» ارتودنسی » مسواک زدن ارتودنسی
مسواک زدن ارتودنسی
ارتودنسی - دندانپزشکی - مقالات

مسواک زدن ارتودنسی

دی 9, 1402 260171

در صورتی که فرد دندان های خود را ارتودنسی کرده باشد، باید در بهداشت دهان و دندان خود مراقبت های لازم را انجام دهد. تا عوارض احتمالی ارتودنسی به حداقل ممکن کاهش یابد. مشاوره گرفتن از متخصص ارتودنسی برای رعایت بهداشت دهان و دندان بهترین گزینه است. ما نیز در این مقاله قصد داریم نحوه صحیح مسواک زدن ارتودنسی و نکاتی که هنگام مسواک زدن بهتر است رعایت کنید را توضیح دهیم.


روش های مراقبت از دندان های ارتودنسی شده

به دلیل این که طول درمان ارتودنسی ۱۸ تا ۲۴ ماه است مراقبت و نگهداری از دندان ها از اساسی ترین کارهایی است که بیمار باید برای بهبود درمان خود انجام دهد. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، استفاده از دهان شویه رایج ترین و مهم ترین کارهایی است که در راستای بهداشت دهان و دندان صورت می گیرد.

بخوانید  قرص کلاژن بهتر است یا پودر کلاژن؟

|مقاله مرتبط : نخ دندان ارتودنسی

مهم نیست که بریس های ارتودنسی شما از چه نوعی باشد، چه از جنس پلاستیکی باشد چه از جنس فلزی، حتی با داشتن براکت و یا سیم کشی ممکن است به هنگام غذا خوردن تکه های غذا در بین بریس ها باقی بماند در نتیجه این امر سبب می شود تا رشد باکتری ها افزایش پیدا کند.

چرا باید بهداشت دندان و دهان را رعایت کنیم؟

اگر در طول درمان ارتودنسی به بهداشت دهان و دندان خود بی توجهی کنید ممکن است دچار پوسیدگی دندان ها، تغییر رنگ مینای دندان و بیماری لثه شوید، این عوارض تنها در صورت عدم رعایت بهداشت ارتودنسی است و هیچ ارتباطی به دستگاه ارتودنسی ندارد.
در صورتی که بیرون از منزل هستید و به مسواک دسترسی ندارید بهتر است مقداری آب به درون دهان خود بچرخانید تا باقی مانده غذاها از بین دندان هایتان تا حدی کم شود.

مسواک مناسب برای دندان های ارتودنسی شده کدام است؟

انواع مختلفی از مسواک ها در بازار وجود دارند اما نوعی از مسواک ها هستند که موهایی که در بخش مرکزی سر مسواک قرار دارند کوتاه تر از موهایی هستند که در محیط قرار دارند، در نتیجه می توانید سر این مسواک ها را روی براکت ها منطبق کنید تا به راحتی تمیز شوند. مسواک های برقی بیشتر برای کودکان استفاده می شود تا آن ها را به مسواک زدن تشویق کنند. فقط دقت داشته باشید که دور این وسایل را به گونه ای تنظیم کنید که به سیم ها و براکت ها آسیب وارد نشود.

بخوانید  برای زخم دهان و گلو چی خوبه ؟ درمان زخم گلو و دهان با 4 معجون خانگی

نکات مهم به هنگام مسواک زدن که باید رعایت کنید:
• همیشه باید از مسواک های نرم استفاده کرد.
• در مسواک زدن ارتودنسی، ابتدا باید با یک مسواک خیس و بدون خمیر دندان مسواک زدن را آغاز کنیم.
• هدف از مسواک زدن بدون خمیر دندان این است که مواد غذایی باقی مانده در اطراف براکت و سیم ارتودنسی خارج شود. حواستان باشد اینکار را با حرکت عمودی انجام دهید و به صورت حرکت سایشی اینکار را نکنید.
• دو دقیقه کامل باید به مسواک زدن اختصاص داد به طوریکه باید هر طرف دندان را ۳۰ ثانیه مسواک زد.
• خمیر دندان هایی که دارای طعم مناسب هستند باید انتخاب شوند که شخص بتوانند به مدت دو دقیقه کامل تحمل مسواک زدن را داشته باشد. اما مهم تر از آن باید حاوی فلوراید باشد تا به خوبی تمیز شود.
• به هنگام بیدار شدن بهتر است قبل از شروع مسواک زدن، دهان را به وسیله آب شستشو دهید.
• در طول درمان ارتودنسی مسواک زدن با مسواک های دستی راحت تر است اما مسواک های برقی امکان مسواک زدن ارتودنسی را راحت تر می کند.

بخوانید  آیا برای ارتودنسی باید دندان عقل را کشید؟

انواع مسواک مناسب برای دندان های ارتودنسی

مسواک نرم معمولی، مسواک دو سطحی، مسواک برقی یا دور متوسط از انواع مسواک هایی است که به هنگام مسواک زدن ارتودنسی می توانید از آن استفاده کنید.
اگر از مسواک برقی استفاده می کنید باید به یاد داشته باشید تا پشت برس مسواک با بریس ها تماس پیدا نکند زیرا در این صورت ممکن است دستگاه ارتودنسی شل شود.
اگر از مسواک معمولی استفاده می کنید باید مسواک را به صورت مورب و نزدیک خط لثه بگیرید، این کار باید با گرفتن دندان های بالا تکرار شود تا ذرات غذایی که به براکت ها چسبیده اند جدا شوند.

نحوه مسواک زدن ارتودنسی

همانطور که بالاتر اشاره کردیم برای مسواک زدن اگر صبح ها بعد از بیدار شدن باشد باید دهان را با آب بشویید اما در طول روز قبل از شروع مسواک زدن باید دندان ها با مسواک خیس بدون خمیر مواد غذایی بین بریس ها و براکت ها را خارج کنند.

برای مسواک زدن ارتودنسی باید سطح بیرونی دندان را به خوبی تمیز کنید. ابتدا دندان هایتان را بر روی هم قرار دهید و با حرکت دادن مسواک به صورت عقب جلو بر روی دندان ها آغاز کنید تا آخرین دندان مولار باید به این شکل تمیز شوند.

بخوانید  مسئولیت‌ها و وظایف دستیاران پزشک در محیط بیمارستانی

حالا نوبت بیرون دندان های بالاست که به صورت دوار و تا آخرین دندان مولار باید به همین شکل مسواک بزنید. توجه کنید که همچنان باید دندان ها بر روی هم قرار داشته باشند و برای دسترسی بهتر به دندان های عقبی بهتر است دهان کمی باز کنید.

برای تمیز کردن بریس ها باید به صورت دایره های کوچک مسواک بزنید باید برای هر براکت ۲۵ تا ۳۰ ثانیه وقت بگذارید و با کمک مسواک بین دندانی می توانید سطح بالایی براکت ها را مسواک بزنید. به دلیل داشتن حفره بر روی سطح اکثر براکت ها بهتر است با تکان دادن مسواک بین دندانی آن را وارد تک تک براکت ها کنید.

سطح داخلی دندان ها
برای آن که طرف داخلی دندان ها را مسواک بزنید کافی است مسواک را به صورت حرکات عقب و جلو، بالا و پاین و دوار تکان دهید. به هنگام استفاده از بریس تمیز کردن سطح داخلی دندان ها راحت تر صورت می گیرد.

تاج دندان ها
برای تمیز کردن تاج دندان ها باید مسواک را به صورت عمود بر فضای دندان قرار دهید و با حرکات عقب و جلو و دایره ایی روی آن را بسایید. این کار سبب می شود تا دسترسی به قسمت های درز دار که دشوار است راحت تر تمیز شوند و ذرات غذایی و پلاک هایی که گیر کرده اند راحت تر از بین بروند.

بخوانید  نحوه قرار دادن پستانک ارتودنسی در دهان نوزاد چگونه است ؟

نکته مهمی که باید در تمامی مراحل مسواک زدن ارتودنسی به یاد داشته باشید این است که زاویه مسواک زدن باید ۴۵ درجه باشد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×