» تغذیه و سلامت » خواص میوه پاپایا چیست؟
خواص میوه پاپایا چیست؟
تغذیه و سلامت

خواص میوه پاپایا چیست؟

اسفند 3, 1402 190336

خواص میوه پاپایا چیست؟

پاپایا یک میوه گرمسیری خوشمزه است که اولین بار در آمریکای مرکزی و جنوب مکزیک یافت شد. خواص میوه پاپایا بسیار فراوان است و دانشمندان این میوه را یک میوه بهشتی می نامند. این میوه در مناطق گرمسیری چون فیلیپین، هند و آفریقا بیشتر یافت می شود اما امروزه در تمام نقاط جهان این میوه پرخاصیت را کشت و برداشت می کنند. کشور هایی همچون آمریکا، مکزیک و پورتوریکو از بزرگترین تولید کننده گان پاپایا به شمار می روند.

پاپایا چیست؟

میوه پاپایا جزو میوه های پرخاصیت گرمسیری است. از جمله خاصیت های بیشمار آن می‌توان به از بین بردن و کاهش التهاب، دندان درد، جلوگیری از سرطان، تقویت مو و… اشاره کرد. پاپایا یک میوه بومی و به شکل خربزه است که در بیشتر نقاط به خربزه درختی معروف است.

پاپایا سرشار از آنتی اکسیدان است و باعث از بین رفتن بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان، پیسی و البته باعث جوان ماندن هم می شود.

بخوانید  عوارض خوردن شراب و عرق

خواص این میوه اعجاب انگیز تنها به این چند مورد خلاصه نمی شود. این میوه باعث کاهش وزن، هضم هرچه بیشتر و بهتر غذا، کاهش درد های قاعدگی، تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به سلامت قلب و… می شود. پاپایا دارای آنزیمی به نام پاپایین است که باعث می شود ماهیچه های گوشتی در معده از بین برود و هضم را آسان کند. همچنین دارای مواد معدنی فراوان از جمله ویتامین های آ و ث، فیبر و لیکوپن است.

کالری پاپایا ۴۳ واحد پایه است که یکی از بهترین غذاها برای کاهش وزن در تمام دنیا معرفی شده است. فیبر موجود در این میوه باعث می شود احساس سیری به انسان دست بدهد. همچنین شکم را پاکسازی می کند و این امر موجب کاهش وزن می شود.

این میوه استوایی پرخاصیت علاوه بر خاصیت های دارویی و درمانی که دارد عوارض های خطرناکی هم دارد. از جمله ی این عوارض می توان به از بین بردن جنین، مشکلات و آزردگی های گوارشی اشاره کرد.

پاپایا چیست؟

البته از همه مهم تر و قابل توجه تر این است که دانه های سیاه پاپایا دارای یک نوع سم هستند که می توانند اعصاب مرکزی را مختل و منجر به فلج شدن شوند. سازمان غذا و دارو در آمریکا مصرف اين میوه را به اندازه متعادل توصیه کرده است.

بخوانید  چه کسانی نباید آناناس بخورند ؟

در ادامه این مقاله به بررسی چند مورد از خواص و عوارض میوه پاپایا به طور دقیق می پردازیم.

 ۱۴ خاصیت فوق‌العاده میوه پاپایا

خواص میوه پاپایا قابل شمارش نیستند اما در این مقاله می خواهیم به ۱۴ مورد از آن بپردازیم.

۱٫ هضم کننده عالی

در بیشتر مواقع از میوه پاپایا برای کمک به هاضمه بهره می برند. این میوه دارای ویتامین ها و موادی است که هم از زخم معده جلوگیری می کند هم آن را از بین می برد. به وسیله آنزیم پاپایین که در این میوه وجود دارد پروتئین های موجود در بدن به چربی تبدیل نمی شوند. به همین دلیل پروتئین هایی که به درستی در بدن دفع نمی شوند به مشکلاتی چون یبوست، فشار خون بالا و دیابت تبدیل می شوند. اما این میوه اعجاب انگیز باعث دفع پروتئین های اضافی از راه درست می شود.

۲٫ کاهش وزن

بسیاری از دانشمندان و دکتر های تغذیه اروپایی بر این باورند که یک کاسه پر از پاپایا به عنوان میان‌وعده در صبح و عصر کمک به سزایی به کاهش وزن می کند. بنابراین برای کسانی که به دنبال کم کردن وزن خود هستند میوه پاپایا بهترین گزینه می باشد.

بخوانید  آیا لازم است کودک را به خوردن غذا وادار کنیم؟

۳٫ تسکین یا کم کردن درد دندان

همانطور که گفته شد خواص پاپایا بسیار زیاد است. اما علاوه بر خود میوه، ریشه آن هم قابل استفاده و موثر است. ریشه میوه پاپایا برای کسانی که درد دندان را تجربه می کنند بهترین گزینه است. مالیدن خمیر ریشه پاپایا به دندانی که درد می کند واقعا موثر است. پوسته داخلی درخت هم باز گزینه مناسبی برای تسکین درد دندان می باشد.

۴٫ جلوگیری از عفونت

جلوگیری از عفونت یکی از خواص بی نظیر میوه پاپایا می باشد. این میوه کرم های موجود در روده را از بین می برد. پس با مصرف پاپایا، از عفونت ها و عوارضی که کرم ها در روده می توانند به وجود بیاورند جلوگیری می کنیم.

خاصیت میوه پاپایا

۵٫ مراقبت از پوست

بر اساس تحقیقات بسیاری از دانشمندان، وجود مواد لیکوپن در میوه پاپایا مانع چروک شدن و بی روح شدن پوست زنان بعد دوران یائسگی می شود. بیشتر ماسک های خانگی ترکیبی از پاپایا را در خود دارند. ساختار این میوه به گونه ای است که باعث احیا شدن و روشن شدن پوست زنان می شود. سلول های مرده پوست را جدا می کند و به طور کلی یک نوع پاکسازی پوست انجام می دهد.

بخوانید  چگونه بدنی سالم داشته باشیم ؟

۶٫ خاصیت های ضد سرطانی

با توجه به تحقیقات فراوانی که روی جزء به جزء میوه پاپایا انجام شده است بعد از ریشه، پوسته داخل تنه درخت و خود میوه پاپایا این بار نوبت به برگ درخت پاپایا می رسد. عصاره ای که از برگ خشک این میوه پرخاصیت به دست می آید خاصیت ضد سرطانی دارد. با استفاده از تحقیقات فراوان دانشمندان، آنها دریافتند که با قرار گرفتن تومور های سرطانی در معرض عصاره برگ پاپایا رشدشان کند می شود.

هرچه دوز عصاره برگ این میوه بیشتر باشد سلول های سرطانی رشدشان کمتر می‌شود. بیمارانی که به دیابت نوع ۲ دچار هستند بیشتر در معرض سرطان قرار می گیرند. مصرف پاپایا به صورت تخمیر شده این احتمال را بسیار کم می کند.

۷٫ از بین بردن جای سوختگی، آکنه

اگر به هر دلیلی دچار سوختگی شده باشید بهترین راه از بین بردن جای آن میوه پاپایا است. استفاده از قسمت گوشتی آن به عنوان ماسک تاثیر قابل توجهی می گذارد. این میوه هم از درون و هم از روی سطح خاصیت خود را به بدن می رساند. پس اگر جای سوختگی و آکنه یا هر نوع لکه دیگری روی پوستتان باقی مانده است بهترین پیشنهاد از طرف دکتر های پوست و مو میوه پاپایا می باشد.

بخوانید  5 خاصیت شگفت انگیز پرتقال از خواص پرتقال را بشناسید

۸٫ بهبود سلامت قلب

اگر کلسترول در بدن اکسید شود، این چربی به دیواره رگ های خونی می چسبد در نتیجه پلاک هایی را به وجود می آورد که باعث سکته قلبی و مغزی می شود. به دلیل وجود ویتامین ای (E) و ویتامین سی (C) در میوه پاپایا کلسترول به دیواره رگ های خونی نمی چسبد و امکان داشتن قلبی سالم و عاری از هرگونه گرفتگی عروق را برایمان فراهم می کند.

پاپایا منبعی ثروتمند از فیبر است که باعث کاهش کلسترول در بدن می شود. توصیه متخصصان قلب این است که این میوه را حتما به عنوان میان‌وعده مصرف کنید. با این کار قلبی سالم و معده ای عاری از زخم و باکتری خواهید داشت. میوه پاپایا درست است که میوه ای گرمسیر است اما در ایران (یزد و سیستان و بلوچستان) هم یافت می شود.

۹٫ ضد التهابی بودن

کم کردن التهابات بدن یکی دیگر از خاصیت های خارق‌العاده میوه پاپایا است. با وجود آنزیم هایی همچون پاپایین و چیمو پاپایین در این میوه التهابات نقاط مختلف بدن کاهش می یابد.

خواص میوه پاپایا چیست؟

۱۰٫ از بین بردن یبوست

فیبر موجود در میوه پاپایا باعث بیشتر شدن حرکات روده می شود در نتیجه یبوست از بین می رود. با وارد شدن ویتامین ای (E) و ویتامین سی (C) و همچنین فولات موجود در این میوه بر بدن، تحرک روده و معده بیشتر می شود بنابراین تهوع صبحگاهی هم نابود می شود. گرفتن آب پاپایا و نوشیدن آن به هضم هرچه بهتر و بیشتر غذا کمک می کند.

بخوانید  بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ چیست ؟

۱۱٫ درمان سن ماکولا (دژنراسیون)

یکی از بیماری های چشمی سن ماکولا است. در این بیماری فرد مبتلا سلول های چشمی خود را از دست می دهد که منجر به تاری دید یا کلا از کار افتادن دید می شود. این بیماری با بالا رفتن سن به وجود می آید اما اگر میوه پاپایا را در رژیم غذایی خود بگنجانیم احتمال دچار شدن به این بیماری کم می شود.

آنتی اکسیدان بتاکاروتن موجود در هویج و پاپایا احتمال تاری دید را کمتر می کند. با مصرف این دو نوع میوه به خصوص میوه پاپایا که رنگ آنها نارنجی است می توان از بیماری های چشمی از جمله دژنراسیون وابسته به سن ماکولا و سایر بیماری های چشمی جلوگیری کرد.

۱۲٫ منظم کردن و کاهش درد قاعدگی

مصرف پاپایا ی نارس و سبز برای زنانی که قاعدگی نامنظم دارند مفید است. چون این میوه یک میوه گرم است با مصرف آن در بدن گرما ایجاد می شود و گرمای زیاد باعث افزایش هورمون استروژن می شود. در نتیجه به آزاد کردن هورمون ها در زمان معین کمک می کند.

۱۳٫ پیشگیری از التهاب مفاصل

آنتی اکسیدان چیموپای پایین موجود در میوه پاپایا، باعث پیشگیری و مقابله با دردهای مفصلی می شود. این میوه خوشمزه با روماتیسم مفصلی و آرتروز نیز مبارزه می کند.

بخوانید  آیا میشود گل گاوزبان و پروپرانولول را باهم خورد ؟

۱۴٫ بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن

بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن یکی دیگر از خواص بی نظیر میوه پاپایا می باشد. گل ها و ریشه پاپایا هم به نوبت خود خاصیت فراوانی دارند. از جمله ی آنها: رفع یرقان (زردی)، قولنج کلیوی، برونشیت و سایر بیماری های دیگری که در بهبود آنها پاپایا نقش دارد.

خواص میوه پاپایا

عوارض و خطرات احتمالی مصرف میوه پاپایا

تا اینجا با چند مورد از خواص بی نظیر میوه پاپایا آشنا شدیم. در ادامه به عوارض و خطرات احتمالی مصرف میوه پاپایا می پردازیم.مصرف پاپایا بر اساس سازمان غذا و دارو در حد متعادل اصلا مشکلی ندارد. اما امکان خطرات احتمالی را در اثر مصرف بیش از حد این میوه باید در نظر گرفت.

به چند مورد از عوارض میوه پاپایا توجه کنید:

۱- ایجاد ناراحتی در دستگاه گوارش:

همانطور که گفته شد مصرف میوه پاپایا باعث هضم هرچه بیشتر غذا می شود. اما اگر از حد متعادل خارج شود، باعث لینت روده می شود. همچنین در مصرف بیش از حد پاپایای نارس و سبز نیز پرهیز کنید چون باعث مشکل در روده شده و در بعضی مواقع هم حفره هایی در روده ایجاد می کند.

بخوانید  غذاهای طبع گرم و فواید آنها را بشناسید

۲- در زنان باردار:

در این مقاله چندین بار به گرمسیر بودن میوه پاپایا اشاره کردیم. در نتیجه مصرف این میوه گرمسیری باعث انقباضات رحمی در زنان باردار می شود و در نهایت به سقط جنین منجر می شود. مصرف میوه سبز و نارس پاپایا برای زنان باردار کاملا خطرناک است. یک نکته حائز اهمیت این است که زنان باردار از مصرف این میوه جدا پرهیز کنند.

۳- دانه های سیاه پاپایا:

میوه پاپایا یک میوه گرمسیری آبدار و خوشمزه است. در خانواده خربزها قرار گرفته است و همچون خربزه در وسط میوه پاپایا هم دانه هایی وجود دارد. این دانه های سیاه دارای آنزیمی سمی به نام کارپین هستند. بر اساس تحقیقات دانشمندان، این ماده سمی باعث بی حس شدن اعصاب مرکزی و در نتیجه باعث فلج عضلات قلبی می شود.در برخی موارد این آنزیم سمی باعث باریک شدن رگ های قلبی و مسدود شدن آنها می شود.

عوارض میوه پاپایا

روش مصرف میوه پاپایا

طعم میوه پاپایا ی کاملا رسیده با نارس آن کاملا فرق دارد. این میوه اگر کاملا رسیده باشد رنگ آن زرد یا نارنجی پر رنگ است و در بعضی مواقع هم چند لکه سبز روی آن قرار دارد. میل کردن این میوه استوایی به صورت سرد طعم دلپذیری دارد پس تا می توانید این میوه را در یخچال نگهداری کنید.

بخوانید  گوجه سبز، جعبه ابزار سلامتی شما؛ فواید مضرات, مزایا و عوارض آن

بعد از شستن پاپایا می توانید عرضی آن را برش دهید و دانه های سیاه آن را بردارید. از این میوه می توان به عنوان صبحانه، پیش غذا، سالاد، اسموتی و… استفاده کرد.

سخن آخر

آنچه در این مقاله آموختیم خواص و عوارض میوه استوایی پاپایا بود. این میوه خوشمزه و پرخاصیت دارای آنتی اکسیدان های فراوانی می باشد. این آنتی اکسیدان ها باعث جلوگیری یا کاهش بسیاری از بیماری ها می‌شود، بخصوص بیماری هایی که با افزایش سن به وجود می آیند.

یکی دیگر از خاصیت ها ی این میوه استوایی جلوگیری از پیری زودرس است. این میوه به جوانی و شادابی پوست کمک چشمگیری می کند. اگر همه ی ما طی سال‌های آتی عمر خود از این میوه استوایی در رژیم غذایی خود استفاده کنیم در هنگام کهولت سن کمک فراوانی به بدن ما می کند. خداوند نعمت های فراوانی در اختیار انسان ها قرار می دهد و باید نهایت استفاده را از این نعمت های بیکران کرد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×