» زیبایی دندان ها » نحوه تعویض لمینت دندان
نحوه تعویض لمینت دندان
زیبایی دندان ها - ترمیم دندان

نحوه تعویض لمینت دندان

اسفند 6, 1402 100320

نحوه تعویض لمینت دندان

یکی از مسائل بسیار مهم برای افرادی که لمینت دندان انجام داده‌اند، امکان تعویض لمینت است؛ همان طور که می‌دانید یکی از روش‌های زیباسازی خط لبخند، لمینت دندان است که مشکلات ظاهری دندان را پوشش می‌دهد.

این روش دوام و ماندگاری بسیار بالایی دارد و می‌توان گفت که ۱۰ تا ۱۵ سال برای شما قابل استفاده است؛ البته اگر به صورت صحیح مراقبت‌های بهداشتی دندان‌های لمینت را انجام دهید، ماندگاری بیشتری می‌تواند داشته باشد.

خوب است بدانید که اگر شما به هر دلیلی نخواهید دیگر از لمینت دندان استفاده کنید، می‌توانید آن را تعویض کنید.

در این مقاله در مورد تعویض لمینت دندان، به‌طور کلی توضیح داده شده است؛ بنابراین تا آخر این مقاله، همراه ما باشید.

چه زمانی بايد لمینت دندان را تعویض کنیم؟

همه‌ی افرادی که لمینت کرده‌اند، دوست دارند تا سال‌های زیادی لمینت مانند روز اول زیبا و درخشان بماند؛ اما در بعضی مواقع، فرد به دلیل مشکلاتی باید لمینت خود را تعویض کند.

بخوانید  جلوگیری از عوارض ناشی از روکشهای لمینت با پورسلین

در ادامه این قسمت، با برخی از این مشکلات آشنا می‌شوید که فرد را مجبور به تعویض لمینت می‌کند.

  • شکستن:

شکستگی یا لب پر شدن لمینت، یکی از دلایل برداشتن یا تعویض لمینت است؛ این مشکل ممکن است در اثر جویدن چیزهای سفت، وارد شدن ضربه، آسیب‌های ورزشی، تصادف، زمین خوردن و یا حتی دندان قروچه به وجود بیاید.در چنین مواقعی، لمینت دندان باید تعویض گردد؛ توجه داشته باشید که لمینت سرامیکی قابلیت ترمیم یا بازسازی ندارد.

  • تغییر رنگ:

بعد از نصب لمینت، ممکن است برخی افراد از ناهمخوانی رنگ لمینت با دندان‌های مجاور ناراضی باشند و اقدام به برداشت لمینت دندان کنند.برای جلوگیری از این اتفاق، بهتر است برای نصب لمینت از یک دندان‌پزشک ماهر و باتجربه کمک بگیرید.

چه زمانی بايد لمینت دندان را تعویض کنیم؟

البته در برخی مواقع، تغییر رنگ لمینت به دلیل استفاده بیش از حد از برخی مواد غذایی مانند قهوه، چای، نوشابه، مشروبات الکلی یا سیگار کشیدن ایجاد می‌شود؛ در این مواقع، فرد برای ايجاد زیبایی مجبور به تعویض لمینت دندان می‌شود.

  • پوسیدگی:

همان طور که می‌دانید لمینت مستعد پوسیدگی نیست اما دندان‌های طبیعی شما، حتی اگر لمینت داشته باشید ممکن است پوسیده شوند؛ پس اگر پوسیدگی دندان طبیعی، لمینت را تحت تاثیر قرار دهد، لازم است که لمینت را برداشته و تعویض شود.دندان‌پزشکان، پوسیدگی دندان را رفع می‌کنند و لمینت‌های جدید را جایگزین لمینت‌های قدیمی می‌کنند.

  • نصب اولیه نامناسب:

یکی دیگر از دلایلی که فرد را وادار به تعویض لمینت می‌کند، نصب اولیه نامناسب است؛ در این مواقع، لمینت‌ها هنگام کارگذاری به درستی نصب نشده‌اند و به آسانی بدون شکستگی از دندان‌ها جدا می‌شوند.در صورت متوجه شدن این موضوع، سریع به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا با نصب صحیح این مشکل را رفع کند.

  • جدا شدن لمینت‌های پرسلن:

زمانی که لمینت از بین برود یا از جای خود جدا شود، باید تعویض شود؛ اگر توانستید لمینت را پیدا کنید، آن را داخل یک ظرف قرار دهید و همراه خود به دندان‌پزشکی ببرید.

بخوانید  جرمگیری و بروساژ یک اقدام ساده با نتایج شگفت‌انگیز

ممکن است دندان‌پزشک، دوباره همان لمینتی که جدا شده برروی دندان شما نصب کند؛ البته در بسیاری از مواقع، باید لمینت جدید ساخته شود، با این حال لمینت جدا ‌شده را با خود ببرید.

  • عفونت کانال ریشه:

هنگامی که به خوبی مراقبت‌های بهداشتی دندان و دهان را رعايت نکنید، عوامل بیماری‌زا و باکتری‌های دهان به پالپ دندان رسیده و منجر به عفونت کانال ریشه دندان می‌شوند.

این مشکل ممکن است به دلیل پوسیدگی دندان هم ایجاد شود؛ زمانی که پالپ دندان آلوده می‌شود، می‌تواند منجر به درد شدید و احتمال گسترش عفونت به سایر قسمت‌های دهان می‌شود.

نحوه تعویض لمینت دندان

توجه داشته باشید که اگر دندانی که لمینت دارد دچار عفونت شده باشد، باید حتما لمینت پرسلن را برداشته تا درمان عفونت ریشه دندان انجام شود؛ پس از اینکه عفونت درمان شد، می‌توانید از لمینت جدید برای تاج دندان استفاده کنید.

  • حساسيت به مواد دندان‌پزشکی:

این مورد خیلی نادر است، اما ممکن است به مواد مورد استفاده برای نصب لمینت واکنش نشان دهید.اگر متوجه تورم یا تحریک لثه‌های خود شدید، حتما باید در اولین فرصت به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

  • رنگ و اندازه اشتباه:

با انتخاب یک دندان‌پزشک بی‌تجربه، با رنگ و سایز اشتباه لمینت دندان مواجه می‌شوید؛ در چنین مواقعی باید لمینت دندان را تعویض کنید، پس حتما در انتخاب دندان‌پزشک زیبایی دقت کنید.

بخوانید  درمان سریع ورم صورت در اثر دندان درد

نحوه تعویض لمینت دندان

یکی از روش‌های بسیار قدیمی برداشتن لمینت دندان که در گذشته‌های دور مورد استفاده قرار گرفته است، برداشتن لمینت با کمک ورقه‌های سمباده است؛ امروزه برای تعويض و برداشتن لمینت دندان از روش‌های بسیار پیشرفته‌تری استفاده می‌کنند.دندان‌پزشک در این روش قدیمی با استفاده از سمباده‌های نرم، مینای دندان‌ها را از زیر لمینت‌ها خارج می‌کند.

در برخی مواقع برای برداشتن لمینت، از دریل‌های کاربیدی استفاده می‌کنند؛ در این روش با فشار و سرعت بیشتری نسبت به روش سمباده، لمینت از روی دندان جدا می‌شود.تنها مشکل این روش، این است که دریل‌های کاربیدی انعطاف ناپذیر هستند.

نحوه تعویض لمینت دندان

یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های تعویض لمینت، برداشتن لمینت دندان توسط وسیله ایر ابریژن است؛ دندان‌پزشک در این روش با استفاده از این وسیله، برروی دندان‌ها جریان هوای دارای ذرات اکسید آلومینیوم را قرار می‌دهد.این جریان هوا، موجب ساییدگی جزئی سطح روی دندان شده و در نتیجه لمینت از دندان به راحتی جدا می‌شود.

آیا برداشتن لمینت دندان درد دارد؟

میزان درد در هنگام برداشتن لمینت دندان، بستگی به میزان تراش خوردگی مینای دندان و نحوه انجام مراقبت‌های بهداشتی بعد از لمینت دارد؛ اگر دندان‌ها وضعیت سلامتی خوبی داشته باشند و دندان‌ها در هنگام نصب لمینت به مقدار خیلی کم تراش خورده باشند، می‌توان گفت که برداشتن لمینت دندان درد زیادی ندارد و این درد قابل تحمل است.

بخوانید  اصول و روش های کاربردی ارتودنسی دندان: راهی به سوی لبخندی زیبا و سالم

اگر پس از گذشت مدت کوتاهی از نصب لمینت، اقدام به برداشتن لمینت کنید، هيچ دردی در زمان برداشتن لمینت احساس نمی‌کنید چون دندان و لمینت هر دو سالم هستند؛ البته اگر به هر دلیلی دندان درد داشته باشید و قصد تعویض لمینت را داشته باشید، بدون شک در زمان برداشتن لمینت با احساس درد نسبتا زیادی مواجه می‌شوید.

به‌طور کلی با وارد شدن کمی فشار به لثه، برداشتن لمینت انجام می‌شود؛ شخصی که در حالت عادی قصد تعویض لمینت را دارد، احساس درد چند ثانیه‌ای را باید تحمل کند و اما شخصی که به درد دندان دچار است و به دندان‌پزشک مراجعه می‌کند باید درد بیشتری را تحمل کند، چون فشار به لثه موجب بیشتر شدن درد دندان می‌شود.

در مواقعی که فرد درد زیادی دارد، دندان‌پزشک از داروی بی‌حسی استفاده می‌کنند؛ البته خوب است بدانید که اگر نصب لمینت توسط یک دندان‌پزشک ماهر انجام شود، در هنگام نصب و برداشتن لمینت درد خیلی کمی را احساس می‌کنید.

ترمیم لمینت دندان چیست؟

از روش ترمیم لمینت دندان، می‌توان در صورت بروز مشکل در لمینت دندان به خصوص اگر دندان‌های جلویی باشد استفاده کرد؛ با ترمیم لمینت دندان می‌توان زیبایی را دوباره مانند روز اول به دندان‌ها برگرداند.

بخوانید  تفاوت روکش کامپوزیت و لمینت دندان - دکتر عطیه تقوایی

دندان‌پزشک پس از بررسی وضعیت لمینت دندان و خود دندان، میزان آسیب‌دیدگی و هدف ترمیم لمینت را مشخص می‌کند تا یک روش مناسب برای ترمیم انتخاب کند.

نتیجه گیری

با خواندن این مقاله متوجه شدید که در صورت هرگونه مشکل و نارضایتی فرد، امکان تعویض و ترمیم لمینت دندان وجود دارد؛ تنها کافی است از همان ابتدا به یک کلینیک دندان‌پزشکی زیبایی معتبر مراجعه کنید تا با گرفتن مشاوره، بهترین روش را برای رفع مشکلات ظاهری دندان خود انتخاب کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×