» زیبایی دندان ها » ایا لمینت به دندان اسیب میزند ؟
ایا لمینت به دندان اسیب میزند ؟
زیبایی دندان ها - سلامت دهان

ایا لمینت به دندان اسیب میزند ؟

تیر 25, 1402 230234

دندان‌ها در زیبایی چهره و لبخند شما نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. به همین دلیل اصلاح و ترمیم آن‌ها تاثیر فراوانی بر اعتماد به نفس شما خواهد گذاشت. امروزه لمینت دندان یکی از روش‌های معروف و پرطرفدار دندانپزشکی است که لبخندی زیبا را به شما هدیه می‌دهد. با استفاده از این درمان می‌توانید دندان‌های رنگ گرفته و آسیب دیده را درمان کرده و نقایص لبخندتان را برطرف کنید. این لمینت‌ها مانند یک ماسک بر روی دندان‌های شما قرار می‌گیرند و ظاهری جذاب را برای شما به ارمغان می‌آورند. اما اغلب افرادی که داوطلب لمینت دندان هستند همواره این سوال در ذهن‌شان وجود دارد که آیا لمینت به دندان آسیب می‌زند؟

اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوال هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 ایا لمینت به دندان اسیب میزند

لمینت دندان چیست؟

از آنجایی که همه ما خواهان زیبایی بیشتر هستیم، هیچکس به ترک‌خوردگی دندان و وجود لکه‌ روی دندان علاقه ندارد. لمینت دندان روشی در دندانپزشکی مدرن است که می‌تواند این نواقص و مشکلات را برطرف نماید.

بخوانید  برای دررفتگی و درد فک به چه دکتری مراجعه کنیم ؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، لمینت دندان پوسته‌ها و قالب‌هایی به شکل دندان هستند که مانند ماسک بر روی قسمت جلویی دندان‌ها قرار می‌گیرند که معمولا از جنس سرامیک یا پرسلن ساخته می‌شوند. این روکش‌ها از ضخامتی در حدود نیم میلیمتر برخوردارند و به همین علت دندا‌نپزشک برای نصب آن‌ها باید مینای دندان را بتراشد. در غیر این صورت دندان بیش از اندازه بزرگ و غیر طبیعی به نظر می‌رسد.

لمینت دندان به چه افرادی توصیه می‌شود؟

لمینت دندان برای افرادی که از مشکلات عمیق دندان رنج می‌برند یک گزینه بسیار مناسب به شمار می‌آید. اما اگر بخواهیم دقیق‌تر اشاره کنیم، افرادی که مشکلات زیر را دارند از بهترین کاندیداهای نصب لمینت به شمار می‌روند.

افرادی که دندان‌هایشان لکه‌های زیادی دارد

افرادی که از زردی دندان‌ها رنج می‌برند

افرادی که به دنبال یک لبخند زیبا و طبیعی هستند

افرادی که دندان‌های شکسته و آسیب‌دیده دارند

افرادی که به دنبال یک روش دائمی برای رفع نواقص دندان هستند

افرادی که نگران شکستن و ضربه خوردن دندان‌های خود هستند

لمینت دندان چه مزایایی دارد؟

پس از آشنایی با لمینت دندان، به مزایای آن می‌پردازیم. در ادامه مطلب به پرسش آیا لمینت به دندان آسیب می‌زند نیز پاسخ خواهیم داد.

بخوانید  آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان ها می شود؟【سال2023】

روکش‌های لمینت به شکل دندان‌های شما هستند و پس از لمینت دندان‌های شما فرم طبیعی خود را حفظ می‌کنند. همچنین همانطور که پیش از این اشاره کردیم، لمینت‌ها از سرامیک ساخته می‌شوند و در برابر لکه‌های دندان مقاومند.‌ به طور کلی می‌توان گفت لمینت دندان یک روش درمانی دائم است. به این معنا که اگر پس از لمینت کردن، مراقبت‌ها و بهداشت دهان و دندان به خوبی انجام شود، روکش لمینت می‌تواند بین ۱۵ تا ۲۰ سال عمر داشته باشد.

آیا لمینت به دندان آسیب می‌زند؟

در واقع وظیفه لمینت دندان برطرف کردن نقص‌های ظاهری دندان‌های شما و زیباتر جلوه دادن آن است. پس در پاسخ به اینکه آیا لمینت به دندان آسیب می‌زند باید گفت خیر. اگر درمان و نصب لمینت توسط دندانپزشک متخصص انجام شود، نصب لمینت هیچ آسیبی به دندان‌های شما نخواهد زد.

اما بهتر است بدانید که ممکن است پس از نصب لمینت دندان‌ها با حساسیت بیشتری مواجه شوند و نسبت به برخی غذاها و نوشیدنی‌های سرد و گرم واکنش نشان دهد. این حساسیت در روزهای ابتدایی طبیعی بوده و جای هیچ نگرانی وجود ندارد. پس از چند روز این حساسیت به مرور از بین رفته و شرایط برای شما عادی می‌شود.

بخوانید  آیا می دانید کیست دندان، آژیر خطر است؟

در برخی موارد ممکن است افرادی که لمینت دندان دارند با موارد و مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان و یا بیماری‌های دیگر دهان و دندان مواجه شوند. اما لازم به ذکر است که این معایب و مشکلات به نصب لمینت ارتباطی ندارد و به رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان مربوط می‌شود. با رعایت کردن مراقبت‌های پس از لمینت و بهداشت دهان و دندان می‌توان از وقوع این مشکلات جلوگیری کرد.

روش ساخت و نصب لمینت به چه صورت است؟

روش ساخت و نصب لمینت به چه صورت است؟

در بخش قبل به پرسش آیا لمینت به دندان آسیب می‌زند یا خیر پاسخ دادیم. در این قسمت نیز به روش ساخت و نصب لمینت دندان اشاره خواهیم کرد.

برای ساخت لمینت دندان، در اولین قدم دندانپزشک باید سطح دندان را که با ضخامت لمینت اضافه شده به سطح دندان برابر است، تغییر شکل بدهد. پیش از تغییر شکل و اصلاح مینای دندان، دندان‌ها توسط پزشک بی‌حس می‌شوند. در مرحله بعد دندانپزشک از دندان‌های شما قالبی تهیه می‌کند که این قالب به آزمایشگاه ارسال شده و لمینت دندان تهیه می‌شود. فرایند ساخت لمینت در آزمایشگاه بین ۲ تا ۴ هفته به طول می‌انجامد که در این فاصله می‌توان از لمینت‌های موقت استفاده کرد.

بخوانید  قیمت دندانپزشکی و ارتودنسی و کشیدن دندان 1402

پس از اینکه لمینت دندان آماده شد، دندانپزشک لمینت‌های موقت را برداشته و از مناسب بودن لمینت‌های تهیه شده اطمینان حاصل می‌کند. این قالب معمولا با استفاده از محلولی که بر پایه آب این به دندان متصل می‌شود. در صورتی که نیاز به تعدیل داشته باشد، بلافاصله توسط دندانپزشک انجام می‌شود. در غیر این صورت دندان تمیز شده و روکش به دندان وصل می‌شود.

پس از نصب لمینت به چه مراقبت‌هایی نیاز است؟

مراقبت‌های پس از انجام کارهای زیبایی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند. چرا که اگر مراقبت به خوبی انجام نشود، تمامی اقدامات انجام شده از بین خواهد رفت. اگر لمینت دندان پس از نصب تراش خورده یا شکسته شود، علاوه‌بر هزینه اضافه به زمان دیگری هم نیاز است تا لمینت آسیب دیده تعویض و ترمیم شود.

پس از نصب لمینت برای کاهش خطر آسیب و افزایش طول عمر آن، از باز یا بسته کردن اشیا با دندان خودداری کنید. همچنین ممکن است دندانپزشک به شما توصیه کند که از مصرف برخی از غذاها جلوگیری کنید.

به یاد داشته باشید که دندان‌های لمینت شده مانند دندان‌های طبیعی به مسواک و نخ دندان نیاز دارند. پس بهتر است پس از خوردن غذا و نوشیدنی‌هایی مثل قهوه، چای یا نوشابه دندان‌هایتان را مسواک بزنید. با انجام این کار از رنگ گرفتن لمینت‌ها جلوگیری کرده و طول عمر آن‌ها را افزایش خواهید داد.

بخوانید  دانستنی های جالب در مورد دندان

سخن آخر؛

لمینت دندان یک روش درمانی برای برطرف کردن نقص‌های ظاهری دندان و زیباتر جلوه دادن آن‌ها است. این پوسته‌ها مانند ماسک بر روی بخش جلویی دندان‌ها نصب می‌شوند و مشکلاتی مثل شکستگی دندان‌ها و لکه‌های روی آن‌ها را می‌پوشانند. اما پیش از نصب لمینت ممکن است این پرسش در ذهن شما ایجاد شود که آیا لمینت به دندان آسیب می‌زند یا خیر. در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که لمینت به دندان‌ها آسیبی نمی‌زند‌. بلکه رعایت نکردن اقدامات پس از نصب می‌تواند سبب بروز مشکلاتی مثل پوسیدگی دندان شود. با رعایت نکات بهداشتی و استفاده از مسواک می‌توان از بروز این مشکلات جلوگیری نمود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×