» بیماریها » آیا دندان درد باعث بالا رفتن فشار خون میشود؟
آیا دندان درد باعث بالا رفتن فشار خون میشود؟
بیماریها - دندانپزشکی

آیا دندان درد باعث بالا رفتن فشار خون میشود؟

اسفند 14, 1402 310311

آیا دندان درد باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود؟ به طور کلی، هر دردی می‌تواند فشار خون شما را افزایش دهد زیرا درد باعث افزایش فعالیت سمپاتیک عصب‌ها می‌شود. به طور خاص در مورد دندان درد، التهاب و عفونت دندان و درد می‌تواند به بالا رفتن فشار خون منجر شود.

مشکلات دهان و دندان و بیماری‌های عروقی

تحقیقات زیادی وجود دارد که بهداشت نامناسب دهان و دندان را به هر یک از مشکلات سلامتی، از جمله فشار خون بالا مرتبط می کند. بر اساس تحقیقات جدید، برای افراد مبتلا به فشار خون بالا دشوارتر است که بیماری خود را در هنگام ابتلا به بیماری لثه درمان کنند. بیماری لثه به طور مستقیم باعث مشکلات قلبی نمی‌شود. اما ارتباطی بین این دو وجود دارد.

یافته های جدید نشان می دهد که بیماری لثه باعث کاهش اثربخشی داروهای فشار خون می‌شود. به نفع شماست که مراقب سلامت دهان و دندان خود باشید، به خصوص اگر برای کاهش فشار خون خود دارو مصرف می‌کنید.

بخوانید  بهترین کلینیک دندانپزشکی در شیراز + معرفی خدمات تخصصی

داروهای فشار خون برای بیماران مبتلا به بیماری لثه کمتر موثر است. برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، در مقایسه با بیماران قلبی با سلامت دهان و دندان، کاهش فشار خون با دارو در هنگام ابتلا به بیماری لثه دشوارتر است. این بر اساس یافته های جدید انجمن قلب آمریکا است.

محققان سوابق پزشکی و دندانپزشکی بیش از ۳۶۰۰ فرد مبتلا به فشار خون بالا را بررسی کردند. محدوده فشار خون افراد مبتلا به بیماری دهان و دندان ۲۰ درصد بیشتر از سایر گروه‌های سنی غیرطبیعی بود. یعنی می‌توان نتیجه گرفت دندان درد باعث بالا رفتن فشار خون است.

 

افرادی که لثه‌های سالمی داشتند به داروهایی که برای کنترل فشارخون طراحی شده بودند بهتر پاسخ دادند. سطح فشار خون آنها به طور متوسط ​​۲ تا ۳ میلی متر جیوه کمتر از افراد مبتلا به بیماری دهان و دندان بود.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که سلامت دهان و دندان ضعیف با چندین بیماری بسیار شایع مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سکته مغزی و چاقی همراه است و با افزایش مرگ و میر مرتبط است. سلامت بد دهان و دندان و درد باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود.

بخوانید  آیا قرص استامینوفن تایلانول 500 برای دندان درد خوبه؟

بیماری لثه می‌تواند بر اثربخشی داروهای فشار خون بالا تأثیر بگذارد. بهداشت نامناسب دهان و دندان به طور کلی با بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

سلامت دهان و بیماری قلبی

باکتری‌های ناشی از عفونت‌های لثه از طریق رگ‌های خونی به بقیه بدن می‌روند و به شریان‌ها، قلب، مغز، کبد و سایر اندام‌ها آسیب می‌زنند. دیدگاه فعلی این است که بیماری لثه منجر به ورود باکتری به سیستم گردش خون می‌شود که به نوبه خود پاسخ التهابی میزبان را فعال می‌کند.

چگونه با مراقبت از دهان خود از قلب خود محافظت کنید

یک مطالعه اخیر استرالیایی نشان می‌دهد که اکثر بیماران قلبی عروقی نمی‌دانند که بین بیماری قلبی و سلامت دهان و دندان ارتباط وجود دارد.کمبود آموزش در این زمینه نگران کننده است.

دندانپزشکان باید به بیماران خود هشدار دهند که ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان و لثه شانس ابتلا به مشکلات قلبی جدی را افزایش می‌دهد که به قیمت جان افراد تمام می‌شود. پزشکان مراقبت از قلب نیز باید برای ارتقای سلامت دهان و دندان آموزش ببینند.

دندان های خود را مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید

شما باید روزی دو بار مسواک بزنید و حداقل یک بار نخ دندان بکشید تا ذرات انباشته شده از بین بروند. یک خمیر دندان حاوی فلوراید بهترین است.

بخوانید  علت لق شدن ایمپلنت و روکش ایمپلنت دندان چیست ؟

آیا دندان درد باعث بالا رفتن فشار خون میشود؟

شکر کمتر دندان های سلام تر

عامل اصلی پوسیدگی دندان یک باکتری به نام استرپتوکوک است. این باکتری‌های بد زمانی رشد می‌کنند که مقادیر زیادی شکر مصرف شود.

برای جلوگیری از پوسیدگی از این غذاها بیشتر بخورید

برخی غذاها بدن شما را با میکروب های سالم پر می‌کنند که به محافظت از دندان ها در برابر پوسیدگی کمک می‌کند. برای جلوگیری از دندان درد و متعاقبا بالا رفتن فشار خون می‌توانید از غذاهای پروبیوتیک مانند ماست و دارای ویتامین k بالا مانند تخم‌مرغ استفاده کنید.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن دهان شما را خشک می‌کند، دندان‌ها را لکه دار می‌کند و باعث چسبیدن باکتری‌های بد به محیط دهان می‌شود. این امر خطر ابتلا به بیماری لثه و سرطان دهان و همچنین آفت دهان را افزایش می‌دهد.

به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید

به نفع شماست که برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا سلامت دهان خود را در شرایط مطلوب نگه دارید.

سخن آخر
اگر بیماری دهان و دندان به موقع تشخیص داده شود، می‌توان علائم اولیه بیماری را معکوس کرد. این شانس شما را برای محافظت از سیستم قلبی عروقی افزایش می‌دهد.همچنین مهم است که عادات خوب دندانپزشکی را از سنین پایین به فرزندان خود القا کنید تا به آنها کمک کنید تا در طول عمر به مشکلات سلامتی مبتلا نشوند.

بخوانید  راهنمای انتخاب دندانپزشک برای کودک

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×