» تغذیه و سلامت » ویتامین e در چه چیزهایی وجود دارد ؟ ۵۰ ماده غذایی سرشار از این ویتامین ضد سرطان
ویتامین e
تغذیه و سلامت

ویتامین e در چه چیزهایی وجود دارد ؟ ۵۰ ماده غذایی سرشار از این ویتامین ضد سرطان

شهریور 3, 1402 170326

یکی از آنتی اکسیدان های قوی که از سلول های بدن در برابر استرس حفاظت می کند، ویتامین e است. برای جلوگیری از اختلال در عملکرد طبیعی و معمولی بدن باید روزانه میزان کافی از ویتامین e مصرف شود. کمبود این ویتامین در بدن باعث ایجاد مشکلات و بیماری های مختلفی مانند اختلال در بینایی، اختلال و ضعف در عضلات بدن و بیماری های عفونی در بدن افراد می شود.

با توجه به اینکه منابع ویتامین e زیاد و متنوع است، جذب میزان کافی روزانه راحت است. برای مصرف ویتامین ای به میزان کافی باید با منابع غذایی حاوی ویتامین e آشنا شویم و با توجه به نوع منبع غذایی در برنامه روزانه خود قرار دهیم. همچنین باید بیان کرد که میوه ها، سبزیجات، آجیل و دانه ها غنی ترین منبع ویتامین e به طور طبیعی هستند.

بخوانید  مواد غذایی دارای آهن کدامند؟ معرفی 16 ماده غذایی سرشار از آهن

کمبود ویتامین e

دریافت میزان کافی از ویتامین e

ویتامین e در مواد غذایی و خوراکی یافت می شود . بنابراین افراد کمتر در معرض کمبود این ویتامین خواهند بود. اما ایجاد بعضی از اختلالات در بدن افراد مانند اختلالات سیستیک فیبروزیس، سفت شدن مخاط و سفت شدن و چسبیده شدن ترشحات و نارسایی کبد باعث کمبود ویتامین e می شود.

دریافت ویتامین e کار راحتی است و بدون استفاده از مکمل های دارویی می توان میزان کافی این ویتامین را برای بدن تامین کرد. مثال با استفاده از روغن آفتابگردان و روغن بادام به وعده های غذایی کمبود ویتامین e جبران می شود.

انواع ویتامین ای e

انواع ویتامین ای e

ویتامین E

ویتامین e گروهی از ویتامین ها با خاصیت آنتی اکسیدانی است. ویتامین ای دارای ۸ فرم و شامل دو دسته کلی است.

توکوفرول

توکوفرول ها نوعی از ویتامین ها است که شامل ۴ نوع از ۸ نوع ویتامین ای است. ویتامین های e گروه توکوفرول ها شامل ویتامین ای آلفا، بتا، گاما و دلتا است.این چهار نوع ویتامین e دارای ساختارهای متفاوتی هستند.

توکوترینول

توکوترینول نوعی از ویتامینها است که از نظر ساختار شبیه ویتامین های توکوفرول است. اما توکوترینول ها دارنده سه پیوند غیر اشباع هستند. در مواد غذایی و مکمل های غذایی انواع گوناگونی از ویتامین های E وجود دارد. نکته مهم در مورد ویتامین ای این است که این نوع ویتامین محلول در چربی بودن است. همانطور که کمبود این ویتامین در بدن باعث ایجاد بیماری در بدن می شود، استفاده بیش از حد نیاز ویتامین ای به دلیل دفع نشدن آن به وسیله بدن عوارض زیادی دارد.

بخوانید  انسولین چیست و چه غذاهایی باعث ترشح انسولین میشود؟

میزان ویتامین e موردنیاز بدن در طول روز چقدر است؟

یکی از سوالاتی که در مورد ویتامین e وجود دارد این است که چه میزان از این ویتامین در برنامه روزانه افراد باید مصرف شود.؟ با توجه به تحقیقات متخصصان تغذیه آمریکایی میزان ویتامین ای در مصرف روزانه برای بدن هر فرد ۱۵ میلی گرم است.

مواد غذایی حاوی ویتامین e

مواد غذایی حاوی ویتامین e

ویتامین e یکی از مواد مغذی مهم برای بدن که در مواد خوراکی زیادی وجود دارد. ویتامین ای در مواد خوراکی به یک میزان نیست و در مواد خوراکی متفاوت است. در بین مواد خوراکی روغن های خوراکی، دانه ها و آجیل ها سرشار از این ویتامین هستند. در ادامه مقاله با انواع مواد غذایی حاوی ویتامین e آشنا می شویم.

گروه اول منابع ویتامین e

منابع خوراکی حیوانی حاوی ویتامین e

یکی از مواد خوراکی حاوی ویتامین e منابع خوراکی حیوانی است که شامل موارد ذیل است:

-گوشت غاز

-انواع ماهی مانند ماهی سالمون

-ماهی قزل آلای رنگین کمان

خرچنگ

-تخم ماهی

-شاه میگو

-ماهی کاد خشک شده

گروه دوم منابع ویتامین e

آجیل و دانه ها

یکی از فعالترین انواع ویتامین e منبع غنی آلفا توکوفرول آجیل و دانه ها است. آجیل و دانه ها حاوی این ویتامین شامل موارد ذیل است:

بخوانید  ویتامین c در چه چیزهایی وجود دارد ؟ چرا بدن ما به این ویتامین نیاز دارد ؟

-تخمه آفتابگردان

-فندق

-بادام

-دانه کاج

-بادام زمینی

-بادام برزیلی

-پسته

-تخمه کدو

-بادام هندی

-گردوی آمریکایی

گروه سوم منابع ویتامین e

میوه ها منابع ویتامین e

میوه ها یکی از منابع سرشار از ویتامین e که شامل آنتی اکسیدان است. میوه های حاوی ویتامین e شامل موارد ذیل است:-آووکادو

-انبه

-بلک بری

-کیوی

-زیتون پرورده

-انگور سیاه

-زردآلو

-تمشک

-کرن بری خشک شده

گروه چهارم منابع ویتامین e

سبزیجات حاوی ویتامین e

سبزیجات یکی از مواد غذایی حاوی ویتامین ای است که شامل موارد ذیل است:

-انواع فلفل شیرین قرمز

-برگ چغندر

-برگ شلغم

-کدو گردویی

-کلم بروکلی

-مارچوبه

-برگ خردل

-برگ چغندر سوئیسی

-کولارد خام

-اسفناج خام

 

گروه پنجم منابع ویتامین e

روغن های خوراکی یکی از منابع سرشار از ویتامین e است که شامل موارد ذیل است:

-روغن جوانه گندم

-روغن فندق

-روغن بادام

-روغن آفتابگردان

-روغن پنبه دانه

-روغن دانه گلرنگ

-روغن سبوس برنج

-روغن هسته انگور

-روغن کانولا

-روغن نخل

سبزیجات حاوی ویتامین e

خواص ویتامین E برای بدن چیست ؟

ویتامین E مانند انواع ویتامین های دیگر خواص زیادی برای بدن دارد. یکی از خواص ویتامین E حفاظت سلول های بدن افراد در برابر حمله های رادیکال های آزاد است. رادیکال های آزاد ترکیباتی هستند که بدن در برابر آن در مواردی مانند سیگار کشیدن ، قرار گرفتن در برابر تابش آفتاب واکنش نشان میدهند.

بخوانید  شب یلدا و بهترین خوراکی های شب چله یا یلدا را بیشتر بشناسیم ؟ چیلله گئجسی

در صورتی که ویتامین E در بدن کم باشد، رادیکال های آزاد با سلول های بدن واکنش نشان داده و باعث بیماری سرطان می شود. استفاده از مکمل های این ویتامین بر خلاف ویتامین E موجود در مواد غذایی و خوراکی خاصیت شبیه در جذب و عملکرد این ویتامین را ندارند. بنابراین بهترین منبع تامین ویتامین E مصرف مواد غذایی و خوراکی است.

خواص ویتامین E

چرا ویتامین E بخوریم؟

از ویژگی های مهم ویتامین E خاصیت آنتی اکسیدانی آن است که سلول های بدن در برابر بیماری سرطان حفاظت می شود. سلول های بدن به وسیله رادیکال های آزاد تخریب می شوند. در این حالت ویتامین E و خاصیت آنتی اکسیدانی از آسیب زدن رگ های خونی و سکته های قلبی جلوگیری می کند. همچنین ویتامین ای عامل مهم در تضمین سلامتی قلبی است.

ویتامین E یکی از عوامل انعقاد خون است. همچنین این ویتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. ویتامین E برای درمان بیماری های سکته قلبی در بیماران دیابتی، بیماری آب مروارید، کاهش روند پیری سلول ها، درمان کم خونی، تقویت سیستم بدن در برابر آلودگی های محیطی، درمان بیماری های پوستی و ترمیم زخم ها کاربرد دارد.

بخوانید  رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه برای لاغری و کاهش وزن سریع چگونه است ؟

با توجه به تحقیقات انجام شده پزشکی استفاده از ویتامین E سرطان پروستات در مردان را در حدود ۵۳ درصد کاهش می دهد. مادران بارداری که این ویتامین را مصرف می کنند، کودکان آنها کمتر در خطر بیماری آسم قرار می گیرند. همچنین افراد سیگاری با مصرف ویتامین E کمتر در معرض سکته های مغزی هستند.

خطرات مصرف بی‌رویه ویتامین E

مصرف ویتامین E علاوه بر فواید زیادی که برای بدن دارد،استفاده بی رویه از آن نیز خطراتی دارد. استفاده زیاد از ویتامین E نسبت به مصرف ویتامین های دیگر ضرر کمتری برای بدن دارد. زیرا بدن تا حدود زیاد در برابر ویتامین ای تحمل می کند. اما در صورتی که مصرف این ویتامین بیش از اندازه باشد، باعث مسمومیت های ویتامینی است.

یکی دیگر از عوارض استفاده این ویتامین بیشتر از اندازه، عدم استفاده بدن از ویتامین های محلول در چربی و کمبود ویتامین ها در بدن می شود. اختلال در ذخیره ویتامین ا در کبد یکی از مهمترین عوارض مصرف بیشتر از اندازه ویتامین E است. در مواردی مصرف بیشتر از اندازه این ویتامین باعث افزایش زمان انعقاد خون و باعث خطر مرگ برای افراد شده است.

بخوانید  خواص خیار برای بدن و کاهش وزن لاغری و زیبایی که نمی دانستید

فواید ویتامین E در شفافیت پوست

ویتامین E یکی از ویتامین های مورد نیاز بدن است که در شفافیت پوست نقش مهمی دارد. لکه های تیره که در بدن به دلیل واکنش رادیکالهای آزاد عامل تخریب پوست با سلول های سالم به وجود می آید، با مصرف این ویتامین از بین می رود. بنابراین با مصرف ویتامین E به اندازه لازم از ایجاد لک های تیره در پوست جلوگیری و پوستی شفاف داشته باشیم.

یکی از عوامل ایجاد لکه های تیره پوستی آسیب به کبد به دلیل بالارفتن سن است که با مصرف ویتامین E رفع خواهد شد. از این ویتامین می توان به شکل خوراکی و موضعی برای درمان لکه های تیره استفاده کرد. آنتی اکسیدان های لازم به وسیله مصرف ویتامین E برای پوست تامین و باعث روشن و شفاف شدن پوست می شود.

 

فواید ویتامین E در مبارزه با سرطان

مصرف ویتامین E نقش مهمی در مبارزه با عوامل سرطان زا و کنترل پیشرفت سرطان دارد. استفاده روزانه از ویتامین E فعالیت رادیکال های آزاد را باعث اکسیداسیون سلول های سالم و رشد تومورهای سرطانی در بدن است را کاهش می دهد. این ویتامین باعث میشود که رادیکال های آزاد بر DNA تاثیر و باعث جهش دی ان ا می شود.

بخوانید  11 درمان فوری سرگیجه با روش های خانگی که از آن بی خبرید

تومورها در دو نوع خوش خیم و بدخیم وجود دارند که هر یک از این تومورها درمان مخصوصی دارند. اما بر طبق آزمایشات انجام شده مصرف ویتامین E باعث کاهش سرطان و تومورها در بدن می شود.

افزایش قدرت عضلانی با مصرف ویتامین E

بدنسازان نیاز شدید به مصرف ویتامین E دارند. زیرا استفاده از این ویتامین باعث افزایش قدرت عضلانی می شود. زمانی که بدن ویتامین E کافی نداشته باشد، فرد دچار خستگی زودهنگام در تمرینات ورزشی می شود. بنابراین قرار دادن مواد غذایی و خوراکی حاوی این ویتامین باعث افزایش قدرت عضلانی و کاهش خستگی زودهنگام در تمرینات ورزشی می شود.در هنگام ورزش با افزایش سوخت وساز بدن رادیکال های آزاد زیاد میشود. ویتامین E تعداد رادیکال های آزاد استرس اکسیداتیو در بدن را بهبود می دهد. همچنین مصرف ویتامین E باعث استحکام سلول های ماهیچه ای عضلات است. استفاده از ویتامین ای در مصرف روزانه باعث کاهش التهاب های عضلانی می شود.

ویتامین e و حفاظت از غشا سلولی

برای جلوگیری از واکنش های اکسیداتیو مصرف ویتامین E بهترین انتخاب است. هنگامی که سلول های بدن سوخت و ساز انجام می دهند، تعداد زیادی رادیکال آزاد تولید و به سلول های دیگر حمله و باعث آسیب به این سلول ها می شود.

بخوانید  خدمات دامپزشکی در محل، 7 دلیلی که شما باید خدمات دامپزشکی در منزل دریافت کنید

در این حالت غشا سلولی در معرض آسیب سلولی قرار گرفته و مصرف ویتامین E از تخریب و آسیب به غشای سلولی جلوگیری می کند. بر طبق مطالعه بالینی در مورد تاثیر اکسیداتیو ویتامین ای بر استرس اکسیداتیو روی غشا گلبول های قرمز موش نر مشاهده شد که مصرف ویتامین E از غشای سلولی در برابر آسیب های وارد شده حفاظت می کند.

اثر محافظتی ویتامین e بر پوست و مو

مصرف ویتامین e در بدن آسیب هایی که رادیکال های آزاد در سلول های بدن ایجاد می کند را کاهش داده و در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید از پوست محافظت می کند. همچنین التهابات پوستی با مصرف این ویتامین کاهش یافته و زخم ها، اکنهها و چین و چروک درمان می شود. مصرف ویتامین e باعث می شود پوست سر از آسیب هایی مانند خشکی، پوسته ریزی محافظت و باعث تغذیه رسانی به مو و سلامتی و شادابی موها می شود.

ویتامین ای

اثر پیشگیری کننده ویتامین e در برابر بیماری ها

مصرف ویتامین e تاثیر زیادی در پیشگیری از بیماری ها دارد. با مصرف روزانه ویتامین ای اکسیداسیون کلسترول خون در حالت تعادل حفظ می شود.یکی از فواید ویتامین e خاصیت آنتی اکسیدانی است که از بدن در برابر بیماری هایی مانند سرطان، بیماری های قلبی، فشار خون بالا و گرفتگی رگ ها جلوگیری می کند.

بخوانید  طرز تهیه ماسک خیار و گلاب برای چاقی صورت با بهترین روش ها

علائم کمبود ویتامین E چیست؟

کمبود ویتامین E در بدن باعث بیماری هایی می شود.برای اینکه بدانیم کمبود ویتامین E در بدن چه علائمی دارد، تعدادی از علائم کمبود این نوع ویتامین توضیح داده شده است که شامل موارد ذیل است:

مشکل در تعادل و راه رفتن

یکی از علائم کمبود ویتامین e مشکل در تعادل و راه رفتن است. کمبود این ویتامین در بدن باعث می شود برخی از نورون های سلول پورکنژ انتقال پیام عصبی دچار اختلال می شود.

بی حسی و گزگز شدن

کمبود ویتامین e در بدن باعث صدمه به بافت عصبی شده و باعث ایجاد مشکلات و نوروپاتی محیطی می شود.

مشکلات بینایی

کمبود ویتامین e در بدن باعث ایجاد مشکلات بینایی و مشکل در گیرنده های نوری در شبکیه و ضعیف کردن سلول های چشم می شود. ایجاد مشکل در گیرنده های نوری و تضعیف سلول های چشم باعث نابینایی فرد می شود.

مشکلات سیستم ایمنی

ویتامین e در بدن با افزایش لنفوسیت ها سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. بنابراین کمبود این نوع ویتامین باعث مشکلاتی در سیستم ایمنی بدن می شود.

ضعف عضلانی

ویتامین e یکی از مهمترین ویتامین ها برای تقویت سیستم عصبی مرکزی بدن است.ویتامین ای آنتی اکسیدانی است که کمبود آن باعث استرس اکسیداتیو و آسیب به ساختار درون سلولی و ضعف ماهیچه ها می شود.

بخوانید  فواید بینظیر برگ کرفس / با برگ کرفس چه کنیم ؟

ناباروری

کمبود ویتامین e باعث نقص در سیستم تولید مثل مردان و زنان می شود. کمبود این ویتامین باعث مشکل در تولید اسپرم در مردان شده و اسپرمهای تولید شده کیفیت مطلوب را ندارند. همچنین کمبود ویتامین e در زنان باعث سقط جنین می شود.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×