» سلامت دهان » رشد فک تا چه سنی ادامه دارد؟
رشد فک تا چه سنی ادامه دارد؟
سلامت دهان - بهداشت و سلامت دندان - سلامت استخوان ها

رشد فک تا چه سنی ادامه دارد؟

شهریور 22, 1402 80345

رشد فک تا چه سنی ادامه دارد؟

رشد فک یکی از جنبه‌های بسیار مهم رشد و تکامل فرد است. فک نقش بسیار پر رنگی در زندگی انسان‌ها دارد و رشد نامتعارف آن می‌تواند علاوه بر ایجاد چهره و ظاهر بسیار بد، مشکلات بسیار زیادی را برای افراد به همراه داشته باشد.

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که رشد فک تا چه سنی ادامه دارد و در صورت بروز اختلالاتی در رشد این جز بدن، چه مشکلاتی می‌تواند برای فرد رخ دهد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

محدوده سنی رشد فک

رشد و بزرگ شدن فک در انسان‌ها از زمان تولد آغاز شده و تا بزرگسالی ادامه دارد. این عضو از بدن از ترکیب عضلات، استخوان‌ها و مفاصل ساخته شده است. هر یک از اجزای سازنده فک در طول زندگی فرد، رشد کرده و دچار تغییر و تحول‌هایی می‌شوند. از این رو در زمینه پزشکی محدوده سنی رشد فک یک موضوع بسیار مهم و قابل توجه دانسته می‌شود.

بخوانید  شستن دندان مصنوعی با مایع ظرفشویی یا بهترین روش تمیز کردن دندان مصنوعی چیست ؟

فک انسان به طور طبیعی روند رشد مشخصی را طی می‌کند اما رشد آن در تحت تاثیر عواملی مانند مشکلات ژنتیکی، تغذیه نامناسب، وارد شدن ضربه و آسیب و… قرار می‌گیرد. به طور کلی می‌توان گفت که رشد فک از زمان تولد تا سن بالغی ادامه دارد و می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلف قرار بگیرد.

محدوده سنی رشد فک

دوره‌های مختلف رشد فک

همان طور که پیش‌تر نیز گفتیم، فک در طول زندگی انسان‌ها دچار تغییر و تحول شده و ابعاد و اندازه آن بزرگ‌تر می‌شود. تغییرات فک در دوران مختلف زندگی انسان‌ها متفاوت است. رشد فک را می‌توان در چهار بازه سنی مختلف یعنی کودکی، نوجوانی، جوانی و بزرگسالی بررسی کرد. از این رو ما این تغییرات را در دوره‌های مختلف سنی برای شما شرح داده ایم.

رشد فک در دوران کودکی

در دوران کودکی، رشد فک بسیار سریع اتفاق می‌افتد. در این دوران فک بسیار ضعیف و شکننده است اما رفته رفته استخوان بندی آن قوی‌تر می‌شود. فک انسان‌ها در دوران کودکی به طور مداوم در حال رشد و توسعه است. به دلیل فعالیت‌های جسمانی فراوان و تغذیه صحیح، رشد فک در این دوران بسیار سریع اتفاق می‌افتد.

بخوانید  بهترین آنتی بیوتیک برای درمان زخم و آفت دهان و زبان

رشد فک در دوران نوجوانی

در دوران نوجوانی، فک به رشد خود ادامه می‌دهد و تقریباً به شکل و ظاهر نهایی خود نزدیک می‌شود. والدین برای آن که فرزندانشان از مشکلات رشد فک در امان بمانند بایستی به فعالیت‌های جسمانی و تغذیه آن‌ها به خوبی رسیدگی کنند.

رشد فک در دوران جوانی

در دوران جوانی، رشد فک ادامه دارد اما از سرعت آن به شدت کاسته می‌شود. تقریباً در سن ۲۵ سالگی فک به شکل و ظاهر کامل و نهایی خود می‌رسد. در این دوران افراد بایستی با رعایت بهداشت دهان و دندان، تغذیه مناسب و… به سلامت فک خود و رشد طبیعی آن اقدام کنند.

رشد فک در دوران بزرگسالی

در دوران بزرگسالی، رشد فک به حداکثر میزان خود رسیده و شکل نهایی اش تشکیل می‌شود. در این مرحله، هر گونه تغییر در فک بسیار کمتر است و رشد فک به سرعت کاهش می‌یابد. به طوری که این تغییرات دیگر قابل مشاهده نبوده و بسیار جزئی رخ می‌دهند.

عوامل موثر در رشد طبیعی فک

رشد طبیعی فک یکی از عوامل مهمی است که بایستی مد نظر قرار گرفته شود. پارامترهای مختلفی بر روی رشد طبیعی و استاندارد فک اثر می‌گذارند که در ادامه این موارد را برای شما نام برده ایم.

بخوانید  علت پوکی استخوان و راههای جلوگیری از آن چیست ؟

مشکلات رشد نامناسب فک

در برخی از مواقع ممکن است سرعت رشد فک در یک انسان کند یا سریع باشد. هر یک از این مشکلات در اثر عوامل مختلفی رخ می‌دهند. اما به طور کلی می‌توان گفت رشد غیر عادی فک، دردسرهای بسیار زیادی را برای فرد ایجاد می‌کند. در ادامه هر یک از عوامل رخداد این اتفاقات و مشکلات ناشی از آن‌ها را برای شما توضیح داده ایم.

مشکلات رشد نامناسب فک

علل کند کننده رشد فک

عوامل مختلفی می‌توانند موجب کند شدن رشد فک در افراد شوند. به عنوان مثال صدمات فک و چانه، دلایل ژنتیکی و ارثی، مصرف بی رویه دخانیات و مشروبات الکلی، عادت‌های غذایی نا سالم و… از مهم‌ترین علل کند کننده رشد فک دانسته می‌شوند.

برخی از علل کند کننده رشد فک قابل تصحیح بوده و فرد با انجام نکاتی می‌تواند از بروز این عامل پیشگیری کند. اما در برخی دیگر از مواقع حتماً لازم است تا برای درمان فرد از جراحی استفاده شود.

عواقب رشد کند فک

رشد کند فک یکی از مشکلاتی است که می‌تواند برای افراد به وجود بیاید و عواقب جدی را برای آن‌ها ایجاد کند. رشد کند فک باعث می‌شود تا فک بالا فرد به طور نامتقارن رشد کند و در پی آن علاوه بر تاثیرات بسیار منفی در ظاهر و قیافه فرد، اختلالاتی در محل دندان‌ها به وجود بیاورد.

بخوانید  علت تغییر صدا با افزایش سن چیست ؟

همچنین این افراد مشکلات بسیار زیاد و قابل توجهی را در هضم غذا دارند. کاهش شدید اعتماد به نفس و دوری از اجتماع، مشکلات موجود در جوانه زدن دندان‌ها و… از دیگر عواقب رشد کند فک است.

دلایل موثر در رشد سریع فک

رشد سریع فک نیز به میزان رشد کند فک، خطرناک بوده و لازم است تا تحت درمان قرار بگیرد. این موضوع در طول سال‌ها به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. اما به طور کلی می‌توان عادات غذایی ناسالم و فشارهای جمعیتی را اصلی‌ترین دلایل موثر در رشد سریع فک دانست. البته رشد بسیار سریع فک بسیار نادر بوده و اکثر افرادی که مشکلات فکی دارند در رابطه با موضوع رشد کند فک است.

عواقب رشد سریع فک

رشد سریع فک یکی از اتفاقاتی است که ممکن است صدمات بسیار جدی به فرد وارد کرده و در زندگی روزمره و طبیعی او اختلال ایجاد کنید. این مشکل عواقبی نظیر سخت شدن خوردن و گفتار، تغییر در موقعیت دندان‌ها و مشکلات تنفسی را در پی دارد. همچنین افرادی که این مشکل را دارند دارای اعتماد به نفس بسیار پایینی بوده و بسیاری از ان ها از مشکلات روانی و اجتماعی رنج می‌برند.

بخوانید  درمان سه سوته دندان درد / 11 روش معجزه آسای خانگی درد دندان

چگونه به رشد فک به اندازه طبیعی و استاندارد پی ببریم؟

از آن جایی که رشد طبیعی فک اهمیت بسیار زیادی در زندگی انسان‌ها دارد، بسیاری از افراد در مورد ارزیابی و بررسی رشد فک سوالات بسیار زیادی دارند و می‌خواهند بدانند که چگونه می‌توانند از رشد طبیعی و استاندارد فک خود اطمینان حاصل کنند. برای این کار می‌توانید به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و معاینه شوید.

پزشک با معاینه شما و در برخی مواقع با کمک تصاویر سی تی اسکن به نحوه رشد فکتان پی می‌برد و اگر رشد فک شما به ورت طبیعی نباشد، راه کارهایی را برای درمان این موضوع برایتان ارائه می‌دهد. پس مراجعه به پزشک و ارزیابی عملکرد رشد فکتان را جدی بگیرید.

تأثیر رشد فک بر سلامت دهان و دندان‌ها

رشد فک به طور مستقیم بر سلامت دهان و دندان افرا اثر می‌گذارد. به طوری که اگر فک یک فرد رشد نامناسبی داشته باشد دندان‌ها فضای کافی برای رشد و جایگیری نخواهند داشت. از طرفی دیگر مشکلاتی مانند عدم جوانه زدن دندان‌ها نیز رخ خواهد داد. تمام این رخ دادها جویدن و بلع غذاها را با مشکل مواجه خواهد کرد و چه بسا افراد به انجام عمل جراحی فک نیاز پیدا کنند.

بخوانید  جلوگیری از ایجاد برفک دهان و روش های درمان آن

نتیجه گیری

رشد فک از سنین بسیار کم شروع شده تا بزرگسالی نیز ادامه دارد. هر چند در سنین کم رشد فک با سرعت بالایی انجام می‌شود اما این رشد با گذر زمان متوقف نشده و در بزرگسالی نیز همچنان ادامه دارد. البته شکل و ظاهر کامل فک در سنین نوجوانی تشکیل می‌شود و بعد از آن تغییرات بسیار جزئی و غیر قابل دید در فک بروز می‌دهند.

رشد غیر طبیعی فک می‌تواند اثرات منفی را بر روی فرد به وجود بیاورد. از این رو بهتر است که افراد نسبت به رشد فک خود حساس باشند و برای ارزیابی عملکرد آن به یک پزشک متخصص مراجعه کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×