» ارتودنسی » پلاک نگهدارنده و ریتینر بعد از ارتودنسی
پلاک نگهدارنده و ریتینر بعد از ارتودنسی
ارتودنسی - دندانپزشکی - مقالات

پلاک نگهدارنده و ریتینر بعد از ارتودنسی

دی 26, 1402 220208

پلاک نگهدارنده و ریتینر بعد از ارتودنسی

برای درمان بیماری های مربوط به دهان و دندان روش های مختلفی وجود دارد که یکی از آن ها ارتودنسی می باشد. نامرتب بودن دندان ها می تواند مسائل مختلفی را برای شخص ایجاد کند که بیشترین تاثیر آن بر زیبایی فرد خواهد بود.

برخی از اوقات انحرافات فکی نیز مشکلات زیادی به وجود می آورد که در چنین وضعیتی ارتودنسی بسیار مفید است. بعد از انجام شده ارتودنسی،‌ باید دندان ها توسط پلاک نگهدارنده و ریتینر محافظت شوند تا درمان به صورت کامل انجام شود. در این مقاله می خواهیم ریتینر و پلاک نگهدارنده را به صورت کامل و جامع بررسی کنیم.

پلاک نگهدارنده چیست؟

همانطور که می دانید دندان یک بافت زنده است که در داخل لثه ها قرار می گیرد. به همین علت دندان ها اندکی حرکت خواهند داشت که باید آن ها را کنترل نمود. بعد از این که دوره ارتودنسی به پایان رسید، بریس از دهان خارج می شود. نکته جالب این است که دندان ها دوست دارند که به حالت اولیه خود برگردند. برای جلوگیری از این کار شما باید حتما از وسیله ای به نام پلاک نگهدارنده استفاده کنید.

بخوانید  ارتودنسی با روش دیمون

در چند وقت ابتدایی بعد از ارتودنسی، استفاده از پلاک نگهدارنده دائمی خواهد بود. پس از گذشت مدتی این پلاک فقط در شب ها گذاشته می شود تا نتیجه ایجاد شده توسط ارتودنسی از بین نرود. در واقع با این روش عضله ها و ماهیچه ها به محل جدید دندان ها عادت می کنند و فرم جدید آن را پذیرا می شوند. اگر می خواهید روند درمانی شما بهترین نتیجه ممکن را بدهد باید از این وسیله به صورت ویژه استفاده نمایید.

انواع مختلف ریتینر و پلاک نگهدارنده

امروزه ریتینر ارتودنسی در انواع مختلفی تولید می شود و برای هر کس خاص و منحصر به فرد است. پزشک پس از معاینه شما پلاک دندان ارتودنسی مناسب را تشیص می دهد و آن را تجویز می کند. هر کدام از انواع ریتینرها کارکرد مخصوص به خود را دارند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

پلاک نگهدارنده دائمی

سیم های پشت دندان بعد از ارتودنسی از همین نوع می باشد. پلاک نگهدارنده ثابت ارتودنسی توسط بیمار خارج نمی شود که از همین رو دائمی نامیده می شود. این پلاک تا مدت زمان مشخصی در پشت دندان ها باقی خواهد ماند. پس از این که پروسه درمان کامل شد، متخصص ارتودنسی آن را از دهان خارج می کند و دندان ها به حالت طبیعی خود بر می گردند.

بخوانید  بهترین ارائه دهنده بیمه دندانپزشکی در ایران

به این نوع از نگهدارنده ریتینر سیمی هم گفته می شود و بسیاری آن را با این نام می شناسند. موقعیت این پلاک در قسمت جلوی دندان خواهد بود. ریتینر سیمی در ۴ دندان بالایی قرار می گیرند. در ردیف پایینی این پلاک باید بر روی شش دندان جلویی ایجاد شود. البته این موضوع در هر فردی متفاوت است و بر اساس شرایط او تعیین خواهد شد. بهترین مزیت این نگهدارنده این است که قابل رویت نخواهد بود.

به دلیل اینکه این سیم در پشت دندان ها قرار می گیرد کسی نمی تواند آن را ببیند و تاثیر بدی بر روی چهره شما نمی گذارد. طول عمر مفید این ریتینر نیز بسیار زیاد و در صورت لزوم تا مدت ها بر روی دندان ها باقی خواهد ماند. از آنجایی که این پلاک ثابت است،‌ مشکلاتی مانند گم شدن نیز به وجود نمی آید. در این حالت دردسرهایی مثل خرید دوباره نیز وجود نخواهد داشت و در هزینه ها صرفه جویی می شود.

اگر از این ریتینر استفاده کنید، تمیز کردن دندان ها کمی دشوار است و شما را با مشقت روبرو می کند. برای اینکه سطح این ریتنیر شما را اذیت نکند،‌ حتما باید از موم دندانپزشکی استفاده کنید که پزشک آن را برای شما اجرا می کند. وجود این موم باعث می شود که احساس زبری در پشت دندان ها برایتان ایجاد نگردد. و حس خوبی داشته باشید. بهتر است که هر چند وقت یکبار به پزشک خود مراجعه کنید تا وضعیت دندان ها و پلاک را به خوبی بررسی نماید.

بخوانید  جراحی دندان

پلاک نگه دارنده

ریتینر و نگهدارنده هالی

اگر به دنبال یک نگهدارنده دندان بعد از ارتودنسی هستید،‌ ریتینر هالی یک گزینه خوب در پیش روی شما می باشد. در بین همه گزینه ها، ریتینر هالی بسیار شناخته شده است و سال های زیادی از مصرف آن می گذرد. این پلاک نگهدارنده از دو بخش سیمی و پایه آکریلیکی ساخته شده است که درکنار هم یک ساختار فوق العاده را ایجاد کرده اند. برای ساخت این نگهدارنده ابتدا یک قالب از دندان های بیمار گرفته می شود و سپس ریتینر هالی ساخته می شود.

استفاده از این نگهدارنده باعث ثابت ماندن دندان ها شده و نتیجه ایجاد شده از ارتودنسی را تثبیت خواهد کرد. این پلاک از نوع متحرک است و می توان در صورت نیاز آن را برداشت و دوباره نصب کرد. اگر بنا به هر دلیل این ریتینر آسیب ببیند می توان آن را تعمیر کرد. لازم نیست که شما یک پلاک جدید بخرید بلکه با اندکی تعمیر می توانید همان پلاک را دوباره استفاده نمایید.

مواد به کار رفته در این نگهدارنده بسیار بادوام است و به عنوان محکم ترین ریتینر شناخته می شود. از آنجایی که این ابزار متحرک می باشد،‌ به راحتی می توان آن را تمیز کرد و آلودگی های آن را از بین برد. سیم موجود در این نگهدارنده قابلیت تنظیم دارد و می توان آن را شل یا سفت نمود. دندانپزشک با توجه به صلاحدید خود این کار را به صورت حرفه ای انجام می دهد تا محل قرارگیری دندان ها ثابت شود.

بخوانید  آیا ارتودنسی دندان شامل بیمه تکمیلی میشود

البته این نگهدارنده نقاط ضعفی نیز دارد. این ابزار از بیرون دید دارد و کسی که شما را ببیند متوجه آن خواهد شد. فضایی که این ریتینر اشغال می کند باعث می شود که نحوه حرف زدن شما تغییر کند. معمولا در روزهای اول نوک زبانی حرف خواهید زد که با مرور زمان این مسئله نیز رفع می گردد.

 

نگهدارنده و ریتینر شفاف

همانطور که از نام این محصول مشخص است کاملا شفاف بوده و حالت نامرئی دارد. این قالب ارتودنسی از جنس پلاستیک شفاف است و بر اساس استانداردهای روز دنیا ساخت می شود. در ابتدا قالب دندان های بیمار گرفته می شود و سپس بر اساس آن ریتینر ساخته می شود.

با توجه به شفاف بودن پلاک شفاف ارتودنسی، اطرافیان شما به ندرت می توانند آن را ببینند و متوجه آن گردند. خوشبختانه این ابزار نیز متحرک است و هر وقت که نیاز بود می توانید آن را از دهان خود خارج نمایید. نامرئی بودن بزرگترین مزیت این ریتینر است که باعث محبوبیت بسیار بالای آن شده است.

همچنین این ریتینر احساس راحتی زیادی به شخص می دهد و در هنگام استفاده از آن اذیت نخواهید شد. از معایب این پلاک می توان به کم بودن دوام آن اشاره کرد. هر از چند گاهی باید ریتینر را بررسی کنید تا از نبود اشکال و ایراد در آن مطمئن گردید. اگر میزان آسیب ها زیاد باشد باید برای تعویض آن اقدامات لازم را انجام دهید. نظافت و تمیز کردن این ریتینر کمی دشوار است زیرا دسترسی شما به سطوح داخلی پایین است.

بخوانید  تفاوت فسفرپلیت با سنسور RVG و معرفی جدیدترین مدل های بازار

به همین دلیل باید برای نظافت پلاک شفاف وقت زیادی صرف کنید. در نهایت این پلاک نمی گذارد که دندان ها به شکل طبیعی رو هم قرار بگیرند و بین آن ها فاصله ایجاد می کند.

ریتینر شفاف

پلاک و نگهدارنده پوزیشنر

پوزیشنر یا همان مستقر کننده یک پلاک کامل و بزرگ است که در موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرد. اگر بعد از برداشتن بریس همچنان نیازی به تغییر جایگاه دندان ها باشد، از پوزیشنر بهره می برند. شخص پس از ارتودنسی باید با توجه به نظر پزشک به صورت دائمی از پوزیشنر استفاده کند تا شرایط درمانی به اتمام برسد.

این نگهدارنده حجیم و بزرگ است که به همین علت انجام بعضی از کارهای روزمره را با اختلال مواجه می شود. همچنین صحبت کردن با این ریتینر کمی سخت تر است و مدت زمانی طول می کشد تا به آن عادت نمایید. این پوزیشنر تمامی سطح دندان ها را در بر می گیرد و یک ابزار عالی برای فرم دهی محسوب می شود.

از آنجایی که این وسیله متحرک است،‌ می توان آن را در صورت لزوم خارج کرد و مراحل نظافت آن را به انجام رساند. در حال حاضر تعداد زیادی از کسانی که ارتودنسی می کنند از پوزیشنر استفاده می کنند. زمانی که فرم دهی دندان ها به خوبی انجام شد با تشخیص کامل پزشک می تواند آن را کنار بگذارید. این وسیله هم برای دندان های بالا و هم برای دندان های پایین ساخته شده است. پزشک بر اساس شرایط شما نمونه بالایی،‌ پایینی یا هر دوی آن ها را تحویز خواهد کرد.

بخوانید  9 راهکارهای طلایی ترمیم مینای دندان که نمی دانستید

نتیجه گیری

اگر می خواهید دندان های زیبا و سالمی داشته باشید باید ارتودنسی را در برنامه کار خود بگذارید. برای بهتر شدن نتیجه،‌ به کار بستن پلاک نگهدارنده و ریتینر ضروری خواهد بود. در صورتی که به توصیه های متخصص ارتودنسی عمل کنید،‌ پس از مدتی دندان های زیبا و جذابی خواهید داشت. هر روزه ریتینر های جدیدتری به بازار می آید و تکنولوژی مربوطه با ارتودنسی با پیشرفت روبرو می شود. مسلما وجود این خدمات می تواند سلامت و بهداشت دهان و دندان را ارتقا دهد.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×