام چای سبز حساب باز کنید. البته مصرف چای سبز مزایای بسیاری دارد که این مورد فقط یکی از فواید می باشد.

مصرف سبزی های معطر

امروزه سبزی های معطر زیادی هستند که می توانید آن ها را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید. نعنا بیشتر از سایر سبزی ها در این موضوع تاثیر گذار است که به همین علت در اکثر آدامس ها از آن به عنوان طعم دهنده استفاده می شود. کسانی که عادت به خوردن سبزی های معطر دارند کمتر به بوی بد دهان دچار می شوند. در طول هفته غذاهایی که در آن ها سبزی های معطر به کار رفته را استفاده کنید تا از مزیت های آن بهره مند گردید.

بخوانید  8 خاصیت شگفت انگیز رب انار برای درمان آفت دهان که باید بدانید

تسطیح ریشه و پوسته پوسته کردن آن

این روش توسط دندانپزشک و در مطب انجام می گیرد. بخشی از باکتری ها در ریشه و لثه رشد می کنند که در دسترس برای مسواک زدن نخواهند بود. در این متد خاص باکتری ها موجود در ریشه و زیر لثه از بین می روند تا بوی بد ناشی از آن ها از بین برود. در واقع این روش باکتری های موجود در لثه را نابود می سازد و مواد سمی آن را از بین می برد. معمولا افراد بعد از این مرحله سلامت خود را پیدا می کنند. در حال حاضر کلینیک رفع بوی بد دهان در تهران این خدمت ویژه را به بیماران خود ارائه می کند.

لیزر درمانی

برای جلوگیری از بوی بد دهان راه های متنوعی وجود دارد ولی اگر این مشکل برایتان پیش آمد لیزر درمانی به کمک شما خواهد آمد. این روش جدیدترین راه برای از بین بردن بوی بد دهان می باشد. پرتوی لیزر باکتری های موجود بر روی لثه را از بین می برد و آن ها را نابود می کند. این روش بسیار سریع عمل می کند و تاثیرگذاری آن چند برابر روش های دیگر است. لیزردرمان لثه درد زیادی ندارد که همین امر محبوبیت آن را بیشتر از همیشه کرده است.

بخوانید  سایت پی جومرجعی برای یافتن دندانپزشکان معتبر

همچنین بخوانید: مسکن قوی برای درد دندان 

در این مقاله علت بوی بد دهان و همچنین راهکارهای رفع آن ها بیان شد. البته برای اینکه جواب بهتری بگیرید حتما به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا پزشک توصیه های لازم برای شما را داشته باشد. خوشبختانه درمان بوی بد دهان ناشی از دندان خراب نیز در این مرکز وجود دارد و این مسئله نیز به راحتی رفع خواهد شد. با توجه به موارد گفته شده مسئله خود را جدی بگیرید و هر چه سریع تر برای درمان آن اقدام نمایید. فراموش نکنید که آسیب های ناشی از این مشکل می تواند زندگی خود و خانواده شما را تحت تاثیر قرار دهد و روابط شما با دیگران را با چالش جدی مواجه نماید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

  • ×