» سلامت پوست و مو » چه چیزی برای رشد ناخن خوب است؟ ۱۴ توصیه مهم و ضروری
چه چیزی برای رشد ناخن خوب است
سلامت پوست و مو

چه چیزی برای رشد ناخن خوب است؟ ۱۴ توصیه مهم و ضروری

اسفند 11, 1402 20263

بسیاری از افراد به خصوص خانم ها مشکلات زیادی در رابطه با رشد ناخن های خود دارند. در بسیاری از مواقع رشد ناخن ها بسیار کند است یا در صورت رشد نیز ظاهری نازیبا و مقاومت کمی دارد.

مهمترین عوامل برای تقویت و رشد ناخن

این ناخن ها می توانند در مواجه با کوچک‌ترین ضربه ای آسیب دیده و بشکنند. در ادامه قصد داریم تا به طور کامل به بررسی این موضوع بپردازیم که چه چیزی برای رشد ناخن خوب است؟ پس در ادامه با ما همراه باشید.

بخوانید  طرز تهیه ماسک خیار و گلاب برای چاقی صورت با بهترین روش ها

نقش تغذیه در سلامت ناخن ها

تغذیه مناسب و پیروی از یک رژیم غذایی اصولی و درست نقش بسیار پر رنگی را در داشتن ناخن‌هایی محکم و درخشان، ایفا می کند. توجه داشته باشید که برای رشد بهتر ناخن ها، رژیم غذایی شما بایستی سرشار از پروتئین باشد.

نقش تغذیه در سلامت ناخن ها

از طرفی دیگر مصرف منظم میوه‌ها و سبزیجات تازه، که سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار مهم هستند. توجه به رژیم غذایی باعث می شود علاوه بر آن که ناخن های شما به خوبی رشد کنند، از مقاومت و استحکام بالایی نیز برخوردار شوند.

غذاهای مفید برای رشد ناخن ها

برای آنکه تغذیه شما باعث رشد خوب ناخون هایتان شود، بهتر است تا در رژیم غذایی خود موارد زیر را جای دهید:

  • آجیل‌ها (منبع خوبی از بیوتین و امگا-۳)
  • تخم‌مرغ (سرشار از پروتئین و بیوتین)
  • ماهی سالمون (غنی از امگا-۳ و پروتئین)
  • اسفناج (منبع ویتامین E و آهن)
  • بروکلی (دارای آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C)
  • مرغ (سرشار از پروتئین)
  • گوجه‌فرنگی (دارای بیوتین و ویتامین C)
  • هویج (حاوی ویتامین A)
  • آووکادو (منبع خوبی از بیوتین و ویتامین E)
  • شیر و محصولات لبنی (سرشار از کلسیم و ویتامین D)
  • دانه‌های آفتابگردان (غنی از ویتامین E)
  • لوبیای سبز (حاوی بیوتین)
  • جو دوسر (سرشار از مواد معدنی و فیبر)
  • کدو تنبل (دارای زینک و ویتامین A, C, E)
  • گوشت قرمز (حاوی پروتئین و آهن)
  • شکلات تلخ (سرشار از آهن و منیزیم)
  • میوه‌های قرمز (گیلاس، توت‌ها، دارای آنتی‌اکسیدان و ویتامین C)
  • حبوبات (مانند لوبیا و عدس، منبع خوب پروتئین)
  • دانه کتان (غنی از امگا-۳)
  • پنیر سویا (دارای پروتئین و بیوتین)
بخوانید  نحوه استحکام سازی ناخن

توجه کنید که کمک گرفتن از یک مشاور تغذیه می تواند کمک بسیار زیادی را در این رابطه برای شما داشته باشد.

مکمل ‌ها و ویتامین ‌های مفید برای رشد ناخن

استفاده از مکمل ها و ویتامین های مختلف یکی دیگر از عوامل بسیار مهم و تاثیر گذار بر روی رشد مناسب ناخن ها است. برای این کار اکثرا مصرف بیوتین، ویتامین Eو ویتامین‌های گروه B توصیه می شود. البته به عنوان یک نکته بسیار مهم باید در نظر داشته باشید که مصرف این ویتامین ها بایستی تحت نظر پزشک و با تجویز وی انجام شود. پس لازم است تا از مصرف هر گونه ویتامین و مکمل به صورت خودسرانه اجتناب کنید.

روتین‌ های مراقبتی برای ناخن‌ ها

مراقبت مناسب از ناخن ‌ها باعث می شود تا شما از بسیاری از مشکلات احتمالی ناخن در امان بمانید و رشد ناخن هایتان بهبود یابد. روتین‌ های مراقبتی برای ناخن‌ ها شامل استفاده از کرم‌ های مرطوب کننده، ویژه پوست و ناخن و استفاده منظم از روغن ناخن و… موجب حفظ رطوبت ناخن ‌ها شده و از شکستگی آن ها جلوگیری می کند.

بخوانید  ۱۲ مدل کوتاهی مو دخترانه

روتین‌ های مراقبتی برای ناخن‌ ها

محافظت از ناخن‌ها در برابر آسیب‌ ها

ناخن ‌های دست و پا در اثر کار های روزمره و فعالیت های سنگین‌ آسیب دیده و می شکنند. در برخی از مواقع این آسیب ها می تواند باعث تاثیر منفی بر روی رشد ناخن ها شود. به همین دلیل نیز به شما توصیه می کنیم تا حتما در هنگام انجام کار از دستکش استفاده کرده و از انجام کارهایی که به ناخن ها فشار وارد می کند، اجتناب کنید.

هیدراتاسیون و رطوبت‌رسانی برای رشد ناخن‌ها

هیدراتاسیون و رطوبت‌رسانی یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در حفظ سلامت ناخن ها و رشد طبیعی آن ها است. در واقع ناخن هایی که از رطوبت کافی برخوردار هستند، کم‌تر آسیب دیده و می توانند روند رشد طبیعی خود را در مدت زمان کم تری و با بهترین شکل ممکن طی کنند.

استفاده منظم از لوسیون ‌ها و کرم ‌های مرطوب‌کننده، نقش مهمی در حفظ رطوبت ناخن‌ ها دارد. همچنین شما می توانید از روغن ‌های طبیعی مانند روغن نارگیل یا زیتون برای ماساژ دادن ناخن ‌ها و کوتیکول ‌ها در جهت هیدراتاسیون و رطوبت ‌رسانی به ناخن هایتان استفاده کنید.

بخوانید  بهترین مارک چسب بینی برای جوش سر سیاه

استفاده از محصولات طبیعی مراقبت ناخن

ناخن‌ های سالم با رشد منظم و طبیعی نیازمند مراقبت مداوم و توجه و حساسیت لازم هستند. شما می توانید با استفاده از مواد طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون، و روغن جوجوبا به تغذیه ناخن و رشد سریع و خوب آن ها کمک کنید. همچنین استفاده از ماسک ‌های طبیعی ناخن که از آووکادو، تخم‌مرغ، یا بانانا تهیه می‌شوند، می‌تواند برای تقویت و ترمیم ناخن ها و رشد آن ها مورد استفاده قرار گیرد.

پیشگیری و درمان قارچ ناخن

ناخن ها دائما در معرض، باکتری ها، قارچ ها و… قرار می گیرند. قارچ رشد طبیعی ناخن ها را مختل کرده و ظاهری ناخوشایند و زشت را برای آن ها به همراه دارد. پیشگیری از بروز این عارضه یا درمان آن می تواند نقش بسیار مهم و موثری را در رشد طبیعی ناخن ها داشته باشد.

در واقع قارچ ناخن، عفونتی است که اغلب به خاطر رشد قارچ‌ های پاتوژن در زیر یا در اطراف ناخن رخ می‌دهد. این قارچ ‌ها در محیط‌های مرطوب و گرم رشد کرده و می‌توانند از طریق تماس مستقیم با سطوح آلوده یا از طریق انتقال از فردی به فرد دیگر پخش شوند.

بخوانید  بهترین درمان قطعی منافذ باز پوست صورت چیست؟

تاثیر مانیکور و پدیکور بر ناخن ها

مانیکور و پدیکور نه تنها با هدف ایجاد زیبایی ناخن ‌ها بلکه به عنوان بخشی از روتین سلامت و بهداشت ناخن ‌ها مهم هستند. با استفاده از مانیکور و پدیکور حرفه ای شما می توانید رشد طبیعی ناخن های خود را رقم بزنید.

پیشگیری و درمان قارچ ناخن

البته برای آن که این کار نتیجه خوبی را برای شما به همراه داشته باشد، حتما لازم است تا توسط یک فرد متخصص انجام شود.

تأثیر استرس و تنش‌های احساسی بر رشد ناخن ‌ها

سطوح بالای استرس و اضطراب بر روی تمامی قسمت‌ های بدن تاثیر می گذارد. یکی از بخش های بدن که استرس تاثیر بسیار بدی را بر روی آن دارد، ناخن ها هستند. بالا رفتن میزان استرس و اضطراب می تواند ناخن ها را بسیار شکنننده و آسیب پذیر کرده و بر روی رشد آن ها نیز اثرات بسیار بدی داشته باشد.

به طوری که مدت زمان لازم برای رشد ناخن ها بسیار طولانی تر شده و ناخن هایی که رشد کرده اند نیز کیفیت و مقاومت کافی را نداشته یا حتی ظاهری ناپسند و زشت داشته باشند. مدیریت استرس و اضطراب نقش بسزایی را بر روی رشد ناخن ها دارد.

بخوانید  معرفی کلینیک تخصصی کاشت مو دکتر رابط

نقش هورمون‌ ها در رشد ناخن

تغییرات هورمونی ناشی از دوران‌ های مختلف زندگی نقش بسیار مهم و موثری را بر روی روند رشد ناخن ها دارد. به عنوان مثال عواملی مانند بارداری، یائسگی، یا مصرف داروهای خاص، می‌توانند بر روی رشد طبیعی ناخن ‌ها تأثیر گذاشته و علاوه بر طولانی کردن مدت رشد طبیعی ناخن، کیفیت آن را نیز پایین بیاورند.

برای مثال، برخی از زنان در دوران بارداری افزایش سرعت رشد ناخن‌ها را تجربه می‌کنند. به همین دلیل، در صورت مشاهده تغییرات ناگهانی در وضعیت ناخن‌ها، مشاوره با یک متخصص اندوکرینولوژیست می‌تواند مفید باشد.

تراشیدن و فرم دادن برای رشد ناخن ‌ها

نگهداری از ناخن‌ ها با برداشتن منظم و فرم دادن به آن علاوه بر آن که باعث می شود تا ناخن‌ ها ظاهری مرتب و زیبا داشته باشند رشد سریع و خوب آن ها را نیز به همراه دارد. به همین خاطر اگر به دنبال آن هستید که ناخن های شما به خوبی و با سرعت رشد کنند، حتما لازم است تا به تراشیدن و فرم دادن آن ها بطور منظم بپردازید.

تراشیدن و فرم دادن برای رشد ناخن ‌ها

فایده‌ آب درمانی برای ناخن‌ ها

آب درمانی نیز می‌توانند تاثیر مثبتی بر سلامت و زیبایی ناخن ‌ها و رشد طبیعی آن ها داشته باشد. استفاده از حمام‌ های آب گرم با افزودن نمک اپسوم یا روغن‌ های اساسی علاوه بر تقویت ناخن و پوست اطراف آن ‌ها، باعث می شود تا ریشه آن ها نیز قوی تر شده و سرعت رشدشان بالاتر برود.

بخوانید  بلفاروپلاستی چیست و چقدر هزینه دارد ؟ 14 مورد از عواض بلفاروپلاستی بشناسید

جمع‌ بندی

بسیاری از افراد به خصوص خانم ها تمایل دارند تا ناخن های طبیعی و بلندی داشته باشند. به همین دلیل نیز رشد خوب ناخن به یکی از مهم ترین دغدغه های آن ها تبدیل شده است.

روش های مختلف و متعددی در دندان لند برای تقویت ناخن ها و رشد سریع آن ها وجود دارد. شما می توانید با توجه به شرایط خود و امکاناتی که دارید از یک یا چند نوع از این روش ها استفاده کرده و نتایج آن ها را در کوتاه مدت حس کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار ظهور

ظهور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×