» تغذیه و سلامت » بهترین زمان مصرف انگور برای لاغری کی هست؟
بهترین زمان مصرف انگور برای لاغری کی هست؟
تغذیه و سلامت - سبک زندگی

بهترین زمان مصرف انگور برای لاغری کی هست؟

مرداد 21, 1402 180210

چاقی، یکی از بیماری های بزرگ و بلای جان انسان است. در قرن اخیر، میزان افراد چاق در دنیا، روز به روز زیادتر شد. تا جایی که نیمی از دانش آموزان مدارس آمریکا و حتی تعداد زیادی از نوجوانان کشور خودمان هم درگیر این بیماری هستند. بسیاری معتقدند، می توان با خوردن گیاهان و میوه جاتی مثل انگور، لاغر شد. اما این نکته حائز اهمیت است که انگور و سایر میوه هایی که برای لاغری استفاده می شوند، ممکن است تحت شرایط خاصی، باعث لاغری شوند.

برخی از گیاهان می توانند باعث بروز چاقی مفرط هم بشوند. یعنی در واقع، مانند شمشیر دو لبه عمل می کنند. ما در این مقاله سعی می کنیم، در مورد رژیم لاغری با انگو و لاغری یا چاقی ناشی از آن، با شما صحبت کنیم. ممکن است همین الان در ذهن شما، سوالات زیادی پیرامون این مطلب شکل گرفته باشد. ما قصد داریم، پاسخ پرسش های زیر را بیابیم و شاید این پرسش ها، در ذهن شما هم شکل گرفته باشد.

بخوانید  شب یلدا و بهترین خوراکی های شب چله یا یلدا را بیشتر بشناسیم ؟ چیلله گئجسی

برخی از پرسش های مطرح شده در این مقاله به شرح زیر هستند:

بهترین زمان مصرف انگور برای لاغری کی هست؟
آیا آب انگور هم می تواند سبب لاغری شود؟
مزایای لاغری با انگور، چیست؟
مواد چربی سوز موجود در انگور چقدر است وآیا می تواند سبب لاغری شود یا خیر؟
نقش انواع انگور در رژیم لاغری گیاه خواری، چیست؟
آیا انگور می تواند هم لاغر کننده باشد و هم چاق کننده؟
بهترین زمان مصرف انگور برای لاغری کی هست؟

انگور، میوه ای است که در فصل بهار و تابستان، به شکل ها و انوع مختلفی، وجود دارد. برخی سبز و طلایی و برخی نیز قرمز و درشت هستند. به هر حال، انگورها و میوه هایی از خانواده ی انگور، مانند بلوبری، خواص بسیار زیادی برای بدن انسان دارند. برخی از افراد سعی می کنند، در فصل بهار و تابستان، به میزان قابل توجهی از این میوه را نوش جان کنند.

این افراد معتقدند، خوردن میوه ی انگور می تواند سبب لاغری و زیبایی اندام شود. این صحبت، باید بررسی شود تا مشخص شود تا چه میزان درست و تا چه میزان اشتباه است. اما اگر فرض را بر این بگذاریم که خوردن میوه ی انگور، سبب لاغری می شود، باید ببینیم که چه زمانی آن را باید مصرف کنیم تا تاثیر آن را ببینیم.

بخوانید  انسولین چیست و چه غذاهایی باعث ترشح انسولین میشود؟

انگور میوه ای است که تقریبا، بدون چربی است. وقتی یک ماده ی غذایی فاقد چربی باشد، یکی از فاکتورهای مهم چاق کنندگی را ندارد. پس نمی تواند مستقیما به بدن، چربی اضافه کند. این میوه سرشار از فیبر و پروتئین است.

خب، پر واضح است که فیبر، می تواند یکی از دلایل لاغر کنندگی باشد. وقتی میوه ای خورده شود که حاوی فیبر زیاد باشد، می تواند در روده ها، آب جذب کند و سبب احساس پری و سیری شود. پس بهتر است زمانی مصرف شود که با خوردن غذا تداخلی نداشته باشد.

اگر به هنگام خوردن وعده ی اصلی غذا خورده شود، می تواند در هضم و جذب و گوارش مواد غذایی، مشکل ایجاد کند. پس در نتیجه به جای هضم و جذب کامل، می تواند باعث هضم ناقص دیگر مواد غذایی شود. در این هنگام، مواد غذایی به عنوان چربی در بدن ذخیره می شوند.

اگر انگور، ۲ الی ۳ ساعت بعد از غذا و یا قبل از غذا خورده شود، می تواند خواص لاغری خود را داشته باشد. البته بهتر است قبل از غذا خورده شود تا معده و روده پر شده و فرد به خاطر احساس پر بودن، کمتر غذا بخورد.

بخوانید  8 نکته از مزایا و معایب تلویزیون جنرال مکس

انگور از ۸۰ درصد آب و ۲۰ درصد مواد مغذی مانند فیبر و قند تشکیل شده است. فیبرهای انگور می توانند متابولیسم بدن را بالا ببرند و سبب لاغری شوند. البته به شرطی که ۲ ساعت بعد از غذا مصرف شود. اما نباید قند آن را فراموش کنید. درست است که قند میوه از فروکتوز بوده و در خون، ایجاد مشکل نمی کند، اما در کبد به چربی تبدیل می شود.

اگر قصد دارید انگور را برای لاغر شدن مصرف کنید، در دو زمان می توانید این کار را انجام دهید که مفید واقع شود. اولویت اول مصرف انگور، هنگام صبح به عنوان صبحانه است. اگر انگور را در وعده ی صبحانه با کمی ماست، میل کنید، احساس شادابی و انرژی بالایی خواهید داشت و کمتر غذا می خورید.

اولویت دوم شما، مصرف انگور ۲ الی ۳ ساعت بعد از غذای اصلی است.

آیا آب انگور هم می تواند سبب لاغری شود؟

همان طور که در بالا اشاره شد، انگور میوه ای است که به خاطر فیبر بالایی که دارد، می تواند سبب لاغری در افراد شود. البته لازم به ذکر است که این میوه، خاصیت و مزاج گرم و تر دارد. به همین سبب باید در زمان مناسبی مصرف شود تا تاثیر گذاری آن، بالاتر برود.

بخوانید  فال شمع سریع روزانه، امروز و فردا و ماهیانه

انگور میوه ای است که سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها در بدن، سبب بالا رفتن ایمنی می شوند. در ضمن می توانند کمک کننده به متابولیسم و سوخت و ساز بدن هم باشند.

آب انگور، سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان ها و همچنین سرشار از قند است. آنتی اکسیدان ها می توانند سبب لاغری در فرد شوند. اما قند موجود در آب انگور، کمی داستان را پیچیده می کند.

فرض کنید قرار است که شما یه خوشه ی انگور را نوش جان کنید. این خوشه در نهایت ۱۵۰ تا ۲۰۰ عدد دانه ی انگور دارد. وقتی شما آن را می خورید، بعد از خوردن یک یا دو خوشه، دیگر میلی به خوردن نداشته و سیر می شوید. در خوش بینانه ترین حالت، شما با خوردن یک خوشه ی بزرگ انگور، به اندازه ی نصف استکان، آب انگور خورده اید.

اما زمانی که شما فقط آب انگور میل می کنید، شاید ۲ لیوان از آن را بنوشید. میزان قندی که در این دو لیوان می باشد، گاهی به اندازه ی چندین خوشه انگور می باشد. این قند تا حدودی جذب خون شما شده اضافی آن، در کبد به چربی تبدیل می شود.

بخوانید  عوارض خوردن شراب و عرق

پس نمی توان گفت که خوردن همیشگی و هر روز آب انگور، می تواند سبب لاغری در فرد شود. اگر به میزان کم خورده شود، می تواند این خاصیت را داشته باشد . در غیر این صورت، بر عکس عمل خواهد کرد.

مزایای مصرف انگور برای لاغری

مزایای لاغری با انگور
لاغر شدن و رسیدن به وزن سلامت در بدن انسان، یکی از مواردی است که سلامتی را تضمین کرده و عمر انسان را طولانی می کند. خوردن انگور برای زیبایی اندام و لاغر شدن، می تواند مزایای زیادی داشته باشد. ما چند نمونه از این مزایا را برای شما شرح می دهیم:

تضمین سلامت قلب و عروق:

قلب، اصلی ترین اندام داخلی بدن است که می تواند به هنگام عبور خون از خود، چربی های آن را در عروق نگه دارد و یا از خود، عبور دهد. اگر چربی هایی که وارد خون می شوند، به هنگام گذر کردن از قلب و عروق اصلی، در آن جا به دام بیفتند، با گذر زمان، میزان آن ها بیشتر شده و در نتیجه، دور قلب و درون رگها، از چربی پر می شود.

این کار باعث بروز مشکلات قلبی از جمله سکته و ایست قلبی و در نهایت، مرگ می شود. ۹۰ درصد افراد چاق و ۱۰۰ درصد افراد چاق مفرط، دارای این مشکلات هستند. یکی از دلایل ایجاد چنینی مشکلی، می تواند عدم مصرف گیاهان و در نتیجه، کاهش میزان آنتی اکسیدان باشد. آنتی اکسیدان در خون، می تواند چربی ها را شسته و با خود ببرد.

بخوانید  نکات بهداشتی که برای رزرو آنلاین هتل باید توجه کرد

وقتی که آنتی اکسیدان در خون زیاد باشد، چربی ها فرصت نمی کنند که در جایی از عروق، جا خشک کنند. همچنین، آنتی اکسیدان ها می توانند استحکام و انرژی مورد نیاز بدن و اندام داخلی را تامین کنند. این کار می تواند جلوی گرفتگی عروق قلبی را بگیرد. انگور میوه ای است که در هسته، گوشته، پوست و آب آن، میزان زیادی آنتی اکسیدان وجود دارد. پس با این میوه می توان علاوه بر لاغر شدن، سلامت قلب را نیز، تضمین کرد.

رساندن آنتی اکسیدان بالا به بدن:

همان طور که در بالا اشاره شد، خوردن انگور می تواند علاوه بر لاغر شدن، آنتی اکسیدان بالایی به خون برساند. این آنتی اکسیدان می تواند ایمنی بدن را افزایش دهد.

کمک به کم شدن سریع وزن:

اگر خوردن انگور طبق یک برنامه ی مشخص و به میزان کاملا حساب شده خورده شود، لاغری با آن، بسیار امکان پذیر خواهد بود. خوردن انگور سبب سیری شده و می تواند منجر به کاهش وزن شود. همچنین، فیبر موجود در آن می تواند حجم زیادی از معده را پر کند.

مواد چربی سوز موجود در انگور و لاغری

انگور علاوه بر قند و آنتی اکسیدان و مواد دیگر، یک چربی سوز فوق العاده در خود دارد. اسید الاژیک موجود در انگور می تواند باعث لاغری شود. در آخرین یافته های دانشمندان، این اسید می تواند اثرات خوبی روی کاهش سلول های چربی داشته باشد. همچنین، از رشد سلول های جدید چربی، جلوگیری می کند.

بخوانید  خواص ویتامین D چیست و در چه چیزهایی وجود دارد؟

انگور قرمز، حاوی مقادیر بسیار زیادی از اسید الاژیک است. البته در کنار این ماده ی ارزشمند، رزوراترول هم در انگور وجود دارد که می تواند، از تجمع چربی ها کم کرده و مصرف قند خون را بالا ببرد. وقتی مصرف قند خون بالا برود، بدن دچار کم اشتهایی شده و فرد احساس گرسنگی نمی کند. در نتیجه به راحتی، چربی ها سوزانده می شوند.

دانشمندان کشف کرده اند که رزوراترول موجود در انگور می تواند به تولید آدیپونکتین کمک کند. این ماده، نوعی هورمون چربی سوز است.

نقش انواع انگور در رژیم لاغری

انگور میوه ای است که در طبیت به چندین نمونه و گونه، وجود دارد. انگور نارس، می تواند به صورت قوره مصرف شود که آب آن، تا حدودی برای لاغر شدن مناسب است. بلوبری که تقریبا رنگ آبی مایل به بنفش دارد، از خانواده ی انگورها می باشد و خاصیت چربی سوزی خیلی بالایی دارد. انگور سبز، انگور قرمز و انگور طلایی، بیشترین حجم انگور در ایران را شامل می شوند که همیشه در دسترس هستند. خاصیت چربی سوزی در انگورهای بنفش و قرمز، بالاتر از سبز و طلایی است.

بخوانید  گیاهانی که آب را تصفیه می کنند/معرفی 8 گیاه تصفیه کننده آب

برخی از افراد دوست دارند در کنار رژیم غذایی عادی و روزمره ی خود، با خوردن انگور، وزن کم کنند. این افراد می توانند در وعده ی صبح هر نوع انگوری را مصرف کرده و در مدت زمان کوتاهی، نتیجه ی آن را ببینند. اما برخی از افراد دیگر، رژیم های غذایی خاصی می گیرند. این رژیم ها که اکثرا رژیم های گباه خواری هستند، جایگاه ویژه ای برای میوه ها در نظر گرفته اند.

مثلا افرادی که رژیم وجترین دارند، می دانند که با خوردن میوه جات، می توانند خیلی زود، به وزن دلخواه خود برسند. انگور در رژیم این افراد، به شدت تاثیر گذار است.

اما در مقابل، عده ای هستند که رژیم گباه خواری دارند اما در مصرف کربوهیدرات ها، حتی به شکل قند میوه هم، دچار محدودیت هستند. به عنوان مثال، افرادی که رژیم کتوژنیک دارند، می توانند با مصرف انگور، قند طبیعی و کم کالری، دریافت کنند.

انگور، شمشیر دولبه در رژیم لاغری

انگور، شمشیر دولبه در رژیم لاغری
هر ماده ی غذایی می تواند مانند شمشیر دو لبه عمل کند. مثلا همین انگور مورد بحث ما، می تواند سبب لاغری و یا چاقی شود. این مورد از نظر علمی، کاملا ثابت شده است. میوه ی انگور با داشتن آنتی اکسیدان های چربی سوز و فیبر بالا، می تواند سبب احساس سیری در فرد شده و آرام آرام اورا لاغر کند. اما همین انگور، سرشار از قند است. حتی خوردن بیش از حد آن برای افراد دیابتی، اصلا توصیه نمی شود. زیرا می تواند سبب بالا رفتن قند شود.

بخوانید  7 نکته کلیدی برای پرورش گیاهان آپارتمانی در خانه که باید بدانید

اگر به صورت روزانه، میزان زیادی انگور مصرف شود، قند آن در کبد به چربی تبدیل شده و در بدن ذخیره می شود. این کار باعث می شود که آرام آرام وزن بالا برود.

خوردن آب قوره ی زیاد، که یکی از مشتقات انگور نارس می باشد، باعث احساس ضعف و گرسنگی زیاد می شود. در نتیجه، شخص اقدام به خوردن بیش از حد می کند. به همین دلیل گفته می شود که انگور، شمشیر دو لبه است و باید در خوردن آن، دقت شود.

خوردن انگور می تواند سبب لاغری سریع و دائم در افراد چاق شود

و کلام آخر

نمی توان به طور قطع و صد در صد گفت که خوردن انگور می تواند سبب لاغری سریع و دائم در افراد چاق شود. اما می تواند روند لاغری را بهبود بخشیده و به این کار، کمک کند. به شرطی که طبق یک برنامه ریزی و رژیم غذایی، خورده شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×