» سلامت دهان » برای زخم دهان و گلو چی خوبه ؟ درمان زخم گلو و دهان با ۴ معجون خانگی
راهکارهای درمان زخم دهان و گلو
سلامت دهان - مقالات

برای زخم دهان و گلو چی خوبه ؟ درمان زخم گلو و دهان با ۴ معجون خانگی

دی 29, 1402 280221

بر اساس تحقیقات به عمل آمده بروز زخم و التهابات در نواحی دهان و گلو یکی از مشکلات رایج است. وجود زخم در نواحی گلو و دهان می‌تواند مشکلاتی چون عدم بلع کامل غذا و خشکی دهان را به وجود آورد.

موارد و عوامل محیطی متعددی می‌توانند موجب بروز زخم در دهان و گلو شوند. راهکارهای خانگی، گیاهی و پزشکی متعددی برای درمان زخم دهان و گلو وجود دارند که هر یک دارای فواید مجزایی هستند.

عواملی مانند پرتو درمانی، عفونت‌های قارچی، عفونت‌های باکتریایی، ریفلاکس اسید معده و مواردی از این قبیل می‌توانند زخم‌های متعددی را در نواحی دهان و گلو به وجود آورند. در این مقاله قصد داریم درباره راهکارهای موثر درمان زخم دهان و گلو، انواع روش‌های درمان خانگی زخم سقف دهان و همچنین علت زخم دهان و گلو به توضیحات کامل و جامعی بپردازیم.

بخوانید  آفت دهان چیست ؟ و با چی خوب میشه ؟

 

علل به وجود آمدن زخم در دهان و گلو چیست؟

در حالت کلی زخم دهان و گلو می‌تواند علت‌های گوناگونی داشته باشد. علت زخم دهان و گلو می‌تواند برگرفته از عوامل زیر باشد:

  • شیمی درمانی و پرتو درمانی
  • نوشیدن الکل و استعمال دخانیات
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان مانند مسواک نزدن مرتب و عدم استفاده از دهان شویه
  • کمبود ویتامین
  • دندان قروچه
  • بیماری‌های عفونی لثه
  • التهاب روده
  • عفونت‌های قارچی مانند برفک
  • رفلاکس معده و روده
  • داشتن حساسیت
  • استفراغ بیش از حد
  • مصرف برخی از داروها مانند داروهای آنتی بیوتیک، ضد التهابی و بیسفوسفونات‌ها
  • مصرف بی‌رویه مواد غذایی چون غذاهای حاوی مرکبات، سرکه، نوشیدنی‌های سرشار از آمونیاک یا سدیم هیدروکساید
  • سرماخوردگی

علائم زخم دهان و گلو چیست؟

قرمز شدن سقف دهان و ملتهب شدن آن به احتمال زیاد بر اثر عوامل طبیعی به وجود می‌آید. چنین اختلالاتی معمولا با گذر زمان و راهکارهای خانگی می‌توانند از بین بروند. از جمله علائم شایع بروز زخم در سقف دهان عبارتند از:

  • خشک شدن دهان
  • انقباض ماهیچه‌های دهان
  • احساس درد در دهان
  • التهاب و قرمزی سقف دهان

علائم انواع زخم دهان و گلو مانند ملتهب شدن لثه، پلاک‌های سفید و دردناک در دهان و گلو ممکن است در اثر انجام برخی از جراحی‌ها و عوامل محیطی به وجود بیایند. احساس درد در هنگام خوردن و نوشیدن از علائم شایع انواع زخم دهان و گلو است. از دیگر علائم شایع زخم گلو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تب و لرز
  • اسهال
  • درد مفاصل
  • احساس درد در گوش
  • تغییر تن صدا
  • احساس خفگی
  • مشکلات بویایی
  • بروز درد یا سوزش در سینه
  • احساس درد هنگام بلع غذا
بخوانید  علت بوی بد دهان چیست و راه های از بین بردن آن کدام است؟

درمان زخم گلو

روش‌های خانگی درمان زخم دهان و گلو

یکی از روش‌های موثر درمان زخم دهان و درمان زخم گلو تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی است. پرهیز از خوردن غذاهای تند و اسیدی، نوشیدنی‌های حاوی الکل می‌تواند در درمان زخم گلو و دهان تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. خوردن غذاهایی نرم مانند سیب زمینی، پنیر و ماست یکی از موثرترین راهکارهای درمان آفت دهان و زخم گلو است.

در بسیاری از موارد زخم‌های دهان بدون نیاز به پروسه درمانی پیچیده در مدت زمان کوتاهی به صورت کامل برطرف می‌شوند. در صورتی که میزان درد در ناحیه زخم دهان زیاد باشد بهتر است از موارد زیر کمک بگیرید:

  • استفاده از آب نمک و جوش شیرین
  • قرار دادن شیر منیزیم روی زخم‌های دهان
  • استفاده از یخ روی زخم
  • قرار دادن چای کیسه‌ای مرطوب روی زخم
  • مصرف داروهای گیاهی مانند: چای بابونه، ریشه شیرین بیان و گیاه اکیناسه

درمان زخم گلو و دهان با جوش شیرین

جوش شیرین از موثرترین راهکارهای خانگی درمان زخم دهان و گلو است. برای بهبود زخم دهان با جوش شیرین بهتر است ابتدا یک قاشق چای خوری از آن را برداشته و با آب مخلوط کنید. سپس خمیر حاصل را به مدت ۱۰ دقیقه روی زخم قرار دهید.

بخوانید  نحوه محاسبه مالیات پزشکان و دندان پزشکان 1402

بعد از گذشت این زمان ناحیه مورد نظر را با آب ولرم بشویید. استفاده روزانه ۳ تا ۴ بار از این خمیر انواع زخم دهان را در مدت کوتاهی به صورت کامل از بین می‌برد.

آنتی بیوتیک برای عفونت سقف دهان

یکی از راهکارهای درمان خانگی زخم سقف دهان استفاده از آنتی بیوتیک برای عفونت سقف دهان است. یکی از بهترین آنتی بیوتیک‌ها برای درمان و از بین بردن عفونت سقف دهان کپسول‌های ۲۵۰ گرمی تتراسایکلین است.

برای اثربخشی هر چه بهتر این کپسول‌ها بهتر است آن‌ها را با سرم فیزیولوژی ترکیب کنید. ترکیب به دست آمده مانند دهان‌شویه عمل کرده و محیط دهان را به صورت کامل ضد عفونی می‌کند. استفاده مرتب از این ترکیب باعث درمان قرمز شدن سقف دهان می‌شود.

پماد تریامسینولون برای دهان

تریامسینولون نوعی کورتیکواستروئید سطحی است که بیشتر برای کاهش درد و تورم زخم‌ دهان و گلو به کار می‌رود. بهترین پماد زخم دهان، پماد تریامسینولون است. این پماد بهترین مسکن موضعی برای کاهش درد ناشی از آفت و سایر زخم‌های عفونی دهان است.

از خمیر تریامسینولون می‌توان برای خشک کردن محل زخم دهان و گلو و همچنین کاهش تورم و قرمزی آن استفاده کرد. برای استفاده از این خمیر ابتدا مقداری از آن را روی زخم قرار دهید. از فشار دادن خمیر بر روی زخم جدا خودداری کنید. این کار را هر روز ۲ تا ۳ بار از هر ۶ ساعت یکبار تکرار کنید. بعد از قرار دادن خمیر از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید.

بخوانید  علت و دلایل بزرگ شدن پروستات در جوانی چیست ؟

درمان خانگی زخم دهان با عسل

یکی از راهکارهای درمان زخم دهان و گلو مصرف مرتب عسل است. البته عسل بیشتر در زمینه درمان زخم‌های دهان استفاده می‌شود. در واقع عسل به دلیل داشتن خاصیت آنتی باکتریال ماده طبیعی بسیار مناسب برای درمان آفت دهان است. استفاده مرتب از عسل علاوه بر درمان آفت دهان موجب کاهش درد و سوزش ناشی از التهابات و زخم‌های دهانی می‌شود.

برای تاثیر پذیری هر چه بیشتر لازم است تا یک عدد گوش پاک کن را در عسل فرو کرده و سپس آن را به آرامی روی زخم قرار دهید. این کار را تا ۲ بار در روز تکرار کنید. عسل برای درمان زخم‌های دهانی ناشی از پرتو درمانی بسیار مفید و موثر است.

درمان زخم دهان و گلو

درمان سریع زخم دهان با ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان یکی از راهکارهای درمان سریع زخم دهان است. در واقع ریشه شیرین بیان بهترین داروی گیاهی برای درمان زخم دهان و گلو است. ابتدا یک قاشق غذاخوری از ریشه شیرین بیان را برداشته و آن را به صورت کامل له کنید. سپس آن را درون یک لیوان آب انداخته و اجازه دهید تا به مدت ۳ ساعت به صورت کامل نرم و خیس شود.

بخوانید  لکه دندان | علت و درمان | سفید، قهوه‌ای، زرد و خال سیاه

دهان خود را با ریشه شیرین بیان خیس شده روزانه حدود ۳ تا ۵ بار شست و شو دهید. استفاده مرتب از این گیاه التهاب و تورم زخم‌های دهان را از بین می‌برد. این گیاه به دلیل داشتن خواص درمانی فوق‌العاده موثر می‌تواند علاوه بر درمان زخم دهان موجب از بین رفتن التهاب و زخم گلو و تکسین درد آن شود.

پماد برای زخم لثه

سماق یک طبیعی‌ترین پماد برای زخم لثه است. در واقع این پماد طبیعی به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدان عوامل عفونت‌زای دهان و معده را به صورت کامل از بین می‌برد. مصرف سماق به همراه غذا یا به صورت مالش روی لثه می‌تواند التهاب و درد لثه را از بین ببرد.

سماق علاوه بر درمان لثه می‌تواند به عنوان پماد زخم دهان استفاده شود. زیرا سماق می‌تواند زخم‌های دهانی مانند آفت را از بین ببرد.

درمان زخم لثه دندان مصنوعی

علل به وجود آمدن زخم در لثه دندان مصنوعی، قرارگیری نامناسب پروتز روی لثه‌ها است. راهکارهای خانگی زیادی برای درمان زخم لثه دندان مصنوعی وجود دارد. از جمله این راهکارهای پرکاربرد و موثر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بخوانید  خرید گوتا و سایر مواد دندانپزشکی با کیفیت بالا

شست و شوی مرتب دهان با محلول آب و نمک
خارج کردن پروتز‌های مصنوعی از دهان به هنگام شب
غوطه ور کردن پروتز‌های مصنوعی در داخل آب در طول شب
برای پیشگیری از بروز زخم در لثه دندان مصنوعی بهتر است از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های داغ، اسیدی یا پر نمک جلوگیری کنید.

انواع دهانشویه برای زخم دهان

استفاده مرتب از دهان‌شویه مناسب یکی از راهکارهای درمان سریع زخم دهان است. دهان‌شویه‌های گیاهی مانند پرسیکا، میرتکس (دارای عصاره گیاه میرتکس) و ریوکس (دارای عصاره گیاه ریواس Rivax) بهترین گزینه برای شست و شوی روزانه دهان هستند. در واقع دهان‌شویه با ضد عفونی کردن محیط دهان از ایجاد آفت‌های دهانی و حتی عفونت‌ و قرمز شدن سقف دهان جلوگیری می‌کند.

استفاده از محلول آب نمک برای درمان زخم گلو

محلول آب نمک و قرقره کردن آن موثرترین عامل برای درمان زخم و التهابات عفونی گلو است. قرقره کردن روزانه این محلول گلو را نرم کرده و باعث برون ریزی محرک‌ها، باکتری‌ها و عفونت‌ها می‌شود. برای اثربخشی هرچه بهتر این محلول بهتر است مقداری عسل به آن اضافه کنید.

مصرف آبلیمو ترش بهترین روش درمان زخم گلو

برای زخم گلو چی بخوریم؟ لیموترش منبعی سرشار از مواد معدنی منیزیم و کلسیم است. اسید سیتریک موجود در این میوه دارای خاصیت آنتی باکتریال است. مصرف لیمو ترش و آب آن بهترین روش خانگی برای درمان گلو درد و زخم‌ها عفونی است. مصرف آبلیمو تازه به همراه مقداری عسل می‌تواند در بازه زمانی کمتری التهابات گلو را درمان کند. در واقع ترکیب آبلیمو و عسل از راهکارهای موثر درمان زخم دهان و گلو است.

بخوانید  درآمد متخصص رادیولوژی فک و صورت چقدر است؟

مصرف چای گیاه بابونه برای تسکین و درمان گلو درد

گیاه بابونه و چای آن از گذشته‌های دور برای تسکین درد گلو و عفونت‌زدایی آن استفاده می‌شود. این گیاه دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدان است. تنفس بخار گیاه بابونه خواص درمانی زیادی برای بیماری‌های عفونی از جمله سرماخوردگی دارد.

سخن پایانی
التهابات و زخم‌های عفونی در نواحی دهان و گلو یکی از مشکلات رایج است. در بسیاری از موارد زخم دهان و گلو با رعایت بهداشت دهان و دندان، پرهیز از مصرف غذاهای مضر و روش‌های درمانی خانگی بهبود می‌یابد. از جمله روش‌های خانگی درمان زخم دهان و گلو می‌توان به مصرف عسل به تنهایی یا به همراه آبلیمو، مصرف چای بابونه، استفاده مرتب از دهان‌شویه و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×