» بیماری های داخلی » آشنایی با انواع بیماری مقعدی و درمان آنها
بیماری های مقعدی
بیماری های داخلی

آشنایی با انواع بیماری مقعدی و درمان آنها

مرداد 29, 1402 150342

انواع بیماری مقعدی  به مشکلاتی گفته می‌شود که در ناحیه مقعد ایجاد می‌شوند. کانال رکتوم و مقعد انسان ‌مانند هر بخشی از بدن در معرض ابتلا به میکروب‌ها و ویروس‌ها هستند. از طرفی به دلیل اینکه مقعد محل خروج مدفوع است بیشتر در معرض آلودگی‌ها قرار دارد و انواع بیماری مقعدی در این ناحیه رخ می‌دهند. در ادامه با مهم‌ترین بیماری‌های ناحیه مقعدی آشنا می‌شوید:

بواسیر یا هموروئید

یکی از بیماری‌های رایج نشیمن‌گاهی بواسیر یا هموروئید است که در میان مردم بسیار رایج می‌باشد. علت این بیماری واریسی شدن یا اتساع عروق این ناحیه از بدن است. زمانی که فشار به ناحیه مقعد به دلیلی افزایش یابد بواسیر رخ می‌دهد.

شقاق یا فیشر

یکی دیگر از بیماری‌های شایع ناحیه نشیمنگاه شقاق است که بر اثر آن یک ترک در دیواره خارجی مقعد ایجاد می‌شود و باعث درد بسیار در فرد می‌گردد.

بخوانید  درمان فیستول مقعدی با لیزر در یک جلسه و بدون جراحی; تهران

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال

کیست مویی به دلیل برگشت مو به زیر پوست ایجاد می‌شود و پس از آن با آبسه، عفونت و خروج ترشحات چرکی همراه است. به کیست مویی سینوس پیلونیدال نیز گفته می‌شود که به طور معمول در ناحیه بالای خط شکاف باسن و در زیر استخوان دنبالچه به وجود می‌آید. نشستن‌های طولانی‌مدت، عدم رعایت بهداشت فردی، کمبود تحرک و… از جمله دلایل مهم بروز این بیماری هستند.

فیستول مقعدی

فیستول مقعدی به اتصال پوست نزدیک مقعد و دیواره مخاط درونی کانال مقعد گفته می‌شود. این اتصال غیرطبیعی است و در واقع باعث بیماری فیستول مقعدی می‌گردد. در واقع این مجرای غیرطبیعی باعث می‌شود عفونت‌های روده به سطح پوست منتقل شود و باعث عفونت شدید گردد.

آبسه مقعدی

این بیماری زمانی رخ می‌دهد که غده‌های چربی یا غدد معمولی ناحیه مقعد بسته شوند. با بسته‌شدن آنها این غدد تبدیل به توده‌های برآمده و آبکی به نام آبسه می‌گردند.

زگیل مقعدی

زگیل مقعدی یکی از انواع زگیل‌های تناسلی است که در ناحیه اطراف مقعد ایجاد می‌شود. این بیماری توسط ویروس HPV به وجود می‌آید و حتی ممکن است باعث سرطان مقعد شود. در موارد خفیف این بیماری به شکل زگیل‌های تناسلی کوچک و بزرگ است که پس از گذشت زمان به شکل خودبه‌خود درمان می‌شوند.

بخوانید  بهترین متخصص چشم در تهران

لیزردرمانی ارزان فیستول در چه مراکزی انجام می‌شود؟

فیستول یکی از مهم‌ترین بیماری‌های ناحیه نشیمنگاهی است که نیاز به درمان فوری دارد. درمان فیستول از طریق روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که فیستولوتومی، فلپ آدوانسمنت، پلاگین بیولوژیکی و… از جمله روش‌های تهاجمی این بیماری هستند. لیزردرمانی فیستول یکی از روش‌هایی است که برخلاف روش‌های قبلی بدون تیغ جراحی انجام می‌شود و می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن این بیماری را درمان کند.

هزینه لیزردرمانی با فیستول بسیار کمتر است؛ زیرا نیاز به عمل جراحی ندارد و بیمار لازم نیست هزینه‌های درمانی بیمارستان و موارد این چنینی را بپردازد. لیزردرمانی فیستول در کلینیک توسط متخصص و جراح انجام می‌شود و به همین دلیل قیمت مناسب‌تری دارد. بسیاری از افراد به دنبال لیزردرمانی ارزان فیستول هستند. قیمت لیزر فیستول با توجه به وضعیت و ابعاد فیستول بیمار می‌تواند در حدود ۴ تا ۶ میلیون تومان باشد. این رقم تقریبی است و پس از معاینه بیمار توسط پزشک قیمت واقعی می‌تواند اعلام شود.

لیزر فیستول به دلیل کوتاه‌بودن زمان انجام آن، عدم وجود خونریزی و درد، عدم نیاز به بیهوشی، عدم نیاز به تعویض پانسمان پس از جراحی و موارد این چنینی امروزه یکی از بهترین روش‌های درمان فیستول مقعدی است. بسیار مهم است که لیزردرمانی فیستول توسط متخصص باتجربه و در کلینیک معتبری انجام شود تا بیمار نتیجه لازم را از عمل خود بگیرد. شما می‌توانید در مورد لیزردرمانی ارزان فیستول با کلینیک درمان فوری مشورت نمایید و انجام لیزر خود را به متخصصان این مجموعه واگذار کنید.

بخوانید  آیا ورم لب خطرناک است؟

درمان فیستول با لیزر

شقاق مقعدی یا فیشر چیست؟

شقاق مقعدی یا فیشر یکی از بیماری‌های رایج نشیمن‌گاهی است. بر اثر بیماری شقاق مقعدی یک پارگی در بخش داخلی راست‌روده یا کانال مقعد به وجود می‌آید و این مسئله می‌تواند باعث درد بسیار در هنگام حرکات روده شود. درد ناشی از شقاق در واقع به دلیل پارگی پوشش سلولی مقعد است که در هنگام خروج مدفوع بیشتر تحریک می‌شود و درد بیشتری را ایجاد می‌کند.

شقاق مقعدی یا فیشر چیست؟

انواع شقاق یا فیشر

شقاق یا فیشر حاد یا خفیف: در این وضعیت که شایع‌ترین نوع شقاق است پارگی یا شکاف در چین‌های مقعد ایجاد می‌شود که با درمان‌های ابتدایی خانگی یا دارویی و یا حتی به شکل خودبه‌خود بهبود می‌یابد.

شقاق یا فیشر مزمن: این نوع از شقاق بیشتر در افرادی به چشم می‌خورد که دچار یبوست مزمن هستند. در واقع زمانی که شقاق حاد درمان نشود به شقاق مزمن تبدیل می‌گردد و نیاز به درمان‌های جدی‌تری دارد.

مهم‌ترین علائم شقاق

  • تورم و التهاب در ناحیه مقعد
  • احساس درد شدید در هنگام دفع
  • خونریزی از ناحیه مقعد
  • سوزش و خارش در اطراف مقعد
  • مشاهده ترک یا شکاف در ناحیه مقعدی
  • احساس درد متناوب در ناحیه مقعد
  • وجود یک زائده کوچک بر روی پوست اطراف مقعد
بخوانید  علت خشکی دهان و تشنگی و ادرار زیاد چیست ؟

مهم‌ترین دلایل ایجاد شقاق مقعدی یا فیشر

از جمله مهم‌ترین دلایل ایجاد شقاق مقعدی یا فیشر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یبوست
  • اسهال مزمن
  • بارداری
  • زایمان سخت
  • رابطه جنسی مقعدی
  • کرون روده
  • سرطانراست‌روده
  • تمیزکردن مقعد با دستمال خشک و زبر
  • خاراندن بیش از حد مقعد

شناختن دلایل ایجاد این بیماری و علائم آن به شما کمک می‌کند تا هرچه سریع‌تر این بیماری را شناسایی کنید و دراسرع‌وقت برای درمان آن اقدام نمایید.

کلینیک درمان بیماری‌های نشیمنگاهی یا مقعدی به چه مکانی گفته می‌شود؟

امروزه به دلیل اینکه بیماری‌های نشیمنگاهی یا مقعدی در میان افراد رواج یافته است کلینیک‌های تخصصی بسیاری برای درمان این بیماری‌ها به وجود آمده‌اند. کلینیک درمان بیماری‌های نشیمنگاهی یا مقعدی در واقع مکانی است که بر درمان این بیماری‌ها تمرکز دارد.

کلینیک درمان بیماری های  نشیمنگاهی

در این کلینیک‌ها انواع بیماری‌های نشیمنگاهی همچون بواسیر، شقاق، فیستول، آبسه مقعدی، کیست مویی و… مورد درمان قرار می‌گیرند. پزشکان متخصص این کلینیک‌ها دارای تجربه‌های بسیار در جراحی‌های آنورکتال هستند و به همین دلیل می‌توانند این بیماری‌ها را با روش‌های مخصوص همچون لیزر به‌خوبی درمان کنند. بسیار مهم است بیماران برای درمان بیماری مقعدی خود به سراغ این پزشکان متبحر بروند تا نتیجه لازم را از درمان خود بگیرند. کلینیک درمان فوری یک کلینیک درمان بیماری‌های نشیمنگاهی یا مقعدی است که می‌تواند تخصص پزشکان خود را برای درمان این بیماری‌ها به شما عرضه کند.

بخوانید  13 مورد از دلایل و علت ورم دست و پا در صبح

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×