» بیماری های عفونی » از کجا بفهمیم شیمی درمانی جواب داده ؟
از کجا بفهمیم شیمی درمانی جواب داده ؟
بیماری های عفونی

از کجا بفهمیم شیمی درمانی جواب داده ؟

اردیبهشت 1, 1403 170357

بررسی میزان اثر بخشی شیمی درمانی در درمان سرطان

یکی از روش های درمانی جهت مقابله با سلول های سرطانی که به طور غیر عادی در بدن رشد می کنند، شیمی درمانی می باشد. در واقع در این روش تحت شرایطی خاصی از طریق داروهای تزریقی فرآیند رشد و تکثیر سلول های سرطانی مختل می شود و از انتشار این سلول ها در سایر ارگان های بدن جلوگیری می کند. امروزه شیمی درمانی یکی از بهترین روش های رایج و شناخته شده پزشکی جهت درمان انواع سرطان ها شناخته می شود، که اثر بخشی بسیار بالایی دارد.

داروهای شیمی درمانی خاصیت درمانی بسیار بالایی داشته و مقابله با سلول های سرطانی را تحت هر شرایطی به درستی در بدن انجام می دهند. به کمک شیمی درمانی می توان از پیشرفت کلی سرطان در بدن و سایر آسیب های گسترده در اثر تکثیر این سلول ها جلوگیری کرد. شیمی درمانی در خصوص تمامی سرطان ها قابل اجرا می باشد. این شیوه درمانی پزشکی در حال حاضر امروزه بیشترین میزان از نتایج مثبت را به همراه دارد.

بخوانید  درمان خانگی بیماری پارونیشیا یا ورم کنار ناخن دست چیست ؟

نظرات کسانی که شیمی درمانی می شوند:

با یک بررسی ساده و کلی به راحتی متوجه می شوید، که سالانه بیش از میلیون ها نفر در اثر ابتلا به سرطان از طریق شیمی درمانی جان خود را از مرگ نجات می دهند. این روش درمانی در هر رنج سنی بدون محدودیت قابل انجام می باشد. فقط دوز داروهای تزریقی بر اساس پیشرفت بیماری و سن بیمار متغیر می باشد، برخی از نظرات اصلی افرادی که شیمی درمانی می شوند، شامل موارد زیر است:

  • شیمی درمانی یک فرآیند درمانی کاملا راحت و آسان است. کوچک ترین خطری سلامت جسمی شما را هنگام شیمی درمانی تهدید نمی کند و همچنین در طی این دوره درمانی امکان این که سیستم دفاعی بدن ضعیف شود، وجود دارد. این امر اتفاقی کاملا طبیعی است و خطری شما را تهدید نمی کند.
  • بانوان جوانی که شیمی درمانی شده اند، نظر خود را این گونه بیان کرده اند، که شیمی درمانی باعث ناباروری نمی شود. فقط به طور مقطعی عادت ماهیانه قطع شده و سپس بعد از اتمام شیمی درمانی سیکل طبیعی آن طی می شود.
  • هنگام درمان سرطان به کمک شیمی درمانی بهتر است، سایر فعالیت های درمانی و پزشکی را انجام ندهید. چون بدن در شرایط خاص و ویژه ای قرار دارد. به همین علت از اقدامات غیر ضروری نظیر دندانپزشکی خودداری کنید.
  • در خصوص کاهش درد بعد از جلسات شیمی درمانی بحث های مختلفی صورت گرفته است. به طور کلی جامعه پزشکی به این عقیده اعتقاد دارد، که مصرف انواع مسکن ها بلامانع است.
  • از دیگر نظرات پزشکی معتبر پیرامون شیمی درمانی مصرف قرص های ویتامین دار می باشد، که در این مورد هنوز نظر قطعی صادر نشده است و شما در این دوره حساس باید از مصرف این قرص ها شدیدا خودداری کنید.
  • از دیگر نظرات پیرامون اثربخشی شیمی درمانی می توان به تحقیقات جدیدی که در خصوص سرطان پستان و دهان شده است، اشاره کرد. تمامی داده های جدید حاکی از اثربخشی بسیار بالای داروهای شیمی درمانی حتی برای این دو سرطان می باشد.
  • از سری نظرات دیگر در دنیای پزشکی انجام شیمی درمانی برای بانوان باردار و همچنین نوزدان می باشد. برخلاف تمامی باورها هیچ گونه خطری این دو گروه حساس جامعه را تهدید نمی کند.
بخوانید  رفع خشکی واژن و افزایش میل جنسی

شیمی درمانی

عوارض شیمی درمانی از جلسه چندم شروع می شود؟

از دیگر بحث های پزشکی که همیشه در خصوص شیمی درمانی مورد توجه قرار می گیرد، آشکار شدن عوارض شیمی درمانی می باشد. در واقع این روش درمانی بر اساس میزان پیشرفت توده های سرطانی در جلسات مختلفی انجام می شود. معمولا در جلسات اول به سبب این که بدن به داروهای مختلف واکنش نشان می دهد، عوارض شایع در این جلسات ابتدایی بیشتر ظاهر می شود.

حالت تهوع و استفراغ:

در جلسات اول تا سوم معمولا بیمار دچار تهوع، استفراغ و کم اشتهایی می شود. این عوارض کاملا طبیعی بوده و به هیچ عنوان نگران کننده نیست. بعضی از ترکیبات دارویی موجود در داروهای شیمیایی باعث تحریک معده شده و در نتیجه عوارض آشکار می شود و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

ریزش مو:

یکی از عوارض شایع شیمی درمانی که معمولا حدود ۹۰ درصد از بیماران با آن مواجه می شوند، ریزش موی سر می باشد. به طور کلی حدود ۲ الی ۴ هفته پس از اولین جلسه شیمی درمانی ریزش موی سر و حتی موهای زائد آغاز می شود و پس از اتمام جلسات موهای شما دوباره رشد می کنند.

بخوانید  بهترین فوق تخصص بیماری های عفونی بزرگسالان در تهران

عوارض شیمی درمانی

اختلالات گوارشی:

از عوارض دیگر شیمی درمانی در جلسات اول مشکلات گوارشی گوناگونی است، که می تواند زندگی فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد. اشکالات گوارشی بلافاصله پس از اتمام جلسه درمانی آغاز می شود و تا حدود دو هفته ادامه می یابد.

از دست دادن حافظه کوتاه مدت:

این مشکل در افرادی که در سنین بالا دچار توده های مغزی سرطانی می شوند، شایع است. این اختلال کاملا گذرا بوده و بعد از چند روز فرد به حالت عادی خود برمی‌گردد.

عفونت:

گاهی اوقات عوارض داروهای شیمی درمانی در جلسات دوم و سوم باعث عفونت می شوند، عفونت در بخش های مختلف به وجود بیاید و شما برای درمان این نوع از عفونت ها تحت نظر پزشک می توانید از آنتی بیوتیک ها استفاده کنید.

زخم های دهان و گلو:

از دیگر عوارضی که می تواند در اثر انجام شیمی درمانی فرد بیمار با آن مواجه شود، زخم های مختلف دهان و گلو می باشد. بعد از اولین جلسه شیمی درمانی این زخم ها آشکار شده و در فاصله زمانی یک هفته الی ۱۰ روز از بین می روند. این عارضه در هر یک از جلسات بعدی شیمی درمانی نیز می تواند آشکار شود.

بخوانید  سویه جدید کرونای امیکرون BQ.1.1 و BQ.1 چیست و پیشگری و درمان آن چگونه است ؟

بی حسی دست و پا:

پس از اولین جلسه شیمی درمانی شما معمولا دچار بی حسی دست و پا در برخی از قسمت های بدن می شوید، که کاملا موقتی است.

اختلال ناخن:

در اواسط جلسات شیمی درمانی شما با مشکلات ناخن مواجه می شوید، معمولا این مشکلات از جلسه دوم شروع شده و تا پایان شیمی درمانی ادامه دارد. جای هیچ گونه نگرانی وجود نداشته و پس از اتمام شیمی درمانی بدن به حالت قبلی خود برمیگردد.

شما به کمک رژیم غذایی صحیح و مناسب می توانید عوارض شیمی درمانی را کاهش دهید. در این دوره حساس مصرف مواد غذایی ارگانیک بسیار مهم و ضروری است و همچنین تا حد امکان روحیه بیمار باید حفظ شود.

آیا شیمی درمانی باعث مرگ می شود؟

یکی از سوالات اساسی که همیشه در ذهن بیماران سرطانی ایجاد می شود، احتمال مرگ در اثر انجام شیمی درمانی می باشد. در پاسخ این سوال باید اشاره کرد، که شیمی درمانی فقط یک روش درمانی و به نوعی ترریق دارو به شیوه ای متفاوت برای مقابله با سلول های سرطانی می باشد. داروهایی که برای شیمی درمانی مورد استفاده قرار می گیرند، به هیچ وجه باعث مرگ نمی شوند و فقط ترکیبات و فرمولاسیون آن ها به گونه ای است، که ساختار سلول های سرطانی را از بین میبرد.

بخوانید  آیا روتارین همان چهارتخمه است؟ همه چیز در مورد داروی روتارین

داده های جدید اثبات کرده است، که حتی گروه های حساس جامعه نیز امکان ندارد، دچار مرگ شوند. شیمی درمانی نه تنها باعث مرگ نمی شود، بلکه بیماران سرطانی را از عوارض این بیماری هولناک نجات می دهد. این ریسک فقط برای بیمارانی وجود دارد، که در زمان مناسب اقدام به درمان و کنترل بیماری خود به کمک شیمی درمانی نمی کنند.

شیمی درمانی چند درصد جواب میده؟

شیمی درمانی چند درصد جواب میده؟

یکی از نکات مهمی که همیشه ذهن بیماران را به خود درگیر می کند، درصد جوابدهی این شیوه درمانی می باشد. سازمان جهانی بهداشت در این خصوص همه ساله تحقیقات وسیع و گسترده ای را انجام می دهد. همیشه نتایج جدید حاکی از خبرهای خوش برای بیماران سرطانی هستند.

با پیشرفت علم و تکنولوژی و همچنین در سایه روش های جدید پزشکی شرایط لازم طوری فراهم شده است، که شیمی درمانی برای تمامی بیماران نتایج بسیار خوبی را به همراه دارد. داده های اخیر دانشکده پزشکی کالیفرنیا به راحتی ادعا می کند، که اگر شیمی درمانی در مدت زمان مناسب آغاز شود، بیش از ۹۰ درصد می تواند روی سلول های سرطانی جواب دهد. حتی در شرایط اضطراری و حاد که بیمار در مراحل آخر متوجه سرطان می شود، امکان درمان وجود دارد. روش های جدید شیمی درمانی به نسبت قبل دارای عوارض شایع کمتری هستند و همچنین درصد نتیجه گیری شما از این شیوه درمانی بالا می باشد.

بخوانید  با 16 درمان سریع و سه سوته آفت دهان در خانه آشنا شویم

تفاوت شیمی درمانی قبل و بعد از عمل جراحی:

گاهی اوقات سرطان در اندام های مختلف مانند پستان، رحم و همچنین پروستات و بیضه ایجاد می شود. در برخی از مراحل درمانی پزشک اقدام به جراحی توده های سرطانی و خارج کردن آن ها می کند. چون در این شیوه توده سرطانی از بدن خارج می شود. عده ای بر این باور هستند، که باید جلسات شیمی درمانی خاتمه داده شوند. در صورتی که این گونه نیست و حتی بعد از عمل جراحی نیز شیمی درمانی باید ادامه پیدا کند.

چون در غیر این صورت سلول های سرطانی خنثی دوباره فعال می شوند. در برخی از توده های سرطان ها که جراحی شده اند، ادامه شیمی درمانی جهت درمان ۱۰۰ درصدی شرط است. البته در خصوص شیمی درمانی قبل از جراحی باید اشاره کرد، که هدف پزشک از این شیوه درمانی کاهش و کنترل سلول های سرطانی می باشد. چون میزان آسیبی که سلول های سرطانی به بدن وارد می کنند، جبران ناپذیر است. پزشک با انجام شیمی درمانی قبل از جراحی می تواند شرایط لازم را طوری فراهم کند، که پس از جراحی درمان در کوتاه ترین زمان ممکن انجام بگیرد.

بخوانید  بهترین داروها برای درمان سویه های جدید کرونا چیست ؟

اگر شیمی درمانی جواب ندهد چه باید کرد؟

معمولا افرادی که دچار بیماری سرطان هستند، با چالش های مختلفی رو به رو هستند. یکی از چالش های اصلی در روند درمان بیماری عدم جوابدهی شیمی درمانی می باشد‌. این مشکل زمانی می تواند بروز پیدا کند، که درصد درگیری بدن با سلول های سرطانی بسیار بالا باشد. پزشک معالج در این شرایط حساس باید از سایر روش های جایگزین کمک بگیرید.

  • در صورت این که شیمی درمانی جواب ندهد، پزشک اقدام به درمان بیماری از طریق جراحی توده سرطانی می کند. این روش معمولا برای بیمارانی که شیمی درمانی جواب نداده است، بهترین گزینه ممکن به شمار می آید.
  • از دیگر روش های رایج برای کسانی که شیمی درمانی برای آن ها نتایج مثبتی ندارد، تغییر رویه درمانی می باشد. پزشک در این حالت دوز داروهای ضد سرطانی را افزایش داده و به شیوه های مختلف تزریقی و خوراکی در اختیار او قرار می دهد. شیوه پرتو درمانی نیز برای درمان سرطان موثر شناخته می شود.
  • اگر شیمی درمانی بر روی بیمار سرطانی جواب ندهد، پزشک اقدام به نمونه برداری از توده می کند. سپس پس از بررسی نمونه روش جایگزین دیگری را به کار می گیرد. در سایه پیشرفت های نوین علم احتمال مرگ در اثر سرطان بسیار کاهش یافته است.
بخوانید  برای درمان زخم و زگیل ناحیه تناسلی مردان چه باید کرد

اگر شیمی درمانی نکنیم چی میشود؟

برخی از بیماران بنا بر باورهای غلط جامعه از اقدام به موقع جهت درمان بیماری خود به کمک شیمی درمانی منصرف می شوند. در صورتی که اگر شما شیمی درمانی را در جلساتی که پزشک از قبل تعیین کرده است؛ انجام ندهید، بدن شما با میزان درگیری بیشتری مواجه خواهد شد‌. شیمی درمانی توسط بیماران گاهی اوقات بر اساس شایعه هایی که در جامعه رواج یافته است؛ انجام نمی شود. در صورتی که به کمک شیمی درمانی شما می توانید میزان رشد و تکثیر این سلول ها را کنترل کنید.

قطعا این ویژگی مثبت نیز در روند بیماری شما نکته طلایی به شمار می آید. شما با تضعیف سلول های سرطانی به کمک شیمی درمانی درصد بهبودی خود را در مدت زمان کوتاه تر و با عوارض کمتر تضمین می کنید. دغدغه درمان به موقع بیماری سرطان بدون کوچک ترین آسیب جسمی فقط در سایه شیمی درمانی طی چندین جلسات می تواند معنا پیدا کند.

با پیشرفت نوین علم امروزی دیگر سرطان یک بیماری سخت و لاعلاج نیست. بلکه به کمک شیمی درمانی حتی سرسخت ترین سرطان ها نیز به راحتی قابل درمان است. تمامی سرطان های شناخته شده در دنیا به کمک شیمی درمان قابل درمان می باشند.

بخوانید  علت زگیل تناسلی در مردان

در صورتی که سایر روش های درمانی دارای چنین ویژگی خاصی به هیچ عنوان قطعا نیستند. درمان به موقع باعث کسب دوباره سلامتی جسمی شما در زمان مناسب می شود. شیمی درمانی ساده ترین و بی خطرترین روش برای هر نوع سرطانی در جهان شناخته می شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×