» دندانپزشکی » برای دررفتگی و درد فک به چه دکتری مراجعه کنیم ؟
برای مشکل فک به چه دکتری مراجعه کنیم؟
دندانپزشکی - سلامت دهان - سلامت و پزشکی - ناهنجاری های فک

برای دررفتگی و درد فک به چه دکتری مراجعه کنیم ؟

بهمن 5, 1402 270217

برای مشکل فک به چه دکتری مراجعه کنیم؟ سوالی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر خود کرده است و تعداد زیادی از بیماران هستند که به فکر راه حلی هستند تا بتوانند به حل مشکلات در رفتگی فک خود بپردازند. برای اینکار روش های مختلفی پیش روی شما وجود دارد، اما قابل توجه است که تمامی آن ها در کلینیک های درمانی انجام می شود و لذا شما نیازمند مراجعه به متخصص خواهید بود.

 

بیمار در قدم اول باید به متخصص و پزشک حرفه ای فعال در زمینه درمان دررفتگی فک مراجعه کند و سپس در جلسات اول به معاینه و چکاپ کامل بپردازد. بعد از اینجام موارد مذکور، متخصص می تواند بر اساس نتایج بدست آمده، روش و یا پروسه درمانی بخصوصی را برای شما تجویز کند که در کوتاه ترین زمان ممکن باید به پیاده سازی آن بپردازید تا بتوانید بهترین خروجی ممکن را دریافت کنید.

بخوانید  عوارض ارتودنسی

دررفتگی فک دارای عوامل گسترده است و به همین علت نمی توان با استفاده درمان ها و یا روش های خانگی به تشخیص و حل آن پرداخت، همانطور که اشاره داشتیم شما نیازمند مراجعه به متخصص خواهید بود تا بتوانید مشکل خود را به صورت عمیق تری بررسی کنید. از شایع ترین علل تغییر آناتومی بدن و بوجود آمدن مشکل دررفتگی فک را می توان شل شدن لیگامان ها، تحلیل بخشی از استخوان فک یا خروج جزئی از مفصل به سمت جلوتر دانست.

یکی از موارد دیگری که ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده است این مورد می باشد که آیا شدت در رفتگی فک برای همه یکسان است؟ برای اینکه بتوان این مورد را به صورت دقیق بررسی کرد، ما با دریافت مشورت از متخصصین حرفه ای تصمیم گرفتیم تا برای یکبار پاسخ این سوال را دریافت کنیم. بر اساس آمار بدست آمده باید گفت که خیر، شدت دررفتگی فک در همه افراد یکسان نیست. در اغلب موارد شاهد این هستیم که هنگام دررفتگی، بخشی کوچک از غضروف فرد خارج می شود و در ناحیه جلوتر گیر می کند و به همین علت دهان باز می ماند.

بخوانید  اورولوژی چیست؟ و دکتر اورولوژیست کیست؟

برای صدای فک به چه دکتری مراجعه کنیم

از دیگر مشکلات بسیار مهم و حساس فک را می توان صدا دادن دانست، این مشکل به قدری مهم است که بسیاری از افراد همیشه به فکر این مورد هستند که برای صدا دادن فک به چه دکتری مراجعه کنیم؟ به صورت کلی شما نیازمند مراجعه به دکتر متخصص در زمینه فک خواهید بود تا بتوانید در سریع ترین زمان ممکن به معاینه خود بپردازید. معاینه و چکاپ کامل همیشه اولین قدم برای پیشروی در مسیر بهبود مشکلات می باشد.

علت این مورد نیز مشخص است چرا که شما در جلسه معاینه می توانید یک نگاه کلی به نسبت وضعیت جسمانی خود بدست بیاورید و بر این اساس متخصص نیز می تواند بر اساس توان و وضعیت شما روش درمانی بخصوصی را تجویز کند که علاوه بر داشتن راندمان و نتیجه ای مناسب، برای بیمار نیز مشکل ساز نباشد. شاید برای شما این سوال به وجود آمده باشد که اصلا صدا دادن فک نشانه چیست؟ آیا این اتفاق یکی از علائم مشکلاتی جدی تر است؟ شما برای اینکه بتوانید پاسخ سوالات مورد نظر خود را به دست بیاورید نیازمند مراجعه به متخصص خواهید بود.

بخوانید  توصیه‌ای به دندانپزشکان برای نخریدن مواد دندانپزشکی تقلبی

برای اینکه بتوان مشکلات صدای فک را درمان کرد، یک روند مشخص به صورت مرحله ای در نظر گرفته شده است که با توجه به نظر پزشک در مقاطع مختلف انجام خواهد شد. در این بخش از مطلب با ما همراه باشید تا به معرفی این روند درمانی بپردازیم.

در قدم اول شما باید به بیمار روش هایی را آموزش دهید که بتواند با مشکلات خود در مدت زمان کوتاهی کنار آید و درد بوجود آمده را از بین ببرد. سپس بر اساس تجویز دکتر و یا پزشک متخصص می توانید که از موارد پیشرفته تر نظیر دارو و حتی جراحی و فیزیوتراپی استفاده کنید. البته قابل توجه است که تمامی این موارد زیر نظر دکتر متخصص انجام خواهند شد.

برای مشکل فک به چه دکتری مراجعه کنیم؟

درمان خانگی صدا دادن فک

برخلاف دیگر مشکلات مرتبط با درد فک، صدا دادن فک یکی از مشکلاتی است که می توان آن را با استفاده از روش های درمانی خانگی حل کرد که یک نکته مثبت است. شما می توانید بدون مراجعه به متخصص و پرداخت هزینه، اقدام به حل مشکلات خود کنید. البته قابل توجه است که روش هایی که در ادامه به ذکر آنها می پردازیم همیشه قابل انجام نخواهند بود و بعضا ممکن است که صدا دادن فک، یکی از علائم مشکلاتی جدی تر باشد، در این شرایط شما باید به متخصصین حرفه ای و کلینیک های درمانی تخصصی مراجعه کنید.

بخوانید  ارتودنسی تا چند سالگی جواب میده؟

· اولین کاری که می توانید انجام دهید، مصرف دارو های مسکن است که بدون نیاز به نسخه پزشک ممکن هستند. از مهمترین انواع این دارو های می توان به داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ناپروکسن یا ایبوپروفن اشاره داشت که شما با استفاده از آن ها می توان به آسانی به کاهش درد و تورم عضلانی خود بپردازید.

· روش دیگر استفاده از گرمای مرطوب یا بسته‌های یخی می باشد. این روش که با نام های دیگری کمپرس یخ و کمپرس گرما نیز شناخته می شود، در اصل استفاده از مواد با دما های مختلف برای رفع مشکلاتی نظیر التهاب و یا تورم می باشد. شما باید روی یک طرف صورت خود و در قسمت شقیقه به مدت ۱۰ دقیقه یک بسته یخ قرار دهید. با این کار ممکن است بعضی از مشکلات حل شوند.

· در آخر نیز به یاد داشته باشید که باید از فک خود نگهداری کنید و لذا سعی کنید از تکان دادن فک خود داری کنید، خمیازه نکشید و غذاهای سفت و بزرگ نخورید. همچنین بهتر است که از روش های ریلکسیشن استفاده کنید.

جراحی صدا دادن فک

همانطور که اشاره داشتیم، صدا دادن فک می تواند برای بعضی از افراد بسیار مشکل ساز باشد و اگر در مدت طولانی ادامه دار شود، بسیار آزار دهنده خواهد بود. با توجه به این موارد شما باید با استفاده از روش های درمانی کلینیک های معتبر و همچنین طبق توصیه متخصصین حرفه ای، به پیاده سازی روند درمانی مناسبی بپردازید تا بتوانید مشکلات خود را در سریع ترین زمان ممکن حل کنید. البته قابل توجه است که این اختلال همیشه به درمان سریع و مراقبت پزشکی نیاز نخواهد داشت، اما بهتر است که در وقتی مناسب آن را انجام دهید.

بخوانید  درد ارتودنسی

همچنین بعضاً شاهد این بوده ایم که مشکل صدا دادن فک بعد از گذشت مدتی به صورت خودکار بهبود یافته و دیگر افراد با این مشکل مواجه نبوده اند. روش هایی نیز وجود دارند که شما با استفاده از آن ها می توانید روند حل مشکلات خود را تسریع بخشید، در این بخش از مطلب با ما همراه باشید تا به ذکر آن ها بپردازیم:

· روش اول استفاده از دارو می باشد، شما می توانید با بکارگیری داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) مانند ناپروکسن یا ایبوپروفن درد های بوجود آمده را کاهش دهید و همچنین استفاده از این دارو برای کاهش تورم و التهاب نیز توصیه می شود.

· در ادامه سعی کنید که با استفاده از غذاهای نرم و البته پر انرژی به اندام بدن خود نیرو برسانید تا بتوانید روند درمانی را در سریع ترین حال ممکن ادامه دهید. یکی دیگر از روش های نیز تقسیم کردن غذا به بخش های کوچک تر است تا بتوانید به راحتی آن را میل کنید. همچنین بهتر است از خوردن غذا های ترد، سخت و بزرگ دوری کنید.

· از دیگر روش های می توان به استفاده از آتل هنگام خواب، ماساژ و مدیتیشن و تمرین آرامش اشاره داشت.

بخوانید  مراحل ارتودنسی هزینه و طول درمان مزایا و عوارض

علائم دررفتگی فک

برای مشکل فک به چه دکتری مراجعه کنیم؟

یکی از مشکلاتی که در بخش های بالایی مطلب به آن اشاره داشتیم، دررفتگی فک می باشد که دارای عوارض و تاثیرات به شدت منفی می باشد. یکی از روش های تشخیص این دست از مشکلات، مشاهده علائم بیماری می باشد. در این بخش از مطلب با ما همراه باشید تا به ذکر مهمترین عوارض دررفتگی فک بپردازیم:

· داشتن درد در بخش های بخصوص صورت و یا فک به صورت مکرر

· از بین رفتن تراز قسمت پایین و بالایی فک

· حرکت دادن فک و یا تکلم سخت باشد

· بستن دهان ممکن نیست

· جلو آمدن فک

· دندان های بیمار به مانند قبل ردیف نیست

برای اینکه بتوانید به تشخیص مشکل به صورت عمیق تری بپردازید بهتر است که از سه روش پرسیدن شرح حال بیمار ، معاینه فیزیکی و گرفتن عکس رادیولوژی اشعه ایکس استفاده کنید.

صدا دادن و درد فک هنگام غذا خوردن

آخرین مبحثی که در این مطلب به آن اشاره می کنیم، صدا دادن و درد فک هنگام غذا خوردن می باشد. موردی که بسیاری از افراد با آن مواجه شده اند و همیشه این سوال در ذهن آنها ایجاد شده است که علت صدا دادن فک هنگام غذا خوردن چیست؟

بخوانید  تحصیل دندانپزشکی در روسیه

به این دست از مشکلات علائم گفته می شود، علائمی که مشخص نیست علت آن ها چیست و یا مربوط به چه بیماری و مشکلی هستند، لذا شما باید برای دریافت اطلاعات بیشتر و بررسی عمیق تر این دست از مشکلات به متخصصین حرفه ای و کلینیک های تخصصی مراجعه کنید تا بتوانید مشکل خود را به صورت عمیق تری بررسی کنید. تیم درمانی ما با داشتن چندین سال سابقه و همچنین متخصصین حرفه ای آماده خدمت رسانی به شما است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×