» دندانپزشکی » لکه دندان | علت و درمان | سفید، قهوه‌ای، زرد و خال سیاه
لکه دندان علت و علائم
دندانپزشکی - مقالات

لکه دندان | علت و درمان | سفید، قهوه‌ای، زرد و خال سیاه

دی 14, 1402 200338

دندان را می‌توان یکی از مهم‌ترین بخش‌های دهان هر فرد دانست که اهمیت بسیار زیادی که در امور روزمره و چه به عنوان بخشی از بدن برای شما دارد. همچنین قابل توجه است که رخ داد کوچک‌ترین مشکلی برای این عضو از دهان شما باعث خدشه‌دار شدن زیبایی و همچنین بوجود آمدن مشکلات زیادی از قبیل ناتوانی در جویدن یا تکلم برای شما خواهد شد. پس تا به اینجا از اهمیت بسیار زیاد دندان و زیبایی آن مطلع شده‌اید، پس بهتر است تمام تلاش خود را داشته باشید تا از زیبایی و سلامت این عضو مهم محافظت کنید. یکی از موارد و مشکلاتی که رخ داد آن‌ها نیز مکرر و با احتمال بالایی می‌باشد را می‌توان لکه گیری دندان دانست. این موضوع دارای عمق زیادی می‌باشد و رخ داد آن در اشکال مختلفی ممکن است. شما برای درمان این مشکل نیازمند مراجعه به متخصص فعال در حوزه دهان و زیبایی هستید تا با انجام معاینه بتوانید به عمق این مشکل ورود کنید. حال ممکن است سوالاتی در رابطه با این پروسه، نحوه‌ی درمان و علت رخ داد این مشکل برای شما بوجود آمده باشد. در این مطلب با ما همراه باشید تا به صورت مختصر و مفید به ذکر مهمترین موارد در رابطه با لکه دندان بپردازیم. ما سعی داریم در این مطلب به مهمترین موارد نظیر از بین بردن لکه های سیاه روی دندان، خال های سیاه روی دندان و همچنین لکه زرد روی دندان دائمی اشاره کنیم.

بخوانید  دکتر جراح لثه چه خدماتی انجام می دهد؟

لکه دندان چیست؟ چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

یکی از مهمترین سوالاتی که در رابطه با لکه دندان برای افراد رخ می‌دهد این مورد است که در اصل این مشکل چیست. لکه دندان یکی از مشکلات دندانی می‌باشد که رخ داد آن می‌تواند نتایج مختلفی داشته باشد. بعضاً افراد فکر می‌کنند که دلیل آن مصرف خوراکی‌های رنگی می‌باشد، بر خلاف اینکه این موضوع حقیقت دارد این مورد تنها دلیل بوجود آمدن لکه‌ی دندان نیست.

قدم اولی که شما برای درمان و رفع لکه‌های دندان باید بردارید را می‌توان تشخیص و جلوگیری از این مشکل تا حد ممکن دانست. بعضاً ممکن است که متخصص به صورت کامل شما را درمان کند اما به علت بی‌دقت خودتان و پیشگیری نکردن از آن، دوباره با این مشکل روبه‌رو شوید. پس بهتر است تا مدتی پس از رفع این مشکل نیز مراقب سلامتی خود باشید. زمانی که متخصص توانست با معاینه‌ی اولیه متوجه مشکل اصلی شما شود و نوع لکه‌ی دندانی شما را تشخیص داد، حال زمان بکارگیری روش‌های مختلف درمانی برای حل این مشکل می‌باشد. در این مرحله شما باید سعی کنید متخصصی را در نظر گرفته باشید که از نظر دانش و تجربه در انجام روش‌های درمانی مرسوم، حرفه‌ای باشد و با خیال راحت بتوانید سلامتی خود را در دستان او قرار دهید. برای حل مشکلات لکه زرد روی دندان دائمی، درمان خال های سیاه روی دندان و اطلاعات در رابطه با اینکه چگونه لک روی دندان را از بین ببریم در ادامه با ما همراه باشید.

بخوانید  باد فتق چیست؟ آیا فتق خطرناک است ؟

انواع لک دندان

لکه دندان دارای انواع مختلفی می‌باشد که هر کدام نیز نیازمند توجه بخصوص و حتی روش درمانی به نسبت متفاوتی هستند، پس بهتر است به صورت مختصر با آن‌ها آشنایی داشته باشید. در این بخش از مطلب با ما همراه باشید تا به ذکر این سه مورد بپردازیم:

  • خارجی: نوع خارجی از لکه دندان در زمانی رخ می‌دهد که بخش‌های اصلی دندان شما نظیر لایه خارجی یا مینای دندان آسیب جدی وارد شده باشد.
  • داخلی: این نوع از لکه دندان زمانی اتفاق می‌افتد که ساختار داخلی دندان یا عاج تیره یا زرد شود.
  • آخرین مورد از لکه‌های دندانی نیز آن دسته‌ای هستند که به علت بالارفتن سن رخ می‌دهند، در اکثر مواقع علت رخ داد این لکه‌ها ترکیبی از عوامل داخلی و خارج می‌باشد.

همچنین بخوانید: آیا جوش شیرین برای دندان مضر است؟

انواع لک دندان

علت ایجاد لکه‌های مختلف روی دندان

حال که به انواع لکه‌های مختلف روی دندان اشاره کرده‌ایم بهتر است در رابطه با زیرشاخه‌های این مورد و در اصل علت ایجاد لکه‌های مختلف روی دندان نیز صحبت کنیم. هر لکه با توجه به شرایط خاصی بوجود می‌آید که دلیل آن در زمان معاینه شدن شما توسط متخصص مشخص خواهد شد. در ادامه با ما همراه باشید تا به این موارد اشاره کنیم.

بخوانید  تحصیل دندانپزشکی در کشور ترکیه

لکه‌های خارجی و لکه‌های زرد رنگ

  • غذا و آشامیدنی: نوشیدن قهوه، چای و بعضی از میوه‌ها و سبزیجات ممکن است باعث بوجود آمدن لکه‌ی دندان شود.
  • استعمال دخانیات:یکی از دلایل اصلی رخ داد لکه‌ی دندان را می‌توان استفاده از دخانیات نظیر سیگار و تنباکو دانست.
  • یکی دیگر از موارد محتمل را می‌توان رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان دانست. این مورد ممکن است در طولانی مدت دارای عوارض مختلفی نظیر کثیفی دهان، جمع شدن میکروب و البته بوجود آمدن لکه‌ی دندان داشته باشد. برای رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده از مسواک و نخ دندان به صورت روزانه می‌تواند روش مناسبی باشد.
  • بالا رفتن سن: یکی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث بوجود آمدن لکه‌های دندانی در افراد باشد را می‌توان بالا رفتن سن فرد دانست. در این موقع شاهد این هستیم که لایه بیرونی مینای دندان به موازات افزایش سن ساییده می‌شود و لذا رنگ زرد عاج را به نمایش می‌گذارد.
  • دارو: آخرین مورد را می‌توان استفاده از دارو دانست که ممکن است طی شرایطی و داشتن عوارض جانبی باعث ایجاد لکه‌ی دندان شما شود. در این مورد بیشتر مواقع آنتی بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین و داکسی سایکلین باعث تغییر رنگ دندان‌های کودکان می‌شود. همچنین در سنین بالاتر شاهد تأثیرگذاری دهانشویه‌هایی هستیم که حاوی کلروهگزیدین و ستیل پیریدینیوم کلراید می‌باشند.
بخوانید  چه چیزهایی برای ارتودنسی ضرر دارد ؟

لکه‌های قهوه‌ای

  • پوسیدگی دندان: اگر که به فکر سلامت دندان خود هستید، بهتر است به صورت روزمره و مرتب به تمیز کردن آن بپردازید، چرا که هر گونه تأخیر و اهمال در مسواک زدن نخ کشیدن دندان شما می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان شود. موردی که طولانی مدت می‌تواند نتایجی مانند ایجاد لکه‌های سفید، زرد یا سیاه روی دندان داشته باشد.
  • فلوروسیس: یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند باعث بوجود آمدن لکه دندان شود را می‌توان مصرف بیش از حد فلوراید یا دریافت بیش از از اندازه آن از مناطبع طبیعی دانست. این ماده که در آب آشامیدنی با غلظت بالایی وجود دارد و همچنین در دهانشویه و خمیردندان نیز از آن استفاده می‌شود، اگر به صورت زیادی از آن استفاده شود می‌تواند خطرات زیادی برای فرد داشته باشد.
  • بیماری: یکی دیگر از موارد که شاید رخ داد آن به صورت کمتری اتفاق بیفتد را می‌توان داشتن بیماری‌های مربوطه به این موضوع دانست. برای مثال می‌توان به شیمی درمانی یا پرتودرمانی اشاره کرد که بعضاً عوارض آن‌ها در دوران بارداری یا داشتن عفونت‌های خاص می‌توان به لکه دار شدن دندان موجب شود.
  • ترمیم دندان: بعضاً ممکن است در روند ترمیم دندان‌ها مانند، روکش و وینر گاهی به صورت موفقیت آمیز نباشند و لذا بخشی از دندان شما از بین برود. موردی که در نتیجه می‌توان باعث بوجود آمدن لکه‌های زرد، قهوه‌ای، خاکستری و حتی سیاهی روی دندان‌ها شود.
بخوانید  زیبایی دندان با کامپوزیت یا لمینت؟ کدام بهتر است؟

همچنین بخوانید: انتخاب دهانشویه مناسب

روش های درمان لک دندان

روش‌های درمان

درمان لکه‌های دندان توسط متخصصی حرفه‌‌ای با بکارگیری روش و تکنیک‌های مختلفی امکان‌پذیر است. در این بخش از مطلب با ما همراه باشید تا به معرفی برترین این موارد بپردازیم:

باندینگ

یکی از کم هزینه‌ترین و البته مورد استفاده‌ترین روش‌های درمان لکه‌ی دندان را می‌توان باندینگ دانست. در این روش شاهد این هستیم که دندان پزشک بخشی از مینای دندان شما را بر داشته و سپس آن را با مواد همرنگ دندان پر می‌کند.

پر کردن دندان

شما می‌توانید با مراجعه به کلینک‌های تخصصی درمانی به پر کردن لکه‌های سیاه و قهوه‌ای ناشی از پوسیدگی بپردازید.

درمان ریشه دندان

آخرین موردی که می‌‌توانید با پیاده‌سازی آن به رفع مشکلات خود بپردازید، درمان ریشه دندان می‌باشد. در این روش شما نیازمند استفاده از نکروز پالپ برای عصب کشی و البته درمان ریشه هستید تا بتوانید از شر لکه‌های سیاه و قهوه‌ای خارج شوید.

ممنونیم که تا پایان این مطلب همراه ما بودید، امیدواریم از خواندن موارد گفته شده لذت برده باشید و بتوانید اطلاعات جامع و کاملی در رابطه با لکه دندان، علت و درمان انواع لکه‌ی دندان نظیر سفید، قهوه‌ای، زرد و خال سیاه بدست آورده باشید. ما سعی کردیم به صورت جامع و کامل به ذکر مهمترین نکات در رابطه با موضوع مذکور بپردازیم تا شما با داشتن اطلاعات حداقلی در این رابطه پا به درمان آن بگذارید. اگر که به فکر حل این مشکل هستید بهتر است بدانید که اگر درمان این مشکل بدون دقت کافی و ناموفق انجام شود می‌تواند باعث رخ داد اتفاقات بدی باشد، لذا بهتر است با هماهنگی متخصصین حرفه‌ای اقدام به انجام این روند کنید. ما در تیم حرفه‌ای خود توانسته‌ایم با گردآوری افراد کارکشته و فعال در این زمینه، با داشتن چندین سال تجربه‌ی کاری به ارائه‌ی بهترین خدمات ممکن به مشتریان خود بپردازیم. ما سعی داریم تا با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ و روش‌های درمانی، تجربه‌ای جدید از بهبود و سلامت را برای مشتریان خود تدارک ببینیم و بتوانیم از این بابت خیال آن‌ها را راحت کنیم. پس با آسودگی خیال، سلامت و زیبایی خود را به کلینک و متخصصین حرفه‌‌ای ما بسپارید تا پس از معاینه توسط متخصصین حرفه‌ای ما بتوانید به علت قهوه ای شدن دندان، علت لک سفید روی دندان و علت لکه زرد روی دندان خود پی ببرید.

بخوانید  عوارض ریمو یا برداشتن کامپوزیت دندان چیست؟

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

  • ×