» ارتودنسی » مینی ایمپلنت چیست و در ارتودنسی چه کاربردی دارد
مینی ایمپلنت چیست و در ارتودنسی چه کاربردی دارد
ارتودنسی - ایمپلنت

مینی ایمپلنت چیست و در ارتودنسی چه کاربردی دارد

اسفند 26, 1402 160223

داشتن دندان‌های سالم و مرتب، همیشه یکی از بزرگترین دغدغه‌‌های بشر بوده. مرتب کردن دندان‌های نامنظم به کمک ارتودنسی امری رایج و معمول است. در سال‌های قبل، برای این کار از روش‌های پیچیده بیومتریک استفاده می‎شد. اما امروزه با پیشرفت چشمگیر علم و تکنولوژی، به خصوص در بخش پزشکی و دندانپزشکی، روش‌های درمان همچون مینی ایمپلنت روز به روز درحال آسانتر شدن می‎باشد.

یکی از این روش‌های تقریبا نوظهور ایمپلنت است. ایمپلنت‎ در واقع یک پیچ از جنس تیتانیوم می‎باشد که به عنوان جایگزین ریشه دندان، در استخوان فک کاشته می‎شود و بر روی آن روکش دندان نصب می‎شود. این کار برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته است. اما ایمپلنت‌ها کاربرد دیگری نیز دارند. مینی ایمپلنت‌ها به نوعی از ایمپلنت‌ها گفته می‎شود که در درمان ارتودنسی بسیار مورد استفاده قرار می‎گیرد و به یک روش بسیار رایج در سراسر دنیا تبدیل شده.

مینی ایمپلنت چیست؟

لنگر یا انکوریج در ارتودنسی دندان چیست؟

درواقع مینی ایمپلنت‌ها نقش لنگر و یا تکیه‎ گاه (انکوریج) را در ارتودنسی دندان ایفا میکنند و موقعیت دندان‌های دیگر نسبت به آنها تغییر می‎کند. قبل از اختراع مینی ایمپلنت‌ها، از دندان‌هایی که ریشه قوی‌تری داشتند (دندان‌های آسیاب و برخی اوقات دندان‌های نیش) به عنوان لنگر استفاده می‎شد. اما بکارگیری این روش محدودیت‏‌های زیادی داشت. برای مثال، در این روش ارتودنتیست‎‌ها نمی‎توانستند از این دندان‌ها برای کشیدن دندان‌هایی که در راستای متفاوت بودند استفاده کنند. حتی در برخی شرایط ممکن است با توجه به شدید بودن نیروی اعمالی، دندان تکیه‌گاه خود شروع به حرکت کند.

بخوانید  قیمت دندانپزشکی و ارتودنسی و کشیدن دندان 1402

 مینی ایمپلنت‌ها یک لنگر موقتی و با ثبات هستند که موقعیت آنها قابل انتخاب است. در شرایطی که نیاز به یک نیروی کمکی برای حرکت دادن دندان‌ها باشد، مینی ایمپلنت‌ها یا مینی اسکروها به کمک متخصص ارتودنسی می‌آیند. حتی با استفاده از این پیچ‎‌ها امکان عقب بردن دندان‌های کج شده به سمت قسمت بی دندان فک وجود دارد.

کاربرد مینی ایمپلنت

امروزه درمان ارتودنسی دندان با مینی ایمپلنت‌ها بسیار راحتتر و کاراتر شده. در گذشته برخی از بیماران حتما باید جراحی فک می‎شدند، اما با استفاده از مینی ایمپلنت، نیازی به جراحی فک نیست. در ادامه با کاربردهای دیگر این روش آشنا می‎شویم:

  • با کمک مینی ایمپلنت میتوان با عقب‎تر کشیدن دندان‌های آسیاب، در قوس دندانی فضای کافی ایجاد کرد.
  • هنگامی که نیاز به یک لنگر بسیار محکم و با ثبات برای حرکت دندان‌ها باشد، از مینی ایمپلنت استفاده می‎شود.
  • در بعضی مواقع، ناهمراستایی و کجی دندان به وسیله مینی ایمپلنت اصلاح می‎شود.
  • یکی دیگر از کاربردهای مینی ایمپلنت، می‎توان به بستن فاصله بین دندان‌ها اشاره کرد.
  • از مینی ایمپلنت‌ها برای برطرف کردن مشکل اوپن بایت استفاده می‎شود.
  • در برخی شرایط از آنها می‎توان برای بیرون کشیدن دندان نیمه نهفته کمک گرفت.
بخوانید  مرتب کردن دندان ها با ارتودنسی و کامپوزیت

مینی ایمپلنت‌ها می‎توانند در استخوان فک پایین و بالا جاگذاری شوند. این قسمت می‎تواند سقف دهان، فضای بین دندان‌ها، استخوان زیر بینی، انتهای دهان و یا بالای چانه باشد. انتخاب و داشتن آزادی در تعیین ناحیه کاشت تکیه گاه یا لنگر، یکی از مهم‎ترین ویژگی‌های آن است.

مینی ایمپلنت

مراقبت های مینی ایمپلنت ارتودنسی

بعد از ارتودنسی دندان‌ها و کاشت مینی ایمپلنت در استخوان، باید چندین نکته را رعایت کنید. هرگز با انگشت و یا با زبان به آنها فشار نیاورید. با انجام این کار ممکن است ثبات مینی ایمپلنت‌ها را به خطر بیندازید. هنگام مسواک زدن دقت کنید و مطمئن شوید که سطح مینی ایمپلنت‌ها به خوبی تمیز شده و هیچ پلاکی روی آن باقی نمانده است.

متاسفانه همه افراد نمی‏توانند از مینی ایمپلنت‎ استفاده کنند. افراد سیگاری و یا کسانی که مشکلات متابولیک (به علت استفاده از برخی داروها و یا داشتن بعضی از بیماری‌ها) دارند، احتمال دارد تا نتوانند فرآیند یکپارچگی استخوان را با موفقیت طی کنند.

هزینه مینی ایمپلنت

شاید فکر کنید تا با وجود تمامی این محاسن، قیمت مینی ایمپلنت‌ها بیشتر از ایمپلنت‌های معمولی باشد! اما اینگونه نیست. استفاده از مینی ایمپلنت‌ها بسیار سریع‎تر و کم تهاجمی‌تر است و همین امر باعث می‎شود تا شانس بروز عوارض کاهش یابد. زمانی که دندانپزشک برای آماده سازی شما برای انجام این عمل مشخص می‎کند، نظارت و رسیدگی بر روی عوارض استفاده، انجام و تکمیل روش، بسیار کم بوده و همین امر سبب می‎شود تا هزینه‌ها به مقدار قابل توجهی کاهش یابد.

بخوانید  هزینه ارتودنسی فک بالا

کلام آخر:

تحقیقات نشان می‎دهد، تمامی افرادی که از مینی ایمپلنت‌ها یا مینی اسکروها در طی درمانشان استفاده کردند، به حدی از انتخابشان رازی بوده‌اند که آن را به افرادی که نیازمند انجام ارتودنسی هستند، پیشنهاد می‌کنند.

در عین حال که مراحل جایگذاری این پیچ‏‌ها در فک عملی بسیار تخصصی است، بیماران درد و یا ناراحتی را حس نمی‎کنند. اما بعد از انجام این کار نیاز است تا بیمار، در زمینه حفظ و نگهداری پیچ‏‌ها و همچنین رعایت بهداشت آنها به توصیه‌های متخصص ارتودنسی عمل کند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×