» دندانپزشکی » برای سفید کردن دندان‌ها چه کنیم؟
سفید کردن دندان
دندانپزشکی - مقالات

برای سفید کردن دندان‌ها چه کنیم؟

دی 5, 1402 160175

سفید کردن دندان‌ها یکی از دغدغه‌های اصلی افراد برای زیباتر کردن چهره و حالت لبخند خود است. داشتن دندان‌های سفید تاثیر بسیار زیادی در افزایش اعتماد به نفس افراد دارد. زیرا اولین چیزی که به هنگام ارتباط با افراد مورد توجه قرار می‌گیرد سفید بودن دندان‌ها است. علاوه بر استفاده مرتب از مسواک، نخ دندان و دهان شویه همواره روش‌های سریع و خانگی متعددی برای سفید کردن دندان‌ها وجود دارد.

مراجعه به کلینیک‌های تخصصی دندانپزشکی و استفاده از ابزار‌های سفیدی دندان‌‌ها در دراز مدت تاثیر چندانی ندارد. به همین دلیل توصیه ما به شما این است که از روش‌های ارزان و خانگی برای از بین بردن زردی دندان‌های خود استفاده کنید. در ادامه این مقاله مهم‌ترین و کارآمد‌ترین روش‌های سفید کردن دندان را به صورت کامل توضیح می‌دهیم.


چه مواردی باعث زرد شدن دندان می شود؟

نکته ای که باید بدانید این است که حتی در صورت رعایت دقیق اصول بهداشت دهان و دندان عاداتی که در زندگی داریم مثل سیگار کشیدن یا خوردن چایی و قهوه بر روی رنگ دندان ها تاثیر می گذارند. به همین جهت است که همیشه عده ای به دنبال یافتن روشی برای سفید کردن دندان هستند. زرد شدن دندان ها به دو حالت ممکن است اتفاق بیفتد:

بخوانید  انحراف فک

تغییر رنگ بیرونی

این نوع تغییر رنگ سطحی و ظاهری است به این شکل که تمام سطح دندان به یک نسبت زرد به نظر می رسد. این نوع از تغییر رنگ دندان بیشتر در نتیجه ی خوردن غذا و نوشدنی های حاوی رنگدانه های قوی می باشد.

تغییر رنگ ذاتی

این نوع از تغییر رنگ در همه ی جای دندان دیده نمی شود بلکه به شکل لکه های تیره نمود پیدا می کنند. بر خلاف مورد قبل، این نوع تغییر رنگ تا حد زیادی خطرناک است و به بنیان و ریشه ی دندان ارتباط پیدا می کند.
برای هر دوی این مشکلات راه حل هایی وجود دارد که در این پست بیشتر به سفید کردن دندان در نتیجه ی تغییر رنگ بیرونی می پردازیم.

سفید کردن دندان

فرآیند سفید کردن دندان به روش های مختلفی قابل انجام است، بعضی از خوراکی ها و یا انجام کارهای ساده ی روزانه می توانند باعث سفید شدن و درخشان شدن دندان شوند که بعضی از این روش ها عوارض جزیی و بزرگی هم دارند. سفید کردن دندان ها در کلینیک دندانپزشکی به سه روش نور، گرما و واکنش شیمیایی انجام می شود که مرسوم ترین روش، استفاده کردن از ماده بلیچینگ است. با استفاده از این روش سعی می شود که لک ها و رنگ زرد دندان از بین برود. توجه داشته باشید که اگر این کار توسط یک دندانپزشک صورت نگیرد ممکن است خسارات زیادی به دندان وارد شود.

بخوانید  پلاک دندان چیست و چه عوارضی دارد؟

سفید کردن دندان

 

سفید کردن دندان های ارتودنسی شده

چنانچه قصد دارید دندان های ارتودنسی شده را سفید کنید، طبق نظر متخصص ارتودنسی بهتر است این کار ۵-۶ ماه بعد از انجام ارتودنسی انجام شود.

عوارض سفید کردن دندان ها

باید در نظر داشته باشیم که سفید کردن دندان عوارضی دارد که در صورت رعایت موارد اصولی و تخصصی آن این عوارض ظرف یک تا چند روز از بین می رود.

التهاب لثه

بعد از اتمام کار دندانپزشک و به دلیل تماس مواد سفید کننده، لثه ها به طور موقتی قرمز و ملتهب می شوند که البته این عارضه نهایتا ظرف چند روز از بین می رود. خیلی کم پیش می آید که این مشکل در مطب دندانپزشکی رخ دهد و بیشتر مربوط به استفاده از کیت های خانگی می باشد.

حساسیت دندان

دیگر مشکلی که در پی سفید کردن دندان احتمالا به وجود می آید این است که بیمار تا چند روز به دمای سرد و گرم حساسیت پیدا می کند. این مشکل هم خیلی زود رفع می شود اما در صورتی که از حساسیت طولانی مدت دندان ها رنج می برید باید حتما این مسئله را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

بخوانید  سن مناسب ارتودنسی چه زمانی است؟

عوارض طولانی مدت

عوارضی که در بالا بررسی شد مربوط به عوارض کوتاه مدت و چند روزه ی سفید کردن دندان است و از بین می روند. با این حال کارهایی مثل بلیچینگ دائم و زیاد دندان ها باعث از بین رفتن مینای دندان می شود. ما در بلیچینگ به دنبال ایجاد لبخندی زیبا هستیم ولی انجام بیش از حد آن می تواند باعث تغییر رنگ و کدر شدن آن بشود. برای رساندن احتمال آسیب دندان ها به صفر بهتر است برای انجام چنین کارهایی از کیت های خانگی استفاده نشود و به دندانپزشک شناخته شده مراجعه کرد.

نتایج بلیچینگ چقدر باقی می ماند؟

سفید کردن دندان یک روش دائمی نیست و به دلایلی که قبلا عنوان شد باز هم دندان های زرد می شوند. البته می توان با انجام کارهایی مثل مسواک زدن بعد از هر بار خوردن یا آشامیدن یا لااقل شستن دهان توسط آب فرآیند زرد شدن دندان های را بسیار کند کردن، با این حال تاثیر روش بلیچینگ با توجه به عوامل مختلفی که تاثیر گذار هستند می تواند بین ۶ ماه تا ۲ سال باقی بماند. با مراقبت از دندان و کم کردن عوامل تغییر رنگ دندان مثل نوشیدن قهوه می توانید این زمان را طولانی تر کنید. ( همچنین بخوانید: بلیچینگ دندان چقدر دوام دارد)

بخوانید  تست های آزمایشگاهی مورد نیاز برای جراحی زیبایی دندان

 

معرفی بهترین و موثرترین روش‌ها برای سفید کردن دندان‌ها

خوشبختانه داروهای خانگی و ترکیبات گیاهی زیادی برای سفید کردن دندان‌ها به صورت دائمی و سریع وجود دارد که علاوه بر کم هزینه بودن فاقد عوارض جانبی هستند.

ترکیب خمیر جوش شیرین و هیدروژن پراکسید برای سفید کردن دندان‌ها

برای درست کردن این ترکیب فوق‌العاده ابتدا یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با پراکسید هیدروژن در داخل ظرف مخلوط کنید. سپس مقداری از این ترکیب را روی مسواک ریخته و دندان‌ها خود را به مدت ۲ دقیقه با آن تمیز کنید. استفاده روزانه و مرتب از این ترکیب علاوه بر سفید کردن دندان‌ها از ایجاد پوسیدگی و سایر عارضه‌های مربوط به دندان‌ها جلوگیری می‌کند. ( همچنین بخوانید: آیا جوش شیرین برای دندان مضر است؟)

 

جوش شیرین

همچنین بخوانید: انتخاب دهانشویه مناسب

استفاده از روغن نارگیل برای سفید کردن دندان‌ها

روغن نارگیل به دلیل داشتن خاصیت آنتی باکتریال بهترین گزینه برای محافظت از لثه‌ها و سفید کردن دندان‌ها است. این روغن مقداری روغن نارگیل را روی مسواک یا انگشت دست خود بریزید. سپس به مدت یک تا دو دقیقه دندان‌های خود را با این روغن تمیز کنید. بعد از اتمام فرآیند تمیز کردن، دندان‌های خود را با آب ولرم بشویید.

بخوانید  بهترین مارک چسب دندان مصنوعی چیست ؟

استفاده از روغن نارگیل برای سفیدی دندان‌ها همواره یکی از روش‌های خانگی بدون عارضه و کم هزینه است که مردم زیادی از آن استقبال می‌کنند.

سفید کردن سریع دندان‌ها با سرکه سیب

یکی از روش‌های سریع سفید کردن دندان‌ها استفاده از سرکه سیب است. سرکه سیب از جمله مواد طبیعی است که دارای خاصیت ضد میکروبی است. به همین دلیل این سرکه می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به طور کامل زردی دندان‌ها را از بین ببرد.

برای استفاده از سرکه سیب ابتدا مقدار مشخصی از آن را به واسطه مسواک یا انگشت دست روی دندان‌های خود بمالید. سپس به مدت یک دقیقه دندان‌های خود را با این سرکه تمیز کنید. سپس دندان‌ها خود را آبکشی کرده و با مسواک و خمیر دندان مجدد دندان‌های خود را تمیز کنید.

زغال ماده‌ای موثر در سفید کردن دندان‌ها

زغال ماده معدنی سرشار از کربن است. کربن با چسبیدن به ذرات چای، قهوه، مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و پلاک‌ها به صورت کامل آن‌ها را از بین می‌برد. در واقع زغال با انجام این فرآیند زردی دندان‌های شما را به طور کامل از بین می‌برد. این ماده فاقد عوارض جانبی بوده و بسیار مقرون به صرفه است.

بخوانید  عوارض ارتودنسی

برای استفاده از پودر زغال برای سفید کردن دندان‌ها ابتدا مقداری از آن را روی مسواک بمالید. سپس به مدت دو دقیقه مسواک را روی دندان‌های خود به آرامی حرکت دهید. بعد از انجام این کار دندان‌های خود را با آب به گونه‌ای بشویید که هیچ اثری از زغال روی آن‌ها باقی نماند.

زردچوبه از بین برنده دائمی زردی دندان

زردچوبه دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی باکتریال است. به همین دلیل این گیاه تاثیر بسیاری زیادی در سفید کردن دندان‌ها و حفظ سلامت آن‌ها دارد. گیاه زردچوبه اثر کشنده‌ای روی ذرات و لکه‌های موجود در دندان‌ها دارد. این گیاه مانند دهان‌شویه کلیه میکروب‌ها و پلاک‌های موجود در دندان‌ها را به طور کامل از بین می‌برد.

استفاده مرتب از زردچوبه علاوه بر سفید کردن دندان‌ها اجرام ضخیم موجود در نواحی بین لثه‌ و دندان‌ها را از بین می‌برد. برای اثربخشی هرچه بهتر زردچوبه بهتر است مقداری از روغن نارگیل را با آن مخلوط کنید. سپس با استفاده از این ترکیب دندان‌های خود را به صورت روزانه تمیز کنید. بعد از گذشت مدت کوتاهی شاهد سفیدی و درخشش دندان‌ها و از بین رفتن جرم‌های ضخیم خواهید شد.

بخوانید  پلاک نگهدارنده و ریتینر بعد از ارتودنسی

مواد غذایی موثر در سفید کردن دندان‌ها

مصرف برخی از مواد غذایی و میوه‌جات در سفید کردن دندان‌ها و حفظ سلامت آن‌ها تاثیر بسیار زیادی دارد.. از جمله این مواد غذایی موثر و مفید عبارتند از:

  • قارچ
  • سیب زمینی
  • کدو حلوایی
  • شیر و ماست
  • سیب و گلابی
  • سبزیجات تیره
  • کرفس
  • خمیر توت فرنگی و جوش شیرین برای سفید کردن دندان‌ها: توت فرنگی حاوی مقادیر بسیار زیادی از اسید مالیک است. این نوع اسید موثرترین ماده طبیعی برای سفید کردن دندان‌ها است. برای اثربخشی هرچه بهتر توت فرنگی ابتدا تعدادی از توت فرنگی را برش داده و له کنید. سپس نصف قاشق چای خوری جوش شیرین به توت فرنگی اضافه کرده و مخلوط کنید. مخلوط را به قدری هم بزنید تا کاملا صاف و یکدست شود. سپس دندان‌های خود را روزانه به مدت ۵ دقیقه با این ترکیب مالش دهید.

نتیجه گیری

سفید بودن دندان‌ها تاثیر زیادی در زیبایی چهره و لبخند افراد دارند. به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال راهکار‌های سریع و دائمی سفید کردن دندان‌ها هستند.روش‌های بسیار زیادی برای سفید کردن دندان‌ها وجود دارد که در میان آن‌ها روش‌های خانگی و ترکیبات گیاهی چون سرکه سیب، زردچوبه،زغال، روغن نارگیل، توت فرنگی و.. وجود دارند. این ترکیبات بر خلاف مواد شیمیایی متعدد فاقد عوارض جانبی بوده و هزینه کمتری دارند.

بخوانید  مراحل ارتودنسی هزینه و طول درمان مزایا و عوارض

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×