» معرفی دارو و قرص » قرص باکلوفن چیست و چه عوارضی دارد
قرص باکلوفن چیست و چه عوارضی دارد
معرفی دارو و قرص

قرص باکلوفن چیست و چه عوارضی دارد

خرداد 25, 1402 150216

درمانی گرفتگی عضلات با استفاده از قرص باکلوفن

بیشتر پزشکان برای افرادی که دارای گرفتگی عضله هستند، قرص باکلوفن تجویز می کنند. این دارو یکی از انواع داروهایی است که برای درمان گرفتگی عضلات با تاثیر بر روی نخاع می باشد. البته مصرف این دارو به افرادی که برخی از بیماری ها مانند ام اس دارند، پیشنهاد می شود. از دیگر مزایای استفاده از قرص باکلوفن می توان به تسکین درد عضلانی اشاره کرد که منجر به عملکرد بهتر ماهیچه های افراد می شود. توجه داشته باشید که میزان مورد نظر برای مصرف قرص باکلوفن باید توسط دکتر تجویز شود، بنابراین بهتر است پیش از مصرف از یک پزشک مشورت بگیرید.

قرص باکلوفن

معرفی قرص باکلوفن

قرص باکلوفن (Baclofen) یک نوع قرص و داروی شیمایی است که منجر به شل شدن عضلات و ضد اسپاسم می شود. این دارو در حالت‌های متفاوتی عرضه می شود که از آن ها می توان به متداول ترین آن یعنی قرص جامد اشاره کرد. مصرف این دارو برای برخی افراد به صورت تزریق مستقیم و مایع خوراکی تجویز می شود. عملکرد این دارو بدین صورت است که با جلوگیری از صدور پیام عصبی به عضلات می شوند. این کار باعث شل شدن عضلات افراد می شود.

بخوانید  معرفی قرص و شربت کتوتیفن (KETOTIFEN) و عوارض جانبی و دلایل مصرف آن

قرص باکلوفن را در چه زمانی مصرف کنیم

یکی از نکات اصلی که هنگام مصرف یک قرص باید رعایت کنیم، ساعت و زمانی که است که می خواهیم این قرص را بخوریم. مصرف این قرص می تواند با غذا و بدون غذا باشد، زمان و نحوه مصرف این قرص باید با توجه به تجویز پزشک باشد. به طور معمول پزشکان مصرف قرص باکلوفن را سه بار در روز پیشنهاد می کنند.

پزشکان برای این که عوارض قرص باکلوفن کم تر شود، معمولا دوز پایین تجویز می کنند. پس از مصرف کردن این دارو با گذشت مدتی می توانید دوز آن را بیشتر کنید. یکی از نکاتی مهمی که باید رعایت شود، میزان دوزی است که مصرف می کنید، شما نباید به صورت خودسرانه میزان دوزی که باید مصرف کنید، را تغییر دهید.

افرادی که در حال حاضر با تجویز پزشک قرص باکلوفن را مصرف می‌کنند، باید بدانند که قطع ناگهانی قرص باکلوفن می‌تواند عواقب بدی برای برای ایشان داشته باشد. توهم و تشنج از عوارض خطرناک قطع ناگهانی این دارو هستند. در صورتی که می‌خواهید مصرف این دارو را کنار بگذارید، بهتر است به صورت تدریجی مصرف آن را کاهش دهید.

بخوانید  با 16 درمان سریع و سه سوته آفت دهان در خانه آشنا شویم
قرص باکلوفن
قرص باکلوفن

درست مانند دیگر داروهای موجود استفاده زیاد از قرص باکلوفن ممکن است باعث ایجاد برخی از عواقب مانند سرگیجه و استفراغ شود. در صورتی که این دارو را بیش از حد مجاز مصرف کردید، حتما به یک پزشک مراجعه کنید تا سلامت شما در خطر نیافتد.

آیا قرص باکلوفن برای درمان بیماری نیز مناسب است؟

برخی از پزشکان مصرف قرص باکلوفن را برای درمان برخی از بیماری ها و اعتیاد ها مانند اعتیاد به الکل تجویز می کنند. به طور معمول افرادی که دارای اعتیاد به الکل هستند، باید به صورت روزانه سه مرتبه این قرص را میل کنند. البته میزان دوز مصرفی باید با تجویز پزشک متخصص باشد. زیرا ممکن است در برخی از موارد ضروری پزشک مجبور به تجویز دوز بالا از قرص باکلوفن شود.

با این حال به طور کلی مصرف قرص باکلوفن برای افرادی توصیه می شود که قصد دارند درد عضلانی خود را رفع کنند. این دارو معمولا به عنوان داروی ترکیبی با استامینوفن مصرف می شود تا تاثیر بهتری در بدن بیمار داشته باشد. البته لازم به ذکر است که استفاده از داروهای شل کننده باید به صورت موقت باشند.

بخوانید  عوارض و نحوه مصرف شربت کتوتیفن برای کودکان

آیا مصرف دارو در دوران بارداری یا شیردهی باعث ایجاد مشکل می شود؟

معمولا داروهای شیمیایی در دوران بارداری یا شیردهی به دلیل داشتن تاثیرات بد در بدن مادر، تجویز نمی شوند. قرص باکلوفن در داروهایی که می توانند در این دوران ها استفاده شود، در رده c قرار می گیرد. البته مضرات این دارو در بدن بیماران، کامل تشخیص داده نمی شود. به همین دلیل پزشکان تجویز قرص باکلوفن را زمانی صلاح می دانند که مزایای آن بیشتر از معایبش باشد. از معایبی که به صورت آزمایشی در بدن مادران باردار دیده شده است، بروز مشکلات تغذیه ای برای مادر یا نوزاد می باشد.

قرص باکلوفن؛ یک تیر و چند نشان

قرص باکلوفن (Baclofen) یکی از داروهای شل کننده عضلات است. این داروی شیمیایی به نوعی ضد اسپاسم نیز می باشد که بیشتر برای بیماران دارای ام اس تجویز می شود. البته این دارو تنها به صورت قرص نمی باشد و برخی از پزشکان تزریق بافلوکن را تجویز می کنند. این دارو برای افرادی که دارای برخی از بیماری های مزمن مانند زخم معده هستند، نمی توانند این دارو را مصرف کنند.

بخوانید  قرص ایروکاست ۱۰ میلی گرم مزایا + 18 عارضه و زمان مصرف

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×