» بهداشت و سلامت دندان » آبسه یا عفونت دندان و درمان آن
آبسه یا عونت دندان و درمان آن
بهداشت و سلامت دندان - بیماریها - دندانپزشکی - سلامت دهان

آبسه یا عفونت دندان و درمان آن

خرداد 19, 1402 170172

به طور کلی آبسه دندان و عفونت دندان نوعی کیسه چرکی است که در نواحی مختلف دندان ایجاد شده و باعث ایجاد عفونت باکتریایی در دهان می شود. این عارضه می تواند درد متوسط تا بسیار شدید را به همراه داشته باشد. بنا به تشخیص پزشکان و متخصصان حوزه دندانپزشکی آبسه ناشی یک عفونت باکتریایی در دهان به ویژه لثه ها به وجود می آید و غالبا یکی از عارضه های دردناکی است که ابتدا در پالپ نرم دندان ایجاد شده و جمع می شود سپس در مغز دندان نفوذ می کند.

به همین خاطر توصیه دندانپزشکان بر این است که جهت مراقبت و رسیدگی به دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی آن ها و همچنین درمان عفونت لثه ها هر شش ماه یکبار به کلینیک ها و مراکز دندان پزشکی مراجعه شود. ما در این بخش از دانستنی های خود می خواهیم بررسی کنیم که آبسه چیست و روش های درمان آن کدام است. پس جهت کسب اطلاعات بیشتر در این باره با ما همراه باشید.

آبسه یا عفونت دندان چیست؟

آبسه یا عفونت به مجموعه از باکتری و چرک های عفونی گفته می شود که در نتیجه عفونت باکتریایی دهان و دندان به وجود می آید. بعضی اوقات درد ناشی از این عارضه به قدری شدید می شود که تا ناحیه گوش و گردن فرد را نیز می گیرد. لذا اگر در اسرع وقت درمان نشود ممکن است وضعیت کنونی فرد به شرایط دردناک تر و بعضا تهدید کننده ای تبدیل شود.

بخوانید  درمان فوری دندان درد شبانه کودکان

بنا به تشخیص پزشکان و متخصصان حوزه دندانپزشکی و سلامت و تحقیقات وسیعی که بر روی دهان به عمل آمده در هر پلاکت دندان تعدادی مشخصی باکتری وجود دارد. چرا که این بخش از دندان خود تشکیل شده از بزاق دهان، مواد غذایی و باکتری های موجود در دهان است که در نواحی انتهایی دندان ها ایجاد شده و باعث به خطر افتادن سلامت آن ها و لثه ها می شود.

زمانی که مراقبت در جهت سلامت دندان ها نظیر مسواک زدن و یا استفاده منظم از نخ دندان انجام نمی شود و رسیدگی های مناسب اتفاق نمی افتد باکتری های به وجود آمده در ناحیه بافت نرم دندان نفوذ کرده و در آنجا جمع می شوند. این وضعیت در نهایت منجر به عفونت دندان یا آبسه می شود.

همچنین بخوانید: سفید کردن دندان

علائم آبسه یا عفونت دندان

نشانه اصلی آبسه یا عفونت دندان احساس درد و ناراحتی متوسط تا شدید در ناحیه دندان یا لثه ها است. درد ناشی از این عارضه ممکن است به طور ناگهانی شروع شده و طی ساعت های بعدی شدیدتر شود. همانطور که در مطالب بالا نیز به آن اشاره شد علائم و نشانه های آبسه ممکن به مراتب در نواحی مختلف بدن همچون گوش ها، فک و گردنش نیز گسترش پیدا کند.

بخوانید  آیا دندان‌های کج را می‌شود کامپوزیت کرد؟

علائم آبسه یا عفونت دندان

 

به طور کلی علائم و نشانه های بروز این عارضه شامل موارد زیر می باشند:

  • احساس درد و ناراحتی در ناحیه آسیب دیده به هنگام گاز گرفتن یا جویدن مواد غذایی
  • احساس درد و ناراحتی متوسط تا شدید در ناحیه آسیب دیده به هنگام لمس آن
  • حساسیت به انواع مایعات گرم و سرد
  • حساسیت به انواع مواد غذایی در درجه حرارت متفاوت
  • بدمزه شدن غذاهای مختلف در دهان
  • احساس ناراحتی عمومی در بدن
  • بالا رفتن دمای بدن و احساس تب شدید
  • دشواری در باز کردن دهان
  • بدخوابی
  • سردرد متوسط تا شدید
  • حالت تهوع و استفراغ
  • گیجی
  • مشکل در تنفس
  • افتادگی پلک ها
  • ورم و آماس در ناحیه لثه و یا اطراف دندان ها
  • ایجاد ورم در ناحیه غدد لنفاوی
  • ایجاد بوی نامطبوع شبیه به بوی عفونت در ناحیه دهان
  • ایجاد اسکار یا جوش های چرکی بزرگ در ناحیه لثه ها از شایع ترین نشانه های این بیماری است
  • در بسیاری مواقع نادر ممکن است به از دست دادن موقت بینایی نیز منجر شود.

علت پیدایش آبسه یا عفونت دندان

قبل از آنکه بدانیم علت پیدایش آبسه یا عفونت دندان چیست لازم است بدانیم که گسترش این عارضه در سایر نقاط بدن بسیار کم است. اما اگر در مواقعی نادر چنین اتفاقی برای کسی بیفتد ممکن است علائم و نشانه های آن و همچنین عواقب آبسه بسیار شدیدتر باشد. همانطور که می دانیم دندان های هر انسانی دارای ظاهری سخت و نفوذ ناپذیر هستند که اگر از آن ها مراقبت و رسیدگی مناسبی شود جذابیت و زیبایی بسیار زیادی به ظاهر فرد می بخشد.

بخوانید  عرق كردن زياد در خواب نشانه چيست؟

اما برخلاف نمای ظاهری دندان ها، درون آن بسیار نرم و انعطاف پذیر هستند. دلیل اصلی آن هم وجود رگ های عصبی آسیب پذیر و نرم در داخل دندان ها است.

بنابراین اگر مشکلات و آسیب دیدگی دندانی نظیر پوسیدگی از قسمت مقاوم و سخت عبور کند می آسانی می تواند به قسمت های نرم و نسوجی دندان ها راه پیدا کند. در صورت ایجاد چنین اتفاقی اگر در اسرع وقت نسبت به درمان آن اقدام نشود این عارضه می تواند موجبات ایجاد آبسه دندانی را در نواحی اطراف و ریشه دندان ها برای فرد به وجود آورد.

به طور کلی علت اصلی پیدایش و گسترش آبسه یا عفونت دندان ورود و تجمع باکتری های عفونی به داخل دهان است. با این حال چگونگی پیدایش این عارضه به نوع آبسه بستگی دارد. اما نکته مهمی که در رابطه با علت پیدایش آبسه دندان وجود دارد این است که اگرچه این عارضه در هر جای از دندان یا لثه ها ایجاد شود اما از نوع آبسه تنها به دلیل عفونت یکی از دندان ها است که به وجود می آید.

انواع مختلف آبسه دندان

بنا به موقعیت پیدایش آبسه یا عفونت دندانی و وجود باکتری های عفونی به داخل دهان ممکن این عارضه با چند نوع حالت خود را نشان دهد. سه نوع از شایع ترین آبسه دندانی عبارت اند از:

بخوانید  دندونت درد میکرد راحت داد بزن !!!

آبسه پری اپیکال

در این نوع از آبسه دندانی، باکتری های عفونی از راه پالپ دندان ها وارد شده و در آن ها نفوذ می کنند. در واقع منظور از آبسه پری آپریکال نفوذ باکتری های عفونی در ریشه دندان ها، ایجاد حفره و در نهایت تجمع آن ها است.

آبسه پریودنتال

این عارضه معمولا به سبب بروز بیماری در لثه ها ایجاد می شود. به همین خاطر به آبسه و عفونت لثه ها نیز شهرت دارد. اگرچه در بعضی مواقع نیز می تواند به دلیل آسیب دیدگی شدید دندان ها ایجاد شود.

در برخی مواقع ممکن است به هنگام مراجعه فرد به دندان پزشکی در جهت رفع آسیب های دندانی به طور تصادفی حفره هایی در ناحیه دندانی ایجاد شود که فرد را مبتلا به آبسه پریودنتال کند.

آبسه لثه

معمولا این نوع آبسه دندانی در بافت لثه ها ایجاد می شود. همانند یک جسم خارجی یا پوست ذرت بو داده خود را در میان لثه ها نشان می دهد.

راه های پیشگیری از آبسه یا عفونت دندانی چیست؟

از آنجایی که آبسه یا عفونت دندانی به سبب وجود محیط باکتریایی در داخل دهان ایجاد می شود لذا اگر مراقبت های مناسبی اعمال شوند می توان از ایجاد چنین عارضه دردناکی پیشگیری کرد. یکی از رایج ترین راه های پیشگیری رعایت و حفظ بهداشت دندان و دهان است.

بخوانید  آیا برای ارتودنسی باید دندان عقل را کشید؟

همانگونه که در مطالب بالا نیز به آن اشاره شد به سبب تجمع بزاق دهان و نیز ماندن غذاها در لا به لای دندان ها عفونت های باکتریایی به وجود می آیند که نتیجه این پیدایش بروز عارضه ای به نام آبسه پریودنتال است. با رعایت و ارتقا بهداشت فردی علل خصوص بهداشت دهان و دندان به راحتی می توان از بروز چنین عارضه ای پیشگیری کرد.

از دیگر راه های پیشگیری از ایجاد آبسه یا عفونت دندانی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان با استفاده روزانه از مسواک، نخ دندان و دهان شویه
  • انجام چکاپ های منظم دندانپزشکی و درمان به موقع دندان های آسیب دیده
  • درمان به موقع دندان های پوسیده، ترک خورده و لق بلافاصله پس از متوجه شدن
  • کنترل مصرف شیرینی جات، شوری و قند به منظور حفظ سلامت دندان ها
  • به حداقل رساندن مصرف هرگونه مواد قندی مانند نوشابه های گازدار. زیرا مصرف مداوم این دسته از خوراکی ها در طولانی مدت سبب سوراخ شدن و پوسیدگی دندان ها می شود

راه های درمان آبسه یا عفونت دندانی

راه های درمان آبسه یا عفونت دندانی

یکی از راه های رایج درمان عفونت دندانی مصرف منظم آنتی بیوتیک ها طی یک دوره مشخص شده است. به ویژه در زمانی که علائم ناشی از عفونت کم بوده و دندان نیاز به عصب کشی نداشته باشد. اما چنانچه و بنا به تشخیص پزشک دندان دچار عفونت شدید شده باشد و شرایط به گونه ای باشد که با مصرف آنتی بیوتیک درمان صورت نگیرد ناچارا بایستی دندان عفونی توسط دندانپزشک کشیده شود. همچنین در شرایط حاد از وضعیت ذکر شده نیاز است عفونت دندانی درناژ شود.

بخوانید  مواد تشکیل دهنده خمیر دندان

بنا به تشخیص دندانپزشک نوع روش درمانی که فرد برای رفع آبسه دندانی خود دریافت می کند به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی از قبیل:

  • محل اولیه آبسه
  • میزان و شدت شیوع عفونت
  • میزان واکنش سیستم ایمنی بدن به عفونت ایجاد شده

با توجه به تشخیص چنین مواردی درمان آبسه دندانی صورت می گیرد و تنها کسی که می تواند به طور موثر و دقیق برای شما چنین درمانی را برعهده بگیرد دندانپزشک متخصص است. در حالت عادی روش های معمول درمان صورت می گیرد و گاهی اوقات در مواقع خاص پزشک معالج، روش جراحی دندان را جایز می داند. از جمله روش های درمانی رایج عبارت اند از:

  • تخلیه آبسه
  • کشیدن دندان
  • مصرف آنتی بیوتیک ها
  • حذف شیء خارجی از میان لثه ها

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×