» بهداشت و سلامت دندان » مواد تشکیل دهنده خمیر دندان
خمیردندان
بهداشت و سلامت دندان

مواد تشکیل دهنده خمیر دندان

آبان 8, 1402 70383

بسیاری از محصولات شیمیایی هستند که در بهداشتی عمومی دهان و دندان بسیار تاثیر گذار است ، در این مقاله بررسی ای بر مواد شیمیایی که برای بهداشت دهان مفید هستند خواهیم داشت و به خواص هر یک از آنها اشاره میکنیم .

مواد تشکیل دهنده خمیردندان :

خمیر دندان معمولاً از ترکیبات مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظایف و خصوصیات خاص خود را دارند. ترکیبات شایعی که ممکن است در تهیه خمیر دندان استفاده شوند عبارتند از:

آبرسان‌ها (Humectants): مانند گلیسرین و پروپیلن گلیکول که می‌توانند رطوبت را حفظ کنند و از خشکی خمیر دندان جلوگیری کنند.

پوشش‌دهنده‌ها (Binders): این مواد به خمیر دندان کمک می‌کنند تا جمع شود و فرم و استحکام لازم را بگیرد. معمولاً کربوکسی متیل سلولز و گوار گوم به عنوان پوشش‌دهنده‌ها استفاده می‌شوند.

مواد خوراکی (Abrasives): مانند کرهه‌های سیلیس و کرهه‌های کلسیم که به دندان‌ها کمک می‌کنند تا از رسوبات و لکه‌های سطحی پاک شوند.

مواد شستشو کننده (Detergents): مثل سولفات نا‌دوآمونیوم لوریل، که با کمک خمیر دندان به تخلیه‌ی باکتری‌ها و ذرات غذایی کمک می‌کنند.

مواد ضدباکتریایی یا ضد التهابی: این ممکن است شامل موادی مانند فلوراید سدیم، تترا پوتاسیم پیروفسفات یا کلر هکسیدین باشد که به پیشگیری از بوی بد دهان و کنترل باکتری‌ها کمک می‌کنند.

بخوانید  آخرین مهلت دندان درآوردن نوزاد

عوامل عرق گیری و ضد حساسیت: مانند نیترات پتاسیم که در کاهش حساسیت دندان‌ها مؤثر است.

مواد آرایشی: مثل رایحه‌ها و طعم‌دهنده‌ها برای ایجاد طعم و بوی مطبوع خمیر دندان.

عوامل ضد کشش و ژله‌ای (Thickening Agents): برای تغییر ویسکوزیته خمیر دندان مانند کاربوکسی متیل سلولز.

مواد موجود در خمیر دندان ممکن است بین تولیدکنندگان و محصولات مختلف متفاوت باشند. رعایت دستورالعمل تولیدکننده و همچنین مشاوره دندانپزشکی می‌تواند در انتخاب خمیر دندان مناسب کمک کند.

خمیردندان

استفاده از اتانول در دهانشویه

اولین محصول اتانول خوراکی است، از اتانول خوراکی در بسیاری از محصولات ضدعفونی کننده استفاده می شود. برای ضدعفونی کردن تجهیزات پزشکی نیز علاوه بر استفاده از دستگاه های ضدعفونی کننده میتوان با استفاده از اتانول ضدعفونی قابل قبولی را تجربه کرد .

از اتانول در بسیاری از محصولات بهداشتی دهان و دندان نیز استفاده می شود که این محصول باعث کاهش التهابات لثه ای می شود و خاصیت ضدعفونی کنندگی را نیز ارائه میکند. استفاده از اتانول در محصولات شوینده دهان میتواند به تسکین درد نیز کمک کند و خاصیت مسکنی نیز دارد.

نکته ای که برای استفاده از اتانول خوراکی باید در نظر داشت این مورد است که خلوص محصول و دوز مصرفی آن بسیار مهم است. استفاده بیش از حد این محصول میتواند باعث بروز حساسیت و خشکی بافت آن قسمت شود که بسیار نا خوشایند است. همچنین استفاده از این محصول در دوز های بسیار بالا میتواند باعث کاهش سرعت پاسخ های غیر ارادی بدن شود.

بخوانید  درمان خانگی سریع درد دندان کرم خورده در شب چیست ؟

تتراسیدین پیروفسفات یکی از مواد فعال است که معمولاً در تهیه خمیر دندان استفاده می‌شود. این ماده در اصل یک آنتی‌بیوتیک است که عمدتا برای کنترل باکتری‌ها و عفونت‌های دهانی استفاده می‌شود. در این خمیر دندان، تتراسیدین پیروفسفات عموماً به عنوان یک ماده ضدباکتریایی و ضد التهابی موثر عمل می‌کند.

کاربردهای تترا سدیم پیروفسفات در خمیر دندان:

ضدباکتریایی: این ماده معمولاً برای کنترل و کاهش باکتری‌ها در دهان و بر روی سطح دندان‌ها استفاده می‌شود.

مهار رشد باکتری‌ها: تتراسدیم پیروفسفات می‌تواند با کاهش رشد و تکثیر باکتری‌ها کمک کند، که این امر می‌تواند به پیشگیری از بوی بد دهان و مشکلات دهانی کمک کند.

ضد التهابی: این ماده همچنین می‌تواند در کاهش التهابات لثه و مناطق دهانی کمک کند.

نکات مهم:

استفاده مطابق دستورالعمل: استفاده از خمیر دندان حاوی تتراسدیم پیروفسفات و تترا پتاسیم پیروفسفات باید به دقت مطابق دستورالعمل تولید کننده و نوشته روی بسته‌بندی صورت گیرد.

مشاوره پزشکی: در صورت داشتن هرگونه حساسیت یا مشکلات دهانی خاص، مشورت با پزشک یا دندانپزشک مهم است.

 

سیلیکون دی‌اکساید یکی از مواد معمولاً استفاده شده در تهیه خمیر دندان است. این ماده شیمیایی در واقع یک جزء غیر فعال است که به عنوان یک عامل سفید کننده و افزودنی به خمیر دندان اضافه می‌شود.

بخوانید  کاربرد اتاق تمیز در تجهیزات پزشکی

 

کاربرد سیلیکون دی‌اکساید در خمیر دندان:

خصوصیات سفید کنندگی: سیلیکون دی‌اکساید به عنوان یک جزء سفید کننده در خمیر دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده به خمیر دندان کمک می‌کند تا به طراوت و شفافیت بیشتری دست یابد و از دید زیبایی دهان شما حمایت می‌کند.

 

جلوگیری از تغییر رنگ دهان: سیلیکون دی‌اکساید ممکن است به کاهش اثرات رنگ‌زدگی‌ها و تغییرات رنگ دهان کمک کند، به ویژه زمانی که از خمیرهای دندان با ویژگی‌های سفید کنندگی بالا استفاده می‌شود.

 

این ماده به عنوان یک افزودنی معدنی به خمیر دندان اضافه می‌شود و به‌عنوان یک محافظ برای دندان‌ها عمل می‌کند. استفاده از خمیر دندان با سیلیکون دی‌اکساید برای حفظ بهداشت دهان و جلوگیری از مشکلات دهانی می‌تواند مفید باشد.

 

نکات مهم:

مصرف مطابق دستورالعمل: همیشه باید دستورالعمل تولید کننده و نوشته روی بسته‌بندی محصولات را رعایت کرد.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×