» سبک زندگی » علت خستگی و کوفتگی بدن و خواب آلودگی در طول روز چیست ؟
علت خستگی و کوفتگی بدن و خواب آلودگی در طول روز چیست ؟
سبک زندگی - سلامت و پزشکی

علت خستگی و کوفتگی بدن و خواب آلودگی در طول روز چیست ؟

شهریور 8, 1402 130312

بسیاری از اختلالات خواب با بی خوابی و معمولاً خواب آلودگی بیش از حد در طول روز ظاهر می شوند. بی خوابی در واقع مشکل در به خواب رفتن، زود بیدار شدن یا احساس عدم آرامش است.

خواب‌آلودگی در طول روز، تمایل به به خواب رفتن در ساعات عادی بیداری است.

بی خوابی ممکن است به خودی خود یک اختلال باشد یا نشانه ای از اختلالات دیگر باشد. خواب آلودگی بیش از حد در طول روز یک بیماری نیست، بلکه نشانه ای از اختلالات مختلف مرتبط با خواب است.

دشواری در به خواب رفتن را باید از دشواری در خواب ماندن و زود بیدار شدن متمایز کرد زیرا دلایل آن ها متفاوت از هم است. اختلال در به خواب رفتن نشان دهنده سندرم فاز خواب تاخیری، بی خوابی مزمن روانی فیزیولوژیکی، سندرم پاهای بی قرار یا فوبیای دوران کودکی است. اختلال در زود بیدار شدن نیز اغلب نشان دهنده افسردگی شدید، آپنه مرکزی خواب، آپنه انسدادی خواب ، اختلال حرکتی دوره ای اندام یا افزایش سن است.

بخوانید  فروش نایلون عریض ، نایلون گلخانه ای و کشاورزی

علت خستگی زیاد و خواب آلودگی در طول روز چیست

علت خستگی زیاد و خواب آلودگی در طول روز چیست

اختلالات خواب می تواند ناشی از عوامل داخل بدن (داخلی) یا خارج از بدن (خارجی) باشد.

خواب با برخی رفتارها مختل می شود که عبارتند از:

مصرف کافئین یا محرک های سمپاتومیمتیک یا سایر محرک ها (معمولا حوالی زمان خواب، اما حتی بعد از ظهر در افرادی که حساسیت خاصی دارند)
ورزش یا هیجان (مثلاً تماشای یک برنامه تلویزیونی هیجان انگیز) در اواخر شب
برنامه خواب و بیداری نامنظم
افراد مبتلا به بی خوابی باید به طور منظم زمان مشخصی را برای بیدار شدن و اجتناب از چرت زدن، هر چقدر که خواب شبانه آنها طول بکشد، رعایت کنند.

اختلال تنظیم خواب

عوامل استرس زا عاطفی حاد (مانند از دست دادن شغل، بستری شدن در بیمارستان، مرگ در خانواده) می توانند باعث بی خوابی شوند. علائم معمولاً بلافاصله پس از از بین رفتن عوامل استرس زا فروکش می کنند. به طور معمول، بی خوابی گذرا و مختصر است. با این حال، اگر خواب‌آلودگی و خستگی در طول روز ایجاد شود، به‌ویژه اگر با عملکرد روزانه تداخل داشته باشد، درمان کوتاه‌مدت با خواب‌آور‌های خواب‌آور ضروری است. اضطراب مداوم ممکن است به روش های خاصی نیاز داشته باشد.

بخوانید  دعای سریع الاجابه برای شفای مریض

بی خوابی روانی فیزیولوژیکی

بی خوابی روانی فیزیولوژیکی

بی خوابی، به هر دلیلی که باشد، می تواند مدت ها پس از برطرف شدن محرک ها ادامه یابد، معمولاً به این دلیل که بیماران در چشم انداز یک شب بی خوابی دیگر و به دنبال آن یک روز خسته دیگر احساس اضطراب پیش بینی می کنند. به طور کلی، بیماران ساعت ها در رختخواب می گذرانند و روی بی خوابی خود تمرکز می کنند و به آن فکر می کنند و در به خواب رفتن در اتاق خواب خود بیشتر از دور از خانه مشکل دارند.

راهبردهای شناختی رفتاری

اگرچه اجرای استراتژی های شناختی-رفتاری دشوارتر است و زمان بیشتری می برد، اما اثرات آن پس از پایان درمان مدت زیادی باقی می ماند.

این استراتژی ها شامل:

بهداشت خواب (به ویژه محدودیت زمان در رختخواب)

تحصیلات

آموزش تمدد اعصاب

کنترل محرک

درمان شناختی

خواب آورها برای بیمارانی مناسب است که نیاز به تسکین سریع دارند و بی خوابی آنها اثراتی در طول روز داشته است، مانند خواب آلودگی و خستگی زیاد در طول روز. در بیشتر موارد این داروها نباید به طور نامحدود استفاده شوند.

بخوانید  راهنمای کامل نگهداری از گیاه پتوس در خانه

خواب آلودگی در طول روز

تشخیص نادرست آپنه انسدادی خواب بسیار شایع است و خطرات متعددی را برای بیمار و اشخاص ثالث

خواب آلودگی در طول روز یکی از شایع ترین علائم مرتبط با خواب است که حدود ۲۰ درصد از بزرگسالان در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. این علامت اصلی بیمارانی است که به کلینیک های خواب مراجعه می کنند. در بین نوجوانان، سالمندان و کارکنانی که در شیفت های چرخشی کار می کنند، شیوع بیشتری دارد.

خواب آلودگی بیش از حد در طول روز می تواند پیامدهای جدی مختلفی داشته باشد. افراد مبتلا به این مشکل در معرض خطر تصادف در حین رانندگی و تصادف در محل کار قرار دارند و نسبت به سایر بزرگسالان از مشکلات سلامتی بیشتری رنج می برند. نوجوانان خواب‌آلود نسبت به سایر دانش‌آموزان به طور قابل توجهی سطح پیشرفت تحصیلی پایین‌تری دارند و دیرتر وارد می‌شوند.

خواب‌آلودگی در طول روز همچنین با اختلال در عملکرد حرفه‌ای مانند پزشکان و قضات مرتبط است و کارگرانی که این مشکل را دارند ممکن است تنبل یا بی‌انگیزه تلقی شوند.

خستگی در طول روز

علل خواب آلودگی و خستگی در طول روز

خواب آلودگی در طول روز ممکن است به دلیل کم خوابی، اثرات داروها، استفاده از مواد غیرقانونی، آپنه انسدادی خواب (OSA) و سایر شرایط پزشکی و روانپزشکی باشد. خواب آلودگی بیش از حد ناشی از پرخوابی اولیه با منشاء مرکزی (مثلاً نارکولپسی، پرخوابی ایدیوپاتیک) کمتر شایع است.

بخوانید  برای دررفتگی و درد فک به چه دکتری مراجعه کنیم ؟

محرومیت از خواب

کم خوابی شایع ترین علت خواب آلودگی در طول روز است. افراد سالم حتی پس از کم خوابی خفیف نیز ممکن است علائمی را تجربه کنند. مطالعاتی که بزرگسالان را به مدت ۱۴ شب متوالی به شش ساعت خواب در شب محدود می‌کردند، اختلال قابل توجهی در عملکردهای عصبی زیستی نشان دادند. افراد مبتلا به کم خوابی مزمن اغلب از کمبودهای فزاینده شناختی و عملکرد خود بی اطلاع هستند.

به طور متناقض، بیشتر انواع بی خوابی مزمن (مانند بی خوابی اولیه، بی خوابی آسیب شناختی روانی، و بی خوابی متناقض) با بیش هوشیاری در طول روز به جای خواب آلودگی همراه هستند. خواب‌آلودگی بیش از حد در روز در بیمار مبتلا به بی‌خوابی نشان‌دهنده بیماری‌های همراه، مانند اختلال تنفسی مرتبط با خواب یا اختلال خلقی است.

اثرات داروها

خواب آلودگی شایع ترین عارضه جانبی داروهایی است که بر روی سیستم عصبی مرکزی اثر می گذارند. تنظیم خواب و بیداری فرآیند پیچیده ای است که عوامل و سیستم های متعددی را در بر می گیرد. بیشتر آرام بخش ها یا خواب آورها بر یک یا چند انتقال دهنده عصبی مرکزی که در تنظیم خواب و بیداری نقش دارند، مانند دوپامین، اپی نفرین، نوراپی نفرین، استیل کولین، سروتونین، هیستامین، گلوتامات γ-آمینوبوتیریک اسید و آدنوزین تأثیر می گذارند.

بخوانید  آیا لمینت ناخن ترمیم دارد؟ تفاوت کاشت ناخن و لمینت ناخن چیست ؟

اتانول پرمصرف ترین عامل با اثرات آرام بخش است. داروهای بدون نسخه مانند آنتی هیستامین های H1 (دیفن هیدرامین، هیدروکسی زین یا تریپرولیدین) نیز معمولا استفاده می شود. آنتی هیستامین‌های آرام‌بخش، بنزودیازپین‌های با اثر طولانی‌تر و داروهای ضد افسردگی آرام‌بخش با عملکرد پایین‌تر در تست‌های رانندگی و نرخ بالاتر تصادفات رانندگی مرتبط با خواب‌آلودگی در طول روز مرتبط هستند.

در میان پرکاربردترین داروهای ضد فشار خون، خستگی و خواب‌آلودگی در طول روز از عوارض جانبی رایج مسدودکننده‌های بتا مانند پروپرانولول هستند، اما آگونیست‌های آلفا ۲ کلونیدین و متیل دوپا نیز باعث آرام‌بخشی می‌شوند. بیمارانی که داروهای ضد تشنج یا ضد روان پریشی دریافت می کنند نیز اغلب اثرات آرام بخش را گزارش می کنند. در بین مواد مخدر، ماری جوانا دارای اثرات آرام بخش قابل توجهی است.

بی خوابی مرتبط با اختلالات جسمی

اختلالات جسمی می تواند با خواب تداخل داشته باشد و باعث بی خوابی و خواب آلودگی بیش از حد در طول روز شود. اختلالاتی که باعث درد یا ناراحتی می شوند (مانند آرتریت ، سرطان ، فتق دیسک )، به ویژه آنهایی که با حرکت بدتر می شوند، باعث برانگیختگی های گذرا و تشنج های شبانه با کیفیت پایین می شوند، همچنین می توانند با خواب تداخل کنند.

بخوانید  سم زدایی از کف پا با دستگاه حقیقت دارد؟

درمان برای اختلال زمینه‌ای و تسکین علائم (مثلاً با مسکن‌ها قبل از خواب) انجام می‌شود.

بی خوابی مرتبط با اختلالات روانی

بیشتر اختلالات خواب ذهنی می تواند باعث بی خوابی و خواب آلودگی بیش از حد در طول روز شود. حدود ۸۰ درصد از بیماران مبتلا به افسردگی اساسی این علائم را گزارش می کنند. در مقابل، ۴۰ درصد از افراد مبتلا به بی خوابی مزمن دارای یک اختلال روانی جدی هستند که در درجه اول یک اختلال خلقی است.

بیماران افسرده ممکن است مشکلات شروع خواب یا بی خوابی حفظ خواب را تجربه کنند. گاهی اوقات، در مرحله افسردگی اختلال دوقطبی و اختلال عاطفی فصلی، خواب قطع می شود اما بیماران خستگی در طول روز را گزارش می کنند که فروکش نمی کند.

هنگامی که افسردگی با بی خوابی همراه است، داروهای ضد افسردگی که باعث افزایش آرام بخش می شوند (مانند سیتالوپرام ، پاروکستین ، میرتازاپین ) ممکن است به خواب بیماران کمک کنند. این داروها در دوزهای منظم و نه در دوزهای پایین برای اطمینان از اصلاح افسردگی استفاده می شوند. با این حال، پزشکان باید بدانند که این داروها به طور قابل پیش بینی آرام بخش نیستند و ممکن است خواص فعال کنندگی داشته باشند.

بخوانید  کمیسیون ماده ۷

علاوه بر این، آرامبخش ارائه شده ممکن است بیشتر از مفید بودن آن باشد و باعث خواب آلودگی بیش از حد در طول روز شود و این داروها ممکن است عوارض جانبی دیگری مانند افزایش وزن داشته باشند. از طرف دیگر، هر ضد افسردگی را می توان با یک خواب آور استفاده کرد.

اگر افسردگی با خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز همراه باشد، داروهای ضد افسردگی با ویژگی‌های فعال‌کننده مانند بوپروپیون، ونلافاکسین ، برخی از مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) مانند فلوکستین و سرترالین ممکن است انتخاب شوند.

سندرم خواب ناکافی (کم خوابی)

بیماران مبتلا به سندرم خواب ناکافی در شب به اندازه کافی نمی خوابند تا در هنگام بیداری هوشیار بمانند. علت معمولاً تعهدات اجتماعی یا کاری متفاوت است. سندرم خواب ناکافی احتمالاً شایع ترین علت خواب آلودگی بیش از حد در طول روز است که با افزایش زمان خواب از بین می رود (مثلاً در تعطیلات آخر هفته یا تعطیلات). پس از دوره های طولانی محرومیت از خواب، هفته ها یا ماه ها خواب طولانی برای بازگرداندن هوشیاری روزانه لازم است.

اختلالات خواب مرتبط با مواد شیمیایی

بی خوابی و خواب آلودگی بیش از حد در طول روز ممکن است به دلیل استفاده مزمن از محرک های سیستم عصبی مرکزی (مانند آمفتامین ها، کافئین)، خواب آورها (مثلاً بنزودیازپین ها)، سایر آرام بخش ها، شیمی درمانی با آنتی متابولیت ها، ضد تشنج ها (مانند آنتی متابولیت ها)، گرم، فنی توئین باشد . ، متیل دوپا ، پروپرانولول ، الکل، و آماده سازی هورمون تیروئید (به جدول برخی از داروهایی که با خواب تداخل می کنند مراجعه کنید ).

بخوانید  کدهای خطای کولر گازی اینورتر گری و راهنمای کامل عیب یابی

به طور کلی، داروهای خواب آور تجویزی می توانند تحریک پذیری و بی تفاوتی ایجاد کنند و هوشیاری ذهنی را کاهش دهند. بسیاری از عوامل روانگردان می توانند حرکات غیرطبیعی را در طول خواب القا کنند.

بی خوابی ممکن است در طول قطع داروهای مضعف سیستم عصبی مرکزی (مانند باربیتورات ها، مواد افیونی، آرام بخش ها)، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، مهارکننده های مونوآمین اکسیداز یا داروهای غیرقانونی (مانند کوکائین، هروئین، ماری جوانا، فن سیکلیدین) رخ دهد. قطع ناگهانی داروهای خواب آور یا آرام بخش می تواند باعث عصبی شدن، لرزش و تشنج شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×