» سلامت و پزشکی » عوارض بعد از عمل گوش میانی
عوارض بعد از عمل گوش میانی
سلامت و پزشکی

عوارض بعد از عمل گوش میانی

فروردین 2, 1403 100370

عوارض بعد از عمل گوش میانی

عمل گوش میانی به دلیل حساسیت در ساختار شنوایی شخص، یک جراحی بسیار مهم است و نیاز به تجربه و مهارت یک متخصص خبره دارد. در واقع گوش میانی در عملکرد سیستم شنوایی، تنفسی و خود بینی تاثیر گذار است. برای آشنایی بیشتر از این جراحی و عوارض ناشی از آن و مراقبت هایی که باید انجام شود مقاله را به دقت مطالعه نمایید.

مراقبت های بعد از عمل گوش میانی

عمل گوش میانی بیشتر زمانی انجام می شود که التهاب و عفونت در گوش زیاد باشد که این مشکل بیشتر در سنین پایین اتفاق می افتد. در واقع تنها زمانی جراحی انجام می شود که میزان عفونت در حدی باشد که دارو جوابگوی عفونت نباشد. در نتیجه برای خارج کردن این عفونت باید گوش جراحی شود. اما بعد از این جراحی انجام مراقبت های اصولی و مصرف صحیح دارو های تجویز شده شما را در تسریع بهبودی یاری خواهد رساند.

بخوانید  تیروئید، غده ای است که در ناحیه گردن پایین تر از حنجره و بالاتر از ترقوه قرار دارد و مسئول تنظیم متابولیسم بدن است. اگر آزمایش تیروئید غیرعادی باشند، پزشک از بیمار می خواهد، سونوگرافی تیروئید و گردن را انجام دهد. با تفسیر نتایج سونوگرافی تیروئید و گردن، بی ...

مراقبت های بعد از عمل گوش میانی

  • در مصرف به موقع و مقدار تجویزی داروها، حتما دستورات جراح خود را مو به مو اجرا نمایید.
  • داشتن استراحت مطلق در ساعت های اولیه بعد از عمل مهم است‌ سعی نمایید در زمان استراحت گوشی که بر روی آن جراحی صورت گرفته شده است را به سمت بالا قرار دهید.
  • در صورت تجویز پزشک می توانید در زمان احساس درد از مسکن های تجویزی استفاده کنید.
  • تا حد امکان در روز ها و هفته های اول از فین کردن بینی خودداری کنید. اما در صورت انجام این عمل سعی کنید به آرامی فین کنید.
  • در زمانی که عطسه یا سرفه کردید از بستن دهان خود خودداری کنید و آن را با دهان باز انجام دهید.
  • این جراحی تنها دو سه روز استراحت لازم دارد و شما می توانید روال عادی زندگی خود را به پیش ببرید. اما تا حد امکان تا چند هفته از بلند کردن اشیا سنگین خودداری کنید و سعی کنید کمتر زور بزنید یا به کرات خم نشوید.
  • شنیدن صداهای نا همگن و مختلف در عمل گوش میانی کاملا طبیعی است.
  • اگر احساس می کنید میزان درجه شنوایی شما کاهش یافته است کاملا طبیعی است چرا که وجود خون و پانسمان در گوش سبب کاهش شنوایی خواهد شد.
  • در صورتی که مجبور به انجام پرواز هوایی هستید با پزشک خود مشورت کنید.
  • تا حد امکان از رفتن به استخر و شیرجه زدن در آب دوری کنید.
  • از خیس شدن گوشت یا بخیه پشت گوش پرهیز کنید و در صورت خیس شدن محل بخیه آن را با آنتی بیوتیک استریل کنید.
  • اگر لازم شد برای شنیداری بهتر از سمعک استفاده کنید.
  • بهتر است پس از یک ماه از جراحی مجددا با جراح خود دیداری داشته باشید.
بخوانید  اندازه طبیعی پروستات نرمال و خطرناک اندازه پروستات چقدر است ؟

عوارض بعد از عمل گوش میانی

بعد از عمل گوش چه بخوریم؟

آگاهی از تغذیه درست بعد از عمل گوش میانی مهم است. شاید بعد از این جراحی اولین سوالی که ذهن شما را مشغول کند و بخواهید جوابی برایش پیدا کنید بعد از جراحی چه بخورم؟ است. در واقع خوردن غذا و نوشیدن در این عمل هیچ ضرری برای قسمت جراحی شده ندارد. آنچه بیمار باید به آن توجه کند میزان شلی و سفتی غذا است که مهم می باشد.

بعد از جراحی آنچه یک جراح از بیمار خود می خواهد خوردن غذا های آبکی است و توصیه می کند تا حد امکان تا طی شدن دوره نقاهت از خوردن غذا های سفت خودداری کند. چرا که جویدن یا خوردن غذای سفت، حرکات فک را زیاد می کند و نیاز به تحرک بیشتر استخوان های صورت است. در نتیجه گوشی که جراحی بر روی آن انجام شده است تحت فشار قرار می گیرد.

به عبارت دیگر مواد مصرفی جویدنی سبب می شود در بخش های عمل گوش میانی درد و تورم ایجاد شود. هر چه مقدار جویدنی بیشتر باشد تورم و درد شدیدتر خواهد شد. در این دوران خوردن غذا هایی چون فرنی، سوپ و آبکی ایده آل ترین انتخاب هستند. بخصوص اگر غذا ترکیبی از سبزیجات تازه باشد که در عملکرد دستگاه گوارش بیمار نیز به او کمک می کند.

بخوانید  برای درمان فوری آفتاب سوختگی صورت چی خوبه؟

بعد از عمل گوش چه بخوریم؟

یک جراحی پیشنهاد می کند روز اول را فقط به مایعات اختصاص دهید. اما اگر با حالاتی چون استفراغ و حالت تهوع رو به رو نشدید در روز دوم یا سوم به بعد می توان به روال عادی زندگی برگردید.

اگر در طول دوره نقاهت با مشکل وز وز یا صدای ذهنی گرفتار هستید شاید از نظر علمی راهی برای از بین بردن آن وجود نباشد. اما مصرف برخی از مواد غذای می تواند شما را از این صدای ناهنجار که سبب کاهش شنوایی می شود رها سازد که عبارتند از:

  • غذای شور
  • اشباع کردن چربی ها
  • سولفیت ها
  • چربی های حاوی ترانس
  • کربوهیدرات
  • کافئین
  • الکل
  • مرغ کباب شده
  • موز موجود در فریزر

شنوایی بعد از عمل گوش

کاهش شنوایی بعد از عمل گوش میانی امر طبیعی محسوب می شود. چرا که بسته به نوع جراحی صورت گرفته شده احتمالا وجود خون، پانسمان و پرده مصنوعی، جنس پرده و غیره سبب کاهش شنوایی شما شود. اما آنچه سبب می شود برخی از بیماران از این حالت ناراحت شوند عدم آگاهی آنها از دوره درمان کاهش شنوایی است.

یک بیمار باید آگاه باشد این دوره بعد از حداکثر ۶ ماه درمان خواهد یافت و فرد به حالت عادی باز خواهد گشت. اما گاهی پیش می آید که بعد از عمل گوش میانی کاهش شنوایی به حالت عادی باز نمی گردد. اما شما می توانید برای افزایش شنیداری گوش عمل شده راه کار هایی را انجام دهید از جمله:

  • میزان سرو صدای فضا را بکاهید.
  • زمانی که با شخصی صحبت می کنید در رو در روی او قرار بگیرید.
  • از افراد بخواهید به آرامی و شمرده صحبت کنند.
  • در زمان صحبت کردن میزان دید و نور کافی وجود داشته باشد.
بخوانید  همه چیز در مورد آزمایش‌های بارداری

پانسمان گوش بعد از عمل استخوانچه

عمل گوش میانی یا عمل استخوانچه در واقع مربوط به سه استخوان ظریف و حساس گوش است. این سه استخوانچه مسئول شنوایی انسان در هر گوش را بر عهده دارند. آنها با ارسال تار های صوتی ایجاد شده از پرده به پری لنف شخص را قادر می سازد به آسانی صدا ها را بشنود.

پانسمان عمل گوش میانی یا عمل استخوانچه بسته به نوع جراحی و مشکل به وقوع پیوسته متفاوت باشد که لازم است با انواع این عمل جراحی آشنا شوید.

  • ماستوئیدکتومی

شما به آسانی می تواند در قسمت پشت گوش خود یک برآمدگی را حس کنید که مربوط به استخوان جمجمه است. این استخوان دارای خلل و فرج های فراوانی است. گاهی عفونت های گوش سبب می شود این استخوان نیز با آن مشکل درگیر شود که در این صورت تنها راه درمان برداشتن استخوان آلوده است.

در این عمل گوش میانی در قسمت لاله گوش شکافی به اندازه ۲ سانت ایجاد می شود که بعد از عمل قسمت برش زده شده بخیه می شود و روی ان را با پانسمان می پوشانند. در طول دوره بستری بیمار در بیمارستان به کرات پانسمان و تعویض می شود و تا پایان دوره بهبودی باید پانسمان همانند محافظ در مقابل آب روی بخیه قرار گیرد.

بخوانید  چگونه سیگار بکشیم که ضرر نداشته باشد ؟

پانسمان گوش بعد از عمل استخوانچه

  • تمپانوپلاستی

زمانی ‌که پرده داخل گوش به هر دلیلی دچار یک ضربه جبران ناپذیر شود عمل گوش میانی صورت می گیرد. اگر پارگی پرده جزئی باشد اندوسکوپی یا کانال گوش راحت ترین راه جراحی است. اما اگر مشکل عمیق تر از یک پارگی باشد لازم است از طریق پشت گوش جراحی صورت گیرد.

در روش درمان آندوسکوپی نیاز به پانسمان ندارد اما در روش دوم که پشت گوش برش می خورد حتما بیمار پانسمان را بر روی قسمت بخیه شده نگاه دارد و از جدا کردن و پاشیدن آب بر روی آن اکیدا خودداری کند. در دو یا سه روز بعد از عمل با مراجعه به پزشک معالج پانسمان برداشته و بخیه ها نیز ترمیم یافته اند.

  • میرنگوپلاستی

عمل گوش میانی، میرنگو پلاستی برای درمان پاره شدن پرده گوش انجام می شود. برای ترمیم پرده در این عمل از مجرای گوش استفاده می شود و پانسمان در این عمل وجود ندارد. ان عمل را جزء درمان های سرپایی قرار می دهند.

آنچه در همه انواع جراحی های گوش قابل توجه است این جراحی اگر از مجرای گوش استفاده شود نیاز به پانسمان ندارد. اما اگر با بخیه همراه باشد باید پانسمان آن تا زمان بهبود بعد از عمل استخوانچه نباید برداشته شود تنها باید تعویض گردد. رعایت نظافت و عدم آب خوردگی به محل بخیه مهم می باشد و با ترمیم بافت های برش خورده پانسمان برداشته می شود.

بخوانید  چرا باید فقط خبر خوب بخوانیم؟ پیگیر خبر خوب و امیدبخش باشید

دوره نقاهت عمل گوش

اگر عمل گوش میانی توسط یک متخصص با تجربه انجام شود جای هیچ گونه نگرانی نیست. اما آنچه سبب می شود این عمل روند بهبود آن تسریع یابد توجه به دور نقاهت است. یک بیمار باید اطلاعات کافی از دوره نقاهت که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهد شد باید آگاهی داشته باشد و در جهت سرعت بخشیدن به درمان خود، خود را یاری رساند.

  • در اوایل دوره نقاهت احتمال دارد بیمار با حالاتی چون سرگیجه و حالت تهوع همراه باشد. این حالات به دلیل وجود داروهایی است که برای بیهوشی استفاده شده است. اگر در روز های اول دوره نقاهت این حالا بهبود نیافت حتما با جراح معالج خود مشورت کنید.
  • یکی از موارد مهم در دوره نقاهت نحوه خوابیدن است. شما باید بعد از عمل گوش میانی از پهلو خوابیدن اجتناب کنید. به ویژه خوابیدن به طرفی که عمل انجام شده است. مناسب ترین و ایده ال ترین حالت خوابیدن، دراز کشیدن به پشت است. می توانید از دو یا سه بالش نیز برای راحت خوابیدن کمک بگیرید.
  • اگر در طول دوره نقاهت از داخل گوش خونابه یا ترشحات خونی جاری شد جای نگرانی نیست. شما تنها با کمی هیدروژن و پنبه آن را پاک کنید. اما اگر این ترشحات در زیر پوست جمع شود باید به پزشک مراجعه کنید.
بخوانید  تکنیک های رایج فیزیوتراپی و مزایای آن

دوره نقاهت عمل گوش

  • دوره نقاهت تقریبا تا یک هفته طول خواهد کشید. این دوره زمانی بسیار حساس و مهم است. بیمار در این مدت تمام مراقبت های لازم را باید اجرا کند. پس از یک هفته میتواند به زندگی عادی باز گردد. اما این به معنای کوتاهی از مراقبت های ضروری نیست. یک بیمار تا حد امکان تا یک یا دو ماه باید از بلند کردن اجسام سنگین ، مصرف دخانیات، فین های مکرر و شدید و غیره به شدت خودداری کند.

آیا عمل گوش خطرناک است؟

در جواب این سوال آیا عمل گوش میانی خطرناک است یا خیر در واقع باید گفت بسته به نوع جراحی می تواند عوارضی به همراه داشته باشد. روش های جراحی چون ماستوئیدکتومی یا اسیکولوپلاستی عوارضی بیشتر از روش های دیگر جراحی را به همراه دارند. به جرات می توان گفت جای هیچ نگرانی نیست اگر یک متخصص با تجربه را برگزینید خواهید دید مزایای آن بیشتر از عوارض آن است.

برای رفع نگرانی شما خطرات و عوارض کلی عمل گوش میانی را به شرح زیر بیان خواهیم کرد. قبل از بیان عوارض لازم به یادآوری است این عوارض گاهی بسیار موقت و زودگذر است و گاهی امکان دارد دوره بهبود آن طولانی باشد. همچنین امکان دارد عوارض یاد شده در برخی از بیماران اصلا رویت نشود.

  • امکان دارد بعد از جراحی حس چشایی شما دگرگون شود و در دهان احساس خشکی کنید که دوره درمان این حالت تا پایان دوره نقاهت ادامه دارد.
  • شنیدن وزوز امری طبیعی در عمل گوش میانی است. این صدا به احتمال زیاد تا ۶۰ یا ۹۰ روز طول بکشد سپس به مرور این صدا کاهش خواهد یافت. اگر بیمار پس از مدتی طولانی از انجام جراحی هنوز شنوایی خود را به دست نیاورده باشد به احتمال زیاد درمان این صدا بیشتر به طول انجامد. یک بیمار باید آگاه باشد در برخی از جراحی های گوش از موادی به نام تینیتوس استفاده می شود. در حقیقت این ماده مصنوعی تا زمانی که در گوش جذب نشود فرد این صدا را خواهد شنید.
  • احساس بی حسی در گوش امر کاملا عادی می باشد و این حالت تا نصف سال یا بیشتر ادامه خواهد یافت.
  • از عوارض دیگر می توان به درگیر شدن مفصل های مجرای شنوایی و مفصل های فک اشاره کرد. گاهی شخص امکان دارد در باز و بسته کردن دهان یا در خوردن غذا و جویدن آن با اختلالاتی همراه باشد. این مشکلات حداقل چند روز و حداکثر ۶۰ روز دوره نقاهت و دوره بهبودی دارد.
  • کاهش شنوایی یکی دیگر از عوارض عمل گوش میانی است. که گاهی این عارضه موقتی بوده و گاهی کاهش شنوایی دائمی خواهد بود.
بخوانید  جراحی بینی به سبکی منحصر به فرد با دکتر مهدی صابری

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×