» بیماریهای تنفسی » آیا معده درد باعث تنگی نفس میشود ؟
آیا معده درد باعث تنگی نفس میشود
بیماریهای تنفسی - سلامت دستگاه گوارش

آیا معده درد باعث تنگی نفس میشود ؟

مرداد 14, 1402 210354

خیلی از شما ممکن است که تا کنون هم زمان هم از درد معده و هم تنگی نفس رنج برده باشید و این سوال که آیا معده درد باعث تنگی نفس میشود؟ با نه برای شما پیش آمده باشد در جواب این سوال بهتر است بدانید که معمولا ارتباط زیادی بین درد معده و تنگی نفس وجود دارد.

در واقع می توان گفت که در خیلی از موارد این درد معده است که باعث ایجاد تنگی نفس می شود و بسیاری از افراد تصور می کنند که دچار بیماری های تنفسی و قلبی شده اند. معمولا مشکلاتی از قبیل عصبی شدن معده، التهاب معده و دیگر بیماری های معده باعث تنگی نفس می شوند.

چه رابطه ای بین علت های درد معده و تنگی نفس وجود دارد؟

چه رابطه ای بین علت های درد معده و تنگی نفس وجود دارد؟

معده درد به خاطر ریفلاکس

اگر درد به دلیل بیماری مانند بیماری ریفلاکس مزمن معده به مری ( GERD) باشد. با بازگشت اجزای اسیدی معده به مری، فرد در معرض خطر ورود تصادفی به ریه قرار می گیرد و باعث ایجاد مشکلات تنفسی مختلف مانند انقباض برونش و آسم می شود . ورود اسید معده به مری یک واکنش عصبی را تحریک می کند که باعث می شود راه های هوایی منقبض شده و اسید به بیرون رانده شود و باعث تنگی نفس شود.

بخوانید  9 دلیل و علت اصلی قهوه ای شدن زبان چیست ؟ رنگ های متفاوت زبان نشانه چیست ؟

معده درد به خاطر گاستریت

در مورد گاستریت، که باعث درد در دهان و درد در وسط و بالای شکم می شود. تنگی نفس یکی از علائم موارد شدید بیماری است و همراه با درد قفسه سینه است که نیاز به مراجعه فوری به پزشک دارد و در صورتی که التهاب مربوط به عفونت باکتریایی باشد درمان ممکن است نیاز به رعایت برخی داروها مانند آنتی بیوتیک داشته باشد.

در پوشش معده، مانند آنچه که توسط میکروب (H. pylori) معده ایجاد می شود.(شایان ذکر است که گاستریت ممکن است در اثر قرار گرفتن پوشش داخلی معده در معرض تشعشع یا به عنوان یک واکنش آلرژیک ( گاستریت ائوزینوفیلیک)، یا در برخی موارد در موارد نادر، ممکن است ناشی از بیماری منتریه باشد.

آیا تحریک روده بزرگ باعث تنگی نفس می شود؟

بله، تحریک روده بزرگ ممکن است باعث تنگی نفس شود. سندرم روده تحریک پذیر ( IBS) شامل علائم مختلفی از جمله درد شکم، ناراحتی و تغییر در حرکت روده است. بیمار گاهی اوقات یبوست و در مواقع دیگر اسهال را احساس می کند، علاوه بر تنگی نفس، که می تواند با فشار وارده بر دیافراگم به دلیل گازها و نفخ بعد از غذا خوردن توضیح داده شود، به خصوص اگر به مقدار زیاد باشد.

بخوانید  فوق تخصص آندوسکوپی

دسته غذاهایی که تشکیل گازها را در روده بزرگ تحریک می کنند مانند حبوبات، شیرین کننده های مصنوعی و نوشیدنی های تهاجمی. که به نوبه خود منجر به ایجاد مشکل در تنفس بیمار به خصوص هنگام تلاش برای نفس عمیق می شود نیز تاثیر زیادی بر تشدید این بیماری دارند.دیافراگم نمایانگر یک صفحه عضلانی است که شکم را از ناحیه قفسه سینه جدا می کند و هر گونه فشار بر روی آن مانع از حرکت طبیعی آن می شود.

آیا معده درد نشانه حاملگی است

نکاتی برای غلبه بر معده درد و تنگی نفس

برای مقابله با درد معده و تنگی نفس مرتبط با آن باید علتی که منجر به این مشکل شده است مشخص شود. دلیل آن ممکن است به دلیل برخی عادات یا شیوه های غذایی ساده باشد یا ممکن است یک بیماری باشد که نیاز به درمان دارد.در این صورت پزشک باید از توصیه هایی که می تواند رعایت شود مطمئن باشد، به خصوص اگر بیمار نیاز به استفاده از داروهای خاصی داشته باشد. در ارتباط با این نکات و مواردی که به تسکین درد معده کمک می کند را ذکر می کنیم:

  • علائم باید دائماً تحت نظر باشند و چیزهایی که باعث تشدید یا کاهش آنها می شوند باید شناسایی شوند. دریابید که این علائم چگونه با غذاهای خاص مرتبط است.
  • از کشیدن سیگار و نوشیدن نوشیدنی های الکلی یا کافئین دار باید خودداری کرد، زیرا اغلب باعث افزایش شدت بیماری و تاخیر در بهبودی می شود.
  • .از غذاهای سالم مانند سبزیجات و میوه هایی که برای معده خوب است استفاده کنید و از غذاهای پرچرب خودداری کنید.
  • علائمی که نیاز به مراجعه به پزشک دارند را بشناسید، مانند ناتوانی در تنفس، افزایش ناگهانی درد، استفراغ خون یا سرفه، یا وجود خون در ادرار یا مدفوع.
  • توصیه می شود وعده های غذایی را به ۵-۶ وعده کوچک تقسیم کنید و آب کافی دریافت کنید.
  • لیستی از غذاهایی که ترجیح می دهید در هنگام ابتلا به بیماری های معده و درد از آنها دوری کنید را مشاهده کنید. مانند: شکلات، غذاهای تند و فرآورده های گوجه فرنگی.
  • اگر بیمار به طور مداوم در معرض گاز قرار گیرد، علائم را می توان با نوشیدن آب فراوان و راه رفتن تسکین داد. اگر علائم مربوط به استرس و اضطراب است، می توانید سعی کنید یک نفس عمیق بکشید و از استرس و اضطراب خلاص شوید.
  • یکی از عاداتی که باید تغییر کند، پوشیدن لباس های تنگ است که به شکم فشار وارد می کند، هنگام خواب تعداد زیادی بالش زیر سر قرار می دهد و به سادگی سر را بالا می آورد.
بخوانید  3 نکته که به شما کمک می کند سالم آشپزی کنید

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×