» دندانپزشکی » آیا قرص استامینوفن تایلانول ۵۰۰ برای دندان درد خوبه؟
قرص استامینوفن تایلانول 500
دندانپزشکی - معرفی دارو و قرص

آیا قرص استامینوفن تایلانول ۵۰۰ برای دندان درد خوبه؟

بهمن 26, 1402 240339

تأثیر قرص استامینوفن برای تسکین عموم درد‌های ملایم و متوسط ناشی از تب، زخم‌ها و التهاب‌هایی مثل دندان درد اثبات شده ست. قرص استامینوفن تایلانول ۵۰۰ یا همان تایلانول ۵۰۰ نام تجاری قرص استامینوفن یا پاراستامول است که توسط شرکت داروسازی کیمیدارو ساخته شده و با این عنوان عرضه می‌شود. مصرف بدون نسخه آن برای دندان درد رایج است و در بیشتر مواقع تأثیر خوبی هم برای کم کردن درد نشان می‌دهد. پاراستامول اولین بار در سال ۱۸۷۷ یا احتمالاً ۱۸۵۲ ساخته شده است. رایج‌ترین داروی مورد استفاده برای درد و تب در جهان است و بدون نسخه عرضه می‌شود. در فهرست دارو‌های ضروری سازمان بهداشت جهانی قرار دارد و مصرف دوز توصیه‌شده آن، عوارض جانبی خاصی ندارد.

قرص تایلانول چیست؟

قرص تایلانول نام تجاری یا غیر ژنریک قرص استامینوفن است. دارو‌های ژنریک (Generic Drug) به نام عمومی انواع دارو‌ها اشاره دارد. پاراستامول (Paracetamol) یا همان استامینوفن (Acetaminophen) یک داروی مسکن شناخته شده است که با نام‌های تجاری مختلفی عرضه می‌شود. تایلانول ۵۰۰ نام تجاری یا غیرژنریک این مُسکن در ایران است. به نظر می‌رسد شرکت داروسازی کیمیدارو این نام را از نام یکی از شناخته‌شده‌ترین تولیدکنندگان عمده انواع قرص‌های استامینوفن در دنیا؛ یعنی تایلِنول الهام گرفته است. پس فرق تایلانول با استامینوفن فقط در نام آن‌ها است، نه خواص و ترکیب.
تایلانول فقط به قرص استامینوفنی با دوز ۵۰۰ میلی‌گرم می‌گویند که توسط شرکت کیمیدارو عرضه می‌شود. جالب است بدانید که همین تولیدکننده، داروی استامینوفن را در دوز ۳۲۵ میلی‌گرم هم عرضه می‌کند، اما با نام استامینوفن ۳۲۵ میلی‌گرم عرضه می‌کند.
روش نام‌گذاری غیر ژنریک یا تجاری یک دارو، به دلیل حفاظت از حقوق اولین تولیدکنندگان دارو‌ها پایه‌گذاری شده است. ترکیب دارو‌ها معمولاً بعد از مدتی برای استفاده عموم شرکت‌های تولیدکننده عمومی می‌شود، اما تولیدکنندگان اولیه با هدف جایگزین کردن هزینه‌های گزاف تحقیق و توسعه دارو‌ها، از حقوق خاصی ازجمله استفاده از نام تجاری منحصربه‌فرد برای دارو‌هایشان، بهره‌مند می‌شوند. به همین دلیل دار‌های غیر ژنریک نسبت به دارو‌های ژنریک از قیمت بالاتری برخوردارند و مصرف‌کنندگان هم بیشتر به خرید آن‌ها اعتماد و علاقه نشان می‌دهند. برای مثال تایلِنول (Tylenol) که قرص استامینوفن آمریکایی و شناخته‌شده‌ترین نشان تولیدکننده این دارو است، از محبوبیت و اعتبار خاصی در تمام دنیا برخوردار است. این تولیدکننده برای مصارف مختلفی ازجمله دندان‌درد، قرص‌های استامینوفن مناسب برای همان منظور را تولید می‌کند. این شرکت آمریکایی به‌نوعی نشان شماره ۱ مُسکن در دنیا است. در قرص‌ها از فناوری سوراخ‌های حفرشده با لیزر استفاده می‌کند که به آزادسازی سریع ترکیبات دارو کمک می‌کند.

بخوانید  ارتودنسی تا چند سالگی جواب میده؟

فواید قرص استامینوفن تایلانول چیست؟

فواید قرص تایلانول مانند فواید عمومی پاراستامول، شامل تسکین درد‌های خفیف تا ملایم، تب‌بر و بهبوددهنده سردرد است. دمای بدن را کاهش می‌دهد و تنش‌های سلسله‌وار میگرن را تا حدودی کنترل می‌کند. برای آرام کردن درد‌های ناشی از التهاب هم مناسب است و اگر با دارو‌های ضدالتهاب مثل ایبوپروفن استفاده شود، تأثیر بهتری می‌گذارد. خوب بودن قرص تایلانول برای تسکین درد کمر و ستون فقرات، درد‌های سرطانی و ناراحتی‌های استخوانی ثابت نشده است و ممکن است تأثیر ناچیزی بر تسکین آن‌ها بگذارد.

دندان درد چیست و تایلانول چگونه در تسکین آن نقش دارد؟

دندان درد ممکن است درد‌های تیز، مبهم یا ضربان دار در نواحی اطراف دندان‌ها، لثه و دهان باشد. این درد معمولاً یا ثابت و ادامه‌دار است، یا به شکل لحظه‌ای، مقطعی و پراکنده بروز دهد. عفونت عصب داخلی دندان‌ها یا لثه بیشترین علت این درد است یا شاید هم نشان‌دهنده حمله قلبی باشد. نادیده نگرفتن دندان‌درد به این دلیل که نشانه‌ای از طرف بدن ما برای هشدار دادن در مورد نامناسب بودن یک وضعیت در بدن ما است، مهم است. سیستم عصبی بدن نشانه‌های حمله، عفونت یا جراحت را به مغز از طریق سیگنال‌هایی انتقال می‌دهد که ما آن را به شکل درد احساس می‌کنیم.
اعصاب داخل دندان‌ها از حساس‌ترین اعصاب بدن به شمار ‌می‌روند. وقتی‌که این اعصاب تحریک یا عفونی شوند، پیام‌ها را به‌صورت درد شدید انتقال می‌دهند. بررسی عامل اصلی درد و درمان ناحیه آسیب دیده توسط دندان‌پزشک اصلی‌ترین درمانی است که برای دندان درد وجود دارد، اما افراد تا زمان درمان نهایی نیاز به دارو‌های مسکنی دارند که درد آن‌ها را کم کند یا از بین ببرد. قرص تایلانول در کنار دارو‌های ضدالتهابی مثل ایبوپروفن، به کاهش التهاب و درد دندان کمک می‌کند.
تایلانول برای کاهش درد‌های بعد از جراحی دندان مؤثرتر از درد‌های عفونی است. برای درد‌های عفونی دندان، ترکیب تایلانول با ایبوپروفن یا دیکلوفناک بهتر جواب می‌دهد.

بخوانید  مسکن قوی برای درد دندان

آیا قرص استامینوفن تایلانول 500 برای دندان درد خوبه؟

چقدر طول می‌کشد تا قرص استامینوفن تایلانول اثر کند؟

زمان اثرگذاری قرص تایلانول مانند استامینوفن است، اما ممکن است به دلیل کیفیت بالاتری که معمولاً در ساخت دار‌های غیرژنریک لحاظ می‌شود، بهتر عمل کند. استامینوفن به شکل قرص و بعد از ورود به معده، حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه زمان نیاز دارد تا اثر کند. این زمان به طول استاندارد ۳۷ دقیقه است و شما می‌توانید بسته به شرایط بدنی و عملکرد معده، زمانی کم‌تر یا بیشتر را در نظر بگیرید. مدت ماندگاری تأثیرات این قرص هم باز بسته به شرایط بدنی و نوع و میزان درد، می‌تواند بین ۲ تا ۵ ساعت باشد.

نکات مصرف قرص تایلانول در دوران بارداری و شیردهی

مصرف تایلانول در بارداری و دوران شیردهی با رعایت نکات و مقدار کم، بلامانع است. برای زنان باردار در سه‌ماهه اول حاملگی، آزادی بیشتری برای مصرف تایلانول وجود دارد. در مواردی که زنان باردار بیش‌ازاندازه از این قرص و انواع پاراستامول استفاده کرده‌اند، آسم و اختلالات رشد و ناهنجاری‌های عصبی در فرزندان گزارش‌شده است. تحقیقاتی هم بر روی ارتباط این دارو و مصرف آن در بارداری و شیردهی و ایجاد اختلال اوتیسم یا بیش‌فعالی در فرزندان انجام شده است، ولی به‌طور قطعی ثابت‌شده نیست. رعایت مصرف حداکثر دوز مناسب در طول روز، خطرات احتمالی مصرف این دارو را می‌تواند برای مادران باردار و نوزادان آن‌ها تا حد قابل توجهی کم کند.

بخوانید  علت لق شدن ایمپلنت و روکش ایمپلنت دندان چیست ؟

عوارض مصرف قرص تایلانول

عوارض معمول‌تر و رایج این قرص، حالت تهوع و احساس درد در شکم است. عوارض بیشتر و حادتر فقط هنگام بیشتر استفاده کردن از این مُسکن دیده شده است.

• نارسایی کبد

مسمومیت و نارسایی کبدی یکی از مهم‌ترین عوارض آن است. مسمومیت با استامینوفن شایع‌ترین علت نارسایی حاد کبدی در جهان است که نگرانی‌های زیادی در مورد مصرف بی‌رویه این دارو به وجود آورده است.

• خونریزی دستگاه گوارش

مصرف بی‌رویه تایلانول همچنین ممکن است باعث کاهش سطح هموگلوبین خون شود و در دستگاه گوارش خونریزی ایجاد کند.

• فشار خون

این دارو در دوز بالا ممکن است خطر ابتلا به فشار خون را افزایش دهد. افرادی که از این دارو برای درمان بی‌خوابی یا لذت‌های افیونی استفاده می‌کنند، اغلب دچار فشار خون بالا می‌شوند.

• تشدید آسم

اگر از تایلانول فقط برای کاهش دمای بدن استفاده شود، ممکن است باعث تشدید علائم آسم شود.

• ایجاد اختلال کم‌توجهی

به‌طور عمومی تحقیقاتی نشان داده است که مصرف استامینوفن باعث ایجاد احساس کم‌توجهی یا بی‌توجهی عاطفی در طیف زیادی از مصرف‌کنندگان می‌شود. ممکن است خاصیت تسکین‌دهندگی درد در این دارو تا حد زیادی به تأثیر در کم کردن ترشح هورمون‌های عاطفی مرتبط باشد.

بخوانید  کش قبل از ارتودنسی و کش ارتودنسی بین دندان

• حساسیت پوستی

بروز حساسیت‌های پوستی برای برخی از مصرف‌کنندگان این دارو ممکن است پیش بیاید. این افراد به‌محض مشاهده چنین عارضه‌ای باید مصرف تایلانول را قطع کنند و با داروی جایگزین به درمان خود ادامه بدهند.

طریقه مصرف قرص تایلانول

مصرف انواع قرص‌ها مثل تایلانول بسیار آسان است اما برای کسانی که در بلع قرص مشکل دارند، اشکال دیگر این دارو وجود دارد. استامینوفن به‌صورت قطره، شیاف، شربت و آمپول هم موجود است. اگر به این دارو فقط به شکل قرص دسترسی دارید و هنوز مهارت بلعیدن قرص را فرانگرفته‌اید، توسط قاشق آن را پودر کرده و با مقداری آب حل کنید و بنوشید.
مقدار توصیه‌شده مصرف این قرص برای هر فرد بزرگسال بین ۳ تا ۴ گرم است. هیچ‌وقت بیشتر از این میزان قرص تایلانول را مصرف نکنید تا دچار عوارض سوء مصرف آن نشوید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×