» سلامت پوست و مو » رفع چین و چروک های صورت با کلاژن درمانی و ۶ روش کلاژن سازی پوست در خانه
رفع چین و چروک های صورت با کلاژن درمانی و 6 روش کلاژن سازی پوست در خانه
سلامت پوست و مو

رفع چین و چروک های صورت با کلاژن درمانی و ۶ روش کلاژن سازی پوست در خانه

تیر 18, 1402 170332

چین و چروک های صورت شیارهای عرضی در پیشانی و شیارهای طولی بین ابروها و شیارهای کنار چشم ها و دهان و روی گونه ها هستند. ایجاد چین و چروک بر روی پوست صورت علت های گوناگونی دارد که در این میان اختلال در روند ساخت کلاژن یکی از مهم ترین عوامل ایجاد چین و چروک است که باید از کلاژن درمانی استفاده کنیم.

کلاژن چیست؟

کلاژن پروتئینی است که توسط بدن ما به طور طبیعی هر روز ساخته می شود. این پروتئین در پوست، استخوآن‌ها، مو، تاندون ها، ماهیچه ها، دندآن‌ها و ناخن های ما یافت می شود.

کلاژن تقریبا ۸۰ درصد پوست بدن انسان و یک سوم پروتئین های بدن شما را تشکیل می دهد. بدن شما به طور طبیعی کلاژن را به عنوان بلوک ساختمانی برای بدن سالم می سازد و بیش از ۲۸ نوع متنوع وجود دارد.

بخوانید  معرفی انواع ماسک صورت برای پوست چرب

 کلاژن چیست؟

کلاژن باعث می شود پوست ما صاف، چاق و جوان به نظر برسد و همین امر باعث شده به آن لقب پروتئین جوانی داده شود. کلاژن در نوزادان به وفور یافت می شود که به زیبایی و شادابی بدن آنها کمک می کند. اما با افزایش سن به آرامی اما به طور حتم کاهش می یابد و در نتیجه پوست در نهایت چین و چروک می شود.

سلول هایی به نام فیبروبلاست مسئول ساخت کلاژن هستند. به منظور ساخت کلاژن، بدن ما از مواد مغذی مختلفی از غذاهایی که می خوریم از جمله اسیدهای آمینه (که از پروتئین دریافت می کنیم)، ویتامین C، روی، مس، سیلیکون، گوگرد و امگا ۳ استفاده می کند.

این پروتئین برای حفظ خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست حیاتی است، اما مانند بسیاری از موارد، با افزایش سن کاهش می‌یابد و باعث افتادگی پوست و از دست دادن حالت شادابی پوست می‌شود. چیزی که تولید کلاژن به آن متکی است ویتامین C است، زیرا بدون آن بدن نمی تواند کلاژن را تشکیل داده، ذخیره یا سنتز کند و مسئول نگه داشتن سلول ها در کنار هم در طول ساخت کلاژن است. ویتامین C راه حلی عالی است زیرا به تولید و بازسازی طبیعی کلاژن کمک کرده و آن را تقویت می کند.

بخوانید  5 سایت پوست و مو در ایران و جهان مخصوص بانوان

کلاژن نه تنها به جوان ماندن پوست کمک می کند، بلکه در سراسر بدن یافت می شود و در مقادیر زیاد نقش های متعددی ایفا می کند.

نقش کلاژن در بدن چیست؟

به رشد سلول های جدید کمک می کند و سلول های مرده پوست را جایگزین و ترمیم می کند.
از اندام های ظریف بدن مانند کلیه ها محافظت می کند.
استخوآن‌ها، تاندون ها و مفاصل را برای مقاومت در برابر تنش و فشار تقویت می کند.
خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می کند.

چه چیزی باعث از بین رفتن کلاژن می شود؟

سن به تنهایی مسئول از دست دادن کلاژن بدن نیست. بلکه عوامل محیطی که باعث استرس اکسیداتیو می شوند عبارتند از:

مصرف قند بالا
کمبود آنتی اکسیدان (از سبزیجات + میوه)
قرار گرفتن در معرض نور خورشید (اشعه ماوراء بنفش)
سیگار کشیدن
استرس مزمن
قرار داشتن در معرض آلودگی هوا
سطوح بالای هموسیستئین (هوموسیستئین یک آمینو اسید معمولی است که تا زمانی که در سطوح بالا جمع نشود، ناسالم نیست. سطوح بالا می تواند به دلیل کمبود B6، B12، یا فولات یا مصرف زیاد گوشت/فرآورده های حیوانی باشد).
استرس اکسیداتیو نه تنها به کلاژن و الاستین آسیب می رساند، بلکه به کارخانه های کلاژن سلولی ما، فیبروبلاست ها نیز آسیب می رساند. این مسئله منجر به تولید فیبروبلاست های کمتر می شود که به این معنی است که کلاژن جدید کمتری تولید می شود.

بخوانید  چگونه از شر دانه های سیاه روی بینی یا جوش سرسیاه خلاص شویم

چگونه می توان به طور طبیعی کلاژن را در بدن افزایش داد و چین و چروک ها را از بین برد؟

چین و چروک ها در نتیجه تجزیه کلاژن ایجاد می شوند. استرس اکسیداتیو باعث تجزیه کلاژن و کاهش تعداد و بهره وری سلول های تولید کننده کلاژن یعنی فیبروبلاست ها می شود.

کلاژن درمانی صورت برای رفع چین و چروک صورت در خانه به چه شکل است

۱٫ ماساژ صورت

ماساژ پوست صورت می تواند به تحریک تولید کلاژن و تقویت حافظه عضلانی کمک کند. اگر ماهیچه‌های صورت شما تونر هستند، سفت شدن پوست را بهتر حفظ می‌کنند و خون بیشتری در اطراف پوست گردش می‌کند که به پوستی درخشان و همچنین تقویت مواد مغذی پوست موجود در خون به صورت کمک می‌کند.

۲٫ کرم های کلاژن

کرم‌های کلاژن راه خوبی برای بازگرداندن کلاژن به پوست و رفع چین و چروک صورت هستند، با این حال، برای آن که کلاژن اثرگذار باشد، باید کرمی را پیدا کنید که حاوی آمینو اسیدهای کلاژن باشد تا حقیقتا به درون پوست نفوذ کند، در غیر این صورت فقط روی پوست قرار می‌گیرد و هیچ تاثیر واقعی بر سلامت پوست شما نخواهد داشت. با این حال، این بدان معنا نیست که این کرم ها بی فایده هستند، کرم های کلاژن همچنین با جلوگیری از از دست دادن آب به حفظ هیدراته بودن پوست کمک می کنند، که به انعطاف پذیری پوست و کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک کمک می کند.

بخوانید  طرز تهیه ماسک خیار و گلاب برای چاقی صورت با بهترین روش ها

۳٫ کرم های ویتامین C

کرم های ویتامین C برای تولید کلاژن برای پوست بسیار مفید هستند، زیرا نه تنها به پوست کمک می کند تا کلاژن را نگه دارد، بلکه باعث سلامت پوست، مو و ناخن نیز می شود، بنابراین فواید زیادی دارد. بدون ویتامین C، بدن نمی تواند به بازیابی و تولید کلاژن در صورت امیدوار باشد و بنابراین خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست بازیابی نمی شود.

۴٫ رژیم غذایی

برای کمک به بازیابی کلاژن در صورت و همچنین سایر قسمت های بدن برای کمک به متابولیسم و کمک به کند کردن روند پیری بدن، باید غذاهای غنی از پروتئین و ویتامین C مصرف کنید. همچنین باید از مصرف بیش از حد قند دوری کنید. مصرف قند باعث می شود سطح انسولین شما بالا برود، سپس باعث التهاب می شود که منجر به تجزیه کلاژن و الاستین ارزشمند می شود و شما را بیشتر مستعد چین و چروک، خطوط ریز و از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست می کند.

۵٫ اجتناب از مصرف سیگار

سیگار خون رسانی به صورت را محدود می کند که باعث می شود پوست انعطاف پذیر و سالم به نظر برسد و از تولید کلاژن که باعث پیری پوست می شود، جلوگیری می کند.

بخوانید  صورتم با خمیر دندان سوخته چه کنم ؟

۶٫ هیدراته نگه داشتن بدن

هیدراته ماندن و هیدراته نگه داشتن پوست به ایجاد یک سد پوستی برای از دست دادن آب کمک می کند، کلاژن می تواند به آب متصل شود و می تواند به طور طبیعی پوست را برای کمک به حفظ سطح رطوبت حفظ کند که به شما ظاهری روشن تر و شبانه تر می دهد.

رژیم غذایی کلاژن ساز

مهم است که نه تنها کلاژن را به صورت موضعی روی پوست خود بمالید، بلکه راه هایی وجود دارد که می توانید آن را در رژیم غذایی خود به عنوان مکمل اضافه کنید تا به متابولیسم بدن کمک کرده و سطح کلاژن را در پوست برای سلامت کلی پوست افزایش دهید:

نقش رژیم غذایی در کلاژن سازی
غذاهای غنی از کلاژن عبارتند از:

آبگوشت استخوان
ماهی قزل آلا، گوشت مرغ
زرده و غشای پوسته تخم مرغ

ویتامین C نقش حیاتی در تولید کلاژن در بدن دارد. این ویتامین به تنظیم تعادل بین کلاژن و الاستین در پوست کمک می کند که به شما پوستی سفت اما در عین حال انعطاف پذیر و زیبا می دهد، بنابراین مهم است که در رژیم غذایی خود نیز این ویتامین را بگنجانید.

بخوانید  قرص کلاژن بهتر است یا پودر کلاژن؟

غذاهای سرشار از ویتامین C عبارتند از:

سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل، سیب زمینی و گل کلم
میوه هایی مانند گواوا، توت فرنگی، پاپایا، آناناس و میوه کیوی
فلفل قرمز و سبز
آب گوجه فرنگی، آب لیمو و آب پرتقال

روش های درمانی کلینیکی و کلاژن درمانی برای افزایش کلاژن پوست

علاوه بر مصرف خوراکی های متنوع برای کمک به تولید کلاژن، امروزه درمآن‌های کلینیکی نیز برای جلوگیری از پیری و چین و چروک پوست در اثر کاهش کلاژن به کار می روند که جزو روش های ایمن و سریع هستند. در ادامه به تعدادی از این روش های درمانی خواهیم پرداخت:

تزریق کلاژن و فیلرهای پوستی

تزریق کلاژن را به طور ساده می توان به وارد کردن ماده ی جایگزین کلاژن طبیعی به لایه ی زیرین پوست تعریف کرد که با این کار پوست درست مثل زمانی که غنی از کلاژن است صاف و انعطاف پذیر خواهد شد و بافت محکم و سفتی خواهد داشت.

در دهه ی ۸۰ میلادی زیدرم و زیپلاست که کلاژن های گاوی هستند طرفداران بسیاری پیدا کردند. این نوع کلاژن ها مستقیما به درم تزریق می شوند که لایه ای از پوست است که زیر اپیدرم قرار دارد و محل نگهداری کلاژن و الاستین است.

بخوانید  علت سفید شدن موهای ناحیه تناسلی چیست ؟

امروزه برای افرادی که مایل به استفاده از محصولات مشتق حیوانی نیستند فیلرهای دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. جوودرم و رستلین دو نوع دیگر از فیلرها هستند که بسیار معروف بوده و حاوی هیالورونیک اسید می باشند. این ماده ی طبیعی علاوه بر اینکه موجب تقویت و استحکام پوست می شود بلکه قادر است تا آب را تا هزار برابر وزن خود حفظ کند و زمانی که پوست به رطوبت نیاز دارد آن را آبرسانی کند.

تحقیقات انجام شده در دانشگاه میشیگان نشان می دهند که تزریق هیالورونیک اسید وگان باعث تحریک تولید کلاژن در بدن نیز می شود. تزریق کلاژن و دیگر فیلرها به طور معمول در قسمت هایی از صورت مثل خط لبخند، پیشانی، فاصله ی بین دو ابرو، دور چشم و چانه انجام می شود.

مزایای این روش تاثیرگذاری و بهبود سریع پوست پس از تزریق است. البته تعداد دفعات تزریق برای رفع چین و چروک نسبت به نوع پوست فرد و یا عمق چین و چروک ها متفاوت است.

نور LED قرمز

ال ای دی تراپی یکی از روش های درمان کلینیکی برای تولید کلاژن است. این روش در زیر شاخه ی نوردرمانی قرار دارد و تاریخچه ی بسیار جالبی دارد. در دهه ی ۹۰ میلادی دانشمندان ناسا دریافتند که میزان رشد گیاهان در زیر طیف های نوری خاص بیشتر و بهتر است. آن‌ها با استفاده از این نتیجه آزمایشات خود را برای بررسی اثر طول موج های مختلف نور بر روی سرعت بهبود زخم های پوستی ادامه دادند.

بخوانید  انواع روش های کاشت ابرو چیست و بهترین روش کاشت ابرو کدام است؟

نور LED قرمز برای ساخت کلاژن

نتایج این تحقیقات نشان دادند که میزان رشد سلول های پوستی با استفاده از نور قرمز و امواج فروسرخ تا ۲۰۰ برابر افزایش می یابد. پس از این تحقیقات متخصصان تصمیم گرفتند از ال ای دی تراپی برای برطرف کردن بسیاری از اختلالات پوستی، چین و چروک و یا شل شدگی پوست استفاده کنند.

ال ای دی تراپی به استفاده از رنگ ها و امواج مختلف نور برای نفوذ به لایه های مختلف پوست و تحریک تولید کلاژن تعریف می شود. به عنوان مثال نور قرمز قادر به نفوذ به لایه ای از پوست است که سلول های فیبروپلاست در این لایه قرار دارند. این سلول ها پروتئین های جوان کننده ی پوست یعنی کلاژن و الاستین را تولید می کنند. نور قرمز با نفوذ به این لایه از پوست التهابات پوستی را کاهش داده و تولید کلاژن را تحریک می کند.

یکی دیگر از رنگ های موجود در طیف نوری رنگ کهربایی است که نفوذ کمتری از نور قرمز به درون پوست دارد اما باعث افزایش تولید کلاژن و الاستین می شود.

در میان نورهای مختلف طیف نوری، امواج فروسرخ بیشترین نفوذ را به درون پوست دارند که هم به بهبود سریع التهابات پوستی کمک می کند و هم موجب نفوذ بیشتر محصولات مراقبت از پوست به درون پوست می شود.

بخوانید  بوتاکس دیستون بهتر است یا مصپورت ؟

با توجه به فرآیند تعریف شده برای این روش، ال ای دی تراپی بسیار تاثیرگذار و کارآمد است.

میکرودرم ابریژن

این روش درمانی همه جانبه بوده و در درمان بسیاری از اختلالات پوستی از جمله تیرگی ها و لک های پوستی، منافذ باز پوست، آکنه و زخم، اثرات کشیدگی پوست، آفتاب سوختگی، تغییر تناژ پوست و همچنین از بین بردن چین و چروک صورت مورد استفاده قرار می گیرد و به طور کلی بر جوان سازی پوست اثرگذار است.

در این روش درمانی از دستگاهی مخصوص استفاده می شود که سطحی ساینده دارشته و سطح رویی پوست را به آرامی لایه برداری می کند تا ظاهری جوانتر و شاداب تر به آن بدهد. در تکنیکی دیگر از این روش ذرات آلومینیوم اکساید یا سدیم بی کربنات روس سطح پوست اسپری می شوند و ذرات مرده و برآمده به وسیله ی ساکشن از روی پوست برداشته می شوند.

 میکرودرم ابریژن برای کلاژن سازی

اثرگذاری این تکنیک هم همان جوانسازی پوست است. احتمالا پس از انجام این فرآیند پوست اندکی قرمز شود و حتما باید کرم های مرطوب کننده و ضدآفتاب برای حفاظت از پوست مورد استفاده قرار گیرند.

بخوانید  قرص فیفول برای پوست صورت

با استفاده از این روش اثرات بهبود پوست حتی در اولین جلسه هم قابل مشاهده خواهد بود اما برای رسیدن به نتیجه ی مورد نظر تعداد جلسات باید توسط متخصص پوست تعیین شود.

هیدرودرم ابریژن

تکنیک هیدرودرم جدیدترین روش میکرودرم ابریژن است. در این روش محصولات خاص مراقبت از پوست به درون آن تزریق شده و لایه برداری نیز به طور همزمان انجام می شود که این عمل تولید کلاژن را تحریک کرده و جریان خون را در قسمت مورد نظر به حداکثر می رساند.

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×