» ارتودنسی » نخ دندان ارتودنسی
نخ دندان ارتودنسی
ارتودنسی - دندانپزشکی - مقالات

نخ دندان ارتودنسی

دی 8, 1402 210175

نخ دندان کشیدن در ارتودنسی

طبق بررسی های انجام شده اکثر افراد از نخ دندان برای مراقبت از دندان های خود استفاده نمی کنند. اما افرادی که دندان هایشان را ارتودنسی کرده اند لازم است که در برنامه روزانه خود نخ دندان راتودنسی را نیز قرار دهند، زیرا درمان طولانی ارتودنسی مستلزم رعایت بهداشت دهان و دندان است تا از پوسیدگی دندان ها جلوگیری شود.
مسواک زدن و استفاده از دهان شویه از جمله کار هایی است که در جهت رسیدگی به بهداشت دهان و دندان صورت می گیرد. اما در زمانی که فرد دارای ارتودنسی است باید مراقبت بیشتری نسبت به دندان های خود انجام دهد.
در این مقاله سعی داریم نحوه استفاده از نخ دندان ارتودنسی و اثرات مثبت استفاده از آن را به شما بیان کنیم.


عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

ارتودنسی مزایای بسیار زیادی برای افرادی که از ناهنجاری های دندانی رنج می برد دارد اما برای آن که ارتودنسی نتیجه بخش باشد باید بیمار همکاری لازم را با متخصص ارتودنسی داشته باشد. یکی از کارهایی باید بیمار در طی درمان ارتودنسی انجام دهد، رسیدگی به بهداشت دهان و دندان است.

بخوانید  اسباب بازی فکری جدید

|مقالات مرتبط : ناهنجاری های دندانی

در زمان ارتودنسی تجمع بیشتر مواد غذایی و پلاک ها بیشتر می شود. پاک نکردن این پلاک ها دلیل اصلی پوسیدگی دندان و عفونت لثه و حتی بوی بد دهان است.پس باید بهداشت در ارتودنسی به طور کامل رعایت شود تا متحمل عواقب ناشی از عدم رعایت بهداشت نشوید.

نخ دندان مناسب برای دندان های ارتودنسی شده کدام است؟

نخ دندان های مناسب ارتودنسی به دو دسته تقسیم بندی می شوند. نخ دندان های دارای موم و نخ دندان های بدون موم. برای آن که نخ دندان بین قلاب های ارتودنسی گیر نکند باید از نخ دندان موم دار استفاده شود. زیرا نخ دندان بدون موم در بین قلاب های ارتودنسی گیر میکند و موجب پارگی می شود.

نحوه کشیدن نخ دندان در ارتودنسی

برای راحت تر شدن نخ دندان ارتودنسی استفاده از تنظیم کننده نخ دندان پیشنهاد می شود. در واقع تنظیم کننده یک قطعه پلاستیکی نازک انعطاف پذیراست که در انتهای آن یک حلقه بزرگ وجود دارد. شما باید نخ دندان را درون حلقه گذاشته و تنظیم کننده را بالا و زیر سیم ها بکشید. با اینکار نخ دندان روی دندان و زیر سیم ارتودنسی قرار میگیرد و در ادامه شما میتوانید مثل حالت عادی نخ دندان بکشید.
تمام دندان هایتان را به این شیوه نخ دندان بکشید. نوعی از نخ دندان وجود دارد که دارای دسته هستند و بیشتر برای افرادی که تازه ارتودنسی کرده اند و مهارت استفاده از نخ دندان را ندارند مناسب تر است.

بخوانید  برای سفید کردن دندان‌ها چه کنیم؟

روش کشیدن نخ دندان ارتودنسی

روش درست نخ دندان کشیدن به فرد این اطمینان را می دهد که تمامی پلاک های موجود زیر سیم ها را پاک کرده است. ابتدا باید یک تکه نخ دندان را دور انگشتانتان بپیچید به طوریکه ۴ تا ۵ سانت اضافه برای کشیدن نخ داشته باشید.
نخ دندان را باید با احتیاط بین دو دندان سر بدهید. باید به شکل نیم دایره بپیچید و حرکت دهید. به طور کامل نخ دندان را به سمت بالا و پایین حرکت دهید تا دندان ها تمیز شوند. باید تا رسیدن به بافت لثه نخ دندان را حرکت بدهید. اما این حرکت دادن نباید به بافت لثه آسیبی وارد کند. برای تمامی دندان ها باید این حرکت را تکرار کنید. در نهایت نخ را به آرامی از بین دندان ها در بیاورید.

نکات مهم به هنگام کشیدن نخ دندان چیست؟

• نخ دندان ارتودنسی را باید از یک طرف دیواره دندان وارد کنید و از طرف دیگر آن خارج کنید.
• نخ دندان را حتما باید به دیواره لثه دو دندان بکشید اگر در روز های اول خونریزی کرد این امر طبیعی است و به مروز زمان با تمیز شدن کاهش می یابد اما اگرخونریزی بند نیامد باید حتما به پزشک مراجعه کنید.
•اگر زمانی که دندان هایتان را نخ دندان می کشید، نخ دندان پاره شود و یا حتی رشته رشته شود با ۲ احتمال روبرو هستیم. ممکن است یا دندان پوسیده باشد یا بین دو دندان جرم وجود داشته باشد.
• قبل از مسواک زدن بهتر است از نخ دندان استفاده کنید.

بخوانید  بهداشت در ارتودنسی

استفاده از نخ دندان به تنهایی در بهداشت دهان و دندان کمک نمی کند. باید در نظر داشته باشید که در کنار استفاده از نخ دندان، مسواک زدن و استفاده از دهان شویه را فراموش نکنید. توجه به بهداشت دندان و دهان به تاثیر بیشتر ارتودنسی کمک چشمگیری می کند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×