» تغذیه و سلامت » فواید و مضرات جگر بوقلمون چیست ؟
جگر بوقلمون
تغذیه و سلامت

فواید و مضرات جگر بوقلمون چیست ؟

شهریور 2, 1402 240361

جگر بوقلمون از لحاظ طعم و مزه بسیار شبیه به جگر مرغ است. به همین دلیل افرادی زیادی به خوردن آن تمایل دارند. از طرفی به دلیل کالری متوسطی که دارد بسیار مورد توجه افرادی است که به دنبال مصرف غذا های سبک هستند. زیرا علاوه بر رساندن مواد مغذی و آهن به بدن کالری کمی نیز ایجاد می کند.

این ماده غذایی خوشمزه را می توان به اشکال مختلف طبخ کرد و از طعم لذیذ و نسبتاً شیرین آن لذت برد. این بخش از بوقلمون دارای فواید بسیاری است که با مصرف آن می توان از این فواید بهره مند شد. با این وجود نباید از مضرات آن نیز غافل شد و لازم است پیش از مصرف با آن ها آشنا شد.

بخوانید  سفارش آنلاین غذا؛ گرم و سریع و خوشمزه

جگر بوقلمون چیست؟

جگر بوقلمون یک ماده گوشتی است که دارای مقدار زیادی پروتئین و ویتامین است. از لحاظ بافتی سفت تر از دل و جگر گوسفندی است. به همین دلیل بسیاری معتقدند که کباب این نوع جگر به مراتب خوشمزه تر از کباب جگر گوسفند و گاو است.

فواید و خواص جگر بوقلمون

جگر بوقلمون هر چند دارای کالری نسبتاً پایینی است اما به نسبت برخی از گوشت ها کالری آن بالا است. بنابراین می توان هرز گاهی از آن به عنوان یک وعده سالم و خوشمزه استفاده کرد. مهم ترین ویژگی این ماده غذایی ویتامین های گروه های مختلف موجود در آن است.

علاوه بر آن از مقادیر بالایی پروتئین و آهن برخوردار است و به دلیل وجود ویتامین B12 در آن نقش مهم و تأثیرگذاری در گردش خون ایفا می کند. لازم به ذکر است که نبود و یا کمبود این ویتامین در بدن سبب ایجاد کم خونی می شود.

فایده قابل توجه و مهم این ماده غذایی داشتن ویتامین E در آن است که در جوان ماندن پوست و کاهش روند پیری تأثیر بسیار بالایی دارد. علاوه بر آن وجود این ویتامین در جگر بوقلمون باعث درمان بسیاری از بیماری ها از جمله استرس می شود. از دیگر فواید استفاده و مصرف این ماده خوراکی کمک به بهبود بینایی و رشد طبیعی پوست و مو و ناخن است. این امر به دلیل وجود میزان زیادی ویتامین A در این ماده خوراکی است.

بخوانید  سرکه انگبین چیست و برای چی خوبه ؟ معرفی 14 خاصیت شگفت انگیز

لازم به ذکر است که این ماده پروتئینی حاوی طیف بسیار وسیعی از ویتامین ها است. از این رو استفاده آن برای زنان باردار و مادران شیرده مفید خواهد بود. به طور کلی این نوع جگر در بالا بردن سلامت و کارکرد سیستم ایمنی بدن مفید است

خواص جگر بوقلمون

تأثیر این جگر بوقلمون بر چاقی

جگر بوقلمون به دلیل داشتن مقادیر زیادی ویتامین و آهن می تواند یک خوراک ایده آل برای افرادی باشد که از کاهش وزن رنج می برند. با طبخ این ماده پروتئینی با نوعی روغن مفید مانند روغن زیتون و همچنین مصرف آن با انواع سبزیجات یک رژیم عالی برای افراد لاغر است.

فواید جگر بوقلمون برای کودکان

پیش از هر چیز باید گفت که جگر بوقلمون برای تمامی افراد و رده های سنی مختلف مفید است. اما با توجه به این موضوع که این ماده غذایی حاوی ویتامین های مفید بسیاری است قرار دادن آن در رژیم غذایی کودکان بسیار حائز اهمیت است.

این پروتئین باعث تقویت استخوان های کودک شده و استحکام بالایی به آن ها می بخشد. همچنین کودکان با مصرف آن دندان های سالم و مستحکمی در آورده و فرایند درآوردن دندان را به بهترین شکل ممکن و به صورت کامل سپری می کنند.

بخوانید  ویتامین c در چه چیزهایی وجود دارد ؟ چرا بدن ما به این ویتامین نیاز دارد ؟

جگر بوقلمون برای کودکان

تأثیر جگر بوقلمون بر سلامت افراد دیابتی

مصرف جگر بوقلمون برای سلامت جسمی افراد دیابتی بسیار مهم است. زیرا این افراد به دلیل مشکلات عدیده ای که به واسطه بالارفتن قند خونشان با آن روبه رو هستند از مصرف بسیاری از گوشت ها منع می شوند. در نتیجه برای جبران مواد مغذی موجود در گوشت این ماده پروتئینی بهترین جایگزین خواهد بود. لازم به ذکر است که این نوع جگر باعث بهبود متابولیسم مواد مغذی می شود و تمام ویتامین های ضروری را به بدن افراد دیابتی می رساند.

موارد تأثیر گذار بر طعم و مزه جگر این نوع پرنده

پرورش و نگهداری و همچنین نوع تغذیه این پرنده تأثیر بالایی در طعم جگر آن دارد. به طور کلی جگر بوقلمون های بومی بسیار لذیذ تر از جگر پرنده هایی است که در کارخانه های پرورش طیور نگهداری و تغذیه می شوند. زیرا بوقلمون بومی به دلیل آزاد بودن در طبیعت از انواع گیاهان و دانه های طبیعی تغذیه کرده و در نتیجه تمامی ویتامین ها و مواد مغذی را از راه خوردن آن ها جذب می کند. بنابراین همین یک عامل به تنهایی تأثیر فوق العاده ای بر روی طعم گوشت و البته جگر آن می گذارد.

بخوانید  بهبود دهنده نان چیست ؟

مضرات جگر بوقلمون

هر ماده غذایی که روزانه از آن استفاده می شود علاوه بر فواید دارای مضراتی نیز هست و جگر بوقلمون به عنوان یک ماده پروتئینی خوشمزه از این قاعده مستثنا نیست. بنابراین دور از انتظار نیست اگر مصرف آن را برای برخی افراد مضر و خطر ناک اعلام کنند. مصرف بیش از اندازه این نوع جگر برای تمامی افراد حتی کودکان در حال رشد مناسب نیست.

با این حال مصرف اندک آن برای برخی از افراد که دارای بیماری قلبی و یا فشار خون بالا هستند بسیار مضر و خطرآفرین است. زیرا این ماده پروتئینی یک عامل خون‌ساز است که باعث بالا رفتن فشار خون می شود. همچنین میزان چربی موجود در این نوع جگر باعث شده تا پزشکان آن را برای مبتلایان به بیماری های قلبی مناسب ندانند.

کلسترول بالای این نوع پروتئین باعث بالا بردن میزان کلسترول خون افراد می شود. علاوه بر آن مبتلایان به نقرس و افرادی که اسیداوریک و خونشان بالاست و همچنین از نارسایی کلیه، بیماری های مفصلی و آرتریت روماتوئید رنج می برند مضر است.

 

تفاوت جگر مرغ با جگر بوقلمون

جگر بوقلمون از لحاظ طعم و مزه بسیار شبیه به جگر مرغ است. زیرا هر دو نوع، محصول پرندگانی هستند که دارای گوشت سفید می باشند. تفاوت های موجود میان این دو نوع ماده غذایی به تأثیرات آن ها بر بدن انسان برمی گردد. همچنین به دلیل بالا بودن هزینه نگهداری و پرورش بوقلمون گوشت آن نیز از قیمت بالاتری برخوردار بوده و به طبع جگر این پرنده هم گران تر از جگر مرغ است. بنابراین مصرف جگر مرغ نسبت به این نوع جگر رایج تر و متداول تر است.

بخوانید  ویتامین کا چیست و آیا آمپول ویتامین k برای قطع خونریزی قاعدگی مفید است ؟

نکته: این نوع جگر به دلیل بافت خاصی که دارد بعد از پخت حجم خود را از دست نمی دهد. بنابراین خرید و مصرف آن کاملاً به صرفه و اقتصادی است.

مواد معدنی موجود در جگر بوقلمون

میزان و نوع مواد معدنی در هر ۱۰۰ گرم جگر بوقلمون عبارت‌اند از:

کلسیم ۸٫۰۰ میلی گرم.
سدیم ۸۷٫۰۰ میلی گرم.
سلنیم ۱۴۲٫۰۰ میکروگرم.
فسفر ۲۲۰٫۰۰ میلی گرم.
مس ۰٫۳۱ میلی گرم.
آهن ۶٫۸۴ میلی گرم.
منیزیم ۱۹٫۰۰ میلی گرم.
پتاسیم ۳۱۶٫۰۰ میلی گرم.
روی ۲٫۳۹ میلی گرم.
منگنز ۰٫۱۶ میلی گرم.

ویتامین های موجود در جگر بوقلمون

به طور کلی در هر ۱۰۰ گرم از جگر بوقلمون می توان ویتامین های ذیل را یافت.

ویتامین B6 ۰٫۴۳ میلی گرم.
فولاد یا B9 ۳۴۲٫۰۰ میکروگرم.
ویتامین B12 ۲۸٫۳۹ میلی گرم.
ویتامین A ۱۰۷۳۷٫۰۰ میکروگرم.
ویتامین D ۰٫۰۰ میکروگرم.
ویتامین E ۰٫۰۸ میلی گرم.
ویتامین K ۰٫۶۰ میکروگرم.
ویتامین C ۱۳٫۷۰ میلی گرم.
تیامین یا B1 ۰٫۰۳ میلی گرم.
ریبوفلاوین یا B2 ۱٫۵۰ میلی گرم.
نیاسین یا B3 ۷٫۰۰ میلی گرم.
کولین یا B4 ۱۵۶٫۸۰ میلی گرم.
پانتوتنیک اسید یا B5 ۲٫۴۵ میلی گرم.

تأثیر جگر بوقلمون بر سلامت کبد

مواد معدنی مفید بسیاری از جمله مس، روی، پتاسیم و سلنیوم در جگر بوقلمون وجود دارند. همچنین اسیدهای آمینه نیز در این نوع جگر به وفور یافت می شوند. ترکیب این مواد معدنی با اسیدهای آمینه از تجمع سرب و جیوه در بدن جلوگیری می کند. درنتیجه باعث دفع سموم از بدن شده و با این کار سلامت کبد را تضمین می کند.

بخوانید  خدمات دامپزشکی در محل، 7 دلیلی که شما باید خدمات دامپزشکی در منزل دریافت کنید

ارزش غذایی جگر بوقلمون به نسبت گوشت قرمز

پروتئین موجود در جگر بوقلمون به اندازه پروتئین گوشت قرمزاست. با این تفاوت که آهن آن ۲ تا ۳ برابر بیشتر از آهن گوشت گاو است. همچنین سرشار از چربی است. میزان کلسترول موجود در این نوع جگر تقریباً ۲ برابر گوشت قرمز کم چرب است. افرادی که علاقه شدید به این نوع جگر دارند باید بدانند با مصرف ۱۰۰ گرم آن در یک وعده غذایی تقریباً ۵ / ۱ برابر بیشتر از حد استاندارد کلسترول وارد بدن خود کرده اند. هر یک سیخ جگر کباب شده بوقلمون نیز چیزی در حدود ۸۰ کالری انرژی دارد.

بنابراین مصرف جگر بوقلمون بیشتر برای ورزشکاران و افرادی که دارای فعالیت بالایی در طول روز هستند مناسب است. لازم به ذکر است که سرخ شده این نوع جگر بسیار سنگین بوده و در حدود ۳۳۰ کالری انرژی تولید می کند. البته این میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم جگر سرخ شده خواهد بود.

تفاوت جگر مرغ با جگر بوقلمون

مضرات مصرف جگر بوقلمون به صورت آبدار

جگر بوقلمون دارای ارزش غذایی بالایی است که مصرف آن برای دختران جوان، خانم های باردار و شیرده و همچنین کودکان و سالمندان بسیار مفید است. نکته بسیار مهمی که درباره مصرف این نوع پروتئین وجود دارد مصرف آن به صورت آبدار و یا نیمه پخته است.

بخوانید  بهترین راهکارها برای تقویت سیستم ایمنی بدن/ برای تقویت سیستم ایمنی چه بخوریم؟

بسیاری از افراد معتقدند که خوردن جگر اعم از گوسفندی یا بوقلمونی به صورت خام یا نیمه پخته باعث رفع کم خونی می شود. حقیقت امر این است که با این کار تعداد زیادی میکروب بیماری‌زا و انگل را وارد بدن خود می کنند. انگل یا کرم زبانی شکل یکی از میکروب هایی است که از این طریق وارد بدن انسان شده و باعث بروز مشکلات فراوانی در بدن می شود. مهم ترین مشکلی که این نوع انگل در بدن انسان ایجاد می کند اختلال در بینایی است.

توصیه های مهم در خصوص مصرف جگر بوقلمون

  • هر نوع جگر اعم از جگر بوقلمون، مرغ گاو و گوسفند محل تجمع و دفع سموم شیمیایی، داروهای هورمونی و مواد زائد است. به همین دلیل ممکن است باقی مانده این ترکیبات در بخش بافت چربی آن وجود داشته باشد. بنابراین تحت هیچ شرایطی نباید از خام و نپخته آن استفاده کرد.
  • حدالمقدور جگر مصرفی خود را از مراکزی تهیه کنید که از نگهداری و تغذیه آن مطمئن هستید.
  • در مصرف این نوع جگر باید حد تعادل را رعایت کرد و از مصرف بالای آن خودداری کرد. این نوع جگر منبع غنی از ویتامین A است و در صورت مصرف بیش از اندازه باقی مانده این ویتامین در کبد انباشته می شود و باعث ایجاد اختلال در عملکرد کبد می شود.
  • زنان باردار باید نسبت به مصرف جگر بوقلمون محتاط‌تر باشند و آن را در حد نیاز استفاده کنند. زیرا مصرف بالای آن و رساندن مقدار زیادی ویتامین A به بدن بر روی سلامت جنین تأثیر سوء گذاشته و باعث بروز نقایص مادر زادی در جنین می شود.
  • آقایانی که روزانه فعالیت کم تری دارند و از لحاظ توده بدنی جزء افراد چاق به شمار می آیند بهتر است از این نوع جگر کم تر استفاده کنند. زیرا با مصرف آن میزان آهن موجود در خونشان بالا رفته و زمینه ابتلا به بیماری هموسیستئین در آنان فراهم می شود. همچنین احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی در آنان به شدت بالا می رود.
  • مبتلایان به انواع بیماری های کلیوی بهتر است از مصرف بیش از اندازه این نوع جگر پرهیز کنند. زیرا آهن موجود در آن سبب رسوب در کلیه ها می شود و عملکرد آن ها را با مشکل مواجه می کند.
  • این نوع پروتئین سرشار از باز آلی پورین و اسید اوریک است. به همین دلیل مصرف بالای آن منجر به ایجاد نقرس در افراد می شود. همچنین افرادی که پیش تر تجربه این بیماری را داشته اند بهتر است از مصرف آن خودداری کنند.
  • مصرف بیش از اندازه این ماده غذایی سبب ایجاد التهاب در مفصل ها شده و موجبات بروز بیماری آرتریت روماتوئید را فراهم می کند. به همین دلیل نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.
بخوانید  برای رفع باد شکم زیاد چه بخوریم ؟

کلام پایانی:

جگر بوقلمون یک پروتئین مقوی و مفید است که مصرف به اندازه آن قطعاً فواید بسیاری را برای بدن به همراه دارد. همچنین می تواند جایگزینی عالی برای جگر گوسفندی و گاوی باشد. با این حال برخی از افراد دارای بیماری های زمینه ای باید از خوردن آن صرف نظر کنند. همچنین سایر افراد نیز باید در مصرف آن جانب احتیاط را بگیرند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 3.67
آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×