» سلامت دهان » آفت دهان چیست ؟ و با چی خوب میشه ؟
آفت دهان چیست ؟ و با چی خوب میشه ؟
سلامت دهان

آفت دهان چیست ؟ و با چی خوب میشه ؟

اسفند 21, 1402 170220

یکی از مهم ترین مشکلاتی که در دهان و زبان به وجود می آید آفت دهان است که بسیاری از افراد را به خود درگیر می کند. آفت ها شبیه به جوش هایی هستند که در فضای داخلی دهان  و زبان ایجاد می شوند و در محل آن احساس سوزش و درد برای فرد ایجاد خواهد شد. معمولا این زخم‌ ها اندازه بزرگی ندارند ولی فرد را در هنگام غذا خوردن بسیار اذیت می کنند. با توجه به شایع بودن این بیماری، در این مطلب سعی می کنیم تا به بررسی دقیق علائم و درمان قطعی آفت دهان بپردازیم. مسلما با جدی گرفتن روند درمانی می توان هر چه سریع تر از شر این مشکل خلاص شد.

مهم ترین علائم آفت دهانی و زبانی

هر بیماری دارای علائم خاصی است که آفت دهانی نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. در صورتی که یک زخم دردناک را در داخل دهان خود حس کردید به احتمال زیاد آفت دهانی باشد. به خصوص اگر منطقه سوزش قابل دیدن بود حتما آن را بررسی کنید. معمولا آفت دهانی دایره ای شکل است و به صورت یک دایره کوچک دیده می شود. اطراف این ناحیه معمولا به شدت قرمز رنگ می شود که به دلیل خونرسانی زیاد به این بخش اتفاق می افتد. در صورتی که هنگام خوردن، آشامیدن یا صحبت کردن متوجه درد در یک قسمت خاص از دهان و زبان شدید،‌ به احتمال بسیار زیاد با آفت دهانی روبرو خواهید بود. البته ایجاد آفت در دهان شما با علائم دیگری نیز همراه خواهد بود که باید آن ها را هم در نظر داشته باشید. به طور مثال معمولا با ایجاد آفت تب خفیف نیز به وجود می آید که شخص نیز این موضوع را متوجه خواهد شد.

بخوانید  8 خاصیت شگفت انگیز رب انار برای درمان آفت دهان که باید بدانید

آفت دهان و دندان

در صورتی که تعداد و شدت آفت ها زیاد باشد،‌ علائم دیگری همچون متورم شدن غدد لنفاوی نیز به وجود خواهد آمد که البته برای همه افراد این اتفاق نمی افتد. همچنین در موارد شدید مشکل تنبلی جسمی نیز دیده می شود که شخص باید برای مقابله با آن از راهکار های مختلفی استفاده کند. در مواردی که مشکل حادتر باشد،‌ استوماتیت آفتی عودکننده نیز برای فرد ایجاد می شود که عوارض ناشی از آن بسیار بیشتر خواهد بود. استوماتیت آفتی بیشتر در میان کودکان و نوجوانان اتفاق می افتد و منجر به ایجاد آفت های پی در پی در دهان فرد خواهد شد. در صورتی که شما هم این نشانه ها را دیدید،‌ به احتمال زیاد به آفت دهان مبتلا شده اید.

روش های درمانی آفت دهان و زبان

آفت ها ممکن است بر روی زبان فرد هم ایجاد شوند که در این حالت دردناک تر خواهند شد. معمولا آفت ها بعد از یک هفته تا ۱۰ روز به طور خود به خود خوب می شوند ولی برای اطمینان بیشتر می توانید از راهکارهای درمانی نیز استفاده کنید. به کار بردن دهانشویه و آب نمک می تواند تاثیر بسیار زیادی در بهبود این زخم داشته باشد. در صورتی که آفت دهان بیش از حد شما را اذیت می کند،‌ بهتر است که روی آفت را با خمیر جوش شیرین به صورت کامل بپوشانید تا هر چه سریع تر بهبود آن انجام شود. همچنین گذاشتن یخ روی آفت نیز می تواند در کاهش التهاب ناشی از آن بسیار موثر باشد. تجربه نشان داده است که قرار دادن چای کیسه ای مرطوب بر روی زخم نیز بسیار موثر است و سرعت بهبود آن را افزایش می دهد.

بخوانید  دهانشویه را چند بار در هفته و قبل یا بعد از مسواک زدن استفاده کنیم ؟

مصرف مکمل های خانگی نیز در این مورد بسیار موثر است که در این راستا می توانید و از عناصری همچون فولیک اسید و ویتامین B6 به صورت ویژه استفاده کنید. در صورتی که درد بیش از اندازه شما را آزار می دهد، بهتر است که از داروهای بی حسی موضعی مانند بنزوکائین استفاده کنید. خوشبختانه این مشکل خیلی حاد نیست و بعد از چند روز از بین خواهد رفت. با این حال بهتر است که شما مراقبت های اولیه را از خود داشته باشید تا دچار مشکلات بیشتر در این مورد نشوید.

روش های درمان آفت دهان

سخن آخر

آفت دهان و زبان یکی از مسائل شایعی است که معمولا هر کسی در طول زندگی خود برای یکبار هم که شده آن را تجربه خواهد کرد. احساس سوزش نقطه ای برای فرد آزاردهنده است و انجام فعالیت های عادی مانند خوردن و آشامیدن را برای او سخت خواهد کرد. خوشبختانه راه های درمانی زیادی برای حل این مشکل وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید درمان خود را در سریع ترین زمان ممکن به انجام برسانید. مطمئنا با به‌کارگیری درست این روش‌ ها هر چه زودتر سلامتی خود را به دست خواهید آورد.

بخوانید  درمان عفونت لثه با عسل و فواید عسل برای دندان ها

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×