» ارتودنسی » نایت گارد چیست و چه عوارض و فوایدی دارد؟
نایت گارد
ارتودنسی - بهداشت و سلامت دندان - دندانپزشکی - سلامت و پزشکی

نایت گارد چیست و چه عوارض و فوایدی دارد؟

بهمن 1, 1402 190343

نایت گارد دندان چیست؟

نایت گارد و یا محافظ دندان قروچه یک وسیله پلاستیکی است که در حوزه درمانی و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. وظیفه اصلی این دستگاه قرار گرفتن بر روی دندان های بالایی فرد است و زمانی از آن استفاده می شود که بیمار به مشکلاتی نظیر دندان قروچه دچار شده باشد. در این وضعیت هنگام ساییده شدن یا فشرده شدن ناخودآگاه دندان‌ها به هم، بیشتر نیرو به جای دندان‌ها به نایت گارد منتقل خواهد شد. این کار باعث می شود که درد بیمار کمتر شود و همچنین در مدت طولانی هیچ صدمه ای به دندان و یا فک افراد وارد نشود.

 

اگر که فردی به مشکلات حاد از این قبیل دچار باشد و از نایت گارد استفاده نکند، در مدت زمان کوتاه مشکلاتی جدی و البته جبران ناپذیر برای او بوجود خواهد آمد. در طراحی نایت گارد شاهد دقت بالایی هستیم ولی در شرایطی که فشار های وارده به علت سایش بالا باشد، شاهد ایجاد شیار های بخصوصی خواهیم بود. قابل توجه است که بیمار از نایت گارد استفاده نکند مینای دندان او بیش از حد ساییده می شود و این مورد منجر به حساسیت دندان خواهد شد. در بعضی از شرایط نیز شاهد ایجاد ترک هایی بسیار عمیق بر روی دندان های بیمار بوده ایم.

بخوانید  آشنایی با خدمات دندانپزشکی

عوارض نایت گارد

هر دستگاه علاوه بر اینکه دارای فواید و ویژگی های بخصوص خود می باشد، عوارض و معایبی نیز دارد که باعث می شود بعضی از افراد به سمت آن کشیده نشوند. برای اینکه بتوانید روند درمانی بی نقصی داشته باشید باید قبل از انتخاب درمان مورد نظر خود، به تحقیق در رابطه با عوارض آن نیز بپردازید تا آن ها را با شرایط جسمی خود مقایسه کنید و اگر مشکلی از این بابت وجود نداشت، اقدام به انجام پروسه درمانی کنید. در این بخش از مطلب با ما همراه باشید تا به ذکر مهمترین عوارض و نکات منفی استفاده از دستگاه نایت گارد در کوتاه مدت و بلند مدت بپردازیم.

  • یکی از مشکلات اصلی که برای بعضی از افراد به وجود می آید، از بین رفتن و خراب شدن نایت گرد به علت گاز زدن آن می باشد. زمانی که این دستگاه را در دهان خود قرار میدهید، ممکن است چه خواسته و یا ناخواسته در بعضی از اوقات آن را گاز بگیرید که در طولانی مدت می تواند باعث خراب شدن آن شود.
  • دارای عمر کوتاهی است
  • دارای گارانتی و یا وارانتی بسیار کوتاه مدت بین ۶ الی نهایت ۹ ماهه است.
  • راه حلی برای زمان طولانی محسوب نمی شود
  • تنظیم کردن آن کاری بسیار دشوار است
بخوانید  باد فتق چیست؟ آیا فتق خطرناک است ؟

قیمت نایت گارد

برای دریافت اطلاعات تکمیلی در رابطه با قیمت نایت گارد می توانید به دندانپزشک های معتبر سر بزنید. به صورت کلی دستگاه نایت گارد با توجه به وضعیت شخص بیمار ساخته خواهد شد و لذا نمی توان برای آن قیمتی مشخص را تعیین کرد. شما با مراجعه به متخصص و معاینه دقیق می توانید از این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنید.

دستگاه فانکشنال چیست؟

به حتم برای شما نیز این سوال پیش آمده است که فانکشنال گارد چیست یا روکش محافظ دندان چیست و چه کاربردی دارد. برای اینکه پاسخ این سوال را بدست بیاورید بهتر است در ادامه با ما همراه باشید. دستگاه فانکشنال یکی از ابزارهایی است که در روند ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی مورد استفاده قرار می گیرد و وظیفه اصلی آن استفاده به منظور رفع ناهنجاری های استخوان می باشد و توانسته است با ارائه نتایج مثبت، محبوبیت بسیاری بین بیماران و متخصصین پیدا کند.

درصد زیادی از دستگاه هایی که در روند ارتودنسی مورد استفاده قرار می گیرند، برای بیماران آزار دهنده هستند و به همین علت اشخاص سعی می کنند تا از روند های درمانی بخصوصی استفاده کنند تا مجبور به تحمل شرایط مذکور نباشند. بر خلاف بیشتر روند های درمانی شاهد این هستیم که استفاده از دستگاه فانکشنال در عین به اصلاح بی نظمی های دندان ها می پردازد و همچنین می تواند ناهنجاری های فکی و آرواره ای را نیز رفع کند. علاوه بر موارد مذکور، این روند درمانی دارای سختی و پیچیدگی بسیاری نیست و لذا هر فرد می توان از آن استفاده کند. در بخش زیر با ما همراه باشید تا به معرفی انواع دستگاه های ارتودنسی فانکشنال بپردازیم:

  • دستگاه ارتودنسی فانکشنال هربست
  • دستگاه ارتودنسی فانکشنال متحرک بایونیتور
  • دستگاه ارتودنسی فانکشنال اکتیویتور
  • دستگاه ارتودنسی فانکشنال فرانکل
  • دستگاه ارتودنسی فانکشنال دندان تویین بلاک
  • دستگاه ارتودنسی فانکشنال مارا
بخوانید  ارتودنسی تا چند سالگی جواب میده؟

هزینه ساخت نایت گارد دندان

هزینه ساخت همیشه یکی از المان های بوده است که نزد افراد از اهمیت بسیاری برخوردار است. درصد کثیری از عموم مردم، زمانی که به فکر استفاده از یک محصول و یا خدمات هستند، در آغاز به هزینه آن فکر می کنند تا متوجه شوند که آیا توان پرداخت آن را خواهند داشت یا خیر. نایت گارد نیز از این قاعده مستثنا نیست و افراد زیادی برای استفاده از آن اقدام می کنند. وسیله ای که باید ساخته شود و دارای هزینه به نسبت بالایی نیز می باشد.

در آغاز روند ساخت این وسیله، متخصص به معاینه فرد می پردازد و با بررسی مشکلاتی که او دارد، به تجویز روند درمانی بخصوصی خواهد پرداخت. اگر روند درمانی مد نظر او استفاده از نایت گارد باشد باید اقدام به ساخت این وسیله کنید که بر اساس مشخصات و شرایط جسمی خود بیمار انجام خواهد شد. به همین علت است که گفته می شود نایت گارد یک وسیله شخصی است و نباید آن را به فرد دیگری داد.

پس از اینکه اندازه دندان های شما و همچنین عمق فک به صورت دقیق اندازه گیری شد، بعد از گذشت چند روز الی چند هفته، این محافظ آماده استفاده است. تنها با گذشت چند روز از استفاده از این محصول شما می تواند تفاوت بسیاری را احساس کنید. همچنین قابل توجه است که در طول روز شما باید بیشتر از ۱۲ ساعت و همچنین کمتر از ۴ به استفاده از آن بپردازید. اگر موارد گفته شده را برای ۲۱ روز به طور مداوم انجام دهید، مشکلات شما برطرف خواهد شد.

بخوانید  آیا دندانپزشکی در زمان بارداری مضر است؟

نایت گارد چیست و چه عوارض و فوایدی دارد؟

نگهداری از محافظ دندان

یکی از مواردی که بعد از نصب و خرید محافظ دندان باید انجام دهید، نگهداری از این وسیله است که نیازمند در نظر داشتن استاندارد های و موارد محدودی می باشد. در این بخش از مطلب با ما همراه باشید تا به ذکر مهمترین آن ها بپردازیم:

  • همیشه سعی کنید قبل از اینکه به استفاده از این محافظ بپردازید آن را به صورت کامل با استفاده از آب سرد بشویید و به صورت تمیز آن را در دهان خود قرار دهید. همچنین قابل توجه است که بهتر است دهان و دندان های خود را نیز تمیز کنید و با استفاده از نخ دندان و مسواک، بهداشت آنها را رعایت کنید.
  • اگر که از محافظ دندان خود استفاده نمی کنید، باید آن را در مرحله اول خشک کنید سپس در مکان و یا ظرفی مخصوص قرار دهید تا آسیبی به آن وارد نشود. همچنین باید این مورد را در نظر داشته باشید که محافظ دندان وسیله ای شخصی است، پس آن را به کس دیگری ندهید و بر اساس دستورات گفته شده توسط پزشک از آن به بهترین نحو ممکن حفاظت کنید.
  • یکی دیگر از روش های مراقبت از دستگاه محافظ دندان تمیز کردن آن با استفاده از یک صابون ملایم و همچنین مسواک می باشد. شما باید نایت گارد را در ظرفی محکم و البته سوراخ دار قرار دهید و در آن مکان از آن نگهداری کنید و یا به حمل و نقل آن بپردازید. استفاده از این نوع ظرف که دارای گردش هوا است باعث می شود که به جلوگیری از وارد شدن آسیب به دستگاه پرداخته شود. همچنین سعی کنید آبی که در این ظرف قرار دارد را تمیز نگه دارید.
بخوانید  بهترین متخصص ایمپلنت دندان در تهران

فواید و مزایای استفاده از نایت گارد کدامند؟

استفاده از نایت گارد دارای مزایای بخصوصی است که باعث شده است محبوبیت بسیاری پیدا کند، در این بخش از مطلب ما به ذکر مهمترین مزایای استفاده از نایت گارد می پردازیم:

  • اولین مورد متوقف شدن درد های ناشی از مشکلات دندان و فک می باشد. زمانی که بیمار از نایت گارد استفاده می کند، فشار های ناشی از مشکلاتی نظیر دندان قروچه جذب خواهد شد و به همین علت بعضی از افراد این دستگاه را با نام محافظ دندان قروچه می شناسند. همچنین با استفاده از این دستگاه زمانی که به دندان های خود فشار وارد کنید نیز دردی را حس نخواهید کرد.
  • مورد دوم محافظت از لثه و مینای دندان می باشد که دارای اهمیت بسیاری است. مینای دندان لایه ای است که از دندان در مقابل مواردی نظر حساسیت دندانی محافظت می کند.
  • یکی دیگر از موارد، داشتن تجربه خواب بهتر است. زمانی که شما از دستگاه نایت گارد ارتودنسی یا محافظ دندان استفاده کنید، دیگر درد یا فشاری را احساس نخواهید کرد و می توانید در بهترین شرایط بخوابید.
  • آخرین مورد نیز کاهش خطر ساییده شدن دندان های می باشد. زمانی که دندان های شما ردیف نباشند، خطرات بسیاری وضعیت سلامت آن ها را تهدید می کند که از مهمترین آن ها می توان به رخ داد اتفاقاتی نظیر دندان درد، گاز گرفتن گونه یا زبان اشاره داشت. بیمار می تواند با قرار دادن نایت گارد ارتودنسی یا محافظ دندان از رخ داد مشکلات مذکور جلوگیری کند.
بخوانید  چند مدت بعد از عمل بینی میتوان فین کرد؟

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×