» سلامت جنسی » باد فتق چیست؟ آیا فتق خطرناک است ؟
باد فتق چیست
سلامت جنسی - سلامت و پزشکی - مقالات

باد فتق چیست؟ آیا فتق خطرناک است ؟

دی 24, 1402 130309

در بین انواع بیماری های که انسان در طول زندگی خود تجربه می کند،‌ بعضی از آن‌ ها شخص را بیشتر درگیر می کنند. باد فتق نمونه ای از این بیماری ها است که معمولا با افزایش سن، احتمال بروز آن در فرد هم بالاتر می رود. باد فتق معمولا باعث ایجاد دردهای مختلفی می شود که فرد را آزار خواهد داد.

از همین رو بهتر است که در اولین فرصت ممکن درمان آن آغاز شود. با توجه ب اهمیت بالای این مورد،‌ به شما پیشنهاد می شود که این مطلب را مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست بیاورید.

فتق چیست و کجاست؟

در حالت کلی فتق به حالتی گفته می شود که در آن یکی از اعضای بدن از جای اصلی خود خارج شده یا برآمده می‌ گردد. البته اگر این بیرون زدگی منجر به پارگی یا تورم شود می توان آن را فتق نامید. ایجاد فتق در قسمت های مختلفی از بدن امکان پذیر است.

در واقع هر جایی که بافت نگهدارنده قدرت بالایی نداشته باشد، احتمال بروز فتق در آن وجود دارد. وقتی در جامعه صحبت از باد فتق می شود،‌ بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند که این مساله فقط برای بیضه مردان پیش می آید. درست است که باد فتق بیضه بسیار شایع است ولی موارد دیگری همچون باد فتق کشاله ران نیز وجود دارد که فرد را بسیار آزار می دهد.

بخوانید  تیروئید، غده ای است که در ناحیه گردن پایین تر از حنجره و بالاتر از ترقوه قرار دارد و مسئول تنظیم متابولیسم بدن است. اگر آزمایش تیروئید غیرعادی باشند، پزشک از بیمار می خواهد، سونوگرافی تیروئید و گردن را انجام دهد. با تفسیر نتایج سونوگرافی تیروئید و گردن، بی ...

باد فتق چیست

چگونه بفهمیم باد فتق داریم؟

تشخیص بیماری باد فتق کار سختی نیست و با کمی دقت می توانید متوجه آن شوید. بیرون زدن توده بافت در منطقه آسیب دیده واضح ترین علامتی است که این بیماری را به شما اثبات می کند. معمولا در اکثر فتق ها شاهد انواع شدید دردهای شکمی هستیم که فرد در اثر آن ها آسیب زیادی خواهد دید. در صورتی که باد فتق از نوع کشاله ران باشد،‌ در هنگام برداشتن وسایل سنگین می توان درد بیشتری را احساس کرد.

در صورتی که برای فرد باد فتق بیضه به وجود آمده باشد، در این قسمت یک توده ایجاد خواهد شد که به آسانی قابل مشاهده خواهد بود. مورد دیگری که جزو علائم محسوب می شود حس سنگینی شکم است. همچنین برخی از افراد مشکلاتی مانند درد قفسه سینه را هم تجربه می کنند که برای آن ها بسیار آزاردهنده است.

تجربه نشان داده است که مشکل بلعیدن غذا نیز در برخی از شرایط بروز می کند که فرد باید برای حل آن برنامه ریزی لازم را انجام دهد. علائم باد فتق شامل موارد دیگری مانند سوزش در محل زخم نیز می شود. احساس خارش و سوزش برای فرد بسیار دردناک است و امکان زندگی عادی را از فرد خواهد گرفت.

بخوانید  راه‌های ترک خودارضایی از نظر علمی چیست ؟

برای اینکه مسائل در این مورد به کمترین حد خود برسد، بهتر است که هر چه سریع تر برای شروع کردن درمان دست به کار شوید و از همه فرصت ها برای این کار استفاده کنید. حال که متوجه شدید علائم باد فتق در مردان چیست، بهتر است که بیشتر مواظب سلامتی خود باشید تا به این مشکل دچار نشوید.

همچنین بخوانید: اندازه طبیعی پروستات چقدر است؟

فتق چیست

آیا فتق بیضه خطرناک است؟

در بین انواع فتق‌ هایی که وجود دارد، فتق بیضه شیوع بیشتری دارد و بسیاری از مردان با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. درمان درست و به موقع فتق اهمیت زیادی دارد و اگر این موضوع را در نظر نگیرید،‌ مشکلات زیادی برای شما رخ می دهد.

در صورتی شما درمان این بیماری را انجام ندهید،‌ مسائل خطرناکی را برای شما به وجود می آورد. معمولا با بروز فتق بیضه، خون رسانی به بافت بیرون زده متوقف می شود. در این حالت بافت به دلیل نرسیدن خون به آن دچار مرگ می شود که بسیار خطرناک خواهد بود.

معمولا همراه با باد فتق مشکلاتی مانند انسداد روده نیز به وجود می آید که خود را با درد شکم و تب نشان خواهد داد. معمولا کسی که با این مشکل درگیر است، به صورت مدوام به حالت استفراغ روبرو می شود که برای او بسیار دردناک خواهد بود. با وجود این شرایط هنوز بسیاری از افراد می پرسند که آیا فتق خطرناک است؟ به طور قطع این بیماری خطرهای خاص خود را دارد و باید برای درمان به موقع و موثر آن برنامه ریزی لازم را انجام داد.

بخوانید  آیا جوش شیرین برای دندان مضر است؟

فتق

روش های درمان باد فتق

حال که متوجه شدید باد فتق در مردان کجاست، بهتر است که به راه های درمان این بیماری نیز آشنایی کافی را پیدا کنید. در حالت کلی درمان باد فتق با روش های مختلفی مثل تغییر سبک زندگی، درمان دارویی و عمل جراحی اتفاق می افتد. به طور مثال افرادی که عادت به پرخوری دارند بیشتر در معرض این خطر هستند. بر همین اساس بهتر است که وزن خود را در حد متعادل نگهدارید تا کمتر دچار چنین بیماری هایی شوید.

درمان دارویی باد فتق بیشتر برای تسکین درد است و نمی تواند این مشکل را به صورت ریشه ای حل کند. بیشتر پزشکان قرص های مسکنی مانند استامینوفن را برای بیمار تجویز می کنند تا درد کمتری احساس کند و احساس بهتری به زندگی خود داشته باشد.

در نهایت بهترین راهکار برای حل این مشکل عمل باد فتق است. این جراحی از نوع باز محسوب می شود و طی آن بی حسی موضعی برای بیمار انجام خواهد شد. در برخی از موارد که مشکل حادتر باشد، بیهوشی عمومی برای بیمار اتفاق می افتد تا فرایند عمل جراحی با کیفیت بیشتری انجام شود.

بخوانید  عوارض کامپوزیت دندان چیست؟

در طول این عمل، یک برش در بخش کشاله ران ایجاد خواهد شد. سپس بافت جابجا شده به شکم فرد برگردانده می شود و در نهایت بخیه زده خواهد شد. تمامی این مراحل به صورت حرفه ای توسط پزشکان متخصص انجام می شود تا درمان شخص به آسانی صورت بگیرد.

 

سخن پایانی

بیماری باد فتق یکی از شایع ترین بیماری ها در بین مردان است که در بسیاری از آقایان بروز می کند. باد فتق کشاله ران و باد فتق بیضه بیشتر از سایز موارد شایع هستند. با توجه به اینکه دردهای شکمی و حالت تهوع باعث آزار شخص در این بیماری می شود، به شما توصیه می کنیم که در سریع ترین زمان ممکن برای درمان خود اقدام کنید تا بیماری آسیب بیشتری به شما نزند.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

  • ×