» معرفی دارو و قرص » شربت دی سیکلومین برای چیست؟ در مورد ۱۵ عوارض جدی این دارو بیشتر بدانید
شربت دی سیکلومین برای چیست؟ در مورد 15 عوارض جدی این دارو بیشتر بدانید
معرفی دارو و قرص

شربت دی سیکلومین برای چیست؟ در مورد ۱۵ عوارض جدی این دارو بیشتر بدانید

فروردین 3, 1403 260346

قرص و شربت دی سیکلومین چیست؟

شربت دی سیکلومین یک داروی ضد اسپاسم است که برای کاهش گرفتگی عضلات معده و روده استفاده می‌شود. این دارو به کاهش نفخ و درد از نوع اسپاسم که ممکن است با بیماری دیورتیکولی و سندرم روده‌ی تحریک پذیر مرتبط باشد، کمک می‌کند. مکانیسم اثر دارو با شل کردن عضلات سیستم گوارشی عمل می‌کند.

شربت دی سیکلومین

موارد مصرف قرص و شربت دی سیکلومین:

دی سیکلومین عمدتاً برای درمان نوعی از مشکلات روده‌ای که سندرم روده‌ی تحریک پذیر نامیده می‌شود استفاده می‌شود. این دارو به کاهش علائم گرفتگی معده و روده کمک می‌کند. این دارو با کند کردن حرکات طبیعی روده و شل کردن عضلات معده و روده عمل می‌کند. دی‌سیکلومین متعلق به گروه دارویی به نام آنتی کولینرژیک است. این داروها نباید در کودکان کوچک ۶ ماهه استفاده شود زیرا خطر ابتلا به برخی عوارض جانبی بیشتر است.

بخوانید  قرص و شربت سالبوتامول برای چی خوبه ؟ هر آنچه در مورد سالبوتامول باید بدانید

عوارض جانبی شربت دی سیکلومین:

برخی از عوارض جانبی رایج دی‌سیکلومین عبارتند از:

  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • سبکی سر
  • ضعف
  • تاری دید
  • خشکی چشم
  • دهان خشک
  • حالت تهوع
  • یبوست
  • نفخ شکم
  • کاهش تعریق
  • ضربان قلب نامنظم
  • لکنت زبان
  • حساسیت
  • مشکل در هنگام ادرار کردن

عمدتاً، پزشک داروهایی را با توجه به فواید و عوارض جانبی آن‌ها تجویز می‌کند. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند هیچ عارضه‌ی جانبی جدی نشان نمی‌دهند. در صورت داشتن هر یک از عوارض جانبی جدی ذکر شده با پزشک خود مشورت کنید.

فرص و شربت دی سیکلومین چیست

موارد احتیاط مصرف دی سیکلومین:

قبل از مصرف دی سیکلومین، اگر به این دارو یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، با پزشک خود مشورت کنید. این محصول ممکن است حاوی برخی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث برخی واکنش‌های آلرژیک جدی یا مشکلات دیگر شود.

اگر سابقه پزشکی جدی مانند گلوکوم، بزرگی پروستات، انسداد مجاری ادراری، سایر مشکلات معده، پرکاری تیروئید، مشکلات قلبی، فشار خون بالا، مشکلات سوزش سر دل، میاستنی گراویس، مشکلات کبدی و کلیوی دارید، قبل از مصرف دی سیکلومین با پزشک خود مشورت کنید.

دستورالعمل مصرف دی‌سیکلومین

دی سیکلومین باید طبق دستور پزشک یا داروساز به صورت خوراکی همراه یا بدون غذا مصرف شود. برای کاهش خطر عوارض جانبی، پزشک ممکن است به شما دستور دهد که ابتدا دارو را با دوز کمتر شروع کنید. دی سیکلومین به صورت قرص های ۱۰ و ۲۰ میلی گرمی موجود است. این دارو به شکل مایع و شربت دی سیکلومین (۱۰ میلی گرم / ۵ میلی لیتر) نیز موجود است.

بخوانید  بهترین پماد برای عفونت ناخن پا کدام است؟

همانطور که روی بطری تجویز شده است، دی سیکلومین مصرف کنید. دوز معمولی بزرگسالان دی سیکلومین سه بار در روز یک قرص ۱۰ میلی‌گرمی یا یک قاشق داروی مایع ۵ میلی لیتری است. اگر پزشک دی سیکلومین را برای شما تجویز کرده باشد، دوز آن می‌‌تواند متفاوت باشد، در این صورت باید آن را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. کل قرص دی سیکلومین را با یک لیوان پر آب ببلعید.

دوز مصرف دارو دی سیکلومین:

اگر یک دوز از دی سیکلومین را از دست دادید، به محض یادآوری، دارو را مصرف کنید. اگر زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، سعی کنید دوز فراموش شده را نادیده بگیرید. سعی کنید دوز خود را در یک زمان منظم مصرف کنید. از مصرف ۲ دوز همزمان خودداری کنید.

مصرف بیش از حد قرص دی سیکلومین:

مصرف بیش از حد دارو می‌تواند به صورت تصادفی اتفاق بیافتد. اگر بیش از قرص‌های دی سیکلومین تجویز شده مصرف کرده باشید، این احتمال وجود دارد که اثر مضری بر عملکرد بدن شما داشته باشد. مصرف بیش از حد دارو می‌تواند منجر به برخی فوریت های پزشکی شود.

بخوانید  قرص منیزیم اکساید جالینوس برای چیست؟

هشدارهایی برای برخی از شرایط جدی بهداشتی

بارداری

اگر باردار هستید و می‌خواهید قرص و شربت دی سیکلومین مصرف کنید با پزشک خود صحبت کنید. این دارو می‌تواند عوارض جانبی جدی برای شما و کودکتان داشته باشد. همچنین، اگر قصد بارداری دارید با پزشک خود در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید صحبت کنید.

شیردهی

در صورت شیردهی با پزشک خود صحبت کنید. دی سیکلومین می‌تواند به سینه نفوذ کرده و مشکلات جدی ایجاد کند. بنابراین قبل از مصرف قرص دی سیکلومین یک بار با پزشک خود صحبت کنید.

فعل و انفعالات دی سیکلومین:

تماس مستقیم با گرما، هوا و نور ممکن است به داروهای شما آسیب برساند. قرار گرفتن در معرض دارو ممکن است اثرات مضری داشته باشد. دارو باید در مکانی امن و دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

دارو عمدتاً باید در دمای اتاق بین ۶۸ درجه فارنهایت و ۷۷ درجه فارنهایت (۲۰ درجه سانتیگراد و ۲۵ درجه سانتیگراد) نگهداری شود.

طرز نگهداری قرص دی سیکلومین:

تماس مستقیم با گرما، هوا و نور ممکن است به داروهای شما آسیب برساند. قرار گرفتن در معرض دارو ممکن است اثرات مضری داشته باشد. دارو باید در مکانی امن و دور از دسترس کودکان نگهداری شود. دارو عمدتاً باید در دمای اتاق بین ۶۸ درجه فارنهایت و ۷۷ درجه فارنهایت (۲۰ درجه سانتیگراد و ۲۵ درجه سانتیگراد) نگهداری شود.

بخوانید  قرص باکلوفن چیست و چه عوارضی دارد

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×