» زیبایی و پزشکی » هایفوتراپی چیست و چگونه عمل میکند؟
ماندگاری هایفوتراپی
زیبایی و پزشکی

هایفوتراپی چیست و چگونه عمل میکند؟

شهریور 23, 1402 170211

امواج اولتراسوند با شدت بالا (HIFU) یک درمان نسبتاً جدید برای سفت کردن پوست است. برخی از این روش را جایگزینی غیر تهاجمی و بدون درد برای لیفت صورت می دانند. در این روش از انرژی اولتراسوند برای تحریک تولید کلاژن استفاده می شود که باعث سفت شدن پوست می شود.

هایفو عمدتاً به دلیل استفاده از آن در درمان سرطان شناخته شده است. هایفو برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ در زمینه زیبایی مورد استفاده قرار گرفت.

بعداً در سال ۲۰۰۹، هایفو توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای لیفت ابرو تایید شد. سپس در سال ۲۰۱۴، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) این دستگاه را برای از بین بردن چین و چروک و خطوط ریز روی سینه و گردن (دکلته) مناسب اعلام کرد.

چندین مطالعه بالینی نشان داده اند که هایفو برای لیفت صورت و رفع چین و چروک ایمن و موثر است. افراد پس از چند ماه نتایج را بدون هیچ گونه عوارض جانبی مشاهده کرده اند. هایفو از انرژی متمرکز فراصوت برای هدف قرار دادن لایه های پوست زیر لایه سطحی استفاده می کند. انرژی اولتراسوند باعث گرم شدن سریع بافت می شود.

بخوانید  چطور یک کرم ضد آفتاب خوب انتخاب کنیم؟

هنگامی که دمای سلول به یک حد معین می رسد، سلول دچار آسیب سلولی می شود. هر چقدر هم که بد به نظر برسد، این آسیب باعث می شود سلول ها کلاژن بیشتری تولید کنند (پروتئینی که پوست را تقویت می کند).

افزایش مقدار کلاژن باعث سفت تر، سفت تر و بدون چین و چروک پوست می شود. از آنجایی که پرتو اولتراسوند پرانرژی روی بافت زیر پوست متمرکز است، هیچ آسیبی به پوست فوقانی و بافت مجاور وارد نمی شود.

هایفو برای همه مناسب نیست. به طور کلی این روش در افراد بالای ۳۰ سال که پوست کمی شل دارند بهترین نتیجه را خواهد داد. افرادی که پوستشان در اثر آفتاب آسیب دیده است (فتودیاژ)، یا بسیار شل شده است، ممکن است برای گرفتن نتیجه به چندین جلسه درمانی نیاز داشته باشند.

افراد مسن با آسیب شدید نور خورشید، شلی شدید پوست، یا افتادگی پوست گردن کاندیدای مناسبی برای جراحی نیستند. هایفو برای افراد مبتلا به عفونت یا زخم های باز، جوش ها یا کیست های شدید و کاشت آهن در نواحی مورد نظر توصیه نمی شود.

اثرات هایفوتراپی بر روی پوست:

بخوانید  ایا ماساژ بینی بعد از عمل باعث کوچک شدن بینی میشود ؟

بر خلاف جراحی لیفت صورت، لیزر و رادیوتراپی، هایفو تنها روش غیر تهاجمی است که ساختار زیرین پوست را بدون برش یا دستکاری پوست برای تحریک تولید کلاژن هدف قرار می دهد.

هایفو اثرات زیبایی بر روی پوست دارد، از جمله:

  • پوست نرم و صاف داشته باشید
  • کاهش چین و چروک
  • پوست شل دور گردن سفت می شود

 

  • لیفت گونه ، ابرو و پلک
  • زاویه دهی و برجسته سازی فک
  • لیفت گردن (گردن و بالای سینه)
  • تحریک تولید کلاژن

هموطنان اصفهانی برای انجام هایفوتراپی بدون مراجعه به کلینیک پارسی اینجا کلیک کنید.

مطالعات اثبات شده در مورد اثرات هایفو:

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که هایفو موثر است. در بررسی سال ۲۰۱۸، ۲۳۱ مطالعه مرتبط با استفاده از فناوری اولتراسوند بررسی شد. پس از تحقیق در مورد استفاده از اولتراسوند برای سفت کردن پوست، تقویت بدن و کاهش سلولیت، محققان این روش را ایمن و موثر دریافتند.

انجمن جراحان پلاستیک آمریکا گفت که سفت کردن پوست با اولتراسوند معمولاً در عرض دو تا سه ماه نتیجه می دهد و مراقبت خوب از پوست باعث می شود این اثر تا یک سال باقی بماند.

بخوانید  کلینیک زیبایی دکتر بیوت آماده خدمات‌رسانی به زیباجویان با استفاده از تجهیزات نوین

مطالعه ای بر روی اثربخشی هایفو برای کره ای ها نشان داد که این روش در رفع چین و چروک های فک، گونه ها و ناحیه دهان بسیار موثر است. محققان عکس های استاندارد گرفته شده قبل از درمان و بعد از ۳ ماه و ۶ ماه را مقایسه کردند.

مطالعه دیگری اثرات HIFU را بعد از ۷ روز، ۴ هفته و ۱۲ هفته بررسی کرد. پس از ۱۲ هفته، کشسانی پوست بیماران به طور قابل توجهی در تمام نواحی تحت درمان بهبود یافت.

محققان دیگر تجربه ۷۳ زن و ۲ مرد را که تحت هایفو قرار گرفتند، ارزیابی کردند. پزشکان نتایج را بررسی کردند که نشان دهنده بهبود ۸۰ درصدی در پوست صورت و گردن بود، اما میزان رضایت شرکت کنندگان ۷۸ درصد بود.

دستگاه های مختلفی برای هایفو وجود دارد. این تحقیق اثربخشی دو دستگاه HIFU مختلف را از دیدگاه صاحبان کلینیک و مشتریان HIFU برای اندازه‌گیری اثربخشی بررسی کرد. اگرچه نظرات مشتریان در مورد میزان درد و لذت متفاوت بود، اما محققان دریافتند که هر دو دستگاه در سفت کردن پوست موثر هستند. لازم به ذکر است که این مطالعات شرکت کنندگان بسیار کمی داشتند.

بخوانید  تفاوت بینی گوشتی و استخوانی در عمل زیبایی: جراحی بدون بازگشت ممکن است؟!

ماندگاری هایفوتراپی چقدر است؟

طول مدت و ماندگاری هیپوتراپی به عوامل زیادی مربوط به نوع پوست هر فرد و سرعت روند پیری در پوست بستگی دارد. به طور کلی، اثر هیپوتراپی طولانی مدت است زیرا باعث افزایش تولید کلاژن از پوست می شود. اما روند پیری در اثربخشی هایفو دخیل است و این باعث می شود که اثر هایفو برای حدود ۳ سال قابل مشاهده باشد. می توان گفت هایفوتراپی روند پیری را برای مدت طولانی کند می کند و از بین رفتن پوست را به تاخیر می اندازد. اگر درمان هایفو به درستی انجام نشود، پس از عدم مراقبت یا شرایط خاص پوست هر فرد، اثر هایفو می تواند تا حدود ۶ ماه کاهش یابد.

مراقبت های پس از هایفو (HIFU)  برای افزایش طول عمر هایفوتراپی:

افرادی که پوست خود را با هایفو درمان کرده اند باید بدانند که چگونه پس از درمان از پوست و بدن خود مراقبت کنند تا از عوارض جانبی و مشکلاتی که باعث کاهش اثربخشی درمان می شود جلوگیری کنند.

همچنین برای افزایش دستاوردها، حفظ این موارد ضروری است; بنابراین بیایید نگاهی به مواردی بیندازیم که افرادی که تحت درمان هایفو قرار می گیرند با ید حتما رعایت کنند. اینها برای کسانی است که می خواهند بیشترین بهره را از درمان خود ببرند.

  1. از نور مستقیم خورشید خودداری کنید:
بخوانید  معرفی بهترین متخصص جراحی پلاستیک صورت در شیراز

پس از درمان هایفو پوست، باید چند هفته با سرما و نور خورشید به خوبی از خود مراقبت کنید. دلیل این امر این است که دوری از نور خورشید از هیپرپیگمانتاسیون جلوگیری می کند و احتمال آفتاب سوختگی و آسیب پوست را کاهش می دهد.

استفاده از ضد آفتاب نیز توصیه می شود. زیرا از نفوذ اشعه ماوراء بنفش (UV )خورشید به پوست جلوگیری می کند. این روند باید تا سفت شدن کامل پوست ادامه یابد.

 

  1. الکل ننوشید.

لطفا به خودتان فشار نیاورید. پس از درمان الکل مصرف نکنید. نوشیدن الکل عملکرد کبد را مختل می کند. پس از درمان، کبد باید چربی های بی اثر را تجزیه کند. مصرف الکل باعث می شود کبد چربی های غیر فعال را تجزیه کند.

الکل نه تنها باعث فعالیت بیش از حد کبد می شود، بلکه باعث کاهش سطح خون نیز می شود. مشکل خونریزی شدید است زیرا سرعت لخته شدن خون زمانی که غلظت خون پایین است کاهش می یابد. هرگز الکل ننوشید.

  1. پوست خود را نخارانید.

درست است که خاراندن بدن در زمان خارش ، لذت بخش است. اما پس از درمان پوست خود را خارش ندهید. در این مرحله پوست شما بسیار حساس است و خارش آن باعث آسیب به پوست می شود.

بخوانید  معرفی بهترین ماسک روشن کننده پوست خانگی با طرز تهیه 8 ماسک روشن کننده

اگر زخمی دارید، باید صبر کنید تا خود به خود پوست کنده شود. برداشتن آن باعث ایجاد زخم بزرگ می شود که می تواند منجر به عفونت شود. پس از درمان پوست خود را  نخراشید.

  1. بیشتر آب میل کنید.

می دانیم که آب منبع حیات است. پس از درمان هایفو، نوشیدنی مورد علاقه شما باید آب باشد. آب باید در بالای لیست نوشیدنی های شما باشد. همچنین آب با افزایش تولید کلاژن در بدن، روند بهبودی شما را تسریع می کند. این به نفع شماست که بدنتان را هیدراته نگه دارید. پس تا می توانید آب بنوشید.

  1. حمام آب گرم نگیرید.

هنگام استحمام از آب سرد استفاده کنید زیرا چربی طبیعی پوست را حفظ می کند و پوست را تحریک نمی کند. اگر مجبورید دوش آب گرم بگیرید، از آب ولرم استفاده کنید زیرا این کار باعث تسریع بهبودی پوست می شود. هرگز با آب داغ دوش نگیرید، حتی اگر به آن عادت دارید. شما باید این را حداقل تا بعد از درمان دنبال کنید.

آیا هایفوتراپی دائمی است؟

هایفو برای لیفت صورت دائمی است و برخلاف فیلرها به عوامل طبیعی شما مانند افزایش سن و عملکرد بدن بستگی دارد. پوست و ماهیچه های شما را برای تولید کلاژن و الاستین تحریک می کند و این کار ادامه می یابد. البته روند طبیعی پیری ادامه دارد.

بخوانید  همه چیز درباره درمان رشد فک

هایفو یک درمان دائمی برای از بین بردن چربی است. با استفاده از گرما سلول های چربی در ناحیه مورد نظر مانند شکم یا ران را از بین می برد. نه تنها چربی را از بین می برد، بلکه تولید کلاژن را افزایش می دهد که منجر به سفت شدن و سفت شدن پوست می شود.

 

 

 

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×