» سلامت دستگاه گوارش » آنفولانزای معده چیست و چند روز طول می کشد ؟ + علت و درمان خانگی
آنفولانزای معده چیست و چند روز طول می کشد ؟ + علت و درمان خانگی
سلامت دستگاه گوارش

آنفولانزای معده چیست و چند روز طول می کشد ؟ + علت و درمان خانگی

تیر 26, 1402 150211

انفولانزای معده چند روز طول می کشد؟ آنفولانزای معده چیست؟ آنفولانزای معده یا گاستروانتریت ویروسی یک عفونت روده ای است که شامل علائم و نشانه هایی مانند اسهال آبکی، درد معده، حالت تهوع یا استفراغ و گاهی اوقات تب است. در این مقاله به بررسی آنفولانزای معده می‌پردازیم و جواب سوال‌هایی مانند انفولانزای معده چند روز طول می کشد برای شما روشن خواهد شد. با ما همراه باشید.

آنفولانزای معده چیست ؟

رایج ترین راه برای ایجاد گاستروانتریت ویروسی – که اغلب آنفولانزای معده نامیده می‌شود – از طریق تماس با یک فرد آلوده یا مصرف غذا یا آب آلوده است. برای نوزادان، افراد مسن و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، انفولانزای معده ویروسی می تواند کشنده باشد.

بخوانید  آیا معده درد باعث تنگی نفس میشود ؟

صرف نظر از اینکه انفولانزای معده چند روز طول می کشد هیچ درمان موثری برای انفولانزای معده ویروسی وجود ندارد، بنابراین پیشگیری مهم است. از غذا و آبی که ممکن است آلوده باشد خودداری کنید و دست های خود را به طور کامل و مرتب بشویید.

آنفولانزای معده
علائم آنفولانزای معده

اگرچه معمولاً آنفولانزای معده نامیده می شود، انفولانزای معده همان آنفولانزا نیست. آنفولانزا فقط بر سیستم تنفسی شما یعنی بینی، گلو و ریه‌ها تأثیر می‌گذارد. از سوی دیگر، انفولانزای معده به روده‌های شما حمله می‌کند و علائم و نشانه‌هایی مانند موارد زیر دارد:

اسهال آبکی و معمولاً غیرخونی
حالت تهوع، استفراغ یا هر دو
گرفتگی و درد معده
درد عضلانی یا سردرد گاه به گاه
تب با درجه پایین

انفولانزای معده چند روز طول می کشد؟

بسته به علت، علائم انفولانزای معده ویروسی ممکن است در عرض ۱ تا ۳ روز پس از ابتلا ظاهر شوند و از خفیف تا شدید متغیر باشند. علائم معمولا فقط یک یا دو روز طول می کشد، اما گاهی اوقات ممکن است تا ۱۴ روز طول بکشد.

از آنجایی که علائم مشابه هستند، به راحتی می توان اسهال ویروسی را با اسهال ناشی از باکتری ها مانند کلستریدیوئیدیس دیفیسیل، سالمونلا و اشریشیا کلی یا انگل هایی مانند ژیاردیا اشتباه گرفت.

بخوانید  علت تلخی دهان چیست ؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر نمی‌توانید آب را بیشتر از ۲۴ ساعت در بدن خود نگه دارید
بیش از دو روز استفراغ یا اسهال دارید
خون استفراغ می‌کنید
دچار کم آبی هستید – علائم کم آبی شامل تشنگی بیش از حد، خشکی دهان، ادرار زرد تیره یا ادرار کم یا بدون ادرار، و ضعف شدید، سرگیجه یا سبکی سر است.
متوجه وجود خون در حرکات روده خود می‌شوید
معده درد شدید دارید
تب بالای ۴۰ درجه سانتیگراد دارید

برای نوزادان و کودکان

اگر فرزند شما:

تب ۳۸٫۹ درجه سانتیگراد یا بالاتر دارد
خسته یا بسیار تحریک پذیر به نظر می‌رسد
ناراحتی یا درد زیادی دارد
اسهال خونی دارد

علل انفولانزای معده چیست ؟

زمانی که غذا یا آب آلوده می خورید یا می نوشید، به احتمال زیاد به انفولانزای معده ویروسی مبتلا می‌شوید. همچنین در صورت استفاده از ظروف، حوله یا غذای مشترک با فردی که یکی از ویروس‌‎های ایجاد کننده این بیماری را دارد، ممکن است به انفولانزای معده مبتلا شوید.

بسیاری از ویروس‌ها می‌توانند باعث انفولانزای معده شوند، از جمله:

نورویروس‌ها

هم کودکان و هم بزرگسالان تحت تأثیر نوروویروس‌ها قرار می‌گیرند که شایع ترین علت بیماری‌های ناشی از غذا در سراسر جهان است. عفونت نوروویروس می‌تواند در خانواده ها و جوامع نفوذ کند. به خصوص در میان افرادی که در فضاهای محدود هستند گسترش می‌یابد.

بخوانید  علت جمع شدن آب دهان هنگام حرف زدن چیست ؟

آب و غذای آلوده

در بیشتر موارد، ویروس را از غذا یا آب آلوده دریافت می‌کنید. اما همچنین می‌تواند بین افرادی که در تماس نزدیک هستند یا غذاهای مشترک دارند نیز سرایت کند. همچنین می توانید با لمس سطحی که به نورویروس آلوده شده است و سپس دست زدن به دهان خود به ویروس مبتلا شوید.

روتاویروس

در سرتاسر جهان، این شایع ترین علت انفولانزای معده ویروسی در کودکان است که معمولاً زمانی که انگشتان خود یا سایر اشیاء آلوده به ویروس را در دهان خود قرار می‌دهند، مبتلا می‌شوند. همچنین می تواند از طریق غذای آلوده سرایت کند. این عفونت در نوزادان و کودکان خردسال شدیدتر است.

بزرگسالان آلوده به روتاویروس ممکن است علائمی نداشته باشند، اما همچنان می‌توانند بیماری را گسترش دهند. این موضوع در محیط‌های سازمانی مانند خانه‌های سالمندان نگران‌کننده است زیرا بزرگسالان مبتلا به ویروس ناآگاهانه می‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند. واکسن ضد انفولانزای معده ویروسی در برخی کشورها از جمله ایالات متحده موجود است و به نظر می رسد در پیشگیری از عفونت موثر باشد.

 عوامل خطر انفولانزای معده 
عوامل خطر انفولانزای معده

صرف نظر از اینکه انفولانزای معده چند روز طول می کشد انفولانزای معده در سراسر جهان رخ می‌دهد و می‌تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد.

بخوانید  به چه دلیل شکم آب میاره؟ برای اب اوردن شکم چی خوبه ؟

افرادی که ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به انفولانزای معده باشند عبارتند از:

بچه‌های کوچک: کودکانی که در مراکز مراقبت از کودک یا مدارس ابتدایی هستند ممکن است به ویژه آسیب پذیر باشند، زیرا بالغ شدن سیستم ایمنی کودک به زمان نیاز دارد.

بزرگسالان مسن: سیستم ایمنی بزرگسالان در مراحل بعدی زندگی کارآمدتر می‌شود. افراد مسن در خانه های سالمندان آسیب پذیر هستند زیرا سیستم ایمنی آنها ضعیف می شود. آنها همچنین در تماس نزدیک با دیگرانی که ممکن است میکروب ها را منتقل کنند زندگی می‌کنند.

دانش‌آموزان یا ساکنان خوابگاه: هر جایی که گروه‌هایی از افراد دور هم جمع شوند می‌تواند محیطی برای انتقال عفونت روده باشد.

هر کسی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد: اگر مقاومت شما در برابر عفونت کم باشد. به عنوان مثال، اگر سیستم ایمنی شما به دلیل اچ آی وی/ایدز، شیمی درمانی یا شرایط پزشکی دیگر به خطر بیفتد، ممکن است به ویژه در معرض خطر ابتلا به انفولانزای معده باشید.

عوارض انفولانزای معده چیست ؟

چیزی که مهم‌تر از این است که انفولانزای معده چند روز طول می کشد عوارض این بیماری است تا بتوان آن را تشخیص داد. عارضه اصلی انفولانزای معده ویروسی کم آبی است. انفولانزای معده باعث از دست دادن شدید آب و املاح ضروری و مواد معدنی می‌شود. اگر سالم هستید و به اندازه کافی برای جایگزینی مایعات از دست رفته در اثر استفراغ و اسهال می نوشید، کم آبی بدن نباید مشکلی ایجاد کند.

بخوانید  آنتروم معده چیست ؟ همه آنچه باید در مورد آنتروم معده بدانید

نوزادان، افراد مسن تر و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ممکن است دچار کم آبی شدید شوند. ممکن است بستری شدن در بیمارستان مورد نیاز باشد تا مایعات از دست رفته را بتوان از طریق IV (تزریق سرم) در بازوهای آنها جایگزین کرد. کم آبی بدن به ندرت می‌تواند منجر به مرگ شود.

سخن آخر

در این مقاله درباره انفولانزای معده حرف زدیم و فهمیدیم انفولانزای معده چیست؟ انفولانزای معده چند روز طول می کشد؟ علل و عوارض ابتلا به آن چیست و… . امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد لطفا نظر خود را درباره این مطلب برای ما بنویسید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×