» سلامت دستگاه گوارش » اسید معده چه زمانی ترشح می شود؟ دلایل اختلال در ترشح اسید معده
اسید معده چه زمانی ترشح می شود؟ دلایل اختلال در ترشح اسید معده
سلامت دستگاه گوارش

اسید معده چه زمانی ترشح می شود؟ دلایل اختلال در ترشح اسید معده

تیر 23, 1402 200308

اسید معده چه زمانی ترشح می شود؟ تقریبا همه ما حداقل در یک مقطع زمانی دل‌درد را تجربه کرده‌ایم. اگر اغلب اوقات احساس سوزش در سر معده می‌کنید، ممکن است به بیماری ریفلاکس معده مبتلا باشید. هنگامی که ما غذا می‌خوریم بعد از بلعیدن، غذا از طریق مری وارد معده می‌شود سپس معده غذا را ذخیره می‌کند، با ترشح اسید معده آن را تجزیه می‌کند و به دوازدهه یا اثنی عشر می‌فرستد تا بقیه مراحل جذب غذا انجام گیرد.

اما گاهی اوقات ترشح اسید معده برای هضم غذا انجام نمی‌شود و موجب ناراحتی در ناحیه معده و شکم می‌شود. در ادامه در مورد این بیماری و دلایل آن بحث می‌کنیم.

اسید معده چه زمانی ترشح می شود؟

 

اسید معده چه زمانی ترشح می شود؟

اسید معده یکی از قوی‌ترین اسیدهای شناخته شده است که با pH=2-3 و میزان اسیدیته قوی، حتی چوب را می‌شکافد و بعضی از فلزات را هم در خود حل می‌کند. این اسید به معده ما آسیبی نمی‌رساند؛ زیرا معده ما دارای سیستم حفاظتی چند لایه است. اسید معده عملکردهای زیادی دارد که مهمترین کارکردهای آن عبارتند از:

بخوانید  چطور معده رو شستشو میدن؟

به هضم غذا به خصوص پروتئین ها کمک می کند. اسید برای فعال شدن آنزیم پپسینوژن ترشح شده از معده ضروری است.
اسید معده به فعال شدن آنزیم های روده کمک می کند. همچنین ترشح صفرا را تحریک می‌کند.
اسید معده مانعی قوی در برابر میکروارگانیسم های مضر و آلرژن ها است و به خنثی کردن باکتری ها، قارچ ها و سایر موجودات زنده کمک می کند.
اسید معده همچنین در جذب ویتامین‌ها نقش مهمی دارد. بهترین مثال برای این مورد ویتامین B12 است؛ زیرا ویتامین B12 از طریق اتصال به ساختاری به نام “عامل درونی” در بدن منتقل می‌شود. اسید معده عامل درونی را فعال می‌کند و جداسازی ویتامین B12 را تضمین می‌کند.
اسید معده برای جذب روی ضروری است که در بسیاری از واکنش های بیوشیمیایی نقش دارد.

اما همیشه اینطور نیست که اسید معده به میزان مورد نیاز ترشح گردد. مصرف بعضی غذاها و میوه‌جات ممکن است میزان ترشح اسید معده را مختل نماید.

عوامل مختل کننده ترشح اسید معده

بسیاری از افراد به اشتباه اسید معده را چیز مضری می‌دانند و هنگام احساس سوزش در سر معده خود به اشتباه آن را به اضافه بودن اسید معده نسبت می‌دهند و اقدام به مصرف داروی ضد اسید معده می‌کنند، در حالی که وجود اسید معده طبق مطالبی که در بالا به آن اشاره شد ضروری است.

بخوانید  بهترین داروها و قرص‌های ضد تهوع و زمان مصرف آن‌ها

حال که دانستیم اسید معده چه زمانی ترشح می شود و چه کارایی دارد، بهتر است با عوامل کاهش دهنده و افراینده اسید معده هم آشنا شویم.

عوامل متعددی وجود دارد که باعث کاهش اسید معده می‌شود. در این میان استرس و رژیم غذایی نامناسب دو عامل شایعی هستند که مستقیما بر روند گوارش تأثیر می‌گذارند.

برخی عوامل دیگر عبارتند از:

خوردن بیش از حد فست فود‌ها
نوشیدن مایعات هنگام غذا خوردن
مصرف قند زیاد
کمبود روی
حساسیت های غذایی یا آلرژی
عفونت معده
بیماری های مزمن

علایم کاهش اسید معده

علایم کاهش اسید معده

احساس سوزش در سر معده
احساس نفخ و گاز در شکم
مشکلات و بیماری های پوستی مانند آکنه
تحریک پذیر بودن روه
بیماری سرطان معده

چه کار کنیم تا اسید معده به خوبی ترشح شود؟

ساده ترین و اولین راه برای ترشج مناسب اسید معده، خوب جویدن غذا است. از آنجایی که ترشح اسید معده با جویدن تحریک می‌شود، با خوب جویدن غذا اسید لازم برای هضم آن ترشح می‌گردد و عمل هضم صورت می‌پذیرد.

آنزیم های گوارشی که از اسید معده یا اسید هیدروکلریک (HCL) پشتیبانی می‌کنند، می‌توانند تحت نظر پزشک استفاده شوند. علاوه بر این، مکمل‌های حاوی آنزیم‌های گوارشی و HCL نیز می‌توان مصرف کرد. سرکه سیب طبیعی، غذاهایی مانند زنجبیل، سبزیجات تخمیری (به ویژه کلم و چغندر)، آناناس، کیوی، پاپایا را نیز می‌توان به این منظور در رژیم غذایی گنجاند.

بخوانید  5 نکته مهم آمادگی برای کولونوسکوپی [ تغذیه+عوارض ]

با اینکه گاهی نیاز است تا همراه با غذا مایعات مصرف گردد اما از آنجایی که مصرف مایعات باعث رقیق شدن اسید معده می شود، اسیدیته معده کاهش می‌یابد و اسید معده مورد نیاز برای وعده غذایی تامین نمی‌شود. بنابراین مایعات را نباید بلافاصله قبل، بعد یا در حین غذا مصرف کرد.

افزایش اسید معده

دانستیم که اسید معده چه زمانی ترشح می شود و هدف از ترشح آن در بدن چیست. ترشح این اسید در مواقع غیر لازم موجب ناراحتی و احساس سوزش می‌شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. اسید معده برای هضم غذا ضروری است اما ترشح بیش از حد آن هم مضر است و باعث ناراحتی معده می‌شود. در زیر به برخی از مضرات افزایش اسید معده اشاره می‌کنیم:

رفلاکس معده
استفراغ
نفخ
یبوست

علایم افزایش اسید معده

رنگ پریدگی
زخم های دهان
خستگی مفرد
مشکلات پوستی
ترک داشتن لب ها

درمان اسید معده

استفاده از شربت ضد اسید معده
زنجبیل
مصرف سفیده تخم مرغ
چربی های سالم
مصرف میوه به غیر از مرکبات

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×