» ترمیم دندان » عوارض ریمو یا برداشتن کامپوزیت دندان چیست؟
عوارض برداشتن کامپوزیت دندان چیست؟
ترمیم دندان - دندانپزشکی - زیبایی دندان ها

عوارض ریمو یا برداشتن کامپوزیت دندان چیست؟

مهر 8, 1402 170318

داشتن دندان هایی مرتب و سالم مهم ترین مولفه ی چهره شاداب و زیباست؛ به همین دلیل روش های بسیار زیادی برای بازگرداندن زیبایی و سلامت دندان ها ابداع شده است. کامپوزیت دندان، نیز یکی از این روش های ترمیم و بازگرداندن زیبایی به دندان ها می باشد. برخی از افراد نمی توانند به طور قطعی تصمیم بگیرند که به طور دائمی از کامپوزیت دندان استفاده کنند یا خیر؟ و به همین دلیل تمایل به دانستن پاسخ سوال:”عوارض برداشتن کامپوزیت دندان چیست؟” دارند.

لذا در این مطلب قصد بررسی عوارض برداشتن کامپوزیت و هزینه آن را داریم؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بخوانید  11 مورد از شایع‌ ترین بیماری های دهان و دندان

تعریف کلی کامپوزیت دندان

یکی از مهم ترین روش های ترمیم دندان های پوسیده و نامرتب و بدرنگ استفاده از روش کامپوزیت دندان می باشد. این روش ترمیمی دندانها به دلیل هزینه کم و مقرون به صرفه و سرعت بالا در رفع عیوب دندان های بیمار به سرعت مورد توجه و استقبال بسیار ویژه ای قرار گرفت. در علم دندانپزشکی انواع مختلفی از این تکنیکهای درمانی وجود داردکه از نظر رنگ و میزان شفافیت و مقاومت با هم متفاوت هستند.

عموما لکه و بد رنگی دندان، پوسیده شدن یا خشکی دندان ها بی نظمی و فاصله زیاد بین دندان ها از جمله مشکلات مهمی هستند که برای حل آنها از کامپوزیت کمک گرفته می شود.

ریمو یا برداشتن کامپوزیت دندان چیست؟

معمولا عمر مفید کامپوزیت دندان ها بین ۸ الی ۱۰ سال می باشد. که در صورت رعایت بهداشت فردی عمران بیشتر از این مقدار نیز خواهد شد. اما گاهی افراد به دلایل متعدد و در اواسط طول عمر کامپوزیت، به ریمو کامپوزیت دندان تمایل پیدا می کنند بنابراین برای آنها مهم است که بدانند ایا ریمو کامپوزیت دندان امکان پذیری است یا خیر؟

بخوانید  بهترین دندانپزشک را چگونه انتخاب نماییم؟

در پاسخ باید بگوییم ریمو کامپوزیت در اکثر اوقات بلامانع است. چرا که عموما دندانپزشکان برای کاشت کامپوزیت بیشتر بیماران از تراشیدن دندان استفاده نمی کنند و یا حتی به تراشیدن جزئی دندان های بیمار اکتفا می کنند که در این شرایط ریمو کامپوزیت به آسانی قابل انجام است.

بنابراین ریمو کامپوزیت در وهله اول به کیفیت کار دندانپزشک انتخابی شما بستگی دارد. و در صورتی که دندان های زیرین دچار تراش نشده باشند یا دارای تراش جزئی باشند ریمو آنها بلامانع خواهد بود.

ریمو کامپوزیت دندان

پشیمانی بعد از کامپوزیت دندان به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

عموما پشیمانی بعد از کامپوزیت دندان به دلایل ذیل اتفاق می افتد و در نهایت فرد را به برداشتن کامپوزیت مجاب می نماید:

  1. مقاومت کامپوزیت در برابر مواد غذایی مختلف کافی نیست. در نتیجه فرد باید به طور دوره‌ای برای ترمیم دندان های خود مراجعه کند.
  2. نصب نامناسب کامپوزیت توسط پزشکان غیر حرفه ای نیز از جمله دلایل پشیمانی افراد بعد از کامپوزیت می باشد. نصب کامپوزیت عملی بسیار ظریف و حساس بوده و باید به دست پزشکان با تجربه و متخصص صورت گیرد چرا که در غیر این صورت باعث فرم نامناسب دندان ها می گردد.
  3.  رنگ نامناسب دندان های کامپوزیت یا تغییر رنگ آنها بر اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و استعمال دخانیات
  4. ظاهر غیرطبیعی و برجستگی های ناشی از کامپوزیت دندان ها نیز از مهم ترین دلایل افراد برای پشیمانی بعد از کامپوزیت می باشد.
  5. حساس بودن دندان ها به گرما و سرما البته این مورد بعد از چند روز از بین می رود (این مشکل به دلیل تراش دندان ها توسط دندانپزشک اتفاق می افتد).
  6.  نیاز به تنوع
  7. بوی بد دهان؛ گاهی به دلیل عدم تجربه کافی پزشک و رفع عیوب دندان های اصلی فرد و همچنین فاصله نامناسب بین خط لثه و کامپوزیت انواع باکتری ها و قارچ ها و … در دهان بیمار تجمع می یابد و همین امر عامل بوی بد دهان فرد خواهد شد.
  8.  آسیب دیدن لثه ها؛ چرا که بعد از کاشت کامپوزیت، مدتی زمان نیاز است تا لثه ها با روکش های کامپوزیتی جدید تطابق یابند. از طرفی با استعمال دخانیات و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان التهابات لثه دو چندان خواهد شد.
  9.  برخی از افراد به مواد موجود در کامپوزیت حساسیت نشان می دهند و با علایمی نظیر سوزش و تغییر رنگ لثه ها و تورم لثه مواجه می شوند. با این وجود این مشکلات بسیار نادر هستند و در این موارد معمولا پزشک کامپوزیت دندان های فرد را ریمو می کند و در مرحله بعدی به درمان و ترمیم لثه بیمار می پردازد.
  10.  عدم مهارت پزشک برای ایجاد رنگ طبیعی دندان های کامپوزیت نیز از مهم ترین عوامل گرایش افراد برای برداشتن کامپوزیت می باشد. عدم هماهنگی رنگ دندان های بین دو فک یا ایجاد مشکلاتی در حین صحبت کردن و جویدن نیز در کاهش اعتماد بنفس فرد و پشیمانی وی از کامپوزیت موثر است.
  11.  آسیب به کامپوزیت بر اثر حوادثی نظیر تصادف و …
  12.  گاهی فرد تصمیم می گیرد از روش های ترمیمی دیگری به جای کامپوزیت دندان استفاده نماید.
بخوانید  همه چیز در مورد دندان مصنوعی ثابت

پشیمانی بعد از کامپوزیت دندان

هزینه برداشتن کامپوزیت دندان چقدر است ؟

هزینه برداشتن کامپوزیت دندان ها به عوامل گوناگونی وابسته است؛ مثلا: میزان تجربه و مهارت پزشک معالج و همچنین میزان پوسیدگی، آسیب و بی نظمی دندان های فرد نیز در تعیین هزینه کامپوزیت دندان ها موثر است.

عوارض برداشتن کامپوزیت دندان

به طور کلی در صورتی که کامپوزیت دندان توسط دندانپزشک متخصص و حرفه ای انجام شود،عوارضی را در پی نخواهد داشت. اما گاهی افراد با برداشتن آن با عوارض ریمو کامپوزیت دندان مواجه خواهند شد.

از جمله این عوارض می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • یکی از عوارض برداشتن کامپوزیت دندان، پوسیدگی آنهاست. چرا که گاهی پزشکان برای کاشت کامپوزیت اقدام به تراش مینای دندان می کنند و در صورت زیاده روی در این کار و تلاش بیش از حد دندان بیمار با پوسیدگی مواجه خواهند شد و همین امر موجب حساس شدن دندان ها و عوارضی نظیر هوا کشیدن دندان بعد از کامپوزیت خواهد شد.

بنابراین یکی از اصلی ترین عوارض برداشتن کامپوزیت دندان ها این است که دیگر دندان های فرد مشابه حالت قبل نمی باشد.

  • زیاد بودن هزینه ترمیم و پولیش ماهانه
  • کاهش درخشش و شفافیت دندان ها
  • قرار دادن کامپوزیت باندینگ بر روی مینای دندان تراش خورده سبب نفوذ این مواد به دندان شده و در نتیجه از میزان شفافیت دندان ها کاهش خواهد یافت. بنابراین یکی دیگر از عوارض برداشتن کامپوزیت دندان مواجهه با دندانهایی کدر می باشد.
  • عوارض جلو آمدن دندان بعد از کامپوزیت و همچنین ظاهر نامناسبی که سبب بزرگ شدن دندان بعد از کامپوزیت می شود، نیز در پشیمانی افراد از کامپوزیت و تصمیم آنها برای استفاده از روش های ترمیم دندان ها بسیار موثر است.
بخوانید  بهترین ایده ها ناب و لوکس برای دکوراسیون مطب دندانپزشکی کوچک و بزرگ ارزان در سال 2022

از طرفی به دلیل نمایان بودن دندان های جلویی در هنگام صحبت کردن و… توقع افراد از پزشک معالج رعایت نهایت ظرافت می باشد؛ لذا در صورتی که دندانپزشک تخصص کافی نداشته باشد و نتواند کامپوزیت دندان های جلویی را به درستی انجام دهد فرد را با عوارضی نظیر تورم و قرمزی لثه های جلوگیری و همچنین حساسیت دندان ها به گرما و سرما مواجه خواهد شد.

عوارض برداشتن کامپوزیت دندان

عمر کامپوزیت دندان های جلو چقدر است؟

طول عمر کامپوزیت دندان علاوه بر میزان تخصص دندانپزشک به رعایت بهداشت فردی توسط فرد نیز وابسته است. طول عمر استاندارد کامپوزیت دندان بین ۵ الی ۸ سال می باشد.

مناسب ترین روش های برداشتن کامپوزیت شامل چه روش هایی است؟

عموما دندانپزشکان برای برداشتن کامپوزیت دندان های بیمار از ۴ روش ذیل استفاده می کنند:

۱٫دریل کاربید:

این نوع دریل منعطف نیست و قادر است با سرعت بسیار بالا فشار جزئی و خفیفی را بر دندان ها و کامپوزیت فرد وارد کند و همین امر سبب جدا شدن کامپوزیت دندان ها می شود.استفاده از این روش بسیار سریعتر از روشهای دیگر است. اما یکی از عیوب آنها عدم انعطاف پذیری آنهاست که سبب دسترسی مشکل دندانپزشک به گوشه های دندان ها می شود.

بخوانید  انتخاب دهان شویه مناسب / معرفی 3 دهانشویه معروف

۲٫ میکرو اِچر:

این دستگاه مانند دیسک سنباده‌ای عمل کرده و سطح دندان ها را پوشانده و هر بار بخشی از کامپوزیت دندان ها فرد را جدا می سازد.

۳٫ هوای ساینده

دندانپزشکان با بهره گیری از این فناوری ذرات اکسید آلومینیوم را روی دندان ها اسپری کرده و پوسیدگی سطح اول دندانی را به خوبی بهبود میدهند. این فناوری بسیار جدید و پیشرفته بوده و موجب کنده شدن کامپوزیت بدون آسیب رساندن به مینای دندان ها خواهند شد.

۴٫ دیسک‌های پولیش سنباده‌ای

سطح ساینده این وسیله ها سبب کنده شدن کامپوزیت از سطح دندان های فرد می شود.

برای پیشگیری از عوارض برداشتن کامپوزیت دندان چه اقداماتی را انجام دهیم؟

  1.  مهم ترین اقدام برای پیشگیری از این عوارض رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از مسواک و نخ دندان نرم می باشد.
  2.  انتخاب مجرب ترین دندانپزشک برای کاشت کامپوزیت نیز بسیار مهم است
  3. مراقبت از کامپوزیت برای جلوگیری از برخورد ضربه و آسیب های احتمالی

عوارض برداشتن کامپوزیت دندان تا چه زمانی باقی می ماند؟

در اکثر اوقات حساسیت به سرما و گرمای دندان ها امری موقتی بوده و بعد از رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از خوراکی های هم دما با محیط از بین می رود اما در صورتی که تا مدت زیادی با این مسائل درگیر بودید، حتما به پزشک معالج مراجعه کنید تا روش درمانی مناسبی را به شما معرفی نماید.

بخوانید  برای خرید کامپوزیت به کجا باید مراجعه کرد؟

سوالات متداول

۱٫ آیا برداشتن کامپوزیت دندان امکان پذیر است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم در صورتی که دندانپزشک حاذقی را برای کاشت کامپوزیت دندان های خود انتخاب کرده باشید جای نگرانی نیست ؛چرا که به احتمال زیاد مینای دندان شما تراش نخورده یا دچار تراش جزئی شده است و بنابراین برداشتن یا جایگزین کردن کامپوزیت بلامانع خواهد بود.

۲٫ برای ریمو کامپوزیت دندان به چه کسی مراجعه نماییم؟

اهمیت مراجعه به پزشک متخصص در ریمو کامپوزیت بسیار بیشتر کاشت کامپوزیت است لذا در انتخاب دندانپزشک متخصصی که دارای تخصص و تجربه لازم برای بهبود طرح لبخند شماست بسیار دقت کنید.

۳٫ ایا کامپوزیت دندان سبب جلو آمدن دندان ها می شود؟

در صورتی که پزشک معالج شما مهارت کافی در ظریف کاری نداشته باشد و از لایه بسیار ضخیمی از مواد روی دندان های شما کار کند، سبب جلو آمدن دندان ها شما خواهد شد.

۴٫ ماندگاری کامپوزیت چقدر است؟

در صورتی که فرد به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت ویژه ای قائل شود؛ و به طور مرتب برای ترمیم ان به پزشک معالج مراجعه کند ۵ الی ۸ سال خواهد بود.

بخوانید  کشیدن دندان عقل با لیزر چگونه است؟

۵٫ ایا کامپوزیت موجب پوسیدگی دندان می شود؟

پاسخ این سوال ارتباط مستقیم با تخصص و مهارت دندانپزشک شما دارد در صورتی که پزشک برای انجام این عمل از تراشیدن زیاد مینای دندان شما خودداری کند کامپوزیت کردن دندان ها موجب پوسیدگی شما نخواهد شد.

چرا بعد از کاشت کامپوزیت درد داریم؟

عموما نصب کامپوزیت سبب درد و ناراحتی فرد نمی شود ولی در صورتی که فرد بعد از یک هفته دچار پوسیدگی های درمان نشده در لایه زیرین کامپوزیت باشد و یا مراقبت صحیحی از دندان های خود نداشته باشد احساس درد خواهد داشت.

نقش دندانپزشکان در کاهش عوارض برداشتن کامپوزیت چیست؟

برای پیشگیری از عوارض کامپوزیت دندان ها نقش دندانپزشک بسیار مهم است؛ چرا که:

  1.  پزشک می تواند با بررسی شرایط دندان های فرد تشخیص دهد که آیا روش درمانی کامپوزیت برای بیمار مناسب است یا خیر؟
  2. پزشک متخصص می تواند با انتخاب برندهای مناسب مواد کامپوزیت نقش بسیار موثری در کاهش مشکلات کامپوزیت شود و در نتیجه فرد با رضایت از این روش درمانی از عوارض برداشتن آن مبرا خواهد بود
  3. پزشک باید دندان های فرد را پیش از کاشت کامپوزیت به خوبی از هر گونه جرم و میکروارگانیسم و ..پاک کند تا بیمار بعد از کامپوزیت دچار بوی بد دهان و پوسیدگی مضاعف در دندان ها نشود.
  4.  پزشک معالج باید در هنگام کاشت کامپوزیت دندان های جلویی نهایت دقت و ظرافت را به کار ببرد چرا که دندان های جلویی نقش موثری در زیبایی و اعتمادبنفس فرد خواهد داشت.
بخوانید  همه چیز درباره بلیچینگ دندان و تفاوت آن با سایر روش های دندانپزشکی

کلام آخر

در این مقاله به یکی از مهم ترین سوالات افراد متقاضی روش ترمیمی کامپوزیت پاسخ داده شد در صورتی که نسبت به این روش درمانی و ترمیمی مردد هستید و شاید در آینده از کامپوزیت دندان های خود پشیمان شوید توصیه می کنیم در انتخاب پزشک معالج خود نهایت دقت را اتخاذ نمایید. همچنین از پزشک خود بخواهید تا در صورت امکان مینای دندان های شما را تراش ندهد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×