» دانستنی ها » استحاضه چیست؟ و علت خون استحاضه چیست ؟
استحاضه چیست؟ و علت خون استحاضه چیست ؟
دانستنی ها - سلامت زنان - فرهنگ

استحاضه چیست؟ و علت خون استحاضه چیست ؟

تیر 7, 1402 290313

استحاضه یعنی پیوسته خون آمدن از زن بعد از ایام حیض و خونی است که زن در کمتر از سه روز و بیشتر از ده روز در حال حیض ببیند و بیشتر از چهل روز در حال نفاس ببیند. خون استحاضه در اکثر موارد به صورت زرد رنگ و سرد و به کندی خارج می گردد. اگر این خون از زخم و جراحت نباشد و زن قبل از سن بلوغ و بعد از یائسگی ببیند بنابر احتیاط واجب استحاضه است.

استحاضه چیست؟ و علت خون استحاضه چیست ؟

اقسام استحاضه

  • استحاضه قلیله

عبارتست از اینکه خون پنبه ای را که در موضع می گذارید کاملا فرا نگیرد.در این نوع استحاضه زن باید پنبه را تغییر دهد و برای هر نماز مکلف است جدا وضو بگیرد و موضع را اگر خون به آن رسیده باشد بشوید.

  • استحاضه متوسطه:

استحاضه ای است که خون پنبه را کاملا فراگیرد، ولی از پنبه سرایت نکند. وحکم آن علاوه بر وضوی جداگانه ،غسل برای نماز در هر شبانه روز واجب است.یعنی اگر بعد از نماز صبح مستحاضه متوسط شود باید جهت نماز ظهر و عصر غسل کند و اگر چنانچه بعد نماز ظهر و عصر مستحاضه شود برای نماز مغرب و عشاءباید غسل نماید.

  • استحاضه کثیره:

عبارتست از آنکه خون علاوه بر پنبه به بقیه هم سرایت کند.حکم این نوع استحاضه علاوه بر تعویض پنبه و تطهیر موضع این است که باید برای نماز ظهر وعصر یک غسل دیگر انجام دهد و هر دو نماز را بخواند و برای نماز مغرب و عشا هم دوباره غسل کند و هر دو نماز مغرب و عشا را نیز با هم بخواند .اینها در صورتی صحیح هستند که خون استحاضه را قبل نماز صبح ببینند و اگر برای نماز صبح مستحاضه کثیره شود باید در روز دو غسل کند.

بخوانید  هر آنچه درباره لیزر موهای زائد باید بدانید ! فواید – عوارض

یکی جهت نماز ظهر و عصر یکی هم جهت نماز مغرب و عشا اگر چنانچه نماز مغرب و عشا را باهم نخوانند برای هر کدام دوباره باید غسل کند.

به چه کسی استحاضه می گویند؟

به خونی که از زن خارج شود و شرایط حیض و نفاس را نداشته باشد و به زخم ، جراحت یا بکارت مربوط نباشد خون استحاضه می گویند و زن را استحاضه می گویند.این خون حکم عذر دارد و مانع نماز و سایر عبادات نمی شود فقط وضو را باطل می کند. و شخص باید برای نماز بعدی وضو بگیرد یعنی وضو تازمان نماز بعدی اعتبار دارد حتی اگر خون از موضع خارج شد برای نماز بعدی باید وضو یا غسل انجام دهد.

استحاضه چیست؟ و علت خون استحاضه چیست ؟

احکام استحاضه

-‏احتیاط واجب این است که شخص مستحاضه باید در هر وقت نماز پنبه را داخل نماید تا بداند دچار کدام قسم از اقسام مستحاضه شده است و طبق حکم آن عمل کند . اگر در شک بین قلیله ، متوسطه یا کثیره باشد بنا بر احتیاط قدر متیقن را یقین بداند ولی اگر برایش معلوم باشد که دچار چه حالتی است باید طبق وظیفه آن حالت عمل کند. احتیاط مستحب این است که به سخت ترین حالت عمل کند. مثلا اگر بین قلیله و متوسطه مانده است مستحب است به وظیفه متوسطه عمل کند.

بخوانید  درمان فوری شپش در یک شب

‏- در صورتی باید برای هر نماز وضو بگیرد که خون ادامه داشته باشد. یعنی اگر قبل ظهر خون قطع شود،باید فقط برای نماز ظهر وضو بگیرد و برای نماز عصر یا حتی مغرب و عشا اگر وضویش باقی بماند واجب نیست وضو بگیرد.ولی اگر بعد از نماز ظهر خون قطع شد واجب است فقط برای نماز عصر وضو بگیرد.

-روزه مستحاضه قلیله صحیح می باشد .و در استحاضه کثیره احتیاط واجب آن است که شب قبل غسل انجام شود تا فردا بتواند روزه بگیرد.

– بعد از وضو و غسل اگر خون قطع نشود و یا شخص ترس دیدن داشته باشد باید سریع نماز را بخواند .چنانچه در اول وقت نماز وضو یا غسل بکند وبداند که قطع شدن خون موقتی است و بداند که تا آخر وقت خون نمی آید جایز است نماز را به تاخیر اندازد.

احکام استحاضه نسبت به سایر اعمال

برای طواف واجب اگر مستحاضه قلیله باشد می تواند وضو بگیرد.اگر مستحاضه متوسطه یا کثیره باشد باید علاوه بر وضو غسل هم بکند .همچنین وضو وغسل قلیله ،متوسطه و کثیره که جهت نماز گرفته شده و ادامه دارد برای طواف واجب کعبه کفایت نمی کند. و جهت طواف واجب باید وضو و غسلی مستقل گرفته شود. اما طواف مستحب مشروط به طهارت نیست و به خودی‏ ‏خود احتیاج به وضو و غسل ندارد.

بخوانید  معرفی 4 تا از بهترین کرم های سفت کننده سینه

سخن پایانی

ما در این مقاله شما را با مفهوم استحاضه ،انواع آن و چندمورد از احکام استحاضه آشنا کردیم. جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به سایت دندان لند مراجعه کنید و از مطالب مفید و به روز این سایت بهره مند شوید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×