» ارتودنسی » انواع نگهدارنده ارتودنسی ثابت و متحرک چیست و مدت زمان استفاده از آن چقدر است ؟
انواع نگهدارنده ارتودنسی ثابت و متحرک چیست و مدت زمان استفاده از آن چقدر است ؟
ارتودنسی

انواع نگهدارنده ارتودنسی ثابت و متحرک چیست و مدت زمان استفاده از آن چقدر است ؟

مرداد 5, 1402 170335

در روند درمانی ارتودنسی، روش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و امکانات بسیاری توسط متخصصین استفاده می شود. یکی از انواع دستگاه هایی که در روش های درمانی ارتودنسی مورد نیاز است را می توان انواع نگهدارنده ارتودنسی دانست. به حتم برای شما نیز این سوال به وجود آمده است که در اصل یک نگهدارنده چیست؟ از این وسیله چه استفاده ای می شود و در روند درمانی ارتودنسی چه کاربردی دارد؟ اگر به دنبال دریافت پاسخ سوالات خود هستید بهتر است در این مطلب با ما همراه باشید.

نگهدارنده ارتودنسی چیست و مزایای استفاده از آن برای ارتودنسی ثابت و متحرک کدامند؟

انواع نگهدارنده ارتودنسی

همانطور که اشاره کردیم، نگهدارنده ارتودنسی یکی از وسیله هایی می باشد که در روند درمانی ارتودنسی از آن استفاده می شود و کاربرد آن بسیار حیاتی است. این وسیله با نام های دیگری نظیر ریتینر ارتودنسی و پلاک دندان ارتودنسی نیز شناخته می شود و یکی از ضروری ترین بخش های درمان است. همانطور که میدانید، دندان های هر فرد داخل استخوان قرار دارند که یک نوع بافت زنده می باشد، لذا این اندام بی حرکت و ساکن نیست. زمانی که درمان دندان و ارتودنسی شما تمام شود، باید به مدت طولانی از بریس استفاده کنید.

بخوانید  ارتودنسی تا چند سالگی جواب میده؟

پس از گذشت مدتی، دیگر نیازی به استفاده از بریس وجود نخواهد داشت، لذا شما باید آن را با پلاک نگهدارنده دندان تعویض کنید. استفاده از ریتینر ارتودنسی باعث می شود که دندان های بیمار در موقعیت جدید ثابت نگه داشته شوند و در اصل این فرصت به بافت های داده می شود تا به وضعیت پیش آمده جدید عادت کنند. یکی دیگر از مزایای استفاده از نگهدارنده این است که باعث می شود دندان های شما صاف و مرتب شوند.

انواع نگهدارنده بعد از ارتودنسی

نگهدارنده های دندانی تنوع بسیاری دارند و بر اساس شرایط شما می توانید از برند و انواع مختلف آن ها موردی را انتخاب کنید. البته قابل توجه است که در این انتخاب پزشک متخصص نیز دخیل است. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی انواع نگهدارنده های بپردازیم.

نگهدارنده‌ ارتودنسی هالی

نگهدارنده‌ ارتودنسی هالی

اولین نوع نگهدارنده هالی می باشد که در دسته متحرک قرار می گیرد و متریال های مورد استفاده در ساخت آن بسیار با کیفیت هستند و با استفاده از سیم های منعطف، پلاستیک و اکریلیک ساخته شده است. در رابطه با ظاهر این نگهدارنده باید گفت که سیم ها در بخش جلویی دندان شما قرار خواهند گرفته و بخش اکریلیک و پلاستیک آن نیز در داخل دهان قرار می گیرند تا باعث آزار و اذیت بیمار نشود. همانطور که میدانید نگهدارنده های در انواع و اشکال مختلفی ساخته می شوند و لذا شما می توانید بر اساس سلیقه خود ظاهر آن ها را شخصی سازی کنید.

بخوانید  مراحل سیم کشی دندان چیست؟

همچنین قابل توجه است که نگهدارنده هالی دارای امکانات مختلف می باشد که از مهمترین آن ها می توان به تنوع رنگ و اشکال، قابلیت تنظیم ارتفاع و قابلیت برداشت به راحتی اشاره داشت. همچنین این وسیله دارای دوام بسیار بالایی می باشد و در طول زمان صدمه ای به آن وارد نخواهد شد و اگر شما نیاز به تمیز کردن آن داشته باشید به راحتی می توانید این کار را انجام دهید.

نگهدارنده ارتودنسی اسیکس

نوع دیگر نگهدارنده ها از انواع اسیکس می باشند که با استفاده از پلاستیک های بخصوص ساخته شده اند که در فرآیند های حرفه ای و دقیق قالب گیری می شوند. این نگهدارنده دارای ظاهری نامرئی می باشد و به نسبت انواع هم نوعان خود توجه کمتری را جلب خواهد کرد و از فاصله دور قابل تشخیص نیست. همچنین قابل توجه است که این نگهدارنده اجازه نمی دهد که دندان های بالا و پایین شما به صورت طبیعی بر روی یکدیگر قرار بگیرند و لذا به عقده برخی از متخصصین استفاده از این نگهدارنده توصیه نمی شود.

کاربرد پلاک نگهدارنده بعد از ارتودنسی

همانطور که اشاره داشتیم، پلاک نگهدارنده یکی از اصول روند درمانی ارتودنسی می باشد و دارای اهمیت بسیاری است. پلاک نگهدارنده دارای دو کاربرد اصلی می باشد:

بخوانید  ارتودنسی نامرئی چیست؟

·         به صورت کلی شاهد این هستیم که دندان ها تمایل دارند تا به وضعیت سابق و اصلی خود باز گردند، لذا زمانی که روند درمانی انجام می شود به صورت خودکار مشکل دوباره به حالت اولیه باز خواهد گشت. برای اینکه بتوان از این روند جلوگیری کرد باید از پلاک نگهدارنده دندان استفاده کرد تا بتوان موقعیت دندان را در یک محل ثابت نگه داشت.

·         همچنین حرکت های دندان که به صورت غیر قابل پیشبینی انجام می شوند و علت اصلی رخ داد آن ها افزایش سن می باشد که بیشتر نتیجه آن ها رخ داد مشکلاتی نظیر کراس بایت و به هم فشرده شدن و شلوغی دندان‌ها می باشد. استفاده از ریتینر باعث می‌شود تغییر در موقعیت دندان‌ها در اثر افزایش سن کاهش یابد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×