» سلامت دستگاه گوارش » برای درمان خانگی استفراغ و تهوع چه بخوریم؟ ۷ درمان سه سوته
درمان خانگی استفراغ و تهوع
سلامت دستگاه گوارش

برای درمان خانگی استفراغ و تهوع چه بخوریم؟ ۷ درمان سه سوته

آبان 16, 1402 190214

حالت تهوع و استفراغ علائم و نشانه هایی هستند که هر فرد در طول زندگی خود می تواند آن را تجربه کند که به دلایل مختلف ناشی می شود. حالت تهوع و استفراغ اغلب ناشی از یک بیماری پزشکی به نام گاستروانتریت ویروسی است که در آن ویروس ها بر دستگاه گوارش تأثیر می گذارند. جدای از این، شکایت از حالت تهوع و استفراغ در مراحل اولیه بارداری به خصوص در صبح بسیار شدید است. حالا برای درمان خانگی استفراغ چه کنیم ؟ با دندان لند همراه باشید

بسیاری از داروها، مانند بیهوشی عمومی برای جراحی، می توانند باعث حالت تهوع و استفراغ شوند. تهوع و استفراغ به ندرت می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی و تهدید کننده زندگی باشد. اگر حالت تهوع و استفراغ شما خیلی شدید نیست، می توانید با برخی از برنامه هایی که می توانید در خانه انجام دهید، حالت تهوع و استفراغ خود را درمان کنید. در این مقاله پیشنهاداتی که می تواند برای شرایطی مانند حالت تهوع، استفراغ و اسهال مفید باشد برای شما گردآوری شده است.

بخوانید  کلیدینیوم سی یا قرص لیبراکیم برای چیست ؟ عوارض و نحوه مصرف آن چگونه است ؟

چه چیزی باعث استفراغ می شود؟

استفراغ در واقع در نتیجه سیگنال های مغز اتفاق می افتد نه از معده. استفراغ یک مکانیسم دفاعی است که توسط بدن برای خلاص شدن از شر یک ماده خارجی و مضر ساخته می شود.

گاهی اوقات حالت تهوع قبل یا بدون استفراغ احساس می شود و در برخی موارد تهوع پس از استفراغ از بین می رود. مشکلات استفراغ کوتاه مدت ممکن است در بیمارانی که تحت برخی از عمل های چاقی قرار گرفته اند نیز مشاهده شود. اکثر بیمارانی که تعجب می کنند که بالون معده چیست ، روش های جراحی چاقی را نیز بررسی می کنند. اما اگر بیمارانی که از این روش های جراحی استفاده کرده اند از رژیم غذایی توصیه شده توسط پزشک پیروی کنند، میزان استفراغ بسیار کم است.

استفراغ می تواند پس از مصرف الکل، سفرهای دریایی یا ماشینی، یا نیش حشرات، به طور خلاصه، در تمام شرایطی که بدن زنگ خطر می دهد و می خواهد بهبود یابد، رخ دهد.

چه چیزی برای حالت تهوع و درمان خانگی استفراغ مفید است؟

“چه چیزی برای درمان استفراغ خوب است؟” با امتحان روش های زیر می توانید پاسخ سوال خود را دریافت کنید.

  • نفس عمیق بکشید

نفس عمیق بکشید، هوا را از طریق بینی به داخل ریه های خود استنشاق کنید. در حین نفس کشیدن شکم شما باید منبسط شود. به آرامی از دهان یا بینی خود بازدم کنید و بعد از هر بازدم شکم خود را شل کنید. این کار را چندین بار تکرار کنید. می توانید از یک برنامه مدیتیشن برای کمک به همگام شدن با خودتان استفاده کنید.

بخوانید  درمان فوری گلودرد و سوزش گلو بعد از استفراغ مشروب

تحقیقات نشان می دهد که تنفس عمیق و کنترل شده از دیافراگم سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال می کند. این به کنترل پاسخ بیولوژیکی که باعث بیماری حرکت (ماشین، دریا) بیماری حرکت می شود کمک می کند. تنفس عمیق همچنین به آرام کردن اضطرابی که ممکن است در هنگام بیماری رخ دهد کمک می کند.

  • کراکر کم نمک بخورید

کراکرها یک درمان آزمایش شده و اثبات شده برای تهوع صبحگاهی هستند. تصور می شود که آنها به جذب اسیدهای معده کمک می کنند. برای تهوع صبحگاهی، سعی کنید حدود ۱۵ دقیقه قبل از بلند شدن از رختخواب چند کراکر بخورید.

  • طب فشاری را روی مچ دست خود اعمال کنید

طب فشاری یک درمان سنتی چینی است. در این روش برای تحریک نقاط خاصی از بدن برای تسکین علائم فشار وارد می شود. اعمال فشار به نقطه Neiguan (P-6)، نقطه ای در کف ساعد نزدیک مچ دست، می تواند به تسکین حالت تهوع و استفراغ کمک کند.

طب فشاری

برای ماساژ دادن این نقطه فشار:

  1. سه انگشت خود را روی مچ قرار دهید.
  2. انگشت شست خود را زیر انگشت اشاره خود قرار دهید.
  3. این نقطه را با حرکات محکم و دایره ای به مدت دو تا سه دقیقه مالش دهید.
  4. این کار را روی مچ دیگر خود تکرار کنید.
  • مایعات بیشتری بنوشید

اگر زیاد استفراغ می کنید، باید مایعات زیادی بنوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید. مایعات را به آرامی میل کنید. هنگامی که معده شما ناراحت است، نوشیدن آب زیاد به یکباره می تواند باعث استفراغ بیشتر شود.

بخوانید  بوتاکس معده و 4 عوارض + هزینه و شرایط کاندید افراد

کسانی که نمی خواهند آب بنوشند می توانند نوشیدنی های زیر را نیز مصرف کنند که تصور می شود برای رفع حالت تهوع مفید است:

  • لیموناد
  • چای نعنا
  • زنجبیل

 

  • زنجبیل، رازیانه یا میخک را امتحان کنید

زنجبیل

هر زمان که احساس تهوع داشتید، می توانید یک فنجان چای زنجبیل داغ بنوشید. خوردن یک تکه کوچک ریشه زنجبیل تازه یا آب نبات زنجبیل نیز می تواند حالت تهوع را تسکین و باعث درمان استفراغ شود. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۶، زنجبیل برای پیشگیری و درمان تهوع و استفراغ در زنان باردار و افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند، ایمن و موثر است.

زنجبیل

همچنین می توانید با افزودن یک قاشق چایخوری ریشه زنجبیل تازه رنده شده به یک لیوان آب جوش، چای زنجبیل تازه درست کنید. برای تهیه این چای، ۱۰ دقیقه دم کنید و قبل از نوشیدن آن را صاف کنید.

رازیانه

تصور می شود که دانه های رازیانه به آرامش دستگاه گوارش کمک می کند. با این حال، هیچ مطالعه علمی در مورد رازیانه برای استفراغ وجود ندارد.

برای تهیه چای رازیانه، یک قاشق چایخوری دانه رازیانه را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید. ۱۰ دقیقه دم کنید و قبل از نوشیدن صاف کنید.

بخوانید  عوارض و نحوه مصرف شربت آلومینیوم ام جی اس + اقدامات احتیاطی

میخک

میخک یکی از روش های درمانی است که در بین مردم برای تهوع و استفراغ ناشی از سفرهای ماشینی یا دریایی استفاده می شود. همچنین حاوی اوژنول است، ترکیبی که تصور می شود خواص ضد باکتریایی دارد. برای تهیه چای میخک، یک قاشق چایخوری میخک را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید. ده دقیقه دم کنید و قبل از نوشیدن صاف کنید.

  •  رایحه درمانی

اگرچه رایحه درمانی می تواند به تسکین تهوع و استفراغ کمک کند، مطالعات در مورد اثربخشی آن هنوز فاقد شواهد کافی هستند. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۴، استنشاق روغن لیمو ممکن است به کاهش تهوع و استفراغ مرتبط با بارداری کمک کند.

برای تمرین رایحه درمانی، سعی کنید با نگه داشتن یک بطری باز روغن ضروری نزدیک بینی خود یا با قرار دادن چند قطره روی یک توپ پنبه، نفس عمیق بکشید. همچنین می توانید روغن را به دیفیوزر اتاق اضافه کنید. اگر روغن لیمو ندارید، می‌توانید یک لیموی تازه را برش بزنید و عطر آن را استشمام کنید.

رایحه های دیگری که می توان برای رفع حالت تهوع استفاده کرد عبارتند از:

  1. میخک
  2. اسطوخودوس
  3. دیزی زرد
  4. گل سرخ
  5. نعناع
  • داروهایی که برای درمان و قطع استفراغ استفاده می شود.

داروهای زیادی وجود دارد که می توان از داروخانه برای جلوگیری از استفراغ خریداری کرد. اینها اغلب داروهای ضد استفراغ یا ضد تهوع نامیده می شوند. برای حالت تهوع و استفراغی که ممکن است در طول سفر رخ دهد، می توان از داروهای حاوی ماده فعال دیمن هیدرینات استفاده کرد. جدای از این، داروهای دارای ماده فعال بیسموت ساب سالیسیلات می توانند برای حالت تهوع و استفراغ عمومی استفاده شوند.

بخوانید  9 دلیل و علت اصلی قهوه ای شدن زبان چیست ؟ رنگ های متفاوت زبان نشانه چیست ؟

چه چیزی برای اسهال و استفراغ مفید است؟

اگر اسهال و همچنین استفراغ دارید، باید رژیم غذایی BRAT را دنبال کنید. انگلیسی BRAT; از حروف اول کلمات Banana (موز)، برنج (برنج)، سیب (آب سیب) و نان تست (نان سفید برشته شده) تشکیل شده است. این چهار غذا به راحتی هضم می شوند. حاوی کربوهیدرات هایی است که به شما انرژی می دهد و مواد مغذی را که از دست داده اید دوباره پر می کند:

  • موز: موز به راحتی هضم می شود، می تواند پتاسیمی که در اثر استفراغ و اسهال از دست می دهید را جبران کند و اپیتلیوم معده را تقویت کند.
  • برنج: برنج سفید برای بدن آسان هضم می شود و منبع خوبی از کربوهیدرات است. از طرف دیگر برنج قهوه ای حاوی فیبر زیادی است و می تواند باعث تولید گاز شود.
  • سیب: سیب به دلیل کربوهیدرات ها و قندها باعث افزایش انرژی می شود و حاوی پکتین است که می تواند به اسهال کمک کند. همچنین هضم آن آسان است.
  • نان تست: از نان سبوس دار خودداری کنید زیرا فیبر هضم آن سخت است. هضم نان سفید راحت تر است.
بخوانید  5 تا از عوارض کولونوسکوپی و بهترین راه پیگیری و مراقبت

نکته : لبنیات، غذاهای فیبری، ادویه ها و غذاهای چرب می توانند معده شما را بیشتر ناراحت کنند.

چه چیزی برای استفراغ در کودکان مفید است؟

باید از خروج استفراغ کودکان به مجاری تنفسی جلوگیری کرد. بنابراین مطمئن شوید که کودکتان در حالی که در حال استراحت است به پهلو خوابیده باشد. از آنجایی که کم آبی در کودکان می تواند خیلی سریع ایجاد شود، کم کم اما اغلب به آنها آب بدهید. اگر او نمی تواند مایع را به مدت هشت ساعت در معده خود نگه دارد، فوراً با یک پزشک مشورت کنید.

همچنین می توانید از درمان هایی مانند کراکر، ماساژ و آبرسانی برای کمک به استفراغ استفاده کنید. با این حال، بدون تایید پزشک از داروهای ضد تهوع استفاده نکنید.

انواع داروهای ضد تهوع

چه زمانی برای درمان استفراغ باید به پزشک مراجعه کرد؟

در موارد زیر باید با پزشک خود مشورت کنید.

  1. اگر استفراغ بیش از دو روز در بزرگسالان ادامه یابد،
  2. اگر استفراغ در کودکان بیش از یک روز طول بکشد،
  3. اگر استفراغ بیش از یک ماه ادامه یابد، اگر نه هر روز،
  4. اگر در حال کاهش وزن هستید.

اگر استفراغ با هر یک از علائم زیر همراه است، فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  1. درد قفسه سینه،
  2. درد شدید شکم،
  3. تاری دید،
  4. سرگیجه یا غش،
  5. تب شدید،
  6. سفتی گردن ،
  7. پوست سرد، مرطوب، رنگ پریده،
  8. سردرد شدید،
  9. ناتوانی در نگه داشتن غذا و مایعات در معده به مدت ۱۲ ساعت.
بخوانید  9 روش درمان خانگی اچ پیلوری , علائم هلیکوباکتر پیلوری چیست ؟

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×