» دانستنی ها » معلم اول لقب کیست
دانستنی ها

معلم اول لقب کیست

تیر 8, 1402 230341

آیا شما می دانید معلم اول لقب چه کسی است؟

حتما شما نیز تا به امروز یک بار لقب معلم اول را شنیده‌ اید، اما آیا می دانید که این لقب متعلق به چه کسی است؟ همانطور که می توان از روی این لقب حدس زد، لقب معلم اول برای فردی در نظر گرفته شده است که یک شخصیت مهم ادبی می باشد. حال اگر شما نیز قصد دارید با فردی که این لقب به ایشان نسبت داده شده است، آشنا شوید و کمی درباره ایشان بدانید، این مطلب را از دست ندهید.

معلم اول لقب کیست

معلم اول ادبیات جهان؛ لقب…

معلم اول به فردی گفته می شود که به اعتقاد بسیاری از علم حکمت را به دست نوشته هایی تبدیل کرد و آن را به مردم می آموخت، این فرد کسی نیست جز ارسطو. البته در کتب مختلف روایت های متعددی وجود دارد که چرا به ارسطو لقب معلم اول را دادند که در این بخش قرار است برخی از این روایت ها را با هم مرور کنیم.

بخوانید  چرا ماشین لباسشویی بوش بخریم ؟

در روضات الجنات آمده است که لقب معلم اول به ارسطو به این دلیل گفته می شود که نخستین نفری بوده است که مذهب تناسخ را با توجه به علم منطق ابطال کرد و این گونه مطالب را از مطالب حکمت جدا کرده است. این فیلسوف یونانی با لقب معلم اول به عنوان یکی از مهم ترین انسان ها در تاریخ دنیا شناخته می شود.

اشتباه نکنید، ارسطو اولین فیلسوف یونانی نبود، ایشان تنها ۲۰ سال شاگرد یکی دیگر از فیلسوف های بزرگ یونانی به نام افلاطون بوده است. ملقب شدن ایشان به معلم اول بنا بر گفته سیدموسوی این است که آثاری خاص در حوزه‌ های منطق و فلسفه دارد. او جزو نخستین افرادی بوده است که مطالب مبحث منطق را به صورت دسته بندی شده در اختیار دیگران قرار داده است.

ارسطو؛ یکی از تاثیرگذارترین افراد بر حکمت اسلامی

دانشیار گروه الهیات دانشگاه فردوسی درباره ارسطو اشاره کرده اند که ایشان تاثیر زیادی بر روی حکمت رایج داشته اند. حکمت رایج یکی از مهم ترین بخش ها در صحبت های ابن سینا نیز بوده است. به همین دلیل نوشته های ارسطو تاثیر زیادی در حکمت اسلام گذاشته است.

بخوانید  راه های خوشتیپ تر شدن برای خانم ها

امروزه در زمانی هستیم که حدود ۲۰ قرن از مرگ ارسطو می گذرد اما همچنان آثار ایشان در میان مردم به زبان های مختلفی ترجمه شده است. ایشان در حوزه‌ های متعددی که از آن ها می توان به الهیات و منطق اشاره کرد که همچنان آثار این فیلسوف مورد توجه تاریخ شناسان و فیلسوفان است. بنابراین نمی توان آثار ارسطو را تنها به یک حوزه محدود کرد، ایشان حتی در حوزه اخلاقیات نیز نوشته های ارزشمندی دارد. حال بیاید کمی بیشتر با این فیلسوف بزرگ آشنا شویم.

معلم اول لقب کیست

مختصری درباره یکی از بزرگان فلسفه جهان

ارسطو که نام کامل ایشان اَرِسطاطالیس می باشد در سال ۳۲۲ در کشور یونان زاده شده است. ایشان از بزرگ ترین فیلسوف های غربی هستند که به عنوان اولین زیست شناس بزرگ اروپایی نیز شناخته می شود. به همین دلیل است که نمی توانیم حوزه فعالیت های ارسطو را محدود پنداریم.

جالب است بدانید که ارسطو به مدت چهار سال آموزگار اسکندر مقدونی نیز بوده است. ایشان را در کنار سقراط و افلاطون به عنوان بزرگ ترین و بهترین فیلسوف های یونان باستان می شناسند. در نظر ارسطو فلسفه دانش هستی است.

بخوانید  راهکار های حفاظت از چشم ها در استفاده از مانیتور با 7 راهکار طلایی

ارسطو به عنوان یکی از بزرگ ترین فیلسوف های یونان باستان از نخستین افرادی بود که در حوزه فلسفه تحلیلی ورود کرد. یکی از کارهایی که ایشان در زمان خود انجام داده است این می باشد که زمین را به عنوان مرکز هستی ترسیم کرده است و دیگر کرات را در حول محور زمین رسم کرده است. اکنون نوبت به آن رسیده است که اخلاق را به صورت خلاصه از دید ارسطو بررسی کنیم.

در نظر ارسطو، تمامی اموری که انسان انجام می دهد برای سود و خیری می باشد که به آن کار ارزش می دهد. البته با توجه به این نظریه هیچ موجود به خیر نهایی خود نمی رسد. زیرا انسان مانند یک شمشیر نمی باشد که وظیفه تیز بودن را داشته باشد. وظیفه انسان تنها مختصر و متعلق به او می باشد.

معلم اول؛ فردی دانا در حوزه هایی مانند منطق، الهیات و …

ارسطو که به عنوان معلم اول در شرق و غرب شناخته می شود که یکی از افراد تاثیر گذار در حکمت اسلام و به طور کلی اخلاقیات است. ایشان آثار زیادی را در حوزه های مختلف عرضه کرده است که از آن ها می توان به طبیعیات و درباره آسمان اشاره کرد. ایشان در کنار سقراط و افلاطون جزو بزرگ ترین فیلسوف های یونان باستان به شمار می روند

بخوانید  تقویم مناسبت های سال 1402 همه تعطیلات و روزهای مهم

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×