» دانستنی ها » آشنایی با انواع شیرآلات چدنی و مزیت های آن ها
images_1703628353_658b4e41b7fdb
دانستنی ها

آشنایی با انواع شیرآلات چدنی و مزیت های آن ها

دی 6, 1402 20345

یکی از پرکاربردترین انواع شیرآلات صنعتی، شیرهای چدنی هستند که در تولید و تهیه آن‌ها، از چدن استفاده شده است. این محصولات به دلیل دارا بودن ویژگی‌های منحصربه‌فرد و کیفیت بالا، در بسیاری از صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند و کاربردهای زیادی دارند. ازآنجایی‌که این شیرها دارای مقاومت بسیار بالایی هستند، طول عمر آن‌ها نسبت به سایر شیرآلات بیشتر است و در صنایع مختلف مانند صنایع پتروشیمی و نفت و گاز به‌طور گسترده استفاده می‌شوند؛ زیرا از مزایای آن‌ها می‌توان نهایت بهره را برد.

برخی از کاربردها و موارد استفاده از شیرآلات چدنی، برای قطع و وصل جریان و همین‌طور تنظیم جریان است. چنانچه تمایل دارید به‌طور دقیق به بررسی ویژگی‌های این شیرآلات و همچنین اهمیت استفاده از آن‌ها بپردازید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با کاربردهای شیرهای چدنی و انواع آن‌ها

شیرهای چدنی، یکی از کاربردی‌ترین انواع شیرآلات هستند که امروزه در تاسیسات، ساختمان‌ها و بسیاری از صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. ازآن‌جایی‌که این ابزار از جنس چدن هستند، دارای کیفیت و مقاومت بالا و درعین‌حال طول عمر زیادی هستند. برخی از مهم‌ترین انواع آن‌ها عبارت‌اند از:

بخوانید  انواع تلویزیون شهری و نحوه خرید آن

شیر صافی چدنی

از شیرآلات چدنی بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف، می‌توان به شیر صافی چدنی اشاره کرد. مهم‌ترین وظیفه این شیر، ممانعت از عبور سیالات است که برای این کار، در آن‌ها توری فعالی تعبیه شده است تا از عبور ناخالاصی‌های موجود در سیالات به محفظه شیر، جلوگیری به عمل آید. به دلیل مناسب بودن قیمت شیر صافی چدنی، از آن‌ها در شبکه آب‌رسانی شهری به‌صورت گسترده استفاده می‌شود.

شیر تخلیه هوا چدنی

این شیر به‌عنوان تجهیزاتی جهت دم و بازدم خطوط لوله استفاده می‌شود و کاربرد فراوان دارد؛ زیرا از افزایش فشار یا بروز خلأ در خط جلوگیری می‌کند. از مزایای این نوع شیرها می‌توان به ابعاد کم، واشر آب‌بندی و طراحی مطمئن اشاره کرد. همچنین قیمت شیر تخلیه هوا چدنی، باتوجه‌به نوع آن از لحاظ ظرفیت، دو محفظه و تک محفظه بودن متفاوت خواهد بود.

شیر انتهای خط چدنی

شیرآلات انتهای خط چدنی، جهت قطع و وصل جریان سیالات طراحی و ساخته شده‌اند. این محصولات دارای سرپوش‌های مخصوصی هستند و برای ساخت آن‌‌ها از انواع فلزات استفاده می‌شود تا مقاومت این سرپوش‌ها افزایش پیدا کند. نکته مهم درباره این شیرآلات این است که‌، استفاده از آن‌ها برای سیالات و گازهای شیمیایی گزینه چندان مناسبی نیست. قیمت شیر انتهای خط چدنی باتوجه‌به حجم و نوع کاربری آن متفاوت است که در ادامه به بررسی میانگین حدودی آن خواهیم پرداخت.

بخوانید  کلیتوریسم یا خروسک زن چیست و کجاست ؟ 7 رازی که باید بدانید

یکی دیگر از انواع شیرآلات چدنی بسیار پرکاربرد در صنایع، شیر یکطرفه است که عملکرد آن به‌صورت خودکار است و اپراتور آن را کنترل نمی‌کند. این دسته از شیرآلات چدنی فقط برای یک مسیر کاربرد دارند؛ لذا دارای دو دهانه جداگانه هستند که یکی برای ورود سیال و دیگری برای خروج آن است. شیر خودکار یا همان یکطرفه، برای جلوگیری از بازگشت جریان سیال در تاسیسات موتورخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آشنایی با انواع شیرآلات چدنی و مزیت های آن ها

شیر چدنی پروانه‌ای

شیر پروانه‌ای که از یک بدنه معمولی و یک صفحه مدور تشکیل شده است، بیشتر در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، لوله‌کشی‌های آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های این شیرها می‌توان به آب‌بندی کامل و افت بسیار کم آن اشاره کرد.

شیر چدنی سوزنی

شیر چدنی سوزنی برای جریان آب از یک صفحه گرد، مورد استفاده قرار می‌گیرد و اغلب شدت جریان و میزان عبور آن را کنترل می‌کنند. این شیرها جریان آب را از سمتی وارد و از سمت دیگر خارج می‌کنند. همچنین با داشتن قابلیت تنظیم کردن سیال، جهت کنترل جریان و دبی کارایی لازم را دارند. به دلیل بالا بودن قیمت اتصال قابل پیاده کردن، از این نوع شیر به عنوان جایگزین استفاده می‌شود.

بخوانید  سوله چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مزایای شیرآلات چدنی

شیرآلات چدنی در برابر فشارهای بالا، از خود مقاومت نشان می‌دهند و به همین علت است در صنایع بزرگ مانند صنایع نفت و گاز و پتروشیمی بسیار مورد استفاده واقع می‌شوند. از مزایای مهم دیگر این محصولات، می‌توان به قیمت بسیار مناسب آن‌ها نسبت به سایر شیرآلات اشاره کرد که سبب می‌شود امکان خریداری و تهیه آن‌ها برای تمامی افراد وجود داشته باشد.

نصب‌ کردن این شیرآلات بسیار ساده و راحت است و برای انجام این کار با مشکل خاصی مواجه نخواهید شد. این شیرها قابلیت تعویض مکان را دارند، ولی گاهی قیمت اتصال قابل پیدا کردن بالاست؛ در هرصورت لازم به ذکر است که اتصالات ایجاد شده توسط این شیرآلات، بسیار حرفه‌ای و قدرتمند است که همین عامل، طول عمر این شیرآلات را در بر دارد و باعث می‌شود تا نیاز به تعمیر یا تعویض زود هنگام این محصولات را نداشته باشید. برخی از مزایای دیگر شیرآلات چدنی عبارت‌اند از:

  • مقاومت در برابر خوردگی

  • مقاومت در برابر پوسیدگی

  • استحکام در برابر ساییدگی و ضربه

  • قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه بودن

لیست قیمت برخی از شیرآلات چدنی در زمان نگارش این مقاله عبارت‌اند از:

بخوانید  خرید شلوار از اینفینیتی

نام محصول

سایز

قیمت (تومان)

قیمت شیر صافی چدنی

۲*۸۰

۲۰۰۰۰۰

قیمت شیر تخلیه هوا چدنی

۲*۵۰

۲۳۰۰۰۰

قیمت شیر انتهای خط چدنی

۲*۱۰۰

۲۵۰۰۰۰

قیمت شیر یکطرفه

۲*۶۵

۳۰۰۰۰۰

قیمت شیر چدنی پروانه‌ای

۲*۵۰

۲۷۰۰۰۰

آشنایی با انواع شیرآلات چدنی و مزیت های آن ها

چرا باید از شیرآلات چدنی استفاده کنیم؟

شیرآلات چدنی در برابر ضربه و تنش‌های مکانیکی بسیار مقاوم هستند. به همین علت است که دیرتر از سایر محصولات مشابه فرسوده می‌شوند و نیاز به تعمیرات مداوم را ندارند. همین ویژگی و مزیت مهم آن‌ها باعث می‌شود تا استفاده از انواع مختلفشان از نظر اقتصادی معقول و بسیار به‌صرفه باشد.

مزیت مهم دیگر این محصولات این است که در شرایط سخت و در فشارهای بالا نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و از مزایای آن‌ها بهره‌مند شد. کاربرد شیرآلات چدنی محدود به موارد ذکر شده نیست و بسیار متنوع است؛ به‌طوری که در صنایع مختلف نفت، گاز و پتروشیمی، پروژه‌های آبرسانی، آب و فاضلاب، سیستم‌های موتورخانه، تاسیسات ساختمانی، نیروگاه‌ها و کارخانه‌های مختلف استفاده می‌شود.

در نهایت اگر قصد خرید انواع شیرآلات چدنی را دارید، می توانید به معتبرترین مرجع تخصصی شیرآلات چدنی در ایران، مراجعه کنید که با نام تجاری دماجت شناخته می شود.

بخوانید  نکات مهم نگهداری و افزایش طول عمر تخته وایت برد شیشه‌ای مغناطیسی

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×