» بیماری های عفونی » بهترین داروها برای درمان سویه های جدید کرونا چیست ؟
درمان سویه های جدید کرونا
بیماری های عفونی - بیماریهای تنفسی

بهترین داروها برای درمان سویه های جدید کرونا چیست ؟

مهر 24, 1402 100331

وقتی صحبت از کرونا ویروس می شود، همه به یاد سال های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ می افتند. یعنی روزهایی که نه تنها ایران، بلکه کل کشورهای دنیا درگیر بیماری خطرناکی به نام کویید ۱۹ شدند. این بیماری خطرناک، در مدت ۳ سال توانست جان ۲ الی ۳ میلیون نفر در دنیا را بگیرد. میلیون ها نفر را مبتلا کرد که تعداد زیادی از آن ها توانستند بهبود پیدا کنند. البته عوارض خاصی را هم از خود بر جای گذاشت که کمترین آن اختلالات بویایی و چشایی بود که حتی ممکن است تا سال ها از بین نرود و همچنان با درمان سویه های جدید کرونا درگیر هستیم.

اما خوشبختانه تعداد بسیار بسیار زیادی از مبتلایان در دنیا، کاملا بهبود پیدا کردند و جان سالم به در بردند. این بیماری منشاء ویروسی داشت و به خاطر ابتلای تعداد زیادی از مردم دنیا، یک نوع همه گیری و مصونیت جمعی ایجاد شد که در کاهش تعداد مبتلایان موثر بود. و تا به امروز هم با اینکه چندین بار ویروس کرونا تغییر ژنو داده و سویه های زیادی از آن ایجاد شده است، باز هم روند کاهش مبتلایان را شاهد هستیم.

امروز در این مقاله در مورد داروها و روش های درمانی کاملا موثر بر این بیماری صحبت می کنیم. اگر در مور بیماری کووید ۱۹ و کرونا ویروس اطلاعات تخصصی ندارید، حتما این مطلب را تا انتها بخوانید. ما قصد داریم در این مقاله، آگاهی شما را نسبت به این بیماری بالا ببریم و داروهای موثر بر سویه های جدید را بررسی کنیم. همچنین در مورد طب سنتی و روش های درمان خانگی کووید ۱۹ بحث خواهیم کرد. واکسن های تولیدی در ایران و دنیا و میزان تاثیرگذاری آن ها را بررسی خواهیم کرد تا در این موارد هم اطلاعاتی بدست بیاورید.

بخوانید  عوارض شیمی درمانی سرطان مغز استخوان چیست

ما در این مطلب چند پرسش اساسی و کلیدی مطرح کرده ایم و به آنها پاسخ داده ایم. ممکن است این سوالات، سوالات شما نیز باشد:

۱٫ بهترین داروهای درمان سویه های جدید کرونا کدام است و چه تاثیری روی این بیماری دارد؟

۲٫ علائم سویه های جدید کرونا، چیست؟

۳٫ خاستگاه ویروس کرونا، کجاست؟

۴٫ کرونا چیست و چه علائمی دارد؟

۵٫ درمان خانگی کرونا چگونه است؟

۶٫ گیاهان مفید در درمان کرونا ویروس و سویه های حدید کرونا، کدام است؟

۷٫ انواع سویه های جدید کرونا و درمان آن چگونه است؟

۸٫ اختلال حاد تنفسی ARDS در کرونا چگونه است و چطور درمان می شود؟

۹٫ انواع داروهای موثر پزشکی مدرن در کرونا، کدام است؟

۱۰٫تاثیر واکسن ها بر ویروس کرونا چگونه است؟

درمان دارویی سویه های جدید کرونا ویروس

درمان دارویی سویه های جدید کرونا ویروس

بهتر است قبل از بررسی تاثیر داروهای شیمیایی روی بیماری کووید ۱۹، این ویروس را بهتر بشناسید و با عملکرد آن بیشتر آشنا شوید.

ویروس کرونا را با نام ویروس تاجدار می شناسند. معمولا ویروس های کرونا، به شکل کروی و دایره هستند. کرونا ویروس هم به همین شکل است و وقتی عفونی شود، ویریون ها که همان ویروس های عفونی شده هستند، زیر میکروسکوپ الکترونی به شکل تاج سلطنتی و خورشیدی به نظر می رسند. به همین دلیل به ان ها کرونا ویروس تاجدار می گویند.

معمولا کرونا ویروس شدت بیماری زایی مشابهی با سایر ویروس های هم خانواده ی خود دارد اما چرا اینقدر وحشتناک است، فقط به دلیل سرعت بالا در انتقال و سرایت آن است. کرونا ویروس به خاطر شکل ظاهری کروی و گردی که دارد، به راحتی در هوا و محیط پخش شده و به دلیل عمر بالای آن، سریعا انتقال پیدا می کند.

این ویروس به تغییر ژنوم و ایجاد تغییر در ساختار ژنتیکی خود، می تواند از یک سویه به سویه ی دیگر تبدیل شود. برای اولین بار که این بیماری همه گیر شد، طی یک تغییر ژنتیکی ناگهانی، ژنوم و RNA خود را تغییر دارد و به شکل ویروس جدیدی درآمد. امیکرون، یکی از سویه های معروف آن بود که هنوز هم وجود دارد و دوباره تغییر ژنوم داده است و سویه های مختلف دیگری را پدید آورده است.

بخوانید  چگونه سیگار بکشیم که ضرر نداشته باشد ؟

ویروس کرونا

علائم این بیماری در تمام سویه ها مثل هم نیست و در تمام افراد به یک شکل عمل نمی کند. در برخی وخامت حال بیماران به حدی زیاد است که مجبور به استفاده از دستگاه تنفس ونتیلاتور می شوند و در برخی نیز بقدری کم است که علائم خیلی کمی ایجاد می کند و خیلی زود بدن فرد را ترک می کند.

در درمان بیماری های ویروسی مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی ها یا ویروس های دیگر، معمولا از داروهایی نظیر استامینوفن و آنتی هیستامین در حد کم و یا داروهایی نظیر آزیترومایسین استفاده می شود. این داروها برای کاهش علائم ناشی از کرونا موثر هستند و می توان در سویه های مختلف این بیماری، از آنها استفاده کرد.

آزیترومایسین اگر در حد کمی مصرف شود تا برخی از علائم شدید این بیماری را کم کند، می تواند موثر باشد. اگر آبریزش چشم و بینی زیاد و غیر قابل تحمل باشد می توان در حد یک الی ۲ تا آنتی هیستامین هم مصرف کرد. زیرا مصرف زیاد آنتی هیستامین ها و آزیترومایسین، می تواند اختلال در ایمنی بدن ایجاد کرده و ایمنی بدن را کاهش دهد.

وقتی ایمنی بدن پایین باشد، کرونا ویروس می تواند به راحتی در بدن جولان دهد و سرتاسر بدن و دستگاه های اصلی بدن مانند ریه و کلیه و گوارش را درگیر کند.

سویه های جدید کرونا ویروس مانند دلتا، می تواند علائمی همچون درد شدید بدنی ایجاد کند که در موارد شدید، قابل تحمل نیست. به همین منظور توصیه می شود که استامینوفن خورده شود. و حتی در سویه ی امیکرون نیز توصیه به خوردن این قرص می شود چون می تواند علائم درد و سرگیجه و سردرد را کمتر کند.

بخوانید  آیا معده درد باعث تنگی نفس میشود ؟

اما در مورد موارد شدید کووید ۱۹ که شخص مجبور به بستری در بخش مراقبت های ویژه می شود، باید داروهای تخصصی تری در این زمینه استفاده شود. یکی از این داروهای معروف و گران قیمت که می توانست درمان بیماری را تسریع ببخشد، داروی رمد سیور بود که برای اولین بار در ژاپن برای مقابله با بیماری های ویروسی تولید شده بود و چند سال قبل از بیماری کووید ۱۹ تولید شده بود. این دارو هم اکنون در بیشتر کشورهای جهان تولید و استفاده می شود. در ایران هم موجود است و برای مبتلایان تجویز می شود.

خاستگاه ویروس کرونا، کجاست؟

وقتی در بهمن ماه ۱۳۹۸ برای اولین بار گزارش شد که دو نفر بر اثر ابتلا به یک بیماری ویروسی خطرناک به نام کرونا، فوت شده اند، غیر از ترس و دلهره ای که به جان مردم افتاد و همین ترس عامل ۹۰ درصد مرگ و میرها شد، عده ای بر آن شدند که بدانند منشاء و خاستگاه این ویروس از کجا بوده است.

دانشمندان در تحقیقات خود تخمین می زنند که نیای مشترک تمام کرونا ویروس ها به ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. البته تخمین آن تا ۵۵ میلیون سال پیش نیز زده شده است که همبستگی تکاملی با خفاش ها و پرندگان داشته است.

شکل بیماری زای کرونا ویروس که از چندین نوع تشکیل شده است، اولین بار در دهه ی ۱۹۲۰ در آمریکای شمالی و در میان مرغ ها کشف شد که یک نوع ویروس حاد تنفسی بود و باعث مرگ مرغ ها می شد. ۴۰ سال بعد در سال ۱۹۶۰ دو نوع از گونه های بیماری زای انسانی ان پیدا شد که منجر به سرما خوردگی انسان می شد. این دو ناع با نام های کرونا ویروس E229 و OC43 نام گذاری شدند.

خاستگاه ویروس کرونا، کجاست؟

۴۰ نوع ویروس کرونای بیماری زا وجود دارد که ۷ نوع از آن در انسان ایجاد سرماخوردگی می کند. ۴ نوع آن هر ساله در بین مردم دنیا باعث ایجاد سرماخوردگی معمولی می شود که بعد از چند روز بهبود می یابد. اما ۳ نوع از این ویروس،، نسبت به بقیه کشنده تر و خطرناک تر هستند.

بخوانید  درمان خانگی و قطعی ورم , عفونت و التهاب لوزه در کودکان چیست ؟

ویروس مرس، ویروس سارس و ویروس کووید ۱۹، سه نوع از خطرناک ترین ویروس های کرونا هستند که دو نوع اول کشندگی بالایی دارند اما کرونا ویروس کشندگی کمتری دارد و فقط به خاطر سرعت بالا در انتقال، می تواند خطرناک باشد. این مطلب در تعداد مبتلایان و بهبودیافتگان کل دنیا کاملا مشخص است. تعداد مبتلایان بسیار بالا بود و این نشان از سرعت بالای انتقال بود. و تعداد بهبود یافتگان دو الی چند برابر بیشتر از فوت شدگان بود.

کووید ۱۹ اولین بار در شهر ووهان چین کشف شد و به همین خاطر به این ویروس و بیماری، ویروس ووهان هم گفته می شود. بسیاری از محققان دنیا معتقدند که این ویروس در آزمایشگاه های کشور چین درست شد و برای بهبود اوضاع اقتصادی چین، در مقابل کشورهای ابرقدرت اقتصادی دنیا، ایجاد شد. طی یک اتفاق یا به صورت عمدی از آزمایشگاه به بیرون درز پیدا کرد و با ابتلا کردن چندین نفر در شهر ووهان شروع شد و بعد وارد کشورهای دیگر شد.

ناگفته نماند که با ایجاد این بیماری و ایجاد شدن سویه های متعدد این ویروس، کشورهایی مانند چین، توانستند با تولید و فروش ماسک و برخی از داروها و تجهیزات پزشکی، تا حدودی اقتصاد بیمار خود را درمان کنند و از گردونه ی رقابت در دنیای اقتصاد، حذف نشوند.

در مقابل عده ای هم معتقدند که این ویروس در آزمایشگاه های آمریکایی ساخته شده است. به هر حال ساخت هر کجا و هر کشوری که بود، توانست اقتصاد کشورهای ابرقدرت را حفظ کند یا ارتقا دهد و کشورهای آسیب پذیر را آسیب پذیرتر کند.

واکسن های تولید در کشور چین به قدری زیاد است که تا چندین سال دیگر هم می تواند به هر تعداد و میزان به کشورهای دیگر صادر کند و از درآمد آن، جراحات وارده به اقتصاد خود را ترمیم کند. البته کشورهایی مانند آمریکا، روسیه،آلمان و ترکبه و ایران و برخی دیگر از کشورها بیکار ننشستند وبا تولیدات داخلی واکسن، معادلات چین را بر هم زدند.

بخوانید  برای خوابیدن سریع ورم لثه چه کنیم؟

کرونا چیست و چه علائمی دارد؟

کرونا چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری کرونا، یک غلط مصطلح است و در بین مردم باب شده است. در صورتی که کرونا، بیماری نیست. کرونا، ویروس است و یکی از بیماری های ناشی از آن، کووید ۱۹ است که با همه گیر شدن آن در سال ۲۰۱۹، تعداد بسیاری از افراد را به کام مرگ کشاند.

علائم بیماری کووید ۱۹ متفاوت است و ممکن است در بدن یک فرد ایجاد علائمی کند که در بدن شخص دیگری، آن علائم وجود نداشته باشد. اما برخی از علائم این بیماری شامل موارد زیر است:

  • تب
  • سرفه
  • عطسه و آبریزش چشم و بینی
  • علائم گوارشی نظیر اسهال یا یبوست
  •  دل درد و دل پیچه
  •  تنگی نفس از کم تا شدید
  • سر درد
  • گلودرد
  • بدن درد
  • سرگیجه
  • درد گوش مانند درد اوریون

و برخی از علائم دیگر که در سویه های مختلف این بیماری، متفاوت ظاهر می شود. بهر حال برخی از این علائم در کووید ۱۹ به طور مشترک در افراد ظاهر می شود. مانند تب و لرز و سرفه و عطسه. البته سر درد هم باید به آن اضافه کرد. اما تنگی نفس و گلودرد و بدن درد و سرگیجه یا علائم گوارشی، در همه به طور یکسان نیست.

این ویروس و بیماری، هر بار به شکلی در می آید و اگر علائم آن را دقیق بررسی کنیم می بینیم هر بار به شکلی و از ناحیه ی خاصی از بدن به ناحیه ی دیگری سرایت می کند. مثلا در برخی از موارد، بعد از بهبود علائم سرفه و عطسه، سریعا کلیه های شخص درگیر شده است و حتی برخی را تا پای از کار انداختن کلیه، به پیش برده است. خلاصه باید گفت که این ویروس، بی دلیل به عنوان ویروس منحوس، نامگذاری نشده است.

سویه جدید کرونای امیکرون BQ.1.1 و BQ.1 چیست و پیشگری و درمان آن چگونه است ؟

درمان سویه های جدید کرونا در خانه

وقتی شخصی دچار بیماری کووید ۱۹ می شود، از روزی که ویروس با او در ارتباط بوده تا زمانی که از دوره ی کمون و نهفتگی خارج شود و علائم آن ظهور کند، حدود ۳ الی ۱۴ روز طول می کشد. در برخی، کمتر و در برخی نیز بیشتر طول می کشد که این میزان بسته به نوع سویه و مقاومت و ایمنی بدن بستگی دارد.

بخوانید  قرص ایروکاست ۱۰ میلی گرم مزایا + 18 عارضه و زمان مصرف

اگر شخص مبتلا به کرونا دچار علائم حاد تنفسی نباشد، می تواند تا ۱۴ روز در قرنطینه بماند و بعد از این ۱۴ روز، خود به خود بیماری بهبود پیدا می کند. اما در این مدت می توان در خانه و با امکانات معمولی و ابتدایی، تا حد زیادی از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.

در این ۱۴ روز و کمی هم بیشتر، شخص باید مایعات فراوان و سوپ و غذاهای آبکی بسیار، بخورد. همچنین استفاده از آب میوه های مقوی مانند آب پرتقال و آناناس به دلیل داشتن مواد و املاح معدنی و ویتامین های بسیار، می تواند در افزایش ایمنی بدن، موثر باشد.

شخص باید استراحت مطلق داشته باشد. هر چقدر فعالیت بدنی او شدید باشد، احتمال خستگی او بیشتر می شود و ویروس ها راحت تر می توانند.

استفاده از دمنوش هایی که می توانند کمی تنفس را بهتر کنند و خلط آور هستند، بسیار موثر است. البته نوشیدن دمنوش هایی که ایمنی بدن را بالا می برند و ویروس کشی انجام می دهند، نیز موثر است. مانند دمنوش مریم گلی.

بهبود بیماری کووید ۱۹ در منزل، با استراحت و صبر و تحمل امکان پذیر است. نیازی نیست برای این بیماری حتما در بیمارستان بستری شوید. محیط خانه می تواند ترس ناشی از اتفاقات پیش نیامده در فرد را بهتر کنترل کند.

راه های درمان زیر سویه جدید کرونا امیکرون

گیاهان مفید در درمان کرونا ویروس

بیماری کووید ۱۹، ماهیتی ویروسی دارد و تمامی گیاهان دارویی که ضد ویروس هستند و سیستم ایمنی بدن را بالا میبرند، در درمان آن موثرند.

در طب سنتی ایران زمین و در طب مشرق زمین، گیاهان دارویی جایگاه ویژه ای در درمان بیماری ها دارند. نمی تواند این گیاهان و تاثیر آن ها در درمان بیماری ها را نادیده گرفت. حتی بسیاری از این گیاهان خاصیت پیشگیری کننده در ابتلا به کرونا دارند.

بخوانید  غدد لنفاوی چیست و در کجای بدن قرار دارند و چه علائمی دارد؟

برای مثال، چند گیاه دارویی زیر، می تواند در از بین بردن علائم کووید ۱۹ و سویه های جدید آن مانند دلتا کرون و امیکرون موثر باشد:

  •  آقطی
  • جینسینگ
  •  آلوئه‌ورا
  • گون و آویشن

اینها به عنوان ا‌رتقادهنده سیستم ایمنی و عامل مؤثر در پیشگیری از ابتلا به بیماری ویروسی به کار می روند و روی تمامی سویه های جدید کرونا تا به امروز موثر بوده اند.

  • نارنج
  • لیموشیرین
  • بالنگ
  • مورد
  • اسطوخودوس

و این ها دارای خواص ضد تب، ضد سرفه، ضدالتهاب، آنتی‌اکسیدان و ضد میکروب هستند.

ویروس کرونا چیست؟

علائم سویه های جدید کرونا

ویروس کرونا هر بار به شکل جدیدی در می آید. ویروس ها با تغییر در ساختار ژنوم و RNA خود، از شکلی به شکل دیگر در می آیند. همین امر موجب می شود که درمان کردن آن ها کمی مشکل باشد.

بیماری هایی که ناشی از میکروب و باکتری باشند، یک داروی موثر دارند و تغییر شکل نمی دهند. اما در بیماری های ویروسی مانند کرونا یا ایدز، ویروس هر بار به شکلی در می آید و تاثیر داروها روی آن بی اثر می شود. همین امر موجب تغییر در علائم بیماری نیز می شود.

بیماری کووید ۱۹ از بیماری هایی است که علائم آن مانند سرماخوردگی است. آبریزش بینی و چشم، خارش گلو، گرفتگی صدا و کوفتگی بدن و شاید کمی سرفه و نفس تنگی، از علائم شایع این بیماری است. اما در سویه های جدید کرونا این بیماری، گاهی وقت ها علائم خاص دیگری بروز می کند که حتی ممکن است در همه، به یک شکل نباشد.

اولین علامت شایع این بیماری، اختلال در بویایی است. اما در سویه های جدید کرونا مانند دلتا، علائم دیگری مانند بدن درد هم اضافه شده بود و بیماران از بدن دردهای شدید رنج می بردند. عده ای هم بدون اینکه حتی قطره ای آب ریزش بینی داشته باشند، فقط سردرد و سرگیجه داشتند.

در سویه ی جدید امیکرون، علائم گوارشی مانند دل درد و دل پیچه و گاهی اسهال و استفراغ هم، بروز کرده بود. در حال حاضر سویه های جدید امیکرون مانند BA2 که نوعی امیکرون پنهان می باشد، در حال شکل گیری است که نسبت به واکسن ها مقاومت نشان می دهد. از علائم این بیماری می توان به خارش گلو، گلودرد و درد شدید کمر اشاره کرد.

بخوانید  درمان خانگی دمل چرکی با این درمان های سنتی و گیاهی

انواع سویه های جدید کرونا و درمان آن

بیماری کووید ۱۹ حاصل فعالیت ویروس کرونا است که هر بار می تواند به یک شکل، ظهور کند. در اینجا به سویه های جدید کرونا که از ابتدای شکل گیری این بیماری پدید آمد، اشاره می کنیم و علائم آن را ذکر می کنیم. سپس درمان های دارویی موثر بر این سویه ها را بیان خواهیم کرد:

تاکنون چهار گونه اصلی و خطرناک جهش های کرونا یافته شده‌اند که عبارتند از:

  1. کرونای آلفا (کرونای انگلیسی) با نام پزشکی B.1.1.7 که بسیار خطرناک است و در اواخر زمستان ۲۰۲۰ کشف شد که در همان ابتدای امر وارد ایران شد. در سه روز قادر است ریه را درگیر کند و بویایی را از بین ببرد. داروهای موثر روی این بیماری، رمد سیور و چند داروی دیگر است. البته با استراحت مطلق در خانه، بهبود می یابد.
  2. کرونای بتا (کرونای آفریقایی) با نام پزشکی B.1.351 که در ساحل عاج برای اولین بار شناسایی شد. این سویه از کرونا کاملا شبیه به سرماخوردگی شدید است و آبریزش بینی و سردرد و گلو درد و تب بالا دارد.
  3. کرونای گاما (کرونای برزیلی) با نام پزشکی P.1 که سرعت بالایی در شیوع دارد و به واکسن مقاوم است
  4. کرونای دلتا (کرونای هندی) با نام پزشکی B.1.617.2که بیشتر مرگ و میر دنیا و ایران از این نوع بوده و شایع تر است. علائم کاملا شبیه به سرماخوردگی دارد و روز به روز پیشرفت می کند. در حال حاضر گونه ی دلتا پلاس در حال شکل گیری است که ممکن است بسیار خطرناک تر باشد.

دو نمونه شایع‌تر و پیشرفته‌تر از ویروس‌های جهش‌ یافته فوق نیز وجود دارد که عبارتند از:

  1. کرونای دلتا پلاس (هند) که یک بیماری بسیار تهاجمی است و در صورت عدم رعایت فاصله اجتماعی، با سرعت شیوع پیدا می کند. کودکان بالای ۲ سال و جوانان را بیشتر مورد هدف قرار می دهد. این ویروس تغییر یافته می تواند علائم سرماخوردگی ایجاد کند و در طی ۴ روز ریه را درگیر کند. بعد از ۴ روز بهبود پیدا می کند و دوباره به صورت ناگهانی باز می گردد.
  2. کرونای لاندا، کرونای لامبدا (کرونای پرویی) که در ۲۹ کشور دنیا شیوع پیدا کرد و مرگ و میر شدیدی به همراه داشته است. این سویه ی جدید می تواند عفونت های داخلی در بدن ایجاد کند و از علائم شایع آن می توان به سرگیجه و مشکلات پوستی و از دست دادن بویایی و چشایی اشاره کرد. همچنین نسبت به واکسن مقاومت بالایی دارد.
بخوانید  رفع خشکی واژن و افزایش میل جنسی

از سایر نمونه‌های کمتر شایع انواع کرونا نیز می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. کرونای اپسیلون (کرونای آمریکایی) با نام پزشکی B.1.427 / B.1.429
  2. کرونای زتا (کرونای برزیلی) با نام پزشکی P.2
  3. کرونای ایتا (جهانی) با نام پزشکی B.1.526
  4. کرونای تتا (کرونای فیلیپینی) با نام پزشکی P.3
  5. کرونای آیوتا (کرونای آمریکایی) با نام پزشکی B.1.526
  6. کرونای کاپا (کرونای هندی) با نام پزشکی B.1.617.1.

لازم به ذکر است که سویه های مختلف امیکرون در ایران شایع شده است و تا کنون دو سویه ی خطرناک از آن کشف شده که به نام های BA.1 و BA.2 شناخته می شوند. نوع BA.2 به عنوان کرونا مخفی و پنهان معروف است.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه غذاهایی باید مصرف شود؟

اختلال حاد تنفسی ARDS در کرونا

بسیاری از مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ بعد از ۱۴ روز بهبود پیدا می کنند. اما عده ای هم به خاطر داشتن بیماری های زمینه ای یا حتی ایمنی ضعیف بدن، درگیر ذات الریه ی شدید می شوند. این بیماری تا حدی پیشرفت می کند که اختلال حاد تنفسی ARDS ایجاد می شود. در این حالت ریه ها پر از مایع می شود و عوامل عفونت زا به سلول های ریه حمله ور شده و آن را از بین می برند. در این حالت فرد باید در ICU بستری شود.

بخوانید  قرص و شربت سالبوتامول برای چی خوبه ؟ هر آنچه در مورد سالبوتامول باید بدانید

بعد از این بستری حدودا ۱۴ تا ۱۹ روز طول می کشد که فرد فوت کند. البته تعداد بسیار زیادی هم فوت نمی کنند و بعد از مدتی، بهبود پیدا می کنند. اما این افراد تا آخر عمرشان، ریه هایی آسیب پذیر دارند.

انواع داروهای موثر پزشکی مدرن در کرونا

درمان کرونا با داروهای شیمیایی، امکان پذیر است. البته بیشتر این داروها برای بیماری های ویروسی دیگر مانند ایولا و سارس و مرس و حتی بیماری های نقص ایمنی مانند MS ساخته شده اند. اما در درمان کووید ۱۹ هم کاربرد دارند. برخی از این داروها شامل موارد زیر است:

  • remdesivir
  • Favipiravir
  • کالترا
  •  اینترفیرون
  • هیدروکسی کلروکوئین
  • آزیترومایسین

تاثیر واکسن ها بر ویروس کرونا

واکسن، یکی از راه های مبارزه با بیماری هاست. وقتی یک بیماری حالت اپیدمی پیدا می کند، دانشمندان و محققان در صدد یافتن راه حلی برای مصون کردن انسان ها می افتند. ویروس کرونا هم یکی از همین ویروس ها بود که واکسن ان توسط کشورهای زیادی ساخته شده است. گذشته از اینکه پخش کردن این ویروس در دنیا از چین و از شهر ووهان انجام شد و کشور چین اولین کشوری بود که تولید و صادرات واکسن به دنیا را انجام داد،

کشورهای دیگر هم در این راستا اقدامات بیشتر و بهتری انجام دادند. حتی کار تا جایی پیش رفت که واکسن های اسپوتنیک روسیه و واکسن های آمریکایی، بسیار بهتر و موثرتر از نوع چینی شدند.

نمونه های ایرانی واکسن کرونا نیز، تا حدودی موثرتر از نوع چینی بوده است. اما واکسن های کرونا، قادر به ایجاد مصونیت همگانی نیستند. چون این ویروس دائما در حال تغییر ژنوم است. اگر تا سال های بسیار زیادی، این بیماری ادامه پیدا کند، اصلا به صلاح نیست که هر بار، واکسن تزریق شود. زیرا نه تنها واکسن کرونا، بلکه تمام واکسن ها، از ویروس ضعیف شده ی همان بیماری ساخته می شوند و در دراز مدت، اثرات جبران ناپذیری روی بدن باقی می گذارند.

و کلام آخر

سویه های جدید کرونا، اگر از خطرناک ترین نوع آن هم باشند، در نهایت ۲۰ روز در بدن شما جولان خواهند داد. اگر بتوانید شرایطی را فراهم آورید که دچار این بیماری نشوید، و یا در صورت ابتلا به آن، بتوانید با تقویت سیستم ایمنی بدن، از آن عبور کنید، نیازی به درمان دارویی و واکسن نخواهید داشت.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×