» بهداشت و سلامت دندان » درمان سه سوته دندان درد / ۱۱ روش معجزه آسای خانگی درد دندان
درمان سه سوته دندان درد
بهداشت و سلامت دندان - دندانپزشکی

درمان سه سوته دندان درد / ۱۱ روش معجزه آسای خانگی درد دندان

اسفند 4, 1402 227360

درمان سه سوته دندان درد: درد دندان را می‌توان یکی از مشکلات دانست که همیشه بسیار آزاردهنده بوده است و خواب را از انسان می‌گیرد، این درد به حدی است که شما نمی‌توانید فکر کنید و فقط به دنبال راهی سریع برای درمان آن هستید.

راه‌های درمانی مربوطه نیز بسیار زیاد و متنوعی هستند که از هر کدام می‌توان برای حل این مشکل استفاده به عمل آورد. در اکثر اوقات شاهد این هستیم که افراد به شما پیشنهاد می‌کنند که به متخصص مراجعه کنید، کاری که در نوع خود مناسب است.

بخوانید  5 نکته مهم بعد از کشیدن و جراحی دندان عقل

درمان سه سوته دندان درد به مجموعه‌ای از روش‌های فوری و عموماً موقتی اشاره دارد که برای تسکین دردی که در حال حاضر تجربه می‌شود، استفاده می‌شود. این روش‌ها معمولاً در شرایطی که دسترسی به خدمات دندانپزشکی در ساعات غیراداری وجود ندارد، بسیار موثر هستند.

به عنوان مثال، فرض کنید در نیمه شب به دلیل درد شدید از خواب بیدار شده‌اید. در این شرایط، اغلب شما بیقرار و ناراحت هستید و به درمان‌های اصلی دندانپزشکی دسترسی ندارید. در این مواقع، می‌توانید با استفاده از روش‌های درمان سه سوته دندان درد، خود را تسکین دهید.

اما اگر در شرایطی باشید که قادر به مراجعه به متخصص نیستید چه؟ حال چه باید کرد؟ اگر مسکن قوی دندان درد ندارید بهترین راه حل پیش روی شما استفاده از روش‌های درمانی خانگی است، بدین منظور شما با استفاده از گل و یا ادویه‌های بخصوص می‌توانید به کاهش درد خود بپردازید.

اگر به دنبال دریافت اطلاعات کامل در اینباره هستید بهتر است در این مطلب با ما همراه باشید.

استفاده از مسکن‌های دندان درد در خانه: هشدارها و توصیه‌ها

  1. مصرف مسکن‌های بی‌نیاز به نسخه برای مقابله با و درمان درد دندانوقتی درد دندان شروع می‌شود، عموما گزینه اول ما برای تسکین آن، مصرف داروهای مسکن است. این داروها در اکثر خانه‌ها به عنوان بخشی از کیت اورژانسی وجود دارند. محصولاتی نظیر ژلوفن، ایبوپروفن، استامینوفن و حتی قرص‌های مسکن ترکیبی که شامل کافئین+ استامینوفن و ایبوپروفن است، می‌توانند در مقابله با درد دندان بسیار موثر باشند. این داروها به سرعت در تسکین درد دندان عمل کرده و در عرض چند دقیقه می‌توانند راحتی شما را بازگردانند.
بخوانید  بهترین ارائه دهنده بیمه دندانپزشکی در ایران

مسکن‌های دندان درد در خانه

  1. تصاویر مربوط به دارو و قرص برای درمان درد دندانبسیاری از مسکن‌ها بدون نیاز به نسخه قابل تهیه هستند. اما، اگر شما به دنبال مسکن قوی برای درمان درد شدید دندان خود هستید، حتما به نسخه از طرف یک پزشک یا دندانپزشک نیاز دارید.
  2. توجه به محدودیت‌های مصرف دارومهم است تا بدانید که مصرف دارو تنها می‌تواند به صورت موقتی درد را تسکین دهد. هنگامی که عمر نیمه دارو در بدن شما به پایان می‌رسد، درد ممکن است دوباره شروع شود. این داروها با سرکوب کردن گیرنده‌های عصبی در ناحیه دندان و لثه عمل می‌کنند، بنابراین هنگامی که دوز دارو کافی نباشد، قادر به سرکوب گیرنده‌های درد نخواهد بود و در نتیجه درد مجددا برخواهد گشت.
  3. هشدارهای مهم در مورد مصرف مسکن برای درد دندانحفظ سلامتی بدن از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین حتما داروها را مطابق دستورالعمل داخل جعبه مصرف کنید. از مصرف بیش از حد داروها اجتناب کنید و در یک زمان تنها یک قرص بخورید. استفاده از قرص برای کودکان باید با دقت انجام شود و دوز کمتری باید به آنها داده شود. در صورتی که که کودکان زیر ۴ سال دارید، به آنها هیچگونه دارویی ندهید زیرا ممکن است باعث بروز عوارض جدی بشود.
  4. پیشگیری و توصیه‌هااگرچه مسکن‌ها می‌توانند در تسکین فوری درد دندان موثر باشند، اما برای رفع کامل مشکل و جلوگیری از بازگشت درد، ارتباط با یک دندانپزشک ضروری است. درد دندان می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات جدی‌تری باشد که نیازمند درمان تخصصی است. بنابراین، در صورتی که درد دندان شما بیش از چند روز ادامه داشته یا اگر درد شدید باشد، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.
بخوانید  راهنمای کامل دندانپزشک کودکان و اطفال: نکاتی برای بهبود سلامت دهان و دندان فرزندان شما

استفاده از ژل بی‌حس کننده دندان: راهی موثر برای کاهش درد دندان

در صورتی که به داروی مخصوص درمان درد دندان دسترسی نداشته باشید، به کارگیری بی‌حس کننده‌های موضعی می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد. این نوع بی‌حس کننده‌ها در داروخانه‌ها قابل تهیه هستند و همچنین در برخی فروشگاه‌های محلی نیز در دسترس قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، قطره دنتول یکی از این نوع بی‌حس کننده‌ها که معروف به قاتل دندان درد شبانه هست , می‌باشد.

برای استفاده از قطره دنتول، باید آن را به لثه اطراف دندانی که درد دارد، اعمال نمود. این قطره قادر است درد را برای چند ساعت کنترل کند و به خوبی تسکین بخش باشد. نه تنها دنتول، بلکه نمونه‌های مشابه دیگر نیز قادر به کاهش درد شبانه‌ی دندان هستند. در واقع، آن‌ها می‌توانند به عنوان قاتل درد شبانه‌ی دندان‌ها محسوب شوند.

ژل بی‌حس کننده دندان

با استفاده از این بی‌حس کننده‌ها، می توانید درد دندان خود را در مواقعی که دسترسی به تجهیزات پزشکی ندارید مدیریت کنید. با این حال، در صورتی که درد شدید و پافشاری به دندان‌ها وجود دارد، بهتر است به یک پزشک دندانپزشک مراجعه و مشاوره حرفه‌ای بگیرید.

بخوانید  معرفی رشته دندانپزشکی

بالا نگه داشتن سر: روشی ساده برای درمان سه سوته دندان درد

گاهی اوقات، بالا نگه داشتن سر به نظر می‌رسد یک کار بیهوده و بی‌اهمیت باشد و نمی‌توان آن را به عنوان یک راه‌حل جدی برای درمان درد شدید دندان در نظر گرفت. اما در واقع، این روش می‌تواند به شما در کاهش درد دندان کمک کند. علت اینکه بالا نگه داشتن سر تأثیرگذار است، به دلیل کاهش جریان خون به منطقه‌ی دندان و لثه مربوطه است، که این موضوع باعث تسکین کمی درد می‌شود. افرادی که درد ضربان‌دار دندان را تجربه می‌کنند، بالا نگه داشتن سر به خصوص موثر است.

بالا نگه داشتن سر به سادگی انجام می‌شود. برای این کار، می‌توانید نیمکت یا صندلی را به عقب بکشید و سر خود را به عقب برافراشته و در آن حالت نگه دارید. این عمل باعث کاهش فشار خون در منطقه‌ی دندان و لثه می‌شود و ممکن است به شما کمک کند تا درد را تحمل کرده و کاهش دهید.

به هر حال، مهم است به یاد داشته باشید که بالا نگه داشتن سر تنها یک راهکار موقت برای درمان سه سوته دندان درد است و نباید به عنوان جایگزین مشاوره حرفه‌ای پزشک دندانپزشک در نظر گرفته شود. در صورتی که درد دندان شما شدید است و به طور مداوم ادامه دارد، بهتر است تا به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و نظر متخصص را دریافت کنید.

بخوانید  معرفی بهترین قرص های درمان دندان درد عصبی

درمان سه سوته دندان درد با آب نمک

برای بسیاری از افراد، شستشو دندان ها با آب نمک یک درمان سه سوته دندان است. آب نمک یک ضد عفونی کننده طبیعی است و می تواند به شل شدن ذرات غذا و باقی مانده هایی که ممکن است بین دندان های شما گیر کرده باشد کمک کند.

درمان دندان درد با آب نمک نیز می تواند به کاهش التهاب و التیام هر گونه زخم دهان کمک کند.

برای استفاده از این روش، ۱/۲ قاشق چایخوری نمک را با یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

درمان سه سوته درد دندان با سیر

اولین روش برایدرمان سه سوته دندان درد و یا حذف درد‌ها به صورت کلی استفاده از یکی از رایج‌ترین چاشنی‌های موجود در آشپزخانه یعنی سیر است. این چاشنی علاوه بر اینکه می‌تواند در خوشم‌طعم کردن غذای شما نقش بسیار مهمی داشته باشد، یکی از گیاهانی است که در تسکین درد دندان نیز بسیار مفید است و لذا در دوره‌های زمانی مختلف شاهد استفاده از آن برای این امر بوده‌ایم.

در اصل می‌توان گفت که سیر یکی از بهترین آنتی‌بیوتیک‌های دنیا می‌باشد و لذا استفاده از آن بسیار مناسب و پرثمر خواهد بود.

بخوانید  همه چیز درباره درمان رشد فک

شما برای دریافت بهترین نتیجه باید در آغاز آن را به صورت کامل له کرده و بکوبید چرا که می‌تواند با استفاده از تولید دو ماده شیمیایی درد شما را از بین ببرد. یکی از این دو ماده، آلیسین می‌باشد که باعث شده است این گیاه خاصین آنتی بیوتیک داشته باشد.

البته قابل توجه است که محققین بر اساس تحقیقات میدانی و عمیق متوجه این مورد شده‌اند که استفاده از سیر باعث تحریک بافت لثه‌ها می‌باشد و لذا بهتر است فقط از آن بر روی بخش‌هایی که دارای درد است استفاده به عمل آید.

درمان سه سوته درد دندان با سیر

پیشگیری از درد دندان با گل میخک

مورد دوم که برای تسکین درد استفاده می‌شود و ما آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم، گیل میخک می‌باشد. گیاهی که به حتم نام آن را شنیده‌اید و ممکن است که در بسیاری از مواقع از آن استفاده کرده باشید. از گل میخک، روغنی به نام اوژنول گرفته می‌شود که در اصل می‌توان گفت ترکیب اصلی گل میخک می‌باشد و همچنین ماده‌ای رایج در تولید محصولات دندانی است.

این ماده می‌تواند در درمان دندان درد بسیار مفید و کارساز باشد. زمانی که شما می‌خواهید به استفاده از این گیاه بپردازید اول باید آن را له کرده و سپس بر روی بخش مورد نظر قرار دهید. همچنین قابل توجه است که این گل علاوه بر داشتن خاصیت مذکور، ضد باکتری است و می‌تواند دهان شما را نیز پاک‌سازی کند.

بخوانید  درمان فوری و سه سوته آبسه دندان در خانه

پیشگیری از درد دندان با گل میخک

درمان سه سوته دندان درد با زنجبیل

شاید بتوان زنجیبل را آن دسته از مواردی دانست که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما از ایام گذشته وجود داشته است. در اصل استفاده از ریشه زنجبیل را می‌توان یکی از رایج‌ترین درمان‌های گیاهی برای دندان از دیرباز دانست. شما باید در آغاز پوست آن را جدا کرده و بعد بر روی دندان مورد نظر قرار دهید و گاز بگیرید. با اینکار از درد دندان شما کاسته خواهد شد.

درمان سه سوته دندان درد / 4 روش معجزه آسای خانگی درد دندان

تسکین درد دندان با پیاز

آخرین مورد که در این مطلب به آن اشاره می‌کنیم، استفاده از پیاز می‌باشد. شما با قرار دادن یک تکه پیاز خام روی دندانی که درد می‌کند، می‌توانید از درد آن تا حدودی بکاهید. به صورت کلی شاهد این مورد هستیم که پیاز دارای ویژگی ضدمیکروبی است و لذا می‌تواند در کنترل درد دندان بسیار موثر باشد.

البته برخی از افراد بر این مورد اعتقاد دارند که پیاز حتی از بسیاری از مسکن‌های دارویی نیز قوی‌تر است و می‌تواند به راحتی آبسه و مشکلات دندان را درمان کند. فقط کافی است تا آن را بر روی دندان مورد نظر خود قرار دهید و با ملایمت گاز بگیرید.

بخوانید  درد کشیدن دندان چقدر طول می کشد؟

تسکین درد دندان با پیاز

کمپرس سرد

شما می توانید از کمپرس سرد برای تسکین هر گونه دردی که تجربه می کنید استفاده کنید، به خصوص اگر هر نوع ضربه ای باعث دندان درد شما شده باشد.

وقتی از کمپرس سرد استفاده می کنید، باعث انقباض رگ های خونی در ناحیه دندان درد می شود. این باعث می شود شدت درد کمتر شود. سرما همچنین می تواند تورم و التهاب را کاهش دهد.

برای درمان از این روش، یک کیسه یخ پیچیده شده با حوله را به مدت ۲۰ دقیقه در محل دندان درد نگه دارید.

آویشن برای تسکین دندان درد

به گفته سایت healthline آویشن دارای خواص آنتی باکتریال و آنتی اکسیدانی قوی است که می تواند به درمان سه سوته دندان درد کمک کند. حتی می تواند به مبارزه با باکتری هایی که به پوسیدگی دندان کمک می کنند کمک کند.

برای استفاده از آن، آویشن را جوشانده و از آن بعنوان دهانشویه برای درمان دندان درد استفاده کنید

آویشن برای تسکین دندان درد

برای کاهش درد دندان سرت را بالا نگه دار

اگرچه ممکن است هنگام دندان درد به خواب رفتن مشکل باشد، اما دراز کشیدن می تواند درد شما را تشدید کند زیرا فشار خون به سر شما زمانی که در وضعیت صاف قرار می گیرید افزایش می یابد. هنگام خواب، سعی کنید سر خود را با بالش بالا نگه دارید یا در صورت امکان روی صندلی بخوابید.

بخوانید  آیا قرص استامینوفن تایلانول 500 برای دندان درد خوبه؟

استفاده از مسکن های بدون نسخه برای کاهش درد

داروهایی مانند آسپرین و ایبوپروفن التهاب را هدف قرار می دهند و در نتیجه می توانند تا حدودی درد دندان شما را تسکین دهند. جایگزینی استامینوفن (تیلنول) و ایبوپروفن (ادویل) می تواند درد را بهتر تسکین دهد. ژل‌های خاصی را می‌توان مستقیماً روی دندان و لثه‌ها قرار داد تا درد شما را کاهش دهد.

استفاده از چای سیاه برای درد دندان

می توانید یک چای کیسه ای سرد یا گرم را روی دندان خود بمالید. در صورت استفاده از چای کیسه ای، مطمئن شوید که خنک شده باشد تا داغ نباشد اما همچنان گرم باشد. اگر گزینه سرد را ترجیح می دهید، سعی کنید چای کیسه ای استفاده شده را برای چند دقیقه در فریزر قرار دهید، سپس آن را روی دندان خود بمالید.

با این حال، چای سیاه می تواند دندان های شما را لکه دار کند، بنابراین اغلب از این روش استفاده نکنید.

استفاده از چای سیاه برای درد دندان

عصاره وانیل

وانیل یک ضد التهاب طبیعی دیگر نیز می تواند به کاهش درد ناشی از دندان درد کمک کند. سعی کنید مقدار کمی را روی انگشت خود یا یک سواب پنبه ای بگذارید و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

بخوانید  سایت پی جومرجعی برای یافتن دندانپزشکان معتبر

سخن پایانی

ممنونیم که تا پایان این مطلب همراه ما بودید، امیدواریم از خواندن موارد گفته شده لذت برده باشید و بتوانید اطلاعات جامع و کاملی در رابطه با درمان سه سوته دندان درد بدست بیاورید. همانطور که اشاره شد، روش‌های مختلفی وجود دارد که شما با استفاده از درمان‌ها خانگی می‌توانید به حل درد دندان خود بپردازید، لذا ما سعی داشتیم تا به صورت مختصر و مفید به ذکر مهمترین اطلاعات در این زمینه بپردازیم. اینکه شما بتوانید درد دندان خود را در مراحل اولیه خنثی کنید بسیار مهم است و لذا شما می‌توانید با اینکار برای خود وقت بخرید تا بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن به دندانپزشک مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

تعداد دیدگاهها: 7

  1. آواتار ElwoodNag
    ElwoodNag

    ciprofloxacin medicine

  2. آواتار قربان علی
    قربان علی

    بهترین دوا برای دندان درد بگید تو رو خدا

    • آواتار taqimolavi
      taqimolavi

      دوست عزیز همه روش های خانگی تسکین دندان درد در بالا ذکر شده اگر همه روش ها رو چک کردید و تاثیری نداشت حتما به دندان پزشک مراجعه کنید

  3. آواتار ناصر محمدی
    ناصر محمدی

    درمان سریع دندان درد در شب چیه ؟ صبح ها درد ندارم لامصب الان که شبه گرفته

    • آواتار taqimolavi
      taqimolavi

      شبها بدلیل دراز کشیدن درد دندان افزایش پیدا می کند سعی کنید سر و گردن خود را کمی بالاتر بزارید می توانید از مسکن های بدون نسخه مثل استامنیوفن , آسپرین , ایبوپروفین استفاده کنید

  4. آواتار نازنین
    نازنین

    برای درمان دندان درد عصبی در خانه چه کنم خیلی درد دارم ؟

    • آواتار taqimolavi
      taqimolavi

      دوست عزیز برای درمان درد عصبی همه روش های بالا تاثیر خوبی داره اما بهترین درمان خانگی و تسکین درد محلول آب نمک و سرمادهی هست یادتون نره اینها مسکن هستن حتما به دندان پزشک مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×