» ارتودنسی » بررسی دقیق روش انجام ارتودنسی دندان فاصله دار
ارتودنسی دندان فاصله دار
ارتودنسی

بررسی دقیق روش انجام ارتودنسی دندان فاصله دار

اسفند 16, 1402 152330

بررسی دقیق روش انجام ارتودنسی دندان فاصله دار+ مدت زمان لازم و هزینه

داشتن دندان های زیبا و سالم امروزه در سراسر دنیا به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده است و تمامی افراد به دنبال داشتن یک لبخند هالیوودی جذاب و خاص هستند. همان طور که می دانید، دندان ها یکی از قسمت های اصلی صورت هستند، که نقش بسیار موثری در تامین زیبایی شما دارند و همچنین زیبایی و سالم بودن دندان ها ارتباط مستقیمی با سلامت جسمی و روحی انسان ها داشته و هر فردی به این نکته باید توجه کافی حتما داشته باشد.

یکی از روش های رایج جهت اصلاح فرم دندان ها که سالیان سال است، مورد استفاده قرار می گیرد، ارتودنسی های مختلف هستند و معمولا با توجه به ناهنجاری موجود پزشک تصمیمات مختلفی را می گیرد.روش ارتودنسی برای درمان دندان های فاصله دار یک روش ۱۰۰ درصدی و بدون بازگشت می باشد و به همین علت محبوبیت بسیار زیادی را در سراسر دنیا این روش درمانی هم اکنون دارد.

ارتودنسی دندان فاصله دار به چه روشی انجام می شود؟

طبق آخرین بررسی های انجام شده یکی از ناهنجاری های رایج در دندان ها که معمولا در سنین پایین تر بروز پیدا می کند و با رشد سنی و بزرگ شدن فک این عارضه شدیدتر می شود، فاصله میان دندان ها است، که معمولا عوامل مختلفی مثل استفاده از پستونک ها و شیشه شیرهای غیرمجاز در دوران نوزادی که وضعیت لثه ها را به خطر می اندازد و همچنین عوامل ارثی باعث بروز این پدیده می شوند.

بخوانید  ارتودنسی دندان برای چه کسانی است ؟

یک تصور غلط که در این خصوص در ذهن مردم ایجاد شده است، از بین رفتن فاصله میان دندان ها با افزایش سن می باشد، در صورتی که این یک باور غلط است و همچنین از نظر علم پزشکی غیرممکن می باشد. طبق آخرین آزمایشاتی که در شهر فرانسه روی هزاران نوجوان با این عارضه انجام شد، به این نکته پی بردند، که اغلب افرادی که دندان های فاصله دار دارند، دچار بیماری های جسمی نظیر معده درد می شوند و علت این مسئله فاصله میان دندان ها و هضم نشدن غذاها به صورت صحیح می باشد.

ارتودنسی یکی از راهکارهای قدیمی و با نتایج ۱۰۰ درصدی برای از بین بردن فاصله میان دندان ها است و همچنین شما برای انجام این کار باید یک پزشک متخصص ارتودنسی را جهت آغاز فرآیند درمانی خود انتخاب کنید و سپس پزشک با بررسی وضعیت لثه و همچنین دندان های شما تصمیمات خود را ارائه می کند. به طور کلی ارتودنسی دندان شامل مراحل زیر می باشد، که البته این مراحل در افراد با شرایط سنی و جسمی مختلف قطعا فرق دارد:

 ارتودنسی دندان فاصله دار

  1. ابتدا پزشک تمامی دندان های شما را در فک بالا و پایین بررسی می کند و سپس اگر دندان پوسیده ای وجود داشته باشد، اقدام به درمان آن می کند، چون قبل از ارتودنسی وضعیت دندان ها باید کاملا سالم باشد و کوچک ترین پوسیدگی دندان می تواند فرآیند درمان را به راحتی مختل کند. همچنین در این بررسی اولیه هزینه های تقریبی و همچنین مدت زمان لازم جهت درمان به بیمار گفته می شود، تا تصمیم نهایی خود را بگیرد و پس از تصمیم نهایی فرآیند درمانی در همان جلسه و یا جلسه بعدی آغاز می شود.
  2. در گام بعدی پزشک متخصص اقدام به نصب ارتودنسی ها می کند، این فرآیند کمی وقت گیر است و معمولا در افرادی که دندان های فاصله دار در دو فک وجود دارد، برای درمان تکمیلی پزشک باید دو فک را ارتودنسی کند. روش ارتودنسی نیز انواع مختلفی دارد و شامل نمونه های متحرک، ثابت و نامرئی می شود و انتخاب هر یک از این روش ها به پزشک و تصمیم بیمار بستگی دارد. نمونه های ثابت بیشترین میزان از تاثیر را داشته و همچنین نمونه های متحرک برای ناهنجاری هایی در سطح های پایین تر و جزئی مناسب می باشند.
  3. سپس توصیه های لازم به بیمار می شود و به صورت دوره ای هر چند وقت یک بار باید به پزشک خود جهت بازبینی مراجعه کند. در برخی از موارد حاد وقتی درمان نتایج لازم را نداشته باشد، دندان پزشک متخصص اقدام به نصب کش هایی در قسمت های مختلف ارتودنسی می کند، که متحرک هستند و باعث فشار بیشتر روی لثه و دندان ها می شوند، تا هر چه سریع تر دندان ها فرم بگیرند، همچنین این کش ها هیچ گونه درد خاصی ندارند و معمولا برای دوره های درمانی کوتاه مدت نظیر یک هفته الی ۱۰ روز پزشک به استفاده از آن ها توصیه می کند.
  4. در مرحله بعدی که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد، نحوه رسیدگی به دندان ها هنگام داشتن ارتودنسی است، چون کوچک ترین عوامل می توانند در این مدت زمان طلایی التهابات لثه و همچنین دردهای مختلفی را برای شما ایجاد کند.
  5. در نهایت بعد از دریافت نتیجه پزشک ارتودنسی های نصب شده را از روی دندان های شما برداشته و شما نتیجه کار را به طور واضح مشاهده خواهید کرد و از لبخند زیبا و بدون نقص خود نهایت لذت را خواهید برد و اگر احتیاج به درمان های تکمیلی باشد، نمونه دیگری نظیر روش ارتودنسی متحرک برای ادامه درمان در منزل تجویز می شود، که قیمت آن ها بسیار مناسب و حتی جزئی می باشد.
بخوانید  نایت گارد چیست و چه عوارض و فوایدی دارد؟

نکته: برای نصب هرگونه ارتودنسی دندانی حتما شما باید به دندان پزشک مراجعه کنید، چون افراد دیگر در این زمینه تخصص کافی ندارند و احتمال این که عارضه دندانی شما حتی شدیدتر شود، وجود دارد. مراجعه به موقع در سنین پایین که هنوز فک در حال رشد است و همچنین دندان ها در حال رشد هستند، بهترین زمان برای نصب ارتودنسی است و همچنین بهترین نتایج را نیز قطعا به همراه خواهد داشت. دندان های زیبا و بدون فاصله اعتماد به نفس شما را در هر جمعی به بیشترین میزان ممکن می رساند.

بررسی هزینه های ارتودنسی دندان در سال جدید

یکی دیگر از عوامل مهمی که تمامی زیباجویان اهمیت بسیار زیادی به آن می دهند، هزینه ارتودنسی دندان ها می باشد، در ارتودنسی دندان عوامل مختلفی دخیل هستند، که قیمت نهایی آن را تعیین می کنند، به عنوان مثال وضعیت دندان ها و همچنین مدت زمانی که قرار است، ارتودنسی در فک شما قرار بگیرد و حتی میزان تخصص پزشک یکی از عوامل مهمی است، که می تواند باعث افزایش و یا کاهش قیمت نهایی ارتودنسی شود.

هزینه های ارتودنسی دندان در سال جدید

علت اصلی افزایش قیمت ارتودنسی در سال های اخیر متریال درجه یک و باکیفیتی است، که در این فرآیند درمانی مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین وارداتی می باشند، اما در هر صورت قیمت این روش درمانی در مقایسه با نتایج شگفت انگیزی که دارد، بسیار ناچیز است و هزینه زیادی ندارد. معمولا قیمت ارتودنسی در کلینیک های دندان پزشکی کمی مناسب تر می باشد و اگر بودجه کمتری را برای انجام این روش درمانی اختصاص داده اید، می توانید در کلینیک های دندان پزشکی فرآیند درمان خود را آغاز کنید.

بخوانید  انواع روش‌های ترمیم دندان

یکی از نکات مهمی که پیرامون هزینه های ارتودنسی وجود دارد، انجام این روش اصلاحی روی دو فک و یا فقط یک فک می باشد، اگر شما در هر دو فک خود دندان های فاصله دار دارید، قطعا یک روش ارتودنسی به تنهایی نمی توانید فرم و فاصله دندان های شما را تغییر دهد و شما حتما باید دو ارتودنسی مجزا در هر یک از فک های خود نصب کنید، تا درمان به صورت قطعی و بدون بازگشت باشد.

اما در هر صورت قیمت ارتودنسی برای هر فک در سال های اخیر با توجه به نوسانات اخیر بازار افزایش قیمت شدیدی نداشته است و شما به راحتی می توانید این روش درمانی را انجام دهید. یکی دیگر از سوالاتی که در مورد هزینه های ارتودنسی وجود دارد، بحث دفترچه های خدماتی می باشد، که آیا شامل هزینه های ارتودنسی می شود؟ یا خیر؟ در مورد این سوال سه مسئله وجود دارد:

  1. ارتودنسی یک روش زیبایی و اصلاحی به شمار می آید و اغلب دفترچه های بیمه خدمات زیبایی را شامل نمی شوند و شما باید هزینه را به صورت آزاد پرداخت کنید و حتی این نکته شامل دفترچه های خدماتی تکمیلی نیز می شود.
  2. گاهی اوقات وضعیت دندان های فاصله دار فرد به گونه ای است، که بیشتر جنبه زیبایی نداشته و بلکه می تواند سلامت جسمی او را به خطر بیاندازد، در این مواقع پزشک ارتودنسی را یک روش درمانی به شمار می آورد و جنبه زیبایی ندارد.
  3. همه چیز در خصوص پرداخت هزینه های درمانی توسط شرکت بیمه به تصمیم پزشک و نظر او بستگی دارد، ولی به طور کلی طبق آمار حدود ۱۸ درصد از افراد سالانه می توانند هزینه های ارتودنسی خود را با دفترچه های بیمه کاهش دهند.
بخوانید  آیا ارتودنسی برای کودکان درد دارد؟

نرخ تمامی خدمات درمانی پزشکی تقریبا در مراکز مختلف یکسان می باشد و تفاوت بسیار زیادی وجود ندارد، اما در مواردی که وضعیت دندان های فرد بیشتر حاد باشد، قطعا هزینه ها نیز بیشتر افزایش خواهد یافت و در این روش درمانی تنها چیزی که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد، سلامت دندان های شما است و در پله بعدی شما باید به فکر هزینه ها باشید، چون نتایج حاصل شده باید بیشتر از هر چیزی برای زیباجو اهمیت داشته باشد.

شما به عنوان کسی که به دنبال تامین زیبایی خود هستید، بیشتر از هزینه باید به فکر سلامتی خود باشید، چون در غیر این صورت امکان بروز حوادث مختلفی نیز وجود دارد، به عنوان مثال برخی از افراد در پی پرداخت هزینه های کمتر به مراکز درمانی نامعتبر که هیچ گونه تخصصی در این زمینه ندارند، مراجعه می کنند و حتی در انتها امکان دارد، به جای درمان آسیب های بسیار جدی نیز به دندان و لثه آن ها وارد شود.

حتما قبل از هرگونه اقدامی توسط پزشک بررسی و تحقیقات لازم را انجام دهید، تا با مشکل خاصی مواجه نشوید، قطعا سلامتی شما بیشتر از زیبایی اهمیت دارد و شما باید به این نکته توجه خاصی داشته باشید.

بخوانید  ارتودنسی دندان و انواع آن

مدت زمان لازم برای اصلاح دندان ها به روش ارتودنسی

مدت زمان لازم برای اصلاح دندان ها به روش ارتودنسی

از دیگر مسائل مهمی که همه زیباجویان از پزشک خود سوال می کنند، مدت زمان قرار گرفتن ارتودنسی روی دندان آن ها می باشد. در پاسخ این سوال باید گفت: که وضعیت لثه و دندان های هیچ فردی با دیگری به هیچ عنوان یکسان نیست و در برخی از افراد میزان ناهنجاری ها و همچنین فاصله میان دندان ها بیشتر است و قطعا درمان آن نیز به مدت زمان بیشتری احتیاج دارد و شما باید بیشتر تحمل کنید، قطعا عجله و دخالت در تصمیم پزشک در این خصوص می تواند نتیجه درمانی را نیز عوض کند،

شما باید حتما به تصمیات پزشک متخصص و توصیه هایی که به شما در این خصوص می کند، به خوبی توجه کرده و از دخالت بی مورد خودداری کنید. ولی به طور کلی مدت زمان در نظر گرفته شده برای درمان از زمان نصب ارتودنسی حدودا ۶ ماه الی ۳ سال می باشد و این مسئله قطعا ارتباط مستقیمی با سن و وضیعت دندان های فرد نیز دارد.

به عنوان مثال در افرادی که بالای ۱۸ سال سن دارند، چون تمامی دندان ها رشد کافی را داشته اند و حتی دندان های عقل نیز ظاهر شده اند و امکان جا به جایی دندان ها پس از بسته شدن فاصله وجود ندارد، مدت زمان لازم جهت درمان به روش ارتودنسی بسیار کوتاه تر است و نتایج حتی بسیار زودتر از موعد آشکار می شود. ولی در کودکان و نوجوانانی که در سنین رشد هستند، فرآیند درمانی طولانی تر می باشد، چون فک و دندان های آن ها مدام در حال رشد است و تا زمانی که رشد آن ها تکمیل نشده است، باید ارتودنسی روی دندان های شما قرار بگیرد.

بخوانید  روش خانگی برای صاف شدن دندان های کج و علت آن

همچنین در سنین پایین تر مدت زمان لازم جهت درمان معمولا بازه های زمانی بیشتر از ۱ سال است. اما در این خصوص تصمیم نهایی بر عهده پزشک می باشد، این روش درمانی شاید از نظر تمامی زیباجویان کمی به مدت زمان بیشتری احتیاج داشته باشد، اما به نسبت دیگر روش های درمانی بسیار ایمن تر و کم خطر می باشد.

چون در این روش مینای دندان شما به هیچ عنوان آسیب نشده و همچنین حتی یک میلی متر نیز سطح دندان شما تراشیده نمی شود و پس از اتمام روش درمانی نتایج آشکار می شود و دندان های شما به هیچ عنوان دچار پوسیدگی نمی شوند، البته این نکته به نحوه رسیدگی شما نیز بستگی دارد. این روش درمانی کاملا ایمن است و بدون بیهوشی و فقط با بی حسی انجام می شود و درد آن هنگام نصب کاملا قابل تحمل می باشد و در برخی از موارد پزشک حتی می تواند از روش ارتودنسی های نامرئی نیز در صورت نیاز استفاده کند، که به هیچ عنوان از فاصله دور قابل تشخیص نیستند و زیبایی بیشتری دارند.

ارتودنسی های نامرئی

در افرادی که روی دو فک خود ارتودنسی انجام داده اند، معمولا یک فک زودتر از دیگری درمان می شود و برای اتمام درمان یکی از ارتودنسی ها از روی دندان ها برداشته می شود و در زمان دیگر ارتودنسی دوم را خارج می کنند، با نصب و انتخاب این روش درمانی شما زیبایی دهان و دندان خود را به بالاترین میزان ممکن می رسانید و همچنین یک لبخند زیبا و بدون نقص تمامی آن چیزی است، که در هر سنی ارزش هزینه کردن و صرف وقت را دارد.

بخوانید  ارتودنسی چیست

گاهی اوقات پزشک برای درمان های تکمیلی پس از خارج کردن ارتودنسی نمونه های متحرک را در اختیار بیمار قرار می دهد، تا احتمال بازگشت وضعیت دندان ها به قبل را به حداقل برساند، این نوع از روش انجام ارتودنسی های متحرک احتیاج به نصب ندارد و شما به راحتی می توانید آن را روی فک خود قرار دهید و برای هر فردی مطابق با اندازه فک و مدل دندان ارتودنسی متحرک خاصی طراحی می شود .

همچنین در برخی از بیماران که دندان ها فاصله کمتری نسبت به یکدیگر دارند، حتی فقط ارتودنسی متحرک کافی است و به صورت دوره ای و در مدت زمان های مختلف می توانید آن را روی فک خود قرار دهید، نکته مهم در مورد این نوع از روش ارتودنسی های متحرک نگهداری مناسب و اصولی از آن تحت هر شرایطی می باشد، همچنین این نوع از ارتودنسی ها به مدت زمان بسیار کمتری احتیاج دارد. برای داشتن چنین لبخندی بدون کوچک ترین آسیبی حتما باید شما ارتودنسی انجام دهید و وقت کافی را برای درمان و اصلاح دندان های خود اختصاص دهید.

نکته: اگر قصد انجام این روش درمانی را دارید، به هیچ عنوان عجله نکنید، چون این روش شاید کمی به مدت زمان بیشتری احتیاج داشته باشد، ولی حتی کوچک ترین آسیبی به لثه و دندان شما وارد نکرده و شما حتی با ارتودنسی زندگی عادی قبلی خود را می توانید ادامه دهید. قطعا نتیجه دریافتی پس از اتمام درمان در مقابل هزینه و وقت صرف شده بسیار کم می باشد.

بخوانید  متخصص ارتودنسی

ارتودنسی متحرک

در طول مدت زمانی که ارتودنسی روی دندان های شما است، مراجعه به موقع جهت بازبینی توسط پزشک را به هیچ عنوان فراموش نکنید و اگر با مشکل خاصی در این دوران مواجه شدید، حتما پزشک متخصص خود را نسبت به آن آگاه کنید.

همچنین در طول مدت زمان ارتودنسی از خوردن مواد غذایی سفت اکیدا خودداری کرده و مراقب باشید، جسم سختی به لثه شما برخورد نکند، تا دچار عفونت نشوید و حتما برای پاک کردن میان دندان ها از مسواک های مخصوص ارتودنسی و نخ دندان استفاده کنید، تا از بروز هرگونه میکروب و پوسیدگی جلوگیری کنید. توجه به این نکات ریز و درشت می تواند در جهت دریافت بهترین نتیجه ها در این دوران خاص به شما کمک کند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

تعداد دیدگاهها: 2

  1. آواتار فاطمه
    فاطمه

    سلام،

    من دارای فاصله بین دندان‌های فک بالایی هستم و پس از مراجعه به چند دندانپزشک، هر کس نظر متفاوتی داده است. یکی از دندانپزشکان ارتودنسی را به عنوان راه حل پیشنهاد داده، دیگری پیشنهاد کامپوزیت را داده و برخی دیگر هر دو روش را پیشنهاد داده‌اند. به همین دلیل، اکنون نمی‌دانم کدام راه حل مناسب تر است. لطفاً به من کمک کنید تا بتوانم بهترین راه حل را انتخاب کنم.

    • آواتار واحد نویسندگی دندان لند
      واحد نویسندگی دندان لند

      سلام،

      با توجه به اینکه چندین دکتر رفته‌اید و هر کدام نظر متفاوتی داده‌اند، بهتر است به یک دندان‌پزشک متخصص مراجعه کنید و نظرات بیشتری را بشنوید. دندان‌پزشک شما با بررسی دقیق وضعیت دندان‌های شما و بررسی عواملی مانند فاصله دندان‌ها، سلامت لثه و استخدام روش‌های مختلف اصلاحی، به شما مشاوره‌های لازم را خواهد داد.

      اگر فاصله دندانی شما نسبتاً کمتر بوده و سلامت دندان‌ها و لثه‌ها به خوبی حفظ شده باشد، ممکن است ارتودنسی یا کامپوزیت به عنوان دو روش اصلاحی، برای شما مناسب باشد. اما این تصمیم را می‌توان تنها با بررسی دقیق وضعیت دندان‌ها و لثه‌ها و در نظر گرفتن عواملی مثل سلامت دندان‌ها و همچنین ترجیحات شما، اتخاذ کرد.

      بهتر است قبل از انتخاب هر یک از روش‌های اصلاحی، با دندان‌پزشک خود در مورد مزایا و معایب هر کدام صحبت کرده و در نهایت با توجه به نظرات دندان‌پزشکتان و ترجیحات شخصی خودتان، تصمیم نهایی را بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×