» بهداشت و سلامت دندان » هر آنچه درباره خرید تجهیزات دندانپزشکی برای تجهیز مطب باید بدانیم
تجهیزات دندانپزشکی
بهداشت و سلامت دندان

هر آنچه درباره خرید تجهیزات دندانپزشکی برای تجهیز مطب باید بدانیم

شهریور 27, 1402 110342

هر آنچه درباره خرید تجهیزات دندانپزشکی برای تجهیز مطب باید بدانیم!

امروزه با پیشرفت علم و پدید آمدن تجهیزات دندانپزشکی نوین، تشخیص و درمان مشکلات بیماران بسیار آسان و بهینه شده است. جهت راه‌اندازی یک مطب دندانپزشکی، برخی از دستگاه‌ها مانند یونیت دندانپزشکی، اتوکلاو کلاس و کمپرسور از اهمیت بالایی برخوردارند؛ اما نکته مهم‌تر، خرید دستگاه‌های اورجینال از یک جای مطمئن است.

علاوه بر بودجه جهت مجهز کردن مطب دندانپزشکی، باید به هزینه مواد مصرفی هم توجه داشت؛ زیرا تک تک این قطعات پر اهمیت بوده که معمولا با قیمت بالا خریداری می‌شوند. در ادامه این مقاله جهت بررسی انواع ابزار و وسایل مورد نیاز برای راه‌اندازی و مجهز کردن مطب دندانپزشکی با ما همراه باشید.

خرید ابزار و تجهیزات دندانپزشکی

اگر تا به حال به مطب دندانپزشکی مراجعه کرده باشید، احتمالا برخی دستگاه‌ها مانند مته و ساکشن را از نزدیک مشاهده کرده‌اید و با عملکرد هریک آشنایی دارید. برای راه‌اندازی یک مطب دندانپزشکی، اولین اقدام مجهز کردن و خرید وسایل لازم است تا پزشک بتواند به راحتی مشکل مراجعه‌کنندگان را تشخیص دهد و فرایند درمان را آغاز کند. در ادامه به معرفی برخی تجهیزات دندانپزشکی که وجود آن‌ها در مطب ضروری است، خواهیم پرداخت.

بخوانید  نایت گارد چیست و چه عوارض و فوایدی دارد؟

دستگاه ساکشن، جهت تخلیه هرآنچه در دهان است

ساکشن کاربرد عمومی‌تری نسبت به سایر وسایل داشته و در حقیقت مانند یک جاروبرقی عمل می‌کند. این دستگاه کلیه آب و مایعات داخل دهان را در زمان معاینه و همچنین حین درمان تخلیه می‌کند. دستگاه ساکشن انواع مختلف داشته که هر یک قدرت مکش متفاوتی دارند و از هرکدام در زمان خاصی استفاده می‌شود. به طور مثال هنگام عمل‌های جراحی مربوط به لثه یا جراحی دندان، از ساکشن‌های بسیار قوی استفاده می‌شود.

آینه دندانپزشکی، دید داشتن دندانپزشک به کل دندان‌ها

آینه نیز یکی از مهم‌ترین ادوات مورد استفاده در دندانپزشکی محسوب شده و دو کاربرد اساسی دارد؛ اولین کاربرد آن بررسی داخل دهان و دندان‌ها و معاینه دقیق قسمت‌های پشتی دندان است که بدون آینه به راحتی قابل مشاهده نخواهند بود.

کاربرد بعدی آن نیز جابه‌جایی زبان هنگام معاینه است که توسط پزشک حین درمان صورت می‌گیرد. آینه‌ها معمولا دارای دو سری آینه مقعر و آینه معمولی هستند که اولی برای بزرگ‌تر نشان دادن فضای مورد بررسی و دومی برای مشاهده یک تصویر واضح و دقیق استفاده می‌شود.

انبرک دندانپزشکی

جهت تکمیل کردن تجهیزات دندانپزشکی، به انبرک دندانپزشکی هم نیاز است که به آن انبرک کاوشگر نیز می‌گویند. از انبرک برای یافتن پوسیدگی دندان و همچنین بیماری‌های لثه استفاده می‌شود. این وسیله دارای یک دسته بلند با سری‌های تیز است که دندانپزشک توسط آن به بررسی قسمت‌های پوسیده شده و حتی تراش جرم و پلاک می‌پردازد.

بخوانید  کانال دندان چیست؟

اسکیلر، پاک کردن هر آنچه روی دندان است

برای پاک کردن جرم و پلاک دندان‌ها در حجم وسیع، از اسکیلر استفاده می‌شود. در بسیاری از بیمارانی که به جرم‌گیری دندانی احتیاج دارند، پزشک معالج به وسیله این ابزار به حذف کردن جرم و پلاک باقی‌مانده روی دندان‌ها می‌پردازد.

دریل یا توربین، تراشیده شدن دندان یا اینسترومنت

از این ابزار جهت معاینه، پرکردگی، عصب‌کشی و سایر مواردی که مربوط به جراحی لثه، فک یا دندان است استفاده می‌شود. تجهیزات دندانپزشکی نیازمند رعایت نکات ایمنی و نگهداری با دقت فراوان بوده؛ زیرا بسیار حساس هستند. این وسیله به عنوان ترسناک‌ترین ابزار دندانپزشکی شناخته شده که با سرعت ۲۵۰ دور در دقیقه می‌چرخد.

پاشیده شدن آب هنگام کار با دریل به دلیل جلوگیری از آسیب رسیدن به مینای دندان هنگام تراشیدن است. دندانپزشک قبل از انجام کار با دریل ابتدا از مواد بی‌حسی استفاده می‌کند.

هر آنچه درباره خرید تجهیزات دندانپزشکی برای تجهیز مطب باید بدانیم

سرنگ دندان، تزریق دارو به لثه

تزریق داروهای بی‌حسی به دندان‌ها توسط سرنگ صورت می‌گیرد که این سرنگ‌ها از سرنگ‌های معمولی بلندتر بوده و کار تزریق را راحت‌تر انجام می‌دهند. سرنگ‌های دیگری به نام سرنگ‌های آب و هوا نیز در مطب دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد که اولی در جهت پاک کردن ضایعه‌های دندانی و دومی برای خشک کردن محیط داخل دهان و آماده ساختن آن برای عمل جراحی است.

بخوانید  آیا لمینت متحرک خوبه؟ 7 مزیت و عوارض لمینت متحرک دندان چیست ؟

تابوره در دندانپزشکی، صندلی دندانپزشک

این وسیله در واقع یک صندلی چرخان و بدون پشتی است که قابلیت تنظیم ارتفاع، جهت ایجاد تعادل برای پزشک را دارد. دندانپزشک با وجود تابوره به راحتی و با آزادی عمل به کار خود ادامه داده و احساس خستگی نمی‌کند.

سینی دندانپزشکی

یکی دیگر از تجهیزات داندانپزشکی است که در شکل‌های مختلفی طراحی شده و شامل سینی‌های بهداشت دندان، سینی مخصوص جراحی دندان و سینی مخصوص عملیات دندان است. جهت مجهز کردن مطب دندانپزشکی و برای رعایت اصول بهداشتی تهیه این سینی‌ها ضرورت دارد.

رول‌ها و باندهای استریل

رول‌ها الیافی با قدرت جذب فوق‌العاده بالا هستند که جهت تمیز کردن دندان، دهان و همچنین جهت ضدعفونی کردن وسایل دندانپزشکی از آن‌ها استفاده می‌شود.

پنس دندانپزشکی

برای جابه‌جا کردن مواد و گاز به داخل و خارج از دهان، از پنس‌ها استفاده می‌شود. پنس‌ها در انواع مختلف ساده و سرکج تولید شده و هر کدام سایزهای متفاوت دارند.

دنتیست یار

دنتیست یار، ارائه‌دهنده بهترین برندهای تجهیزات پزشکی در کشور است که محصولات خود را با ضمانت کیفیت، اصالت کالا، قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه به دست مشتریان می‌رساند. هدف اصلی این شرکت برقراری رفاه و حس رضایت برای مشتریان بوده که در همین راستا کلیه محصولات خود را به صورت نقد و اقساط به خریداران عرضه می‌کند.

بخوانید  آدامس حاوی زایلیتول راز سلامت دندان ها

یکی از خدمات دیگری که این شرکت به مشتریان خود ارائه می‌کند، اعمال تخفیف بر محصولات بوده که بسیار مورد استقبال واقع شده است. کارشناسان و مشاوران حاضر در این شرکت، آماده هرگونه مشاوره و تبادل اطلاعات در زمینه خرید تجهیزات دندانپزشکی هستند که برای برقراری ارتباط به آن‌ها می‌توانید به آدرس dentistyar.com مراجعه کرده و ضمن دریافت مشاوره رایگان، کلیه محصولات، ویژگی و قیمت‌های هر یک را بررسی و سپس خرید خود را نهایی کنید.

هر آنچه درباره خرید تجهیزات دندانپزشکی برای تجهیز مطب باید بدانیم

مطب دندانپزشکی

جهت راه‌اندازی یک مطب داندانپزشکی، باید ابتدا کلیه تجهیزات مربوطه را از یک مکان معتبر خریداری کرد؛ زیرا مهم‌ترین قدم برای شروع یک مسیر پرموفقیت، تلاش برای جذب رضایت مشتریان است. تجهیزات دندانپزشکی طیف وسیعی از رشته مهندسی پزشکی را دربر می‌گیرد که باید با مشاوره گرفتن از کارشناسان مربوطه، بهترین ابزار را انتخاب و خریداری کرد.

در این مقاله سعی بر آن بود که ضمن بررسی تجهیزات لازم برای داشتن یک مطب مفید و کارآمد، کلیه اطلاعات مهم در ارتباط با این وسایل را بررسی و ارائه کنیم تا افراد در صورت نیاز از آن‌ها بهره بگیرند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×