» بیماریها » درمان فوری گلودرد و سوزش گلو بعد از استفراغ مشروب
درمان فوری گلودرد و سوزش گلو بعد از استفراغ مشروب
بیماریها - سلامت دستگاه گوارش

درمان فوری گلودرد و سوزش گلو بعد از استفراغ مشروب

مرداد 26, 1402 230214

مسمومیت با مشروبات چیست؟

مسمومیت با الکل بیماری است که در نتیجه استفاده مقادیر زیاد الکل اتیلیک ایجاد می شود و باعث اختلال در عملکرد بدن می شود و زندگی انسان را به خطر می اندازد. اغلب اوقات مسمومیت با الکل زمانی اتفاق می افتد که فرد در مدت زمان کوتاهی مقدار زیادی مشروبات الکلی مصرف کند.

مسمومیت با اتانول می تواند کشنده باشد و نیاز به درمان تخصصی بیمارستانی دارد. مسمومیت با الکل اغلب به معنای یک وضعیت حاد توسعه یافته است که با از دست دادن هوشیاری یا کما در نتیجه استفاده از دوز سمی اتیل الکل همراه است.

بخوانید  اختلال پانیک چیست و موثرترین درمان و علائم حمله پانیک کدامند ؟

درمان فوری گلودرد و سوزش گلو بعد از استفراغ مشروب

درمان گلو درد و سوزش گلو بعد از استفراغ مشروب

از جمله روش های عامیانه برای درمان خانگی درد گلو و سوزش آن ناشی از استفراغ مشروب شامل:

دمنوش بابونه.

نعنا.

پونه گیاهی.

دیشه بیدمشک.

چند بار در روز (در حالت ایده آل ۳- ۴) با دم کرده بابونه، گل همیشه بهار، پاراستامول مایع یا محلول با نمک کم در یک لیوان آب گرم (با دمای حدود ۳۶ درجه سانتیگراد) غرغره کنید.

علائم مسمومیت با مشروبات

علائم مسمومیت با مشروب چیست؟

وقتی دوز بالایی از الکل در مدت زمان کوتاهی وارد بدن انسان می شود، غلظت اتانول آنقدر بالا می رود که عملکرد تمام سیستم های بدن مختل می شود. تأثیر روی سیستم عصبی به ویژه قابل توجه است، که می تواند منجر به از دست دادن رفلکس های ناخودآگاه شود:

قلبی عروقی.

تنفسی.

استفراغ.

علائم زیر نشان می دهد که مسمومیت به مرحله مسمومیت با الکل رسیده است:

گیجی.

هنگامی که واکنش به گفتار خطاب شده و تأثیر محرک های دردناک کاهش می یابد.

کاهش شدید دمای پوست ممکن است رنگ پریده باشد. فردی که در حالت هوشیاری قرار دارد در حالت بی حوصلگی است، به محرک های خارجی پاسخ نمی دهد.

بخوانید  آیا معده درد نشانه حاملگی است ؟ رابطه معده و بارداری چیست ؟

تنفس به شدت افزایش یا کاهش می یابد، ممکن است استفراغ غیرقابل کنترل داشته باشد. اغلب، در هنگام مسمومیت با الکل، با افزایش دوز اتانول در خون، تنفس می تواند به طور کامل متوقف شود، حمله قلبی می تواند رخ دهد و احتمال زیادی وجود دارد که فرد در هنگام استفراغ خود خفه شود.

سوزش گلو در اثر قرار گرفتن در معرض عوامل زیر ایجاد می شود:

الکل.

عوامل دارویی (ید، پراکسید هیدروژن).

اسیدها، قلیایی ها و سایر مواد شیمیایی تهاجمی (استون، محلول های اشباع آمونیاک، سودا، اسید سیتریک و استیک).

طبق آمار، از بین انواع سوختگی های شیمیایی (یا همان سوزش)گلو، آسیب الکلی شایع ترین است.

 

سوزش گلو بعد از استفراغ مشروب با موارد زیر همراه است:

سوزش در نازوفارنکس.
گلودرد، که با بلع تشدید می شود.
ترشح بیش از حد بزاق.
پرخونی (قرمزی) و تورم غشاهای مخاطی حلق، دهان.
تشکیل وزیکول ها و مناطق نکروز (پلاک سفید) روی غشاهای مخاطی حفره دهان، گلو و در صورت قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی – دلمه خشک یا مرطوب.
التهاب غدد لنفاوی مجاور، بزرگ شدن آنها، درد.
تغییر صدا (صدا کردن، بینی، گرفتگی صدا).
سوختگی شدیدی که به حنجره و اندام های دستگاه تنفسی تحتانی گسترش می یابد نیز خود را نشان می دهد:

بخوانید  rf تیروئید چیست ؟ 10 نکته در مورد آر اف یا سوزاندن ندول های تیروئید که نمی دانید

ضربان قلب سریع.

تب.

سردرد، سرگیجه.

حالت تهوع، استفراغ.

خواب آلودگی.

بی حالی.

چگونه به افراد مسمومیت با مشروبات الکلی کمک کنیم؟

در بسیاری از موارد، زندگی فردی که خود را در معرض هرگونه مسمومیت، به ویژه مشروبات قرار می دهد، به عملکرد صحیح اطرافیان بستگی دارد. گزینه های کمک های اولیه به هوشیاری یا عدم هوشیاری فرد بستگی دارد.

اگر مسمومیت با از دست دادن هوشیاری همراه نباشد، اقدامات زیربرای درمان خانگی مسمومیت باید انجام شود:

• القای استفراغ. برای این کار ۱ تا ۳ لیوان سرم نمکی (۱ قاشق چایخوری در هر ۱ لیوان آب) بنوشید باعث بهبود وضعیت بیمار می شود.

• معده را با آب تا حد امکان برای فرد شستشو دهید و مجدداً استفراغ ایجاد کنید. در این مورد، شما باید بسیار مراقب باشید، زیرا در صورت مسمومیت با الکل، یک رفلکس انحرافی مشاهده می شود و محتویات معده می تواند وارد برونش ها شود و باعث یک وضعیت بسیار تهدید کننده زندگی (سندرم مندلسون) شود. بنابراین، شستشو بهتر است از طریق یک پروب انجام شود، یعنی در یک محیط بیمارستان.

• مصدوم را با پیچیدن در پتو یا پوشیدن لباس گرم گرم نگه دارید.

بخوانید  درمان خانگی بیماری پارونیشیا یا ورم کنار ناخن دست چیست ؟

• هر جاذب را در دسترس داشته باشید کربن فعال (۱ گرم به ازای ۱۰ کیلوگرم وزن)، پلی سورب (۲-۳ قاشق غذاخوری در نصف لیوان آب)، انتروسژل (۶ قاشق غذاخوری به طور همزمان) در اولین ساعات مسمومیت موثر است، در حالی که تمام الکل جذب خون نشده است. پس از آن، مصرف داروهای دیگر به مدت ۱٫۵-۲ ساعت توصیه نمی شود، زیرا آنها توسط جاذب قبلاً پذیرفته شده جذب می شوند. علاوه بر این، تیم آمبولانس باید از واقعیت و زمان مصرف جاذب مطلع شود تا آنها بتوانند هنگام تجویز درمان خوراکی (از طریق دهان) برای مسمومیت با الکل مسیریابی کنند.

در صورت از دست دادن هوشیاری، کمک های اولیه ماهیت کاملاً متفاوتی دارد و شامل موارد زیر است:

• از انسداد راه هوایی اجتناب کنید. برای این کار لازم است زبان فرورفته را بردارید و حفره دهان را تمیز کنید و مخاط، بقایای غذا و استفراغ مشروب را از بین ببرید.

• بیمار را به پهلوی چپ بخوابانید، با دست چپ کشیده و پای راست در زانو خم شده باشد. این کار از ورود محتویات معده به دستگاه تنفسی فوقانی در هنگام استفراغ و همچنین احتمال خفگی بزاق خود با ترشح بیش از حد بزاق جلوگیری می کند.

بخوانید  آیا معده درد باعث سرگیجه می شود؟+ علائم شایع معده درد و سرگیجه

• زبان را با قاشق یا انگشت با دستمال زخم ثابت کنید تا زبان لیز نخورد. به هر حال، عقب نشینی شایع ترین علت مرگ در حالت ناخودآگاه است.

تنها مراقبت های پزشکی واجد شرایط می تواند جان بیمار را نجات دهد.

چگونه بعد از مسمومیت با مشروبات استفراغ را متوقف کنیم؟

سر خود را با آب سرد بشویید یا برای مدت کوتاهی یخ را به پشت سر خود بمالید.

مقداری آب یا محلول های ترمیمی مانند Regidron بنوشید.

تا زمانی که معده آرام نشود، چیز دیگری نخورید و ننوشید.

اگر اقدامات انجام شده نتیجه ای نداشته باشد، داروهای ضد استفراغ کمک خواهند کرد. استفراغ تسلیم ناپذیر، وجود صفرا در استفراغ یا ناخالصی های خون زمینه ای برای بستری شدن فوری در بیمارستان است.

در صورت مسمومیت با مشروبات، توصیه نمی شود:

ایجاد استفراغ در یک فرد بیهوش.

ایجاد استفراغ در فردی که از بیماری قلبی یا سندرم تشنجی رنج می برد.

مصرف نوشابه های گازدار.

مصرف ملین ها.

به پشت دراز بکشید یا بخوابید.

دوش گرفتن خیلی گرم یا سرد.

زیاد حرکت کردن

.چگونه می توان مسمومیت با مشروب را در خانه درمان کرد؟

چگونه می توان مسمومیت با مشروب را در خانه درمان کرد؟

در خانه، فقط درمان مسمومیت با الکل با شدت خفیف و متوسط ​​مجاز است. علاوه بر این، برای سم زدایی بدن از مشروب، ممکن است به قطره چکان و همچنین تجویز تزریقی (IM یا IV) دارو برای حفظ سیستم های مختلف بدن نیاز باشد. در مورد میزان خفیف مسمومیت، در اینجا فقط باید به بدن این فرصت را بدهید که خود به خود بهبود یابد. خواب طولانی و عمیق کاملاً قادر به انجام این کار است. اگر این روند بنا به شرایطی نیاز به تسریع دارد، می توانید از طب سنتی یا داروهای موجود با هدف از بین بردن برخی علائم ناخواسته استفاده کنید.

بخوانید  برای درمان خانگی استفراغ و تهوع چه بخوریم؟ 7 درمان سه سوته

سم زدایی و ریکاوری بدن در خانه با مسمومیت متوسط ​​مشروب شامل تعدادی از این فعالیت ها است:

• استفراغ مصنوعی و شستشوی معده ناشی از بقایای الکل جذب نشده تا ۲ ساعت پس از آخرین دوز موثر است. هنگام انجام این روش، باید بسیار مراقب باشید، زیرا عواقب منفی، به ویژه برای افرادی که تحمل فرآیند استفراغ خود را دشوار می کنند، مستثنی نیستند. این به طور عمده برای افراد مبتلا به بیماری قلبی و فرآیندهای زخم در دستگاه گوارش اعمال می شود.

• برای سم زدایی بدن در منزل مصرف قرص متادوکسیل ۵۰۰ میلی گرمی موثر است. این ترکیبی است که آنزیم های کبدی الکل و استالدهید دهیدروژنازهای دخیل در پردازش بیوشیمیایی الکل را فعال می کند. در این صورت باید مطمئن شوید که مسمومیت ناشی از متیل الکل یا اتیلن گلیکول نباشد که اثر سمی آن دارو فقط افزایش می یابد.

• سم زدایی بدن در خانه نیز با عسل زنبور عسل و فروکتوز موجود در آن امکان پذیر است. برای این کار کافی است ۱۰۰-۳۰۰ گرم عسل را دو بار مصرف کنید.

• یک اثر خوب یک دوز شوک اسید اسکوربیک (۲٫۵ گرم / ۷۰ کیلوگرم وزن بدن) با گلوکز، و همچنین مولتی ویتامین های حاوی B1 و B6 و B12 می باشد. به هر حال، تیامین (ویتامین B1) خطر ابتلا به روان پریشی الکلی را کاهش می دهد.

بخوانید  آیا ورم لب خطرناک است؟

• برای بازگرداندن تعادل آب و نمک، می توانید از داروهای هیدراتاسیون یا در غیاب آنها خیار، ترشی کلم، آب معدنی استفاده کنید. سعی کنید به طور کلی بیشتر بنوشید، از جمله چای با لیمو.

• داروهای محافظ کبد مانند Heptral و Essentiale برای محافظت از کبد توصیه می شود.

هنگام انجام کل مجموعه این اقدامات، باید وضعیت بیمار را به دقت زیر نظر داشت و در صورت کوچکترین احساس خطر، با آمبولانس یا متخصص نارکولوژی در خانه تماس گرفت. فقط یک متخصص می تواند وضعیت را به درستی ارزیابی کند و درمان موثر را تجویز کند و همچنین نیاز به بستری شدن در بیمارستان را تعیین کند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×